Gå til innhold

Leksetid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er deres barn mest opplagt til lekser? Vi har prøvd under middagslaging, før leggetid,etter frokost men opplever ikke at 1.klassingen holder veldig lenge. De har ukelekse,så gjør litt hver dag for å lære barnet at lekser skal gjøres hver dag samt at jeg på den måten fordeler leksene over flere dager. Ganske store lekser synes jeg. (Skrive en hel side i skriveboka med ukens lyd,tegne tre tings som begynner med lyden og skrive hva du tegner....). Hva gjør andre foreldre. 

Kan legge til at vi har SFO etter skolen ,ingen fritidsaktiviteter og er helt normalt fungerende barn . 

Anonymkode: d87f9...a12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er hun ivrigst rett etter vi kommer hjem, så da gjør hun lekser mens jeg lager middag. Veldig spent på hvordan det blir fremover når det blir mer lekser og ikke bare noe smågøy hun kan gjøre fordi hun har lyst. 

Syns din 1.klassing hadde veldig mye lekser allerede :o Her har det vært å øve på en sang hele forrige uke, denne uka er det å skrive navnet sitt i en bok og én side i matteboka. Og det er for hele uka...

Anonymkode: 14cab...1aa

Skrevet

Vi har en i 1. klasse og en i 4. de har hatt veldig få lekser - som regel en side i en eller annen bok der de skal trekke streker mellom like former, eller tegne noe som begynner med en bokstav. Fjerdeklassingen har også svært få lekser. De gjør dem unna på 2 minutt. Lærer seg ikke å sitte og jobbe med noe, og har ikke lært å ha tålmodighet til å bryne seg over oppgaver som tar tid. Dette synes jeg er veldig synd. Så vi tar dette igjen på andre måter (øver lenge på instrumentene de lærer å spille på musikkskolen, så de i allefall har noen faste ting de må lære hjemme hver dag.)

Det går an å ta opp med lærer på foreldremøtene de pleier å ha helt i starten av skoleåret, det hørtes mye ut for en stakkars førsteklassing å skrive en hel side i en skrivebok. Det ville ikke gått her, men det er pga at de kun har lært en bokstav på skolen ennå.....

Anonymkode: a6638...a01

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en i 1. klasse og en i 4. de har hatt veldig få lekser - som regel en side i en eller annen bok der de skal trekke streker mellom like former, eller tegne noe som begynner med en bokstav. Fjerdeklassingen har også svært få lekser. De gjør dem unna på 2 minutt. Lærer seg ikke å sitte og jobbe med noe, og har ikke lært å ha tålmodighet til å bryne seg over oppgaver som tar tid. Dette synes jeg er veldig synd. Så vi tar dette igjen på andre måter (øver lenge på instrumentene de lærer å spille på musikkskolen, så de i allefall har noen faste ting de må lære hjemme hver dag.)

Det går an å ta opp med lærer på foreldremøtene de pleier å ha helt i starten av skoleåret, det hørtes mye ut for en stakkars førsteklassing å skrive en hel side i en skrivebok. Det ville ikke gått her, men det er pga at de kun har lært en bokstav på skolen ennå.....

Anonymkode: a6638...a01

Jøss, hvor går ungene dine på skole? 

Her er det endel tid som går med til lekser. Synes det høres merkelig ut med en 4 klassing som frem til nå «leser en side eller to i en bok» og bruker 2 min på lekser. Vår nå 4 klassing har hatt med bøker på både 15 og 20 sider med mye tekst som skal leses opptil tre ganger per uke, Hun skal skrive regler og rim med penskrift, i mattematikk er det flere sider med regneoppgaver; pluss, minus, gange, dele. 

Så seriøst: hvilken skole går ungen din på?!?

Ts: Vi lar barnet slappe av litt like etter hun har kommet hjem. Hun vin gjerne ut å leke med venner men da må hun være ferdig med lekser først, så med andre ord er etter middag ofte et vanlig tidspunkt (vi spiser som regel rundt 15.30-16.00) så hun gjør vel lekser rundt 17.00) noen ganger har hun også gjort dem når jeg lager middag. 

Gratulerer med skolestarter og Lykke til :) 

Anonymkode: 86d2b...987

Skrevet

Her gjøres lekser straks de kommer hjem fra skole/SFO. Det fungerer best. Hvis de først begynner å spille eller setter i gang med lek er det vanskeligere å skulle stoppe og bytte til skolearbeid og etter middag begynner det å bli sent og da har alle lyst til å slappe av eller gjøre noe sammen. Bedre å bare bli ferdig med leksene med en gang og ha resten av kvelden ledig. Synes din har mye lekser, hun har mer enn både andreklassingen og femteklassingen min. 

Skrevet

Hvis barnet må sitte mer enn 20-30 minutter hver dag hadde jeg sagt fra til lærer at leksene må bli mindre. Det har vi fått beskjed om i alle år, at ungene skal ikke slites ut med lekser, spesielt ikke de første årene. Og at vi som foreldre må varsle fra når det er for mye, for læreren kjenner ikke til arbeidstempoet på hvert enkelt barn.

Anonymkode: 3ab39...0d2

• Liker 1
Skrevet

Gjør leksene med en gang hun kommer hjem fra skolen. Tar gjerne en skive eller yoghurt til. Hun leker og slikt etter at leksene er gjort. Hun bruker maks 10 min på de, som oftest mindre enn 5 min om dagen. 3 klasse nå.

Anonymkode: c03c3...642

Skrevet

Leksen hun har er ukelekse. Hun hadde en lyd forrige uke,en ny denne uka. Skriveboka er i str A5, enside er 8linjer. De kunne skrive på terningen om de klarte å skrive....har f.møte om 2uker....

Anonymkode: d87f9...a12

Skrevet

Her er det som oftest middag først. Barnet er mer opplagt etter å ha spist. Det har gått en del timer fra lunsj og til det kommer hjem. Dessuten bruker barnet en del energi på å gå hjem fra skolen. Dersom det ikke er varm middag før leksene, tar vi varm middag senere på dagen, også brød/frukt før lekser.

Anonymkode: bcc40...bb2

Skrevet

Min andreklassing gjør leksene ganske med det samme vi kommer hjem. Da er hun passe mett etter sfo-måltidet, og passe opplagt. Hun har utfordringer med å takle skifte av aktivitet/overganger, så for oss er det fornuftig å ta det ifbm en etablert overgang. Hun har også adhd, så hun er avhengig av fungerende medisin for å mestre leksene. I førsteklasse forsøkte vi middag først, så lekser, men det fungerte ikke særlig bra for oss. 

Anonymkode: e8218...6eb

Skrevet

Mine gjør lekser etter de har spist litt. Hvis ikke leksene gjøres tidlig, så blir det bare vanskeligere å vanskeligere å få dem gjort. Så her må det gjøres før noe annet morsomt kan gjøres. 

Anonymkode: e9db6...7b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...