Gå til innhold

Hvor mye er det normalt å bruke på mat i uken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og samboer diskuterte middager og økonomi. Vi satt nettopp og bestilte middag for 3 dager på Kolonial.no. For 3 middager endte det på ca 500 kr totalt. Begge syntes kanskje dette var litt mye for 2 personer. Hva tenker dere?

Anonymkode: 2f167...9e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og samboer bruker ca 1000 kr uka. Dette inkluderer da alt av hygieneprodukter, toalettpapir osv. 3 middager til 500 var nok ikke det billigste nei. Vi bruker ca 6-700 på alt fra mandag til fredag, handler inn til helga på lørdag å bruker ca 3-400 da med øl, helgekos, middager osv. 

Anonymkode: 0df1a...950

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg og samboer diskuterte middager og økonomi. Vi satt nettopp og bestilte middag for 3 dager på Kolonial.no. For 3 middager endte det på ca 500 kr totalt. Begge syntes kanskje dette var litt mye for 2 personer. Hva tenker dere?

Ja, det er dyrt.  Kunne fått det billigere om du gikk å handlet selv.   F.eks spagetti en dag, lapskaus en dag, wok en dag. 

Skrevet

Jeg og samboeren bruker også 1000 kroner i uka, med alt av mat og lørdagsgodt, pluss toalettpapir/tørkepapir, vaskemiddel osv. Synes også 500 for tre middager var veldig mye. 

Skrevet

Du kan dele de forskjellige svarene i denne tråden på 4, så får du ukesbeløpet folk bruker. Det varierer sterkt.

Anonymkode: 89ddc...107

Skrevet

Vi er to voksne og bruker 1000 kr pr uke, inkl husholdningsprodukter.

Anonymkode: 6d46f...895

Skrevet

Vi er 2 voksne og 3 barn under 10 år. Bruker 2000-2500 i uka.

Hadde matkasse en periode og betalte 850 kr for tre middager(til 4 personer), noe som er langt mer enn jeg bruker på tre middager om jeg handler selv.

Anonymkode: 7c12b...b6a

Skrevet

Vi er tre (42, 12 og 7), bruker vel i snitt 3500-4000 i mnd. Handler på Rema for det meste, benytter meg av Coopkuponger og gode tilbud der (det er de to kjedebutikkene jeg har rett ved). Det er forøvrig genialt å ha en Rema 2 min. unna, blir ikke så mange «sånn i tilfelle vi ikke har rømme» innkjøp» med resultat at man har fire halvspiste rømmebokser i kjøleskapet, stikker bare innom hjemme og sjekker hva vi har først.

Bruker butikken som kjøl/frys og handler inn etter hvert som vi trenger noe (jeg handler lite på impuls uansett) i stede for å stappe kjøleskapet fullt en gang i uka (som uansett ikke funker når man ikke har bil). Vurderte Kolonial.no, men de gangene jeg har testet det virker det dyrere enn om jeg handler selv.

Anonymkode: 35605...7c6

Skrevet (endret)

Jeg er kun én da, men bruker toppen 500kr i uka på mat. Og da inngår alt av mat.

Så 500kr for 3 middager syntes jeg er dyrt.

Endret av Lisanna
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Oi, det synes jeg var dyrt.  vi er også to voksne, og 500 kr. er omtrent hva vi bruker på middag i uken (7 dager).

Anonymkode: 93b7f...8d8

Skrevet

Hvis det er snakk om tre vanlige hverdagsmiddager så er 500 kroner mye, men er det indrefilet og hummer dere hadde planer om å fortære så er det lite ;) Jeg for min del synes råvarer for mellom 50 og 100 kroner er det man må regne med til en vanlig hverdagsmiddag med kjøtt/fisk, grønnsaker osv. Noen middager er dyrere (For eksempel kologisk laks) og andre vesentlig billigere (For eksempel linsegryte, løksuppe etc.) så da jevner det seg ut over tid. 

Skrevet

Takk for innspill alle sammen!

Tror noen av ingrediensene vi kjøpte på Kolonial kunne vært kjøpt billigere andre steder. Feks kostet 2 poser wok-mix 70 kr.

Kan jeg spørre hva dere som bruker 1000 kr på mat i uka spiser/kjøper? Kanskje man kunne fått noen tips 😊

Skrevet

Vi kan fint bruke 400 en uke, og 4000 på neste. Er glad i gode viner, gode råvarer, og gjester/selskap. Men er også flink til å handle basisvarer på tilbud, ha et godt lager, og ha et ganske enkelt/billig/sunt hverdagskosthold. 

Rimelige middager består ofte i vegetargryter basert på linser, mungbønner, ribbe eller kalkun kjøpt på tilbud i sesong (kjøper inn store kvantum, steker opp og fryser ned). 

To av de rimeligste middagene denne uka må være gratinert blomkål som kom på ca 30 kroner for 2 stk. Og Ramensuppe med ribbe for ca 40 kroner for 2 stk. 

Anonymkode: a740c...d9e

• Liker 1
Skrevet

Er student og bor alene og for øyeblikket blir det vel rundt 400-500kr i uka

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, det synes jeg var dyrt.  vi er også to voksne, og 500 kr. er omtrent hva vi bruker på middag i uken (7 dager).

Det var lite...hva spiser dere?

Skrevet
6 minutter siden, Peonjenta skrev:

Det var lite...hva spiser dere?

Det varierer fra uke til uke, etter hva som er på tilbud, eller hva vi har i fryseren.  500 kroner delt på 7 er i overkant av 71 kr, og det kan ikke være noe problem å lage middag til to for den summen.  (Noen retter koster kanskje bare 30 kr, og da kan vi bruke mer på en annen middag)  :) 

Skrevet

Prøve å halda meg til maks 100 kr dagen. Det blir ca 700 kr i veka. Fordi eg liker mat og har lyst å eta godt medan eg er i live.

Anonymkode: e5eae...5f1

• Liker 1
Skrevet

2 voksne og en tennåring, rundt 2000kr i mnd for all mat. 

Anonymkode: 2b696...32c

Skrevet

Men hva spiser dere? Mye usunt, sunt? Variert?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 voksne og en tennåring, rundt 2000kr i mnd for all mat. 

Anonymkode: 2b696...32c

Da er dere utrolig flinke 👍

Anonymkode: 2e47f...163

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...