Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fem års utdanning, med master og greier. Nå har jeg fått jobb som lærer, og det bare bekrefter det jeg alltid har følt: det passer meg ikke. Eller er det normalt for en nyutdannet lærer å glede seg til kontortiden? Være misunnerlig på de som jobber som helsesøstere på skolen?

Anonymkode: 82e42...b0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi det en sjanse. Har du likt deg i klasserommet før? Veldig merkelig om du ikke har fått noen oppfølging på dette, om dette har vært et problem i praksis og.

Jeg tenker at en lærer må trives i klasserommet, for å kunne fungere i rollen. Liker du best å snakke med en og en, kan du kanskje bygge på utdannelse med litt spesialpedagogikk. Men når alt kommer til alt, er deg uansett ikke noen kontorjobb du har utdannet deg til. I dag har jeg vært på kontoret 50 minutt, av totalt 8 timer. Og har med meg en haug av arbeid hjem.

Anonymkode: aff83...44c

Skrevet

Hei!

Jeg er også lærer. Da jeg var nyutdannet, var det ofte mye nerver før en time, og jeg ble sliten. Nå er jeg mer dreven og tar lettere på det, men selvsagt er det fortsatt slitsomme dager. Jeg kan også glede meg til undervisningsfri, men de beste øyeblikkene på jobb skjer i klasserommet. 

Begynte du i høst? I så fall ville jeg prøvd å ta en dag av gangen nå i begynnelsen, og satse på at det går seg til. Også kan du jo selvsagt se an skolen også. Er det en krevende elevgruppe? Slitsom alder? 

For meg var det også fint å ha noen jeg kunne spørre og dele opp- og nedturer med Da ble det mindre skremmende. Heldigvis har vi også en ledelse som erkjenner at det kan være tøft i klasserommet. 

Anonymkode: 9efa7...d80

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi det en sjanse. Har du likt deg i klasserommet før? Veldig merkelig om du ikke har fått noen oppfølging på dette, om dette har vært et problem i praksis og.

Jeg tenker at en lærer må trives i klasserommet, for å kunne fungere i rollen. Liker du best å snakke med en og en, kan du kanskje bygge på utdannelse med litt spesialpedagogikk. Men når alt kommer til alt, er deg uansett ikke noen kontorjobb du har utdannet deg til. I dag har jeg vært på kontoret 50 minutt, av totalt 8 timer. Og har med meg en haug av arbeid hjem.

Anonymkode: aff83...44c

Ja, jeg liker bedre en til en. Det å ha tid til rapporter, oppfølging, fremfor å lede en "saueflokk". Av interesse har jeg alltid synes det er gøy med psykologi og helse.. fag og pedagogikk har aldri vært noe jeg brenner for. Men jeg gjør jobben godt, ikke noe slurv. Ser bare ikke for meg å være her lenge.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er også lærer. Da jeg var nyutdannet, var det ofte mye nerver før en time, og jeg ble sliten. Nå er jeg mer dreven og tar lettere på det, men selvsagt er det fortsatt slitsomme dager. Jeg kan også glede meg til undervisningsfri, men de beste øyeblikkene på jobb skjer i klasserommet. 

Begynte du i høst? I så fall ville jeg prøvd å ta en dag av gangen nå i begynnelsen, og satse på at det går seg til. Også kan du jo selvsagt se an skolen også. Er det en krevende elevgruppe? Slitsom alder? 

For meg var det også fint å ha noen jeg kunne spørre og dele opp- og nedturer med Da ble det mindre skremmende. Heldigvis har vi også en ledelse som erkjenner at det kan være tøft i klasserommet. 

Anonymkode: 9efa7...d80

Takk for gode råd. Jeg merker bare at kollegaer brenne for pedagogikk og undervisning.. jeg er ikke helt der. Men håper det kommer.

Skrevet

Mykje er gjort når du kjem deg igjennom det førsta året. Det er mykje teori som skal bli forent med praksis, det er ikkje lett. Du må finna deg sjølv som lærar, det tek tid. Du må prøva og feila, alt er ein prosess. Kva er det som gjer at du føler det ikkje passe? Svært få nyutdanna føle mestring, det kjem på sikt.

Anonymkode: b5489...217

• Liker 1
Skrevet

Det første året er sykt heftig. Noen sliter med undervisninga og elevene, andre sliter med kontoroppgaver og alt det andre som ikke er direkte knyttet til undervisning av elever. Prøv litt til før du gir opp. Det kan hende det løsner😊

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fem års utdanning, med master og greier. Nå har jeg fått jobb som lærer, og det bare bekrefter det jeg alltid har følt: det passer meg ikke. Eller er det normalt for en nyutdannet lærer å glede seg til kontortiden? Være misunnerlig på de som jobber som helsesøstere på skolen?

Hva har du master i?

Anonymkode: 3adab...bd6

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk rådgiverstudiet gjennom kompetanse for kvalitet. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg liker bedre en til en. Det å ha tid til rapporter, oppfølging, fremfor å lede en "saueflokk". Av interesse har jeg alltid synes det er gøy med psykologi og helse.. fag og pedagogikk har aldri vært noe jeg brenner for. Men jeg gjør jobben godt, ikke noe slurv. Ser bare ikke for meg å være her lenge.

Ikke for å være frekk, men hvorfor har du utdannet deg til lærer om du ikke er har interessen for fag og pedagogikk? 

• Liker 8
Skrevet
26 minutter siden, Vampen skrev:

Ikke for å være frekk, men hvorfor har du utdannet deg til lærer om du ikke er har interessen for fag og pedagogikk? 

Ja, det var rart skrevet av meg. Jeg er jo velig interessert i fagene jeg har, og jeg liker å undervise andre. Bare ikke den type pedagogikk og arbeid som det er i skolen.

Skrevet

Hvilket trinn underviser du? Det er jo veldig stor forskjell mellom de ulike nivåene.

Anonymkode: 13d63...66e

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var rart skrevet av meg. Jeg er jo velig interessert i fagene jeg har, og jeg liker å undervise andre. Bare ikke den type pedagogikk og arbeid som det er i skolen.

Har du vurdert å prøve Montessori eller steiner? 

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som sykepleier misunner jeg deg for at du har slipper å jobbe til alle døgnets tider. og tre gode grunner til å velge læreryrket: Ferie i juni, juli og august!

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Serafin skrev:

Som sykepleier misunner jeg deg for at du har slipper å jobbe til alle døgnets tider. og tre gode grunner til å velge læreryrket: Ferie i juni, juli og august!

Hei du, sykepleier. Du aner ikke hva du prater om :) Synd at du har et så feil syn på det å være lærer.

Anonymkode: 69cfb...adc

• Liker 15
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du har alltid følt at læreryrket ikke passer deg, men valgte likevel å utdanne deg til det? Hvorfor?

Anonymkode: cb8db...536

• Liker 4
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du har alltid følt at læreryrket ikke passer deg, men valgte likevel å utdanne deg til det? Hvorfor?

Anonymkode: cb8db...536

Det lurer jeg også på.

Lurer også på hva du egentlig vil jobbe med.

Anonymkode: 06b8e...d37

Skrevet
5 timer siden, Serafin skrev:

Lærere jobber da til alle døgnets tider, og har aldri den luksusen at de er ferdig på jobb når de går hjem. Ikke engang i sommerferien. Å snakke om hvem som har det verst blir meningsløst. 

Det første året som lærer er verst. 

Anonymkode: ee682...70c

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lærere jobber da til alle døgnets tider, og har aldri den luksusen at de er ferdig på jobb når de går hjem. Ikke engang i sommerferien. Å snakke om hvem som har det verst blir meningsløst. 

Det første året som lærer er verst. 

Anonymkode: ee682...70c

Det der blir for dumt. En lærers arbeidstid kan ikke sammenlignes med turnusarbeid. Selv om man må rette prøver i juleferien kan man alltids være hjemme og det er ikke snakk om at du går glipp av julaften med barna dine. 

Anonymkode: 7763d...ee1

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der blir for dumt. En lærers arbeidstid kan ikke sammenlignes med turnusarbeid. Selv om man må rette prøver i juleferien kan man alltids være hjemme og det er ikke snakk om at du går glipp av julaften med barna dine. 

Anonymkode: 7763d...ee1

Vell, før dere begynner å hakke på andre, så må dere selv huske at dere selv valgte den utdannelsen (som inkluderer turnusarbeid). 

Anonymkode: a36e2...0b1

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...