Gå til innhold

Hvilken utdannelse er den vanskeligste og mest krevende av disse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken utdannelse er den vanskeligste og mest krevende av disse?

• Juss
  • Tannlege
  • Sivilingeniør
  • Arkitekt

Anonymkode: 5b20e...d6a

Skrevet

Sivilingeniør.

Anonymkode: bfa6c...2b2

Skrevet

Krever mest hjerne:

- Siv.ing
- Juss

Vanskeligst å få gode karakterer:
- Tannlege

Arkitekt vet jeg ikke noe om, men det blir jo litt som siv.ing egentlig. 

Anonymkode: a3571...2ca

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Krever mest hjerne:

- Siv.ing
- Juss

- Tannlege

Hvorfor er det så vanskelig å få gode karaketerer på tannlegestudiet?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Krever mest hjerne:

- Siv.ing
- Juss

- Tannlege

Kan ikke se for meg at det er vanskeligere å få gode karakterer på odontologi fremfor jus. 

Anonymkode: 084c1...b2e

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så vanskelig å få gode karaketerer på tannlegestudiet?

Hvorfor vet jeg ikke, men jeg ser det i karakterdatabasen. A-andelen på Odontologi i Oslo er på lave 8.7%, Siv.ing er typisk 10-15%, samme med juss.  

• Liker 1
Skrevet

Sivilingeniør, men det kommer helt an på hva du studerer. 

Sivilingeniør innen f.eks HMS er ikke så forferdelig tungt, og er ganske annerledes enn f.eks Sivilingeniør innen Fysikk og Matematikk. Du må være rimelig glad i realfag for å kunne gjøre det bra på sistnevnte, og det er tilnærmet umulig å bare dilte eller seile seg gjennom slik studie. 

Men så har du også Sivilingeniør innen Kjemi eller Elektro, som har forferdelig mye lab arbeid, prosjekter, o.l. Personlig er jeg Siv. Ing innen kybernetikk, og det var jævlig mye prosjekter og lab på oss. Noen studenter bodde nærmest på skolen, og det var mange ganger du kunne finne flere titalls folk på labbene kl 12 - 1 på natta, fordi noe skulle inn dagen etter.

Jeg vil si at det som skiller Ingeniør / Sivilingeniør fra resten av dem du nevnte, er at studiet innebærer ekstremt mye prøving og feiling. Du kan gjerne stå å stange hodet i veggen flere dager, fordi det er en feil eller bug i systemet - og du kan ikke bare hoppe over det problemet, siden resten ikke vil fungere. Og, som i arbeidslivet, så kan det ofte hende at problemene ikke er direkte relatert til det du arbeider med - men f.eks verktøya du bruker. 

Men, Jus har langt, LANGT større karakterpress, fra det jeg har hørt. Er du utdannet Siv. Ing med C i snitt, så får du jobb de fleste plasser. Går du ut av Jus med C i snitt, så skal du se langt etter noen advokatstilling. 

Kanskje det er mer rom for feiling i Siv. Ing? Du kan løse problemer på mange måter, og det finnes ingen automatisk fasit på dem.

Anonymkode: 00398...aa3

• Liker 3
Skrevet

Det er jo helt relativt. Sivilingenør krever helt andre egenskaper enn f.eks juss, sistnevnte er langt mer kommunikativ. Hva som er vanskeligst/lettest er avhengig av dine egne egenskaper. 

• Liker 6
Skrevet

Sivilingeniør er jo noe alle er nå om dagen så kan ikke tro på at det er så vanskelig nei.

Anonymkode: aaecf...646

• Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Sivilingeniør er jo noe alle er nå om dagen så kan ikke tro på at det er så vanskelig nei.

Anonymkode: aaecf...646

Det kan være at mange starter på studiene, men kan love deg at mange detter av. Når jeg studerte Ingeniør, så hadde vi rundt 50% frafall, og det var da snakk om folk som droppet ut helt til 2-3 mnd. før vi var ferdige, ikke bare første semester. 

Ingeniør / Siv. Ing er typisk studie som gir det en greit betalt jobb rett ut av skolen, og det er relativt lett å finne jobb. Dette tiltrekker seg da en del studenter som ikke vet hva de vil, men de vil ha jobbsikkerhet + god lønn. Men faktum er at du må ha en viss interesse for faget, ellers kan det fort bli fem-seks utrolig kjipe år. 

Økonomi og Siviløkonom er litt av det samme, men forskjellen der er at du fint kan "seile" deg gjennom studiene. Dette vet jeg veldig godt, da jeg selv også bygget på en Bachelor i Økonomi, og begynte på Siviløkonomstudiene / Master, etter jeg var ferdig med Sivilingeniør. 

Slik at om noen unge skulle spørre meg "Hva skal jeg studere om jeg vil ha ok jobb med grei lønn, og som ikke er så veldig tungt?" så vil jeg heller peke dem mot Siviløkonom, enn f.eks Sivilingeniør eller Jus. 

• Liker 1
Skrevet

Odontologi var i hvertfall tidligere slik at det var obligatorisk undervisning/klinikk 08-16 mandag-fredag. Lesing måtte dermed foregå på ettermiddag/kveld og i helgene.

Anonymkode: 76bfe...5ec

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Odontologi var i hvertfall tidligere slik at det var obligatorisk undervisning/klinikk 08-16 mandag-fredag. Lesing måtte dermed foregå på ettermiddag/kveld og i helgene.

Men hvor mye lesing var nødvendig med så mye undervisning? 

Anonymkode: 8ffb8...d30

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.adressa.no/student/article9356565.ece

Arkitektsrudenter bruker hvert fall 8-10 timer mer på studiet sitt i uka enn de som studerer sivilingeniør eller juss.

Anonymkode: 97ca6...d89

Sikkert fordi tegning, klipp & lim kalles studering..

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor mye lesing var nødvendig med så mye undervisning? 

Anonymkode: 8ffb8...d30

Mesteparten av tiden var pasientbehandling. Det er slett ikke alle problemstillinger man møter på i vanlig pasientbehandling som student. For å tilegne seg god, utfyllende kunnskap og for å få gode karakterer måtte man lese endel i tillegg. 

Annonse
Skrevet

Odontologi er nok det som krever mest å komme seg gjennom. Arbeidsmengden er enorm, særlig de siste årene av studiet. Det er (minst) like mye teori som på de andre lange og "prestisjefylte" studiene, men i tillegg pasientarbeid med klinikk fra 07:15 og i snitt kanskje frem til kl 16, hver dag i Tromsø og nesten hver dag i Oslo og Bergen. Pasientarbeid gir jo kliniske ferdigheter, men skal man bli en god tannlege trengs det mengder av teorikunnskaper også, og disse må altså tilegnes på kveld og helg. 

Anonymkode: 7ad68...9ab

• Liker 4
Skrevet

Jeg har bodd med to arkitektstudenter, og de bodde så og si på skolen. Ikke bare i eksamensperioden, men hele året. Det er mye mer krevende enn man tror, og stor fare for å stryke hvis man ikke har et knallgodt sluttprosjekt. Nå kan jeg ikke nok om de andre studiene, men jeg tror man undervurderer arkitektene fordi det blir sett på som et kreativt yrke. Det er ikke bare-bare å være kreativ og få det til å være både teoretisk og praktisk mulig i tillegg.

Anonymkode: 57148...faf

• Liker 5
Skrevet

Jeg hoppet av arkitektutdanning for å bli ingeniør.

Arkitektutdanningen var ikke vanskelig fordi det faglige var så tungt, arkitektutdanningen blir veldig arbeidskrevende om du ønsker å levere gode oppgaver. Det er veldig mye som inngår i en oppgave, det er rent faglig innhold pluss presentasjon av oppgaver og utvikling av ideer tar enormt mye tid. Men det er veldig moro og timene flyr.

Ingeniørutdanningen er vanskelig på en slik måte at du ikke skjønner en dritt før du har jobbet masse med oppgavene, du sitter og jobber og jobber før det plutselig faller på plass og oppgavene er bare å levere med to streker under svaret. 

Arkitektoppgavene var få og omfattende slik at du puttet hundrevis av timer inn i en oppgave og den måtte være perfekt så presset og fallhøyden blir veldig stor. Til tider i ingeniørutdanningen hadde vi 4 innleveringer på en uke og bare en av innleveringene kunne ta over en uke å gjennomføre alene slik at jeg måtte vurdere hvilke oppgaver jeg skulle hoppe over for å få tid til å gjennomføre nok oppgaver for å oppfylle arbeidskravene.

Jeg var mer på skolen som arkitektstudent, men jeg gjorde mer arbeid som ingeniørstudent. Begge studiene krevde at jeg var på skolen i 6-12 timer 6-7 dager i uken  over lengere perioder utenom eksamenstiden.

Nå som jeg er i arbeid er jeg veldig glad jeg endret kurs og endte opp med en tryggere og mer stabil jobb i industrien enn som en mer usikker jobb som arkitekt, dette er hva som passer for meg personlig

Anonymkode: 6898d...ca5

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at alt med realfag oppleves som tyngre blant de fleste, enn retninger uten noe særlig av dette. Juss er nok ikke så enkelt det heller, men det er jo det minst realfaglige studiene. De andre tre studiene er nok hardere i varierende grad fordi de er realfaglige. 

Anonymkode: d5536...5a1

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan være at mange starter på studiene, men kan love deg at mange detter av. Når jeg studerte Ingeniør, så hadde vi rundt 50% frafall, og det var da snakk om folk som droppet ut helt til 2-3 mnd. før vi var ferdige, ikke bare første semester. 

Ingeniør / Siv. Ing er typisk studie som gir det en greit betalt jobb rett ut av skolen, og det er relativt lett å finne jobb. Dette tiltrekker seg da en del studenter som ikke vet hva de vil, men de vil ha jobbsikkerhet + god lønn. Men faktum er at du må ha en viss interesse for faget, ellers kan det fort bli fem-seks utrolig kjipe år. 

Økonomi og Siviløkonom er litt av det samme, men forskjellen der er at du fint kan "seile" deg gjennom studiene. Dette vet jeg veldig godt, da jeg selv også bygget på en Bachelor i Økonomi, og begynte på Siviløkonomstudiene / Master, etter jeg var ferdig med Sivilingeniør. 

Slik at om noen unge skulle spørre meg "Hva skal jeg studere om jeg vil ha ok jobb med grei lønn, og som ikke er så veldig tungt?" så vil jeg heller peke dem mot Siviløkonom, enn f.eks Sivilingeniør eller Jus. 

Godt mulig økonomi er lettere å seile gjennom, men tror ikke du er representativ. Du hadde jo allerede ferdigutdannet deg til ingeniør. Da får du jo utrolig mye gratis når du begynner å studere økonomi. Matematikkdelen burde være grei. Selv har jeg mastergrad i matematikk. Jeg kan lese mye økonomi ganske lett. Ikke bare det, men jeg har ikke hatt problemer med å ta emner på masternivå i fysikk. Mye der er matematikk. Jeg ville aldri sagt at fysikk er et studie man bare kan seile gjennom av den grunn. En som har null mattebakgrunn vil måtte jobbe for studiepoengene.

Det er jo litt av poenget med studier også. Man skal ikke bare lære pensum, men man skal lære hvordan en selv lærer og man skal få knagger å henge ting opp på slik man relativt lett kan tilegne seg ny kunnskap. Om man kun sitter igjen med å kunne svare på eksamensoppgavene man har hatt så er man jo dårlig tilpasset arbeidslivet.  

Til trådstarter. Hva som er lett kommer nok an på hva man har talent og interesser for som mange har sagt tidligere i tråden. I tillegg så kan man se litt på inntakskravene på studiene. På studier hvor alle fikk over 5,5 i snitt fra VGS kan nok pushe studentene hardere enn studier hvor mange av studentene så vidt bestod VGS.  

Anonymkode: f3f69...afc

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...