AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #1 Skrevet 27. august 2018 Er det noe i det hele tatt som lønner seg og som man kan begynne med sånn smått uten å må investere i millioner? Har grublet ett par dager, da jeg er møkk lei å jobbe i omsorgsyrket. Får det ikke til, rett og slett. Har vært i flere vikariat her og der i noen år. Felles er at jeg ikke strekker skikkelig til noen steder synes jeg. Av ca halvparten har jeg i alle fall ikke fått tilbud om noe mer arbeid etterpå. Alt fra barnehage, skole til bolig. Blir oftest satt på de vanskeligste individene, noe jeg ikke er god til. Er sosionom utdannet. Så jeg tenker at det er bedre å gjøre noe annet. Dama tjener ganske godt og jeg har fungert som delvis hjemmepappa for 2 stk. Altså ikke jobbet fullt fordi noen trenger å være litt ekstra hjemme og trenger ikke tjene mer en 200k i året. Vi bor på gård som ikke blir brukt. Jordet er utleid, men tipper det ikke er noe problem å få kansellert den avtalen. Sitter med tanker omkring drivhus, møbelsnekring, birøkting evt dyrehold. Men er det noe i det hele tatt som er lønnsomt uten å måtte investere noe voldsomt? Kunne godt jobbet litt som vikar og funnet noe her å tjene på. Men klarer ikke se for meg, hva som er lønnsomt uten å ha masse erfaring og masse dyrt utstyr. Anonymkode: 79a9e...13e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #2 Skrevet 27. august 2018 Aaner ikke.. Det måtte vel bli å spesialert seg på noe som få driver med 🤔 Økologisk, kortreist mat av noe slag? Anonymkode: 2dd83...f1f
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #3 Skrevet 27. august 2018 Jeg dyrker juletrær. På onkels nedlagte gård. Men det er vel ikke dette du er ute etter, da det tar 8+ år å få avkastning på det... Anonymkode: 1fbbd...71a
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #4 Skrevet 27. august 2018 Det er veldig vanskelig å svare på uten å vite noe om gården, hvor i landet, jordsmonn osv osv.. Ta kontakt med bondeorganisasjoner, de kan garantert veilede deg til rett instans, hvor du kan få rådgivning ang gården... Anonymkode: cb3f7...2f3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #5 Skrevet 27. august 2018 Du må nok investere og drive på i en del år før det gir penger i kassa. Alt kommer an på hva du skal produsere og i hvilken størrelse. Og du må være villig til å jobbe 365 dager i året i flere år for å få driften opp å stå. Anonymkode: 6555a...d29 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #6 Skrevet 27. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg dyrker juletrær. På onkels nedlagte gård. Men det er vel ikke dette du er ute etter, da det tar 8+ år å få avkastning på det... Anonymkode: 1fbbd...71a Ja men er vel ikke noe man klarer å leve av? Plantet også 100 stk for 2 år siden, men skal plante bra mye for å faktisk tjene ok her tipper jeg. Anonymkode: 79a9e...13e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #7 Skrevet 27. august 2018 Det er bra for verden og klimaet hvis du driver med birøkting i hvert fall. Kasser kan visst snekre hjemme også. Om det blir særlig stor profitt er en annen sak. Biene dør og ved å drive med røkting kan man hjelpe til å forhindre det. Du kan eventuelt jobbe som avløser først for å få litt innsyn. Anonymkode: b9264...98d 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #8 Skrevet 27. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du må nok investere og drive på i en del år før det gir penger i kassa. Alt kommer an på hva du skal produsere og i hvilken størrelse. Og du må være villig til å jobbe 365 dager i året i flere år for å få driften opp å stå. Anonymkode: 6555a...d29 Har ikke problemer med å jobbe mye, da jeg liker fysisk arbeid. Men har mer problemer med å finne ut hva og uten å måtte investere alt for mye. Noe man kan begynne smått med, f eks honning. Men her vet jeg at det tjenes ganske lite, er vel 30 kr pr kilo. Anonymkode: 79a9e...13e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #9 Skrevet 27. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har ikke problemer med å jobbe mye, da jeg liker fysisk arbeid. Men har mer problemer med å finne ut hva og uten å måtte investere alt for mye. Noe man kan begynne smått med, f eks honning. Men her vet jeg at det tjenes ganske lite, er vel 30 kr pr kilo. Anonymkode: 79a9e...13e Hvor mange mål kan du f.eks. dyrke noe på? Hvor i landet er gården? Er det driftsbygninger der? Anonymkode: 6555a...d29
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #10 Skrevet 27. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig vanskelig å svare på uten å vite noe om gården, hvor i landet, jordsmonn osv osv.. Ta kontakt med bondeorganisasjoner, de kan garantert veilede deg til rett instans, hvor du kan få rådgivning ang gården... Anonymkode: cb3f7...2f3 Er i sør trønderlag 600-700 meter over havet. Er desverre ikke slik at dyrkamarka er slett, mye hellinger. Så da utgår grønnsaker og potet desverre, det kunne jeg sett for meg. Annet en at det er mye jern i grunnen og ellers relativt frodig jord. Vet jeg lite. Men joda, hadde nok gått an å prate med bondeorganisasjoner. Men de tenker vel bare på dyr? Anonymkode: 79a9e...13e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #11 Skrevet 27. august 2018 Ta utdanning og bli avløser. Da finner du ut om bondeyrket er noe for deg. Anonymkode: 592a0...d80 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #12 Skrevet 27. august 2018 Velg det du synes høres mest interessant ut for deg; det er den beste måten å bli god til noe på. Se også på hvilke næringer de driver med i området der du bor: er det flere som driver med det samme kan det godt hende at det er et faglig fellesskap. Geografiske/meteorologiske forutsetninger er også verdt å se på. Ikke alle steder passer for alt. Uansett hva du skal drive med, må du regne med å investere noe, men det er jo ganske varierende hvor mye. Personlig ville jeg begynt med birøkt. Det ser ut som om bransjen har god greie på opplæring, og utstyret er heller ikke av de aller dyreste. Men; don’t quit your day job! Du bør ikke ta munnen for full i oppstarten, men heller øke gradvis. Da fordeler du også kostnadene. En fulltids birøkter har i størrelsesorden 150 kuber. Det skal du ikke ha i begynnelsen. Skal du drive litt stort, bør du jo etterhvert bl.a. investere i en kassebil/varebil så du får fraktet kubene dine rundt om på de forskjellige trekkstedene og hentet dem inn. http://www.norbi.no/hvordanstarte2.cfm Anonymkode: 7f64f...31c
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #13 Skrevet 27. august 2018 Når det gjelder juletrær så kan du begynne med å lese deg opp og plante et begrenset antall for å se hvordan det går og få litt erfaring. Det som er sikkert er at du ikke får noe til hvis ikke du prøver. Anonymkode: 4fe13...6b1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #14 Skrevet 27. august 2018 Kjøp deg en traktor med henger og skjær, så kan du hjelpe andre bønder og brøyte for kommunen på vinteren Anonymkode: 26eea...71a 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #15 Skrevet 27. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja men er vel ikke noe man klarer å leve av? Plantet også 100 stk for 2 år siden, men skal plante bra mye for å faktisk tjene ok her tipper jeg. Anonymkode: 79a9e...13e Joda, en lever svært godt av det. Selger man de til grossist, er prisen pr i år ca 200-230 alt etter treklasse. Selger man de selv på torget kan man ta 600+ for en edelgran. Men de 8+ årene før en tjener noe er seige... Anonymkode: 1fbbd...71a
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #16 Skrevet 27. august 2018 Hva er størrelse på gården, innmark og utmark? Anonymkode: 1fbbd...71a
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #17 Skrevet 27. august 2018 Noen I familien driver med juletreproduksjon og salg, og har holdt det gående I 30 år nå. Da er det mest arbeid på sommeren med planting, gjødsling og stell. Så kommer november og trærne kuttes med å leie inn treningslag og nær familie og bekjente. Vil jo tro det er big business når jeg tjener over 200 kr som selger (10 års erfaring), men har ikke innsikt I hvor mye fortjeneste det er snakk om for hele salget. De driver også med kyllingfjøs, men der hadde de litt flaks da fjøsene ved familiegården skulle selges. Korn kan være et alternativ til de "grisegrente" åkrene? Har du mye skog kan også vedsalg være mulig. Jeg synes vedarbeid er veldig givende oppgave I seg selv. Drivhus er også lett å holde på med når man har fått satt seg inni det. Anonymkode: 821b8...3ff
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #18 Skrevet 29. august 2018 Ta kontakt med landbrukskontoret ditt. Og bondeorganisasjoner bryr seg ikke bare om produksjonsdyr nei, det er utrolig mange som bare driver med korn eller korn/gress. Det er endel penger i å produsere gress i firkant å selge til hestefolk. Anonymkode: 0daca...0dd
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #19 Skrevet 29. august 2018 Mulig du kan finne noe blant disse 250 ideene:-)? http://www.grontfagsenter.no/22455.250-ideer-for-naringsutvikling-tilknyttet-gardsbruk.html Anonymkode: 1fbbd...71a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå