Gå til innhold

Hvor ofte gjør du rent i søppelskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å hatt gjester noen dager må jeg bare spørre om det er jeg som er unormal.

Skapet under kjøkkenvasken bruker vi som "søppelskap". En bøtte til matavfall, en til restavfall, en til papir/papp og en til plast. 

Hver dag etter middag tømmer vi matavfall og restavfall. Tar ut alle bøttene og vasker over skapet med kjøkkenkluten før denne legges i vask. Plast og papir tømmes når det er behov. 

Har hatt gjester i 3 dager, og nå er vi stemplet som "hysteriske" som vasker skapet hver dag. Det tar 5 sekunder å vaske over "gulvflaten" i skapet.. Argumentet om at det er lettere å HOLDE rent enn å GJØRE rent falt for døve ører. Jeg har "støv på hjernen og er hysterisk". Jeg vasker også over flatene i kjøleskapet et par-tre ganger i uka, for å holde det rent og ryddig, også det la besøket seg opp i... Ble beskyldt for å være ekkel som vasker søppelskapet med kjøkkenkluten..,

Kjøkkenkluten kastes til vask og erstattes med ren klut straks etter skapet er vasket. Kluten henges over en egen snor på vaskerommet før den går i en egen kurv for kjøkkenkluter som vaskes på 95 grader.

Fikk også kommentarer på at jeg har støv på hjernen fordi vi drar over huset (stue og kjøkken) med Ergorapidoen (trådløs støvsuger) en gang om dagen for å fjerne rusk og rask.

Er vi virkelig så hysterisk? Vi bruker vel 5 minutter om dagen på disse tingene, slik at huset er rent. Tørker av benker og bord etter bruk og rydder etterhvert. Så slipper vi å "skadesanere" huset en gang i uka.

Er jeg hysterisk? Gjestene er ikke de mest ryddige av seg,men de får gjøre som de vil i sitt hjem. Ut fra det jeg husker fra sist jeg var der så søppelskapet rimelig nasty ut.. Så for å få det rent måtte man nok ligget på kne med klut og skrubb og vaskebøtte en halvtime...

Hvordan gjør DU det?

Anonymkode: 54d09...f8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rengjør skapet under vasken ved behov, ser når det er flekker eller avfall som har havnet utenfor søppelbøtten. Det tar 1 minutt, og jeg liker at det er rent der. 

Anonymkode: 00aec...1b2

• Liker 5
Skrevet

To ganger i uka kanskje i søppelskapet, men der er det kun beholder for metal og papp. Vasker over gulvene hver dag, grunnet hunder. Rister tepper ukentlig. Kjøleskapet også et par ganger i uka. 

Anonymkode: 58530...e1e

Skrevet

Vasker søppelskapet ca 1 gang i måneden, eller ved behov. Passer på at søppelbøttene aldri blir så fulle at det «renner over». Bøtta til matavfall vaskes med klor 1 gang i uka. Bruker ikke kjøkkenkluten, men egen klut til rengjøring. Kluten vaskes på 90 grader.

Kjøleskapet ryddes og vaskes innvendig ca 1 gang i måneden, søl tørkes opp med en gang.

Støvsuger 2 ganger i uka pga hund, før vi fikk hund gikk det gjerne 2 uker mellom hver gang. Vasker 1 gang i uka, før var det 1 gang i måneden.

Anonymkode: 29c43...bb4

Skrevet

Oh wow...mye sjeldnere enn jeg burde..har skap med restavfallsbøtte , sammen med blomsterpotter og vaskemidler... orker liksom ikke vaske der mer enn én gang i mnd da det tar mye tid å ta alt ut og sette inn igjen. 

Men selv om jeg gjør det , la oss si i en mnd.med 31 dager.., 30 ganger sjeldnere enn dere ville jeg aldri kalt dere hysteriske for det! Toppen av frekkhet når man får komme i dagesvis på besøk:o  det er jo så sant,enklere å holde rent enn å gjøre rent,bra frase ✌

• Liker 2
Skrevet

Jeg skulle ønske vi gjorde som deg, med gode rutiner, som i tillegg til at det er rent også er noe som går kjapt. He ei huset skjer rengjøring i søppelskuffen "når det trengs". Eller, om vi skal være ærlige, "når det er på høy tid". Vi er bare to voksne mennesker her, og vi har heller ingen dyr, så jeg vil tro vi generelt har det ryddigere enn f.eks en gjennomsnittlig barnefamilie. Og vi treffer som regel søppelbøtta. 

Aller helst skulle jeg ønsket en rutine på vask og rydd av hus, men fordi vi bor en rotekopp og en petimeter sammen, er standarden ulik, og da er valget mellom rent hus og konstant grinete samboer (mas, mas,mas om rengjøring), eller tåle litt rot og akseptere at man ikke dør av det. 

Anonymkode: 876f3...043

• Liker 2
Skrevet

Gjør det en gang i uka.

Skrevet

Hver dag? Det høres da veldig mye ut.

Det er hysterisk dersom du MÅ gjøre det hver dag. Klarer du å la være, så er du ikke hysterisk. Utfra hva du skriver, tror jeg du er nærmere hysterisk enn ikke.

Du klarte ikke å la det være da dere hadde gjester på besøk...

Anonymkode: 51c92...77f

Skrevet

Japp, hysteri.

Anonymkode: b0674...5dc

Skrevet

Det høres i alle fall fullstendig unødvendig ut. Jeg vasker søppelskapet sjelden, men det er nå et lukket skap, og det er ytterst sjelden jeg griser inni der. Lager jeg mat tar jeg stort sett bøtta ut. Kjøkkenbenken vasker jeg dog over et par ganger i uka, i tillegg til at jeg tørker av benken etter matlaging. Håndstøvsuger har jeg ikke, men jeg er vant med hjemmefra at kjøkkengulvet tas etter behov, gjerne et par ganger om dagen.

Anonymkode: 7bac3...3d1

Skrevet

Jeg vasker søppelskapet stort sett hver uke, det kan gå 14 dager i mellom noen ganger. Tørker over med tørkerull når jeg ser det er noe gris ellers. Kun voksne mennesker hjemme hos oss, så det er ikke så mye gris der nå som det var da det var barn i hus. 

Anonymkode: d949a...e47

Skrevet

Om du ikke kan avstå fra å drive med rengjøring når dere har gjester så er du nok hysterisk, ja. 

Anonymkode: c02d3...7a8

• Liker 1
Skrevet

Det høres ganske spesielt å ha egen tørkesnor til sine kjøkken-vaskekluter, men okei.

Vasker ved behov. Som oftest en gang hver måned/annenhver måned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...