Gå til innhold

den norske bytråden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

fortell om byene du kjenner til i Norge, som du har vært mye i eller bodd i. Hvordan trives du og hvorfor flyttet du? noe sted du har mistrivdes og hva var grunnen for det? 

tettsteder kan også nevnes. 

Jeg har bodd i Gjøvik. kjempe koselig by, men den ble litt liten i lengden. folk er veldig imøtekommende der synes jeg, i motsetning til Lillehammer. den byen har jeg aldri klart å like, og folk virker kalde.

Oslo har jeg også bodd og stortrivdes. 

Trondheim har jeg heller aldri klart å like. liksom en mindre utgave av Oslo, bare mer død. får ikke følelsen av at det er en by.

Tromsø er enormt koselig by også. men den har jo vintermørket.

Anonymkode: 7bb26...571

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tromsø er en kjempekoselig by, bortsett fra at den ikke føles som en by. Den føles mest som en litt stor bygd. For all del, det er nydelig der både om vinteren (som er ganske så lang), og om sommeren når sola er fremme og når det er midnattssol. Men da jeg første gang flyttet dit (hadde aldri vært der før) ble jeg ganske så skuffet over størrelsen. Har absolutt ingen byfølelse. 

Du nevner vintermørket som noe negativt (hvis jeg oppfatter deg rett), men for min del er det noe av det vakreste Tromsø har å by på. I desember når snøen er som vakrest, det er mørketid og snart jul, da er stemninga der helt magisk. Jeg elsker Tromsø om vinteren! 

Anonymkode: 1749f...ded

Skrevet

Jeg har også bodd på Gjøvik. Synes ikke folk der er så veldig hyggelige, mye baksnakking og ryktespredning. Men sånn er det vel i småbyer. Altfor liten by ja. Og litt kjedelig. 

Har også bodd i Oslo, likte meg godt der. Flyttet derfra pga jobb. Savner Oslo faktisk. Nå bor jeg i en mindre by, har det OK. Barn trives her og mildere klima enn Østlandet. Bor på sørvestlandet. 

Anonymkode: ad6d4...69a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tromsø er en kjempekoselig by, bortsett fra at den ikke føles som en by. Den føles mest som en litt stor bygd. For all del, det er nydelig der både om vinteren (som er ganske så lang), og om sommeren når sola er fremme og når det er midnattssol. Men da jeg første gang flyttet dit (hadde aldri vært der før) ble jeg ganske så skuffet over størrelsen. Har absolutt ingen byfølelse. 

Du nevner vintermørket som noe negativt (hvis jeg oppfatter deg rett), men for min del er det noe av det vakreste Tromsø har å by på. I desember når snøen er som vakrest, det er mørketid og snart jul, da er stemninga der helt magisk. Jeg elsker Tromsø om vinteren! 

ja vil tro byen er fin om vinteren, men hvite fjell rundt og nordlyset ❤️ . men jeg blir fort vinterdeprimert og er overfølsom for kulde, og tviler egentlig på at jeg hadde taklet det særlig. jeg går nesten i boblebuksa nå liksom.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ja vil tro byen er fin om vinteren, men hvite fjell rundt og nordlyset ❤️ . men jeg blir fort vinterdeprimert og er overfølsom for kulde, og tviler egentlig på at jeg hadde taklet det særlig. jeg går nesten i boblebuksa nå liksom.

Det er ikke  kaldt der om vinteren, i alle fall ikke etter å ha opplevd indre Finnmark i januar:fnise:

Jeg har aldri brukt den varmeste vinterjakka mi der, men man må selvsagt kle seg. Vintermørket kan absolutt by på utfordringer når man ikke er vant med det, men for min del handlet det om å finne lyspunkt (både faktiske og billedlige) i hverdagen og holde seg til de rutinene. Men så er jeg en som elsker både høst og vinter, og ingenting er som når det er mørkt og kaldt (og snø!), og man kommer hjem kald etter en skitur og kan kose seg med dempet belysning, levende lys, rolig musikk og en god bok (ev pensum). Jeg har absolutt en del av Tromsø i hjertet mitt etter å ha studert der i fem år, selv om jeg i begynnelsen ble skuffet ettersom jeg trodde jeg kom til en skikkelig by (i norsk målestokk). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...