Gå til innhold

Hund når jeg er litt allergisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg reagerer ikke på alle hunder. Men man vet aldri om det kan slå ut. Jeg ønsker meg en hund igjen. Jeg har uføretrygd og føler meg ofte ensom. Sliter med angst i perioder. Har hørt om andre som tar allergimedisiner og fungerer bra. 

Er dette noe jeg burde glemme eller gå for? Hvordan har det gått med dere som er litt allergiske?

Tenker på å overta en omplasseringshund som ikke har traumer, og vet det ikke finnes allergivennlige dyr, men at noen raser er bedre enn andre. Er innforstått med at det vil bli mer renhold og kanskje bruk av allergimedisin, men gjør jeg bare hunden en bjørnetjeneste ved å overta den? Det er en liten hund, røyter ikke, som en venninne tenker å omplassere. Bør jeg kjøpe skinnsofa, fjerne tepper, eller er det bare bortkastet? Reagerer ikke på små hunder som blir badet cirka hver fjerde uke, men er det bra å bade så ofte? 

Jeg har grei kompetanse med hunder. Det jeg er redd for er at allergi kan bli verre. Noen tanker? 

Anonymkode: e305f...95a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er allergisk og har hund. Man blir imun mot egne dyr etter en stund virker det som. Jeg ble i såfall det.Etter ett par år så reagerer jeg ikke på mine hunder. Men de dusjer hver uke.

Anonymkode: 8f66b...949

• Liker 2
Skrevet

Få deg en allergivennlig rase som puddel, malteser, bichon havanais osv. Hunder som ikke røyter er mer allergivennlige enn hunder som røyter. Det er jo åpenbart. Du bør helst låne med deg hunden litt så du finner ut om du tåler den. Hvis det er ei venninne som skal omplassere kan du jo prøvelåne den i et par uker og gi den tilbake hvis det er håpløst

Anonymkode: 79b5f...634

• Liker 1
Skrevet

Nei. En hund fortjener bedre.

Anonymkode: dd378...c51

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis kun pels som kan utløse allergi - hundens spytt eller flass kan også utløse en allergisk reaksjon.

Jeg er enig i at det er lurt å låne hunden noen uker for å se hvordan det går før du bestemmer deg. 

Ellers finnes det noe som heter Petal Cleanse som man ukentlig påfører hundens pels, og som visstnok kan redusere eksponeringen av allergener noe. https://www.allergyuk.org/get-help/products/173-petalcleanse-fabricleanse-homecleanse-airclean

Anonymkode: ab4f2...b3f

Skrevet

Har sett at folk har blitt bedre av allergi ved å unngå tilsetningsstoffer i mat og det meste av egg og melkeprodukter. Skal du spise noe av det så velg økologisk, det kan hjelpe.

Anonymkode: f6368...c95

Skrevet

Jeg har vokst opp med hunder, og har aldri reagert på noen av de rasene som familien har hatt. Ingen av dem har vært såkalt «allergivennlige» raser. I forbindelse med en allergiutredning for ca 20 år siden fikk jeg bl.a utslag på hund, og jeg har merket at jeg kan klø litt av enkelte raser. 

For to år siden anskaffet jeg egen hund etter nøye og langvarig overveielse, og valgte en rase familien har hatt de siste 25 årene. Jeg var forberedt på at jeg kunne måtte bruke allergimedisin, selv om jeg ikke hadde reagert på rasen før. I verste fall måtte foreldrene mine overtatt ham, om det skulle utviklet seg til en alvorlig allergi. Det har gått veldig fint, jeg har ikke reagert noe allergisk på ham i det hele tatt. 

Anonymkode: ab4f2...b3f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er allergisk og har hund. Man blir imun mot egne dyr etter en stund virker det som. Jeg ble i såfall det.Etter ett par år så reagerer jeg ikke på mine hunder. Men de dusjer hver uke.

Anonymkode: 8f66b...949

Jeg er også allergisk, mot de fleste husdyrene som er vanlige i Norge. Jeg har en katt som jeg var veldig allergisk mot i starten. Men jeg merket som deg at jeg på en måte ble immun mot den etter hvert som tiden gikk. Jeg kan fortsatt få allergiske reaksjoner mot den, men ikke like mye som før. 

Jeg har veldig lyst på hund etterhvert jeg også. Når du dusjer hundene ukentlig, bruker du såpe eller bare vann? 

Anonymkode: 3dd47...3bd

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også allergisk, mot de fleste husdyrene som er vanlige i Norge. Jeg har en katt som jeg var veldig allergisk mot i starten. Men jeg merket som deg at jeg på en måte ble immun mot den etter hvert som tiden gikk. Jeg kan fortsatt få allergiske reaksjoner mot den, men ikke like mye som før. 

Jeg har veldig lyst på hund etterhvert jeg også. Når du dusjer hundene ukentlig, bruker du såpe eller bare vann? 

Anonymkode: 3dd47...3bd

Bruker hundeshampo. Har nå hatt de i over ti år og de har flott pels. Utstillingshunder vaskes jo også så ofte, så kan ikke tro det er farlig. 

:Nå måtte jeg bruke øyedråper og cetrizin de første årene med hundene, men det gikk over. De som tar allergisprøyte får jo tilsatt stoffet de reagerer på i sprøyta, så at man blir mer imun jo mer man gjør en ting tror jeg egentlig kan stemme på mange, så fremst de ikke får alvorligere reaksjoner enn rennende neser  kløe og svie i øyer.

Endret av Senil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...