Gå til innhold

Hva hadde du gjort ift bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er på vei mot en skilsmisse. Jeg har mulighet til å kjøpe meg en leilighet på ca 60-70 kvm og så og si være gjeldsfri. Har et barn som går på videregående. Leiligheten jeg har kikket på har 2 soverom.

Jeg er redd det blir for trangt, men sønnen min er annenhver uke hos sin far og det er jo ikke sååå mange årene til han sikkert tenker på å flytte. Det kan bli noe intimt om han har fler venner på besøk osv. 

Hadde du kjøpt leilighet for å ha minst mulig gjeld, eller kjøpt en større leilighet/hus og hatt dårligere råd? Jeg tenker mest på at sønnen min er vant til å bo i stort hus osv.

Anonymkode: f1ba4...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i akkurat samme situasjon for få år siden. Jeg valgte å kjøpe en rekkehusleilighet som gjorde at jeg var gjeldfri, den var på ca 100 kvm og er slik at sønnen min har en loftstue og ha venner på besøk, i tillegg til rommet sitt, det fungerer veldig fint for oss begge.

Anonymkode: e82fa...442

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde helt klart valgt å kjøpe leiligheten. Han skal bare bo der annenhver uke, flytter snart og da er det praktisk for deg å ikke bo for stort. Har sønnen din fritidsaktiviteter? Har han ofte masse venner på besøk? Kan han få det store soverommet, så han har god plass der.

Jeg har en 17 åring, og hun har det store soverommet. Er ingen ekstra stue her. Og hun har ofte venner på besøk, og er utrolig hvor mange de får plass til på rommet hennes. Sitter de i stua med meg, er det bare når hun har besøk av få.

Regner og med jo eldre de blir, jo mer er de ute. Min 17 åring trener, har lekser osv, og har sagt at når hun blir 18 skal hun ha jobb og. 

Anonymkode: 94f7a...91d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok kjøpt noe som gjorde at sønnen min følte det som sitt hjem også, med plass til seg selv og venner på besøk. Litt større enn 60-70 kvadrat, f.eks med en loftstue som personen over skriver. For at han ikke skal føle han bare bor der midlertidig til han flytter ut. Du kan eventuelt selge og kjøpe noe mindre senere. Om det innebærer at du får et lån på 500.000-800.000 innebærer ikke det veldig store månedlige kostnader.

Anonymkode: 052b0...c92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til opplysning: Det finnes mennesker som ikke har råd til en leilighet på 70 kvadrat. Jeg tror uansett at barna føler seg hjemme. Der det er hjerterom... osv.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler går nok helt fint. 

Personlig hadde jeg valgt noe litt større. Litt gjeld gjør ingenting, tvert i mot - rentefradrag, redusert formue og boligpriser som fortsatt peker oppover. Ville definitivt valgt å investere i bolig. 

Anonymkode: eda2e...df6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde valgt gjeldsfrihet. Her har jeg godstol og bøker på mitt soverom og stuen er for ungdommen nåår de er her.

Anonymkode: 82536...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt leilighet, og latt barnet ha det største soverommet. Hadde innredet det som litt stue- soverom, så han hadde plass til venner. 

At han er vant til hus klarer han nok å tilpasse seg i forhold til. Han er også vant til at du og far er et par, og det er nok større overgang. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara

Det er davel ikke trangt hvis han får eget rom? 

Jeg har bodd i en leilighet på 67 kvadrat med to soverom, sammen med mine tre barn. Vi storkoste oss og da vi flyttet og fikk større plass savnet de leiligheten. Eldste var da 13.

Endret av rabrabara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde gått for en mellomting, altså tenkt 70-80 kvadrat. Rekkehus blir jo stort og tomt når han er flytta hjemmefra, samtidig som 60 kvadrat kan bli litt vel intimt for mor og sønn og rekkehus blir veldig romslig når du får dårligere økonomi.  Men som en over her sier, det er smart å la ham få det største soverommet, sånn at den blir litt sånn soverom+kjellerstue. Jeg hadde ikke styrt med rekkehus etc hvis gutten var på vei ut av redet - da kan du istedet tenke på å eventuelt hjelpe ham under studiene eller med å kjøpe bolig, når han er ute av redet. Det har du mindre mulighet til hvis du kjøper max av det du har råd til. Du kan selvfølgelig skaffe deg noe midre når han flytter ut, men det koster å bytte bolig også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud folkens, FY SØREN så bortskjemte og kravstore folk har blitt!!! Det er jo helt JALLA å lese hva dere skriver!!! Det går nå vel fint med den leiligheya hun har tenkt, hallooo... alle drar på seg gjeld for å bo så fint og flott, "fordi det er bra å ha litt gjeld og bla bla bla"... gleder meg til renta skyter i været!!!

Kvalmt å se på slike programmer på tv også, der folk skal velge seg bolig. "Nei, æsj, flisene var for gule, MÅ ha badekar OG dusj, må ha åpen stue-kjøkkenløsning, må ha ditt og datt, æsj til ditt og datt, tun-treet var for høyt, naboen var for tykk, 8 minutter til jobb er for langt, bla bla".. hva blir det neste...

Stormannsgale nordmenn!!!

Anonymkode: f4f22...e1a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud folkens, FY SØREN så bortskjemte og kravstore folk har blitt!!! Det er jo helt JALLA å lese hva dere skriver!!! Det går nå vel fint med den leiligheya hun har tenkt, hallooo... alle drar på seg gjeld for å bo så fint og flott, "fordi det er bra å ha litt gjeld og bla bla bla"... gleder meg til renta skyter i været!!!

Kvalmt å se på slike programmer på tv også, der folk skal velge seg bolig. "Nei, æsj, flisene var for gule, MÅ ha badekar OG dusj, må ha åpen stue-kjøkkenløsning, må ha ditt og datt, æsj til ditt og datt, tun-treet var for høyt, naboen var for tykk, 8 minutter til jobb er for langt, bla bla".. hva blir det neste...

Stormannsgale nordmenn!!!

Anonymkode: f4f22...e1a

Jeg er faktisk enig med denne personen.

Å ha en treroms og være gjeldsfri er en drøm! Nei, du trenger ikke noe større!

Søsteren min sov i stua da hun ble skilt, for å gi barna hvert sitt rom. De hadde det superkoselig hos seg! Jeg ville gitt sønnen det store rommet og tatt det lille selv. Tenk så deilig å være gjeldsfri! Du har råd til å reise bort og bo på fine steder når du skulle føle for det! Du er superheldig!

Jeg tror det blir mer og mer av små leiligheter som er smart innredet, nettopp fordi mange ikke har råd til en treroms selv med lån eller de får ikke lån. 

Vær smart! Lag et herlig hjem i en "liten" leilighet og lær sønnen din om prioriteringer i samme slengen!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ulla Ullsokk said:

Jeg er faktisk enig med denne personen.

Å ha en treroms og være gjeldsfri er en drøm! Nei, du trenger ikke noe større!

Søsteren min sov i stua da hun ble skilt, for å gi barna hvert sitt rom. De hadde det superkoselig hos seg! Jeg ville gitt sønnen det store rommet og tatt det lille selv. Tenk så deilig å være gjeldsfri! Du har råd til å reise bort og bo på fine steder når du skulle føle for det! Du er superheldig!

Jeg tror det blir mer og mer av små leiligheter som er smart innredet, nettopp fordi mange ikke har råd til en treroms selv med lån eller de får ikke lån. 

Vær smart! Lag et herlig hjem i en "liten" leilighet og lær sønnen din om prioriteringer i samme slengen!

Helt enig! Hvis du er bekymret for at sønnen din skal synes det blir lite så kan du ta deg en ordentlig prat med han om økonomi, og hvor dyrt det er å ikke være i et par. Jeg vokste selv opp på 60 kvm med mamma, og ja, jeg syntes det var lite i blant når jeg sammenlignet med andre, men jeg følte aldri at jeg manglet noe. Han skal uansett ikke bo hjemme så lenge. Det er mange som ikke lar barn "beholde" rommet når de flytter ut også, men omgjør det til gjesterom, helt rettferdig spør du meg! Så lenge man er velkommen hjem på besøk så er det vel ingenting i veien for å ikke ha kjempestort hus.

Anonymkode: 09997...5e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt leilighet.

Vokste selv opp med min mor på 40 kvm uten problemer. Man tilpasser seg bare.

Anonymkode: 5de39...136

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om 2 soverom blir for trangt for 1,5 personer, hvor stor plass er det folk mener man trenger? 
Men foreslår at du spør sønnen din... skal dere ha 2 soverom hver og hver sin stue (helst hver sin etasje, hvert sitt bad og kjøkken kanskje?), og resten av livet i gjeld, eller takler han å kun ha ett eget soverom og dele stue med deg (som 90% av andre tenåringer i landet), og da faktisk ha mulighet til å få hjelp inn på boligmarkedet siden iallefall en av foreldrene blir gjeldsfri? 

Anonymkode: c1ad2...dfc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint. Det finnes mange familier på fire som bor i leiligheter med to soverom. Dere to burde klare dere fint.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er vant til å bo stort så kan en mindre leilighet høres veldig liten ut. Vi er to voksne som bor på 55 kvadrat, og hadde du slengt på 10-15 kvadratmeter til et ekstra soverom hadde et eventuelt barn hatt sitt eget rom. 

Du må tenke på deg selv, barnet ditt kommer til å ha det bra uansett. Å være gjeldsfri, når barnet uansett kommer til å tilbringe mindre tid hjemme for så å flytte ut ila en 5-års periode, det hadde jeg verdsatt høyere enn noen ekstra kvm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...