AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #1 Skrevet 27. august 2018 Jenta mi som nå har startet i 1.klasse på vgs har fått halsbetennelse (vi har ikke vært hos legen, men kikka nedi halsen hennes i stad og den var full av blemmer+mandlene var hovne) og svak feber. Hun droppet trening i dag pga halsen var så sår. Ville dere holdt henne hjemme fra skolen i morgen? Almenntilstanden er helt ok, men selvfølgelig litt redusert. Tenker også med tanke på smitte. Og i så fall, ville dere sendt henne til legen? (Mtp.fraværsgrensa) Anonymkode: cc867...f96
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #2 Skrevet 27. august 2018 Selvsagt bør hun få være hjemme. Om hun vil unngå fraværsgrensa så må hun til lege og få erklæring. Anonymkode: c0fa5...613 8
Krølle-frøkna Skrevet 27. august 2018 #3 Skrevet 27. august 2018 Hvis du går til legen får du iallfall en egenmelding, skiftlig informasjon om hvorfor din datter ikke skal på skolen. I tillegg får du dokumentert fravær og det er lettere å forklare med tanke på fremtidige jobbsintervju (selv om jeg ikke tror det kommer til å bli tatt opp siden det sikkert ikke blir altfor mange dager) Men hvis du går med henne, kanskje du også kan spørre om hvor mange dager legen synes hun bør ta fri slik at du ikke bare får egenmelding den ene dagen? Men uansett, ønsker god bedring til datteren din
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #4 Skrevet 27. august 2018 Hvis allmenntilstanden er Ok ville jeg gått på skolen. Se det an i morgen tidlig. Anonymkode: 3d10b...da4 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #5 Skrevet 27. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis allmenntilstanden er Ok ville jeg gått på skolen. Se det an i morgen tidlig. Anonymkode: 3d10b...da4 Jenta har jo feber? Dessuten utsetter hun klassekameratene for smitte, og det er utrolig egoistisk. Er hun redusert er det ikke store utbyttet hun får fra skoledagen uansett. Å tvinge deg selv til å gå på skole eller jobb bare fordi er meningsløst og egoistisk. Anonymkode: c0fa5...613 8
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #6 Skrevet 27. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt bør hun få være hjemme. Om hun vil unngå fraværsgrensa så må hun til lege og få erklæring. Anonymkode: c0fa5...613 4 minutter siden, Krølle-frøkna skrev: Hvis du går til legen får du iallfall en egenmelding, skiftlig informasjon om hvorfor din datter ikke skal på skolen. I tillegg får du dokumentert fravær og det er lettere å forklare med tanke på fremtidige jobbsintervju (selv om jeg ikke tror det kommer til å bli tatt opp siden det sikkert ikke blir altfor mange dager) Men hvis du går med henne, kanskje du også kan spørre om hvor mange dager legen synes hun bør ta fri slik at du ikke bare får egenmelding den ene dagen? Men uansett, ønsker god bedring til datteren din Men i og med at man kan jo strengt tatt ha 10% fravær i et fag, så utgjør jo ikke den ene dagen noe særlig for prosenten? Hun har ikke noen «sjeldne» fag i morgen, og jeg synes det er litt dumt å fylle opp legekontorer pga en halsbetennelse som mest sannsynlig er virus. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jenta har jo feber? Dessuten utsetter hun klassekameratene for smitte, og det er utrolig egoistisk. Er hun redusert er det ikke store utbyttet hun får fra skoledagen uansett. Å tvinge deg selv til å gå på skole eller jobb bare fordi er meningsløst og egoistisk. Anonymkode: c0fa5...613 Hun hadde SVAK feber i stad, men da hun sjekka nå for noen minutter siden hadde den gått bort. Anonymkode: cc867...f96
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #7 Skrevet 27. august 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Selvsagt bør hun få være hjemme. Om hun vil unngå fraværsgrensa så må hun til lege og få erklæring. Anonymkode: c0fa5...613 Elevene kan være litt borte. Det er ikke slik at de må ha legeerklæring for hvert eneste fravær. Anonymkode: 11b5a...c1f 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #8 Skrevet 27. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jenta har jo feber? Dessuten utsetter hun klassekameratene for smitte, og det er utrolig egoistisk. Er hun redusert er det ikke store utbyttet hun får fra skoledagen uansett. Å tvinge deg selv til å gå på skole eller jobb bare fordi er meningsløst og egoistisk. Anonymkode: c0fa5...613 Nei. Det er ingen vits i å være hjemme hvis allmenntilstanden er Ok og feberen er borte. Se det an i morgen tidlig. Anonymkode: 3d10b...da4 6
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #9 Skrevet 27. august 2018 Hvis jenta er vgs elev, klarer hu vel å vurdere om hu er frisk nok til å gå på skolen selv?!!9 Anonymkode: add29...038 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #10 Skrevet 27. august 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jenta mi som nå har startet i 1.klasse på vgs har fått halsbetennelse (vi har ikke vært hos legen, men kikka nedi halsen hennes i stad og den var full av blemmer+mandlene var hovne) og svak feber. Hun droppet trening i dag pga halsen var så sår. Ville dere holdt henne hjemme fra skolen i morgen? Almenntilstanden er helt ok, men selvfølgelig litt redusert. Tenker også med tanke på smitte. Og i så fall, ville dere sendt henne til legen? (Mtp.fraværsgrensa) Anonymkode: cc867...f96 Skal hun begynne med fravær, for en bagatell, så tidlig i skoleåret? Hvordan skal det da gå resten av vgs? Noen har en lav terskel for å holde seg hjemme for alt mulig. Man går da på jobb med halsbetennelse med mindre man jobber med imunsvekkede personer. Trening er noe helt nnet. Kroppen skal ikke utsettes for hard fysisk andstrengelse når den har infeksjon. Regner med det er tatt prøver av helsen i tillegg til blodprøve? Anonymkode: ab90d...4fe 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #11 Skrevet 27. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Elevene kan være litt borte. Det er ikke slik at de må ha legeerklæring for hvert eneste fravær. Anonymkode: 11b5a...c1f Selvsagt ikke, men jeg gikk sisteåret på vgs da fraværsgrensa ble innført, og det var utrolig fort hvor lite som skulle til før man nærmet seg 10%. Hvorfor ikke bruke legeerklæring nå når hun faktisk er syk, så har hun noe å gå på en dag hun evt. må gå fra skolen tidligere? Forstår poenget med at man ikke ønsker å kaste bort legens tid på bagateller, men det er rett og slett bare sånn systemet har blitt. Legen får pengene sine uansett, og tar man opp en time som kunne gått til noen andre som kanskje trenger det mer, så får jo de hjelp uansett om det er akutt. Anonymkode: c0fa5...613
Qwerty55 Skrevet 27. august 2018 #12 Skrevet 27. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jenta er vgs elev, klarer hu vel å vurdere om hu er frisk nok til å gå på skolen selv?!!9 Anonymkode: add29...038 Haha tror du man er helt uavhengige av foreldrene når man er 15 eller? 😂 Virker som om dere uten ungdommer tror at 15-16-åringer lever livet HELT uten å spørre foreldrene om råd til noen ting. Lol.
Krølle-frøkna Skrevet 27. august 2018 #13 Skrevet 27. august 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men i og med at man kan jo strengt tatt ha 10% fravær i et fag, så utgjør jo ikke den ene dagen noe særlig for prosenten? Hun har ikke noen «sjeldne» fag i morgen, og jeg synes det er litt dumt å fylle opp legekontorer pga en halsbetennelse som mest sannsynlig er virus. Hun hadde SVAK feber i stad, men da hun sjekka nå for noen minutter siden hadde den gått bort. Anonymkode: cc867...f96 Sant det. I tillegg er det hennes første år og ikke det siste.. Hva har hun selv lyst til? Hvis hun føler at hun kan, så kan hun jo.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #14 Skrevet 27. august 2018 Synes ikke halsbetennelse er god nok grunn å bli hjemme fra skolen. Jeg hadde ikke vært hjemme fra jobb pga det. Kan ikke helt se den store smittefaren for voksne ungdommer her heller. Småbarn er kanskje noe annet. Anonymkode: 27a87...058 2
kikkana Skrevet 27. august 2018 #15 Skrevet 27. august 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis allmenntilstanden er Ok ville jeg gått på skolen. Se det an i morgen tidlig. Anonymkode: 3d10b...da4 Med hovne mandler og evt puss? Er du gal, kan være ganske så smittsomt. Samtidig lettere å få ytterlige komplikasjoner ved anstrengelser. Har hatt halsbyll selv, fordi jeg har dratt på jobb med halsbetennelse. Best å la kroppen hvile og fixe problemet. 2
Krokanis Skrevet 27. august 2018 #16 Skrevet 27. august 2018 Ville dratt, og heller dratt hjem igjen. Kan bli mye dårligere senere og trenge å bruke fraværet da 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #17 Skrevet 27. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Synes ikke halsbetennelse er god nok grunn å bli hjemme fra skolen. Jeg hadde ikke vært hjemme fra jobb pga det. Kan ikke helt se den store smittefaren for voksne ungdommer her heller. Småbarn er kanskje noe annet. Anonymkode: 27a87...058 Enig. Det er faktisk snakk om 1. Kl på vgs og ikke barneskolen. Men man kan bli litt forvirret når man leser tråden... Anonymkode: 3d10b...da4 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #18 Skrevet 27. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Selvsagt ikke, men jeg gikk sisteåret på vgs da fraværsgrensa ble innført, og det var utrolig fort hvor lite som skulle til før man nærmet seg 10%. Hvorfor ikke bruke legeerklæring nå når hun faktisk er syk, så har hun noe å gå på en dag hun evt. må gå fra skolen tidligere? Forstår poenget med at man ikke ønsker å kaste bort legens tid på bagateller, men det er rett og slett bare sånn systemet har blitt. Legen får pengene sine uansett, og tar man opp en time som kunne gått til noen andre som kanskje trenger det mer, så får jo de hjelp uansett om det er akutt. Anonymkode: c0fa5...613 Gå tidligere fra skolen? En legger da opp hverdagen sin slik at en ikke slipper å dra tidligere fra skolen. Det inkluderer også jobb, ferier etc. Jeg hadde ikke orket å begynne å reise til legen før jeg nærmet meg fraværsrgrensen. Anonymkode: 11b5a...c1f
kikkana Skrevet 27. august 2018 #19 Skrevet 27. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke halsbetennelse er god nok grunn å bli hjemme fra skolen. Jeg hadde ikke vært hjemme fra jobb pga det. Kan ikke helt se den store smittefaren for voksne ungdommer her heller. Småbarn er kanskje noe annet. Anonymkode: 27a87...058 Ved hovne mandler? Sår hals og enkel forkjølelse, ok. Men ikke en ekte halsbetennelse. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #20 Skrevet 27. august 2018 Jeg hadde garantert gått på jobb med halsbetennelse, så jeg ser ikke helt grunnen til å skulke skolen. Smitte andre gjør man i inkubasjonstiden også 😏 Anonymkode: 4837f...c5d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå