Gå til innhold

Hvis man vet at en skole begår regelbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tenker jeg på ressurser som er på trinnene. På den aktuelle skolen har lærere i 1.klasse vært alene med godt over 20 elever. Helt uholdbart, mener jeg.

De ansatte er overgitt over den uholdbare situasjonen, med for få folk og lite stabilitet.

Det er ikke nok bøker til alle elever, og skolen bedriver ulovlig kopiering av engangsmateriell, noe jeg har skjønt er strengt forbudt.

Hvor kan jeg finne informasjon om hvilke krav man skal ha til en skole? Lover og regler osv..

Vil ikke si hvilken relasjon jeg har til skolen, men bare at jeg kjenner til en del.

Anonymkode: 38ad3...826

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og jeg kjenner en som jobber i oppvekstkomiteen, har de noe å gjøre med hvordan forholdene er på en skole? Om alle regler blir fulgt osv..?

Skrevet

Send klage til fylkesmannen.

Anonymkode: 88ab1...404

Skrevet

Lærernormen regulerer hvor mange lærere som er tilstede i undervisningen. Det skal være en lærer pr. 16 elever i 1. klasse. Altså klasser kan være større, men da må man ha flere lærere inne i timen. Dette bregnes på skolenivå, ikke på klassenivå. Dette kan du ta opp med fylkesmannen.

Kopiering? Er du ute etter å ta skolen? Forøvrig har skoler en avtale som gjør at de har lov til å kopiere deler av bøker uten å innhente tillatelse.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har et arbeidstakerforhold til denne skolen MÅ du gå tjenesteveg her, altså ta det opp med rektor. Det er først hvis du ikke får et tilfredsstillende svar fra skoleleder at du kan gå videre med det, og da først til kommuneadministrasjonen. 

Hvis du IKKE er ansatt står du friere, men bør uansett ta det opp med den enheten i kommuneadministrasjonen som arbeider med skoler. Jeg uttrykker det slik, for de færreste kommuner har jo skoleetat nå for tiden, og de kan ha organisert koordinering og skoleledelse på ulike måter. 

Anonymkode: 82233...b8d

Skrevet

La, det ligge og se en annen vei. Du skaper bare problemer for deg selv og eventuelt barnet ditt hvis du er foreldre.

Anonymkode: e6351...13e

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg på ressurser som er på trinnene. På den aktuelle skolen har lærere i 1.klasse vært alene med godt over 20 elever. Helt uholdbart, mener jeg.

De ansatte er overgitt over den uholdbare situasjonen, med for få folk og lite stabilitet.

Det er ikke nok bøker til alle elever, og skolen bedriver ulovlig kopiering av engangsmateriell, noe jeg har skjønt er strengt forbudt.

Hvor kan jeg finne informasjon om hvilke krav man skal ha til en skole? Lover og regler osv..

Vil ikke si hvilken relasjon jeg har til skolen, men bare at jeg kjenner til en del.

Ring fylkesmannen og få hjelp der.

Anonymkode: 96ade...5e5

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La, det ligge og se en annen vei. Du skaper bare problemer for deg selv og eventuelt barnet ditt hvis du er foreldre.

Anonymkode: e6351...13e

Nei, jeg jobber der uten å være ansatt, og jeg får heller ikke ansettelse. Føler alt er spinnvilt på denne skolen, og "alle " ansatte klager over for lite ressurser.

Skrevet

Du/dere tar kontakt for et møte med rektor, eventuelt Fylkesmannen, men ellers er gjerne journalister glade i denne type problemstillinger, så kanskje det kunne vært en tanke å kontakte lokalavisen dersom andre henvendelser ikke fører frem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...