Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 10 år siden startet jeg i en jobb. Jobbet der i 5 år før jeg sa opp og begynte på studier. De fem årene jeg jobbet der, var sykefraværet litt over gjennomsnittet. For to år siden ville jeg tilbake til gamlejobben som tilkalling for å tjene ekstra cash. Men det er ikke sjans i havet... Fikk beskjed at «sykefraværet du hadde forrige gang henger fortsatt ved deg» Jeg kjenner mange av de som jobber der i dag. Får høre at sjefen ansetter folk som tilkalling ganske ofte. I tillegg jobber jeg på samme arbeidsplass(to andre avdelinger) Men får ikke nok vakter til at det skal gå rundt. Jeg vet de trenger folk på min gamle avdeling, folk er syke der hele tiden. Sykefraværet mitt det siste året har vært null. Og jeg gjør føler selv jeg gjør en god jobb og bestandig er tilgjengelig. Er det ikke litt rart at avdelingsleder fryser meg helt ut og tar inn folk med null erfaring??

Anonymkode: e693c...cdc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår godt at sjefen bruker sin erfaring når sjefen ansetter folk. Sykefravær er dyrt for en bedrift.

• Liker 24
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For 10 år siden startet jeg i en jobb. Jobbet der i 5 år før jeg sa opp og begynte på studier. De fem årene jeg jobbet der, var sykefraværet litt over gjennomsnittet. For to år siden ville jeg tilbake til gamlejobben som tilkalling for å tjene ekstra cash. Men det er ikke sjans i havet... Fikk beskjed at «sykefraværet du hadde forrige gang henger fortsatt ved deg» Jeg kjenner mange av de som jobber der i dag. Får høre at sjefen ansetter folk som tilkalling ganske ofte. I tillegg jobber jeg på samme arbeidsplass(to andre avdelinger) Men får ikke nok vakter til at det skal gå rundt. Jeg vet de trenger folk på min gamle avdeling, folk er syke der hele tiden. Sykefraværet mitt det siste året har vært null. Og jeg gjør føler selv jeg gjør en god jobb og bestandig er tilgjengelig. Er det ikke litt rart at avdelingsleder fryser meg helt ut og tar inn folk med null erfaring??

Har man hatt dårlig erfaring med en arbeidstaker tror jeg de fleste vil vegre seg med å gi de en ny sjans. Det er «baksiden» av medaljen med sterke arbeidstaker rettigheter.. vanskelig å bli kvitt folk.

• Liker 12
Skrevet

Det synes jeg ikke er rart i det hele tatt. 

Anonymkode: eb30c...783

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, Violetta skrev:

Jeg forstår godt at sjefen bruker sin erfaring når sjefen ansetter folk. Sykefravær er dyrt for en bedrift.

Så du mener det er bedre å ansette 18 åringer, hvor sjefen kan risikere at alle er mye syke? Som sagt er fraværet mitt lik 0 det siste året..

• Liker 2
Skrevet

Forstår de veldig godt. Sykefravær koster mye.

Anonymkode: eaf02...347

• Liker 8
Skrevet

Når leder så åpenbart har imot deg vil det trolig være et ubehagelig sted å jobbe. Det er nok best å legge det bak deg. 
Jeg ville også vært skeptisk til å ta inn igjen en person med høyt fravær, men ville vurdert det fra sak til sak, for fravær kan ha så varierte årsaker. 

Anonymkode: c26b4...181

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når leder så åpenbart har imot deg vil det trolig være et ubehagelig sted å jobbe. Det er nok best å legge det bak deg. 
Jeg ville også vært skeptisk til å ta inn igjen en person med høyt fravær, men ville vurdert det fra sak til sak, for fravær kan ha så varierte årsaker. 

Anonymkode: c26b4...181

Nei, er såpass opp i åra nå at jeg blåser i hva folk mener og sier bak min rygg. Jeg har et godt forholdt til alle som jobber der. Ser de jo hver gang jeg er på jobb 🙂 Eneste er at avdelings lederen har bestemt seg virker det som 😕 

Skrevet

Sjefen din vurderer at du ikkje er ein stabil arbeidstakar på grunn av tidlegare erfaring. Det er ikkje spesielt rart. Sjølv om det ikkje er representativt for deg i dag. Det du kan gjera er å argumentera for at helsa di er betre og visa til oppmøte i nyare tid. Men eg er enig i at det ikkje er stas å arbeida for ein sjef som ikkje er begeistra.

Anonymkode: a60e4...a52

• Liker 14
Gjest HanenIFlokken
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke ansatt deg iallefall, sykefravær kan knekke små bedrifter f.eks.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen din vurderer at du ikkje er ein stabil arbeidstakar på grunn av tidlegare erfaring. Det er ikkje spesielt rart. Sjølv om det ikkje er representativt for deg i dag. Det du kan gjera er å argumentera for at helsa di er betre og visa til oppmøte i nyare tid. Men eg er enig i at det ikkje er stas å arbeida for ein sjef som ikkje er begeistra.

Anonymkode: a60e4...a52

Sjefen dømmer på tidligere erfaringer ja. Kunne kanskje spurt meg om årsaken til fraværet ? Hadde lederen sjekket nå hadde han/hun sett at jeg ikke er syk mer. Eller bare tatt en liten telefonsamtale til meg..

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, HanenIFlokken skrev:

Jeg hadde ikke ansatt deg iallefall, sykefravær kan knekke små bedrifter f.eks.

Det er østfolds største bedrift. Men har jo skjønt at det ikke er lov å være syk nå til dags.. Vet om flere som har blitt fryst ut og blir mobbet pga fravær. Bedre å komme på jobb med feber eller en brekt fot?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er østfolds største bedrift. Men har jo skjønt at det ikke er lov å være syk nå til dags.. Vet om flere som har blitt fryst ut og blir mobbet pga fravær. Bedre å komme på jobb med feber eller en brekt fot?

Nei, er man syk blir man hjemme. 

Men om noen er mye syke, og utnytter egenmeldinger flittig og taktisk, blir det veldig fort lagt merke til. 

Anonymkode: fdd13...91f

• Liker 3
Gjest HanenIFlokken
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart det er lov å være syk og det skulle bare mangle, men en arbeidsgiver som kan velge og plukke hvem han vil velger selvsagt fra øverste hylle. 

Når arbeidsgiver her vet at du er mye syk så vet han at det potensielt er problematisk å ansette deg fordi det koster dem mye tid og penger når du er borte. 

Det finnes ikke EN arbeidsgiver som driver veldedighet. 

At du stakkarsliggjør deg selv med at 'åå det er ikke lov å være syk' eller 'bedre å komme på jobb med brekt fot' hjelper deg ikke det fnugg. 

Denne arbeidsgiveren vet ikke at du er mindre syk nå enn før, og det er ikke sikkert han tror på deg om du sier det heller. 

Du må bare innse at du var veldig mye vekke da du var der sist (uansett hvor gode grunner du hadde til det), og det har straffet seg for deg nå. 

Endret av HanenIFlokken
Skrevet
3 minutter siden, HanenIFlokken skrev:

Klart det er lov å være syk, men en arbeidsgiver som kan velge og plukke hvem han vil velger selvsagt fra øverste hylle. 

Når arbeidsgiver her vet at du er mye syk så vet han at det potensielt er problematisk å ansette deg fordi det koster dem mye tid og penger når du er borte. 

Det finnes ikke EN arbeidsgiver som driver veldedighet. 

At du stakkarsliggjør deg selv med at 'åå det er ikke lov å være syk' eller 'bedre å komme på jobb med brekt fot' hjelper deg ikke det fnugg. 

Denne arbeidsgiveren vet ikke at du er mindre syk nå enn før, og det er ikke sikkert han tror på deg om du sier det heller. 

Du må bare innse at du var veldig mye vekke da du var der sist (uansett hvor gode grunner du hadde til det), og det har straffet seg for deg nå. 

Stakkarsliggjør😊 Liker ordvalget! Folk(spesielt ledere) tåler ikke å høre hvordan det faktisk er. Fakta er at folk som er syke blir baksnakket. Det skjer over alt, selv om du kanskje ikke velger å se det.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Stakkarsliggjør😊 Liker ordvalget! Folk(spesielt ledere) tåler ikke å høre hvordan det faktisk er. Fakta er at folk som er syke blir baksnakket. Det skjer over alt, selv om du kanskje ikke velger å se det.

Jeg har aldri opplevd baksnakking av syke. 

De som er passivaggresive derimot... 

Du skjønner vel selv at arbeidsgiver heller vil ha en som aldri er syk, og de ikke har merarbeid med? 

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vel litt med holdning å gjøre også. En brukket fot trenger ikke automatisk å bety at man må være hjemme fra jobb, men en brukket lårhals på 65 år gamle Gunda som må få ny hofte og bli innlagt på rehabilitering er jo ganske gitt. Det avhenger av type jobb og lidelse, men mye kan tilrettelegges. 

Hvis det er sykehus du har arbeidet på er det ikke rart at arbeidsgiver er skeptisk. Det er et høyt sykefravær blant ansatte generelt, og man vil gjerne ikke legge stein til byrden. Det er jo det som er konseptet med å søke jobb på samme sted flere ganger. Da må man jo nesten ha gjort et godt inntrykk forrige gang. 

Anonymkode: 9c8b8...915

• Liker 3
Skrevet

Kanskje du kan prøve å spørre om et møte med sjefen? Der kan du kanskje forklare din side av saken, og legge vekt på at du nå har jobbet et år uten å ha fravær. 

Hva er grunnen til at du hadde så mye fravær før? Eller hva slags fravær var det? Hvis det var sykdom, og du ikke lenger er syk, så hjelper det kanskje å forsikre sjefen om at dette ikke lenger påvirker din arbeidsevne. Ikke at du er pliktig til å oppgi hva slags sykdom det er/var, kun hvis du er komfortabel med dette.

Jeg tror det er verre å «forsvare» oppstykket og tilsynelatende ustabilt sykdomsfravær, enn hvis du f.eks er borte i tre uker sammenhengende av en åpenbar årsak. Hvis en arbeidstaker f.eks til stadighet har sykdomsfravær i en dag/noen timer, og dette i tillegg blir meldt ifra om i siste liten, så sitter detnok langt inne for den med personalansvar å satse på denne arbeidstakeren. Spesielt om arbeidsgiver har andre (mer stabile) alternativer. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri opplevd baksnakking av syke. 

De som er passivaggresive derimot... 

Du skjønner vel selv at arbeidsgiver heller vil ha en som aldri er syk, og de ikke har merarbeid med? 

Da har du ikke sett godt nok etter.. Hvert fall på en arbeidsplass med over 6 000 ansatte, der går skravla om alt. Ikke bare blant ansatte på (gølvet) men også blant dem på toppen av hierarkiet.. dessverre

Skrevet

Nå sier ikke jeg at dette gjelder deg, men jeg skjønner veldig godt hvorfor man ikke ønsker en ansatt som man av erfaring vet at er mye borte fra jobb. Det er dyrt, og det skaper mange utfordringer. På min arbeidsplass er det en ansatt som har fravær flere ganger i måneden. Alltid noe forskjellig. Enten er hun forkjølet, kvalm, vondt i hodet, kjenner seg ikke i form osv. Det skaper problemer for oss andre ansatte som da må stille opp på kort frist. 

Tror også de fleste ledere ser på det annerledes om du er hjemme fra jobb grunnet skade eller brudd, enn om man stadig vekk har korttidsfravær. 

Anonymkode: 3c722...62e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...