Gå til innhold

Får man tilsendt sammendrag av rettssak som fornærmet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var fornærmet i en sak der noen hadde gjort hærverk på bilen min samt noen andre biler på parkeringsplassen.

Politiet fikk tak i den som hadde gjort det og det ble en felles straffesak for alle bileierne. Det var politiet selv som anmeldte så jeg har ikke gått til direkte anmeldelse. Jeg måtte stille som vitne, samt at jeg hadde "mulighet til å være med i hovedforhandling".

Men da jeg møtte til tidspunktet for hovedforhandlingen, kunne jeg ikke slippe inn i salen likevel, men ble sittende på gangen sammen med andre fornærmede for å vente på å vitne, mens retten gikk løs på tiltalte. Til slutt kom aktor ut og sa at vedkommende hadde erkjent straffskyld og at det derfor ikke var nødvendig at noen vitnet. De informerte om at erstatningskravene som var sendt inn ville bli behandlet videre.

Men jeg er jo alltid litt nysgjerrig på hva som ble sagt bak den lukkede døren. Hva den endelige dommen ble utenom selve erstatningskravene, hva tiltalte forklarte, hvilke erstatningssummer som gikk til hvem, om forsikringsselskapene har lagt inn krav osv. Er det vanlig etter en rettssak at man får tilsendt et slags sammendrag av hele saken, eventuelt om noen vet om man har rett til innsyn i dokumentene? Ikke at det har så mye for seg, men hadde vært litt interessant å vite.

Anonymkode: 76fe8...f07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dommen er offentlig, så du kan be om den. Tror ikke du får den tilsendt.

• Liker 3
Skrevet

Som fornærmet har du rett på innsyn i saksdokumentene. Og som en over her skriver, så er uansett dommen offentlig. I den står det som regel litt om hva den tiltalte har forklart. Ring politiet og spør om de kan sende deg dommen på mail 😊

Anonymkode: 4994e...235

Skrevet

Hvis du er fornærmede har du etter straffeprosessloven § 28 rett til innsyn i blant annet rettsboken (og andre dokumenter). Dommen er som andre har nevnt også offentlig, og i praksis i en slik tingrettsdom får du den som regel tilsendt på mail bare du sender en mail til tingretten og spør. Jeg har gjort det en rekke ganger (i forbindelse med jobb og den gang jeg som jusstudent skrev masteroppgave innenfor strafferett), og jeg som ikke hadde noen verdens ting med saken å gjøre fikk det alltid uten videre. Ikke anonymisert heller, rett og slett bare en mail med hele dommen slik den stod.

Det finnes enkelte unntaksbestemmelser, men normalt er det virkelig så enkelt. Om du ikke har saksnummer holder det at du kan identifisere saken ut fra partenes navn, en straffebestemmelse, når og hvor saken gikk og lignende. Du må kunne identifisere saken med litt mer enn å be om "Alle dommer avsagt mot Jan Johansen", men såfremt du gir dem nok informasjon til å finne frem til denne konkrete saken er det nok. De pleier å være ganske hjelpsomme med å finne frem. For innsyn i rettsboken eller andre dokumenter hadde jeg også bare henvendt meg til tingretten, men da må du selvfølgelig presisere at du er fornærmet i saken, siden denslags ikke er noe hvem som helst får, og det kan også hende du må underskrive et eller annet eller for den saks skyld at det er greiest om du møter opp selv.

Anonymkode: b8ddd...0f8

Skrevet

Du kan selvfølgelig også kontakte politiet, som den over meg foreslo, det er sånn sett ett fett og like bra det. Jeg har alltid henvendt meg direkte til tingretten selv, men politiet er også greit, og du har kanskje også snakket litt mer med dem. Men rettsboken føres enten av dommer eller noen tilsatt ved domstolen, så vil du ha den er kanskje domstolen like greit.

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er fornærmede har du etter straffeprosessloven § 28 rett til innsyn i blant annet rettsboken (og andre dokumenter). Dommen er som andre har nevnt også offentlig, og i praksis i en slik tingrettsdom får du den som regel tilsendt på mail bare du sender en mail til tingretten og spør. Jeg har gjort det en rekke ganger (i forbindelse med jobb og den gang jeg som jusstudent skrev masteroppgave innenfor strafferett), og jeg som ikke hadde noen verdens ting med saken å gjøre fikk det alltid uten videre. Ikke anonymisert heller, rett og slett bare en mail med hele dommen slik den stod.

Det finnes enkelte unntaksbestemmelser, men normalt er det virkelig så enkelt. Om du ikke har saksnummer holder det at du kan identifisere saken ut fra partenes navn, en straffebestemmelse, når og hvor saken gikk og lignende. Du må kunne identifisere saken med litt mer enn å be om "Alle dommer avsagt mot Jan Johansen", men såfremt du gir dem nok informasjon til å finne frem til denne konkrete saken er det nok. De pleier å være ganske hjelpsomme med å finne frem. For innsyn i rettsboken eller andre dokumenter hadde jeg også bare henvendt meg til tingretten, men da må du selvfølgelig presisere at du er fornærmet i saken, siden denslags ikke er noe hvem som helst får, og det kan også hende du må underskrive et eller annet eller for den saks skyld at det er greiest om du møter opp selv.

Hva skal til for unntak? Reagerer på at alt i utgangspunktet er offentlig når det kan gå inn på personer i sårbare situasjoner. Hva med personvernet og rett til privatliv?

Anonymkode: 21ff7...fe4

Skrevet

Tja, kan vel sikkert vente litt til alt er ferdig behandlet osv, eller se om det kommer en slags oppsummering i posten.

Men noen som vet hvordan jeg egentlig får pengene? Aktor sa noe slikt som at "mest sannsynligvis" vil statens innkrevingssentral kreve inn pengene for meg, men han var ikke helt sikker. Men at det kom helt an på om vedkommende i det hele tatt har penger. Om han ikke har penger her og nå, vil dette isåfall ligge som et krav/betalingsanmerkning på ham hvor de kan ta lønnstrekk hvis han en gang får inntekt utover livsopphold (Eventuelt blir slått personlig konkurs og jeg ikke får noe)? Eller må jeg hele tiden stå på kravet for å "vedlikeholde" det mot ham?

Og så lurer jeg på om det vil være forsinkelsesrenter på 8-9% slik som ved for sent betalte regninger.

Skrevet
På 27.8.2018 den 23.17, AnonymBruker skrev:

Jeg var fornærmet i en sak der noen hadde gjort hærverk på bilen min samt noen andre biler på parkeringsplassen.

Politiet fikk tak i den som hadde gjort det og det ble en felles straffesak for alle bileierne. Det var politiet selv som anmeldte så jeg har ikke gått til direkte anmeldelse. Jeg måtte stille som vitne, samt at jeg hadde "mulighet til å være med i hovedforhandling".

Men da jeg møtte til tidspunktet for hovedforhandlingen, kunne jeg ikke slippe inn i salen likevel, men ble sittende på gangen sammen med andre fornærmede for å vente på å vitne, mens retten gikk løs på tiltalte. Til slutt kom aktor ut og sa at vedkommende hadde erkjent straffskyld og at det derfor ikke var nødvendig at noen vitnet. De informerte om at erstatningskravene som var sendt inn ville bli behandlet videre.

Men jeg er jo alltid litt nysgjerrig på hva som ble sagt bak den lukkede døren. Hva den endelige dommen ble utenom selve erstatningskravene, hva tiltalte forklarte, hvilke erstatningssummer som gikk til hvem, om forsikringsselskapene har lagt inn krav osv. Er det vanlig etter en rettssak at man får tilsendt et slags sammendrag av hele saken, eventuelt om noen vet om man har rett til innsyn i dokumentene? Ikke at det har så mye for seg, men hadde vært litt interessant å vite.

Her forstår du ikke prosessene i en rettsak. 

Vitner får aldri lov til å sitte i en rettssal før de har avlagt sitt vitneprov. Dett er fordi vitner ikke skal påvirkes av det som skjer i rettssalen før vitnet forteller det vitnet vet og skal vitne om. At du ikke slapp inn, betur dermed ikke at det har vært et lukket rettsmøte. 

Hva du som fornærmet kan få, varierer etter hvordan dommeren har besluttet at dommen skal avsies, om den er untatt offentligheten eller ligger åpent på lovdata. Så det må du snakke med domstolen om. 

Anonymkode: 4fb80...194

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...