AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #1 Skrevet 27. august 2018 Det blir min andre jul uten sønnen min. Ikke har jeg familie her heller. Både jeg og barnefaren var tilflyttere, og jeg har hatt veldig lyst til å flytte nærmere familie, men ikke han. For to år siden var jeg med ei venninne og hennes familie i jula, men vil ikke presse meg inn i andre familiers julefeiring.. Hadde ikke sett for meg at livet skulle bli sånn, ingen familie i nærheten (utenom min sønn), lite nettverk. Har noen venninner, og prøver å utvide nettverket, men her jeg bor er folk flest overlegne og opptatt med sitt.. Anonymkode: 63eb3...175
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #2 Skrevet 27. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det blir min andre jul uten sønnen min. Ikke har jeg familie her heller. Både jeg og barnefaren var tilflyttere, og jeg har hatt veldig lyst til å flytte nærmere familie, men ikke han. For to år siden var jeg med ei venninne og hennes familie i jula, men vil ikke presse meg inn i andre familiers julefeiring.. Hadde ikke sett for meg at livet skulle bli sånn, ingen familie i nærheten (utenom min sønn), lite nettverk. Har noen venninner, og prøver å utvide nettverket, men her jeg bor er folk flest overlegne og opptatt med sitt.. Anonymkode: 63eb3...175 Når man tenker det er noe galt med "alle andre" er det kanskje greit å ta en runde med seg selv og se om det er noe man selv kan gjøre annerledes? Anonymkode: 5cb03...b6d 11
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #3 Skrevet 27. august 2018 Hvorfor blir det andre julen uten barnet ditt? Deler dere ikke på høytidene? Hvis du blir helt alene på julaften kan du jo melde deg som frivillig et eller annet sted? Anonymkode: deb94...d2e 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #4 Skrevet 27. august 2018 Overlegne og opptatt med sitt? Har du noen gang selv gjort noe for ensomme i julen? Tror du er ganske opptatt med ditt du også. Du kan jo starte med å feie for egen dør, bruk julaften til å jobbe som frivillig. Anonymkode: c9f25...825 6
Ulrikke Skrevet 27. august 2018 #5 Skrevet 27. august 2018 Gjør noe for andre som er i enda verre situasjon enn deg! Meld deg som frivillig og arranger julaften for andre! Du slipper å være alene og gjør noe meningsfylt for andre. Det hadde jeg gjort om jeg skulle vært alene! 2
Gjest BearMama Skrevet 27. august 2018 #6 Skrevet 27. august 2018 Eller invitere andre ensomme til deg? Det er mange som har det som deg. En åpen invitasjon ved å presentere at du åpenr hjemmet ditt for andre enslige som ikke vil være alene? Men hvorfor har dere ikke barnet annethvert år? Og har du mulighet til å flytte et sted der du kan få et større nettverk?
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #7 Skrevet 27. august 2018 21 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor blir det andre julen uten barnet ditt? Deler dere ikke på høytidene? Hvis du blir helt alene på julaften kan du jo melde deg som frivillig et eller annet sted? Anonymkode: deb94...d2e Står det noe sted at det er andre på rad? Anonymkode: a70b9...db1 2
Gjest BearMama Skrevet 27. august 2018 #8 Skrevet 27. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Står det noe sted at det er andre på rad? Anonymkode: a70b9...db1 Det blir min andre jul uten sønnen min. Tolket det som at det var andre år på rad...?
SoWhat? Skrevet 27. august 2018 #9 Skrevet 27. august 2018 Hvis du blir invitert til å feire jul hos andre, så ikke tenk på deg selv som inntrenger. Gjør ditt for at feiringen blir bra. Ta med litt julekaker, og kanskje en god julekaffe. Hjelp til med det som passer. Men hvis du opplevde at de hadde "pliktbedt" deg, så skjønner jeg at det ikke føles ok. Tenker som andre her, at å melde seg til å være med å lage jul for andre ensomme osv, må være en god løsning. 1
got2go Skrevet 27. august 2018 #10 Skrevet 27. august 2018 Benytt sjansen til å bidra med frivillig arbeid, eller reis bort i jula? Alt må vel være bedre enn å sitte hjem å synes synd på seg selv. Ta ansvar for eget liv og ikke baser deg på andre for å oppnå lykke. 2
Tøytigern Skrevet 27. august 2018 #11 Skrevet 27. august 2018 32 minutter siden, BearMama skrev: Eller invitere andre ensomme til deg? Det er mange som har det som deg. En åpen invitasjon ved å presentere at du åpenr hjemmet ditt for andre enslige som ikke vil være alene? Men hvorfor har dere ikke barnet annethvert år? Og har du mulighet til å flytte et sted der du kan få et større nettverk? Høres ikke trygt ut. 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #12 Skrevet 27. august 2018 Hadde kosa meg glugg hvis jeg skulle vært alene på julaften. Slippe å pynte hjemme, slippe å ha på penklær, slipper å spise fet mat som ikke egentlig er noe godt, og tar timesvis å lage, slippe å forholde seg til kjedelige folk i familien, slippe å sitte å se på at folk åpner gave etter gave og slippe å se de samme kjedelige greiene på TV som alltid . Bare pur glede, pysjamas, en bra film jeg bestemmer, digg mat, øl og være med dyrene mine Anonymkode: 377be...0e6 5
Gjest Tutte Skrevet 27. august 2018 #13 Skrevet 27. august 2018 2 minutter siden, got2go skrev: Benytt sjansen til å bidra med frivillig arbeid, eller reis bort i jula? Alt må vel være bedre enn å sitte hjem å synes synd på seg selv. Ta ansvar for eget liv og ikke baser deg på andre for å oppnå lykke. Å si man ikke skal basere seg på andre for å oppnå lykke i julehøytiden er vel litt drøyt å komme med. Julen er tid for felleskap og familie der man er samlet. Selvfølgelig er det sårt for mange av de som er alene denne tiden, og nettopp av den grunn så er dette en vond tid for mange.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #14 Skrevet 27. august 2018 Hei! Forstår deg kjempe godt. At du gruer deg. Og du sier at folk er overlegne og for opptatte med egne liv. Ser at flere dømmer deg på det ovenfor. Men du vet jo bedre det selv enn alle andre her og meg på det området. Jeg har selv vært alene på jul. Da var jeg 18 år. Min mor drog til noen andre. Hun har alltid misshandlet meg og mine søsken fra vi ble født. Hun eier ikke sosiale koder og tenker bare på seg selv. Hun forstår ikke andres følelser og det er bare synd på henne(ifølge henne). Uansett det jeg mente med det er at mange av oss kan avsløre overlegenhet veldig lett pga det en selv har opplevd. Man ser mønsteret i folk. Så drit i at folk dømmer deg ovenfor. Barnslig. Jeg har ingen venner pga jeg sliter med en voldsom Ptsd. Mitt liv er virkelig ikke slik jeg ville ha det heller. Det har bare handlet om overlevelse fra første pust som nyfødt. Tenkte kanskje det hjalp å høre at enda en har det elendig. Og jeg ligger foresten bare her. Kroppen er underaktiv pga alt som har skjedd. Håper virkelig julen din blir bra! Håper du finner en måte å få julen til å se litt lysere ut. Jul er bare traume for meg foresten men det siste året har jeg klart å viske litt vekk hva alle mener en jul skal være og heller lage min egen jul. Jeg lar ikke fortiden og mine grusomme minner ødelegge for en fremtid der jeg kan prøve å se lyst på det. Jeg vet ikke om noe dette ga mening eller hjalp? Håper jeg kunne være til hjelp. Føler med deg. Man kan ikke alltid noe for hva man føler. Man føler det man føler. Kjekt å høre at du har en sønn og en familie et sted. Det er det nok noen som misunner Jeg vet også at det å skifte fokus og levet i nået kan hjelpe. Kanskje du kunne snakket med noen om det? Anonymkode: 90943...b5a
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #15 Skrevet 27. august 2018 Feir med eksen da vel. Det gjør vi. 4 år etter bruddet. Vi klarer det for barnas skyld. I fjor laget jeg jul for hele min x-familie. Anonymkode: cb9f3...d2f 1
Tøytigern Skrevet 27. august 2018 #16 Skrevet 27. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde kosa meg glugg hvis jeg skulle vært alene på julaften. Slippe å pynte hjemme, slippe å ha på penklær, slipper å spise fet mat som ikke egentlig er noe godt, og tar timesvis å lage, slippe å forholde seg til kjedelige folk i familien, slippe å sitte å se på at folk åpner gave etter gave og slippe å se de samme kjedelige greiene på TV som alltid . Bare pur glede, pysjamas, en bra film jeg bestemmer, digg mat, øl og være med dyrene mine Anonymkode: 377be...0e6 Åu, jes. Høres ut som en digg julaften. Har ikke hatt en sånn på mange år, men husker hvor koselig det er. Det går mange julefilmer fra tidlig på formiddagen og man kan kjøpe inn godtesnop og sjokoladesnop. Pop corn og Cola er også lov. Kanskje noen klementiner til å ha på et fruktfat, litt industriproduserte småkaker i boks fra matbutikken og litt is til dessert etter middag kl.17:00. Man kan kjøpe julemat ferdig i delikatessedisken på en matbutikk med godt utvalg, som man bare varmer opp og spiser, mens man ser Sølvguttene synge julen inn på NRK. Eller kjøpe Fjordland juletallerken. Eller noe annet man liker. Så kan man bare kose seg foran TV'n, etterpå. Med litt kaffe og småkakene utpå kvelden, eller et glass vin, blir det en fin juleaften. Man kan også pynte med et mini-juletre og lys i vinduet. Kanskje en juleblomst. Litt levende lys. Bare husk på å blåse dem ut før man legger seg. Jul må ikke være med familie. Det kan bli kos aleine, også. Jeg har prøvd og det går bra, bare man ikke sitter og tenker på alle "tradisjonelle ting" som folk "skal gjøre med familie"... Et år bodde jeg i kollektiv og det var bare meg hjemme på julaften. Da spiste jeg grillet kylling til julemiddag og pyntet med juletre-glitter som jeg tapet fast på kjøkkenskapene. Jeg leste Charles Dickens "En julefortelling." I romjulen gikk jeg på kino. Jeg mener å huske at jeg så en Ringenes Herre-film. Det var hyggelig. 3
Tøytigern Skrevet 27. august 2018 #17 Skrevet 27. august 2018 35 minutter siden, Tutte skrev: Å si man ikke skal basere seg på andre for å oppnå lykke i julehøytiden er vel litt drøyt å komme med. Julen er tid for felleskap og familie der man er samlet. Selvfølgelig er det sårt for mange av de som er alene denne tiden, og nettopp av den grunn så er dette en vond tid for mange. Men det er viktig å vite at det ikke er andre som skal tilføre deg lykkefølelsen, selv om man er sammen med andre.... Man må til sist få den fra inne i seg selv. For man kan ha det ille sammen med mange andre, og man kan være lykkelig sammen med bare seg selv... Dessuten kan man også tenke at julen er en tid for ettertanke. På at gavehysteriet og matbergene folk kjøper ikke er av det gode. Så kan man gjøre det litt enkelt og kose seg med det og vite at man ikke er med på den destruktive kjøpefesten som kjennetegner familiejulen...
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #18 Skrevet 27. august 2018 Vi har han annenhvert år, men dette er 2.gang på 3 år da for å si det sånn. Hverken jeg eller faren er herfra, og han reiser alltid vekk i jula og andre høytider. Og da tar han med sønnen vår, hvis det er han som har han. Jeg ville flytte nærmere familie, men han vil ikke. Derfor er jeg ganske bitter på han.. Trist og for sønnen vår som ikke har noe slekt her. Med overlegen mener jeg egentlig "folkeslaget" her, haha.. De er bare litt annerledes enn der jeg er fra. Anonymkode: 63eb3...175
mandel92 Skrevet 27. august 2018 #19 Skrevet 27. august 2018 Kan ikke du reise vekk denne jula og besøke familie? 1
Tøytigern Skrevet 27. august 2018 #20 Skrevet 27. august 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har han annenhvert år, men dette er 2.gang på 3 år da for å si det sånn. Hverken jeg eller faren er herfra, og han reiser alltid vekk i jula og andre høytider. Og da tar han med sønnen vår, hvis det er han som har han. Jeg ville flytte nærmere familie, men han vil ikke. Derfor er jeg ganske bitter på han.. Trist og for sønnen vår som ikke har noe slekt her. Med overlegen mener jeg egentlig "folkeslaget" her, haha.. De er bare litt annerledes enn der jeg er fra. Anonymkode: 63eb3...175 Hvorfor blir du boende og være bitter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå