Gå til innhold

Får man feriepenger i juli i TILLEGG til lønn under ferie?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har tid til å forklare inn med teskje her? For jeg har prøvd å forstå mange ganger men jeg skjønner ingenting.

La oss si man har 100% stilling med 300 000 i årslønn. Så har man 5 uker ferie. Man får feriepenger i juni på 42 000kr.

Man får lønn hver måned den 12.

Man får vanlig lønn den 12. juni + 42 000 i feriepenger??

La oss si jeg tar 5 uker fri i August/September. Får jeg da vanlig lønn som alltid den 12. august og 12. september. Om man får utbetalt 25 000, får man det da hver måned hele året, også får man feriepenger i tillegg i juni? Jeg skjønner jo at feriepengene blir trukket året før så man ''får'' teknisk sett ikke gratis penger. Man har lagt de av. 

Men hva skjer med ringevikarer?

Man får feriepenger i juni. Men får man også lønn for oppsatte vakter når man skal ta ferie?

Anonymkode: 3cd25...1d9

Fortsetter under...

Nei du får feriepengene i juni. Får ikke lønn og feriepenger. I juli får du vanlig lønn igjen. Får jo ikke lønn for uker du ikke er på jobb. 

Anonymkode: 8c9e7...2f0

• Liker 1

Du trekkes for ferie i juni, uansett når du skal ha ferie. Det du får utbetalt i juni er det som er igjen av vanlig lønn etter at ferien er trukket, samt feriepengene du ha tjent opp i fjor. I juli og august (og øvrige måneder) får du vanlig lønn. Det er hvertfall sånn det ha vært de stedene jeg har jobbet.

• Liker 1

Ringevikarer har andre regler. De må jobbe først før de får lønn. Må levere inn timeliste og har ikke fastlønn. De kan da få både lønn og feriepenger på samme mnd ja. 

Anonymkode: 8c9e7...2f0

• Liker 1

Man får vanlig lønn den 12 juni ( regner med kommunal jobb siden vi får den 12) minus 5 ukerferie.Så man får i realiteten kun feriepenger, dog mindre enn vanlig siden man trekker hele månedslønnen pluss 1 uke.

I august får du vanlig lønn ( minus kveld og natttillegg de dagene du har ferie) og i september er det helt vanlig lønn ( kommer så klart ann på når ferien er tatt ut.)

Anonymkode: 611b6...b9a

• Liker 1

Annonse

Ansatte med fastlønn får ,som andre nevner ,lønn+feriepenger-trekk for 5 uker ferie utbetalt i juni. Alle de øvrige månedene utbetales det lønn, uavhengig av når ferie tas.

Timesbetalte får lønn +feriepenger den måneden som feriepenger utbetales. Der gjøres det ikke noe trekk for ferie, men lønnen vil bli lavere i de månedene som ferien tas ut.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får vanlig lønn den 12 juni ( regner med kommunal jobb siden vi får den 12) minus 5 ukerferie.Så man får i realiteten kun feriepenger, dog mindre enn vanlig siden man trekker hele månedslønnen pluss 1 uke.

Det er ikke vanlig å få mindre utbetalt den måneden feriepenger utbetales, heller tvert om. Det skyldes to forhold:

For det første utgjør 12% av feriepengegrunnlaget som regel mer enn en månedslønn.

For det andre er feriepenger utbetalt i ferieåret trekkfrie for skatt, og man får derfor pengene utbetalt brutto.

• Liker 1
4 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Det er ikke vanlig å få mindre utbetalt den måneden feriepenger utbetales, heller tvert om. Det skyldes to forhold:

For det første utgjør 12% av feriepengegrunnlaget som regel mer enn en månedslønn.

For det andre er feriepenger utbetalt i ferieåret trekkfrie for skatt, og man får derfor pengene utbetalt brutto.

Sikkert klønete forklart, men når de trekker 5 uker ferie av en månedslønn, så går man så klart i minus, så derfor trekkerde 1 av ukene av feriepengene og man får da mindre feriepenger enn man har oppspart, men man får de jo igjen mår man får lønn i ferien

• Liker 2
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk også at junilønna føles større fordi det ikke trekkes skatt den måneden. 

Anonymkode: 741c8...a8a

jeg husker julilønnen ble veldig lav. For det sto de trakk forskudd på lønn fra juni. Altså hvorfor gi meg forskudd på lønn i det hele tatt :S Den skjønte jeg ikke. Fikk feriepenger, vanlig lønn i juni. Fikk trekk på forskudd av lønn i juli. Aner ikke hva det forskuddet på lønn er? Er det den lønnen jeg tjente i juni som jeg egentlig ikke skulle få? For er ringevikar og da får man vel begge deler.

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har tid til å forklare inn med teskje her? For jeg har prøvd å forstå mange ganger men jeg skjønner ingenting.

La oss si man har 100% stilling med 300 000 i årslønn. Så har man 5 uker ferie. Man får feriepenger i juni på 42 000kr.

Man får lønn hver måned den 12.

Man får vanlig lønn den 12. juni + 42 000 i feriepenger??

La oss si jeg tar 5 uker fri i August/September. Får jeg da vanlig lønn som alltid den 12. august og 12. september. Om man får utbetalt 25 000, får man det da hver måned hele året, også får man feriepenger i tillegg i juni? Jeg skjønner jo at feriepengene blir trukket året før så man ''får'' teknisk sett ikke gratis penger. Man har lagt de av. 

Men hva skjer med ringevikarer?

Man får feriepenger i juni. Men får man også lønn for oppsatte vakter når man skal ta ferie?

Som ringevikar kan du jo ikke ta ferie fra vakter du har fått tildelt...? 

Når du er ringevikar får du betalt i etterkant for de vaktene du jobber og du får utbetalt feriepengene som ble opptjent året før i tillegg, ofte i juni.

Skal du ha ferie som ringevikar må du bare la være å sette deg opp på vakter i den perioden du skal ta ferie og får selvfølgelig ikke betalt da.

Anonymkode: c6ba9...e7d

• Liker 1

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk også at junilønna føles større fordi det ikke trekkes skatt den måneden. 

Anonymkode: 741c8...a8a

Jo da, det trekkes skatt av eventuell lønn i juni helt som vanlig. Det er kun feriepengene det ikke trekkes skatt av siden dette er fordelt på skattetrekket resten av året.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som ringevikar kan du jo ikke ta ferie fra vakter du har fått tildelt...? 

Når du er ringevikar får du betalt i etterkant for de vaktene du jobber og du får utbetalt feriepengene som ble opptjent året før i tillegg, ofte i juni.

Skal du ha ferie som ringevikar må du bare la være å sette deg opp på vakter i den perioden du skal ta ferie og får selvfølgelig ikke betalt da.

Nei, men om man har en 20% stilling og resten er ekstravakter. Stilling annenhver helg. Får man ferie fra sin faste helg med lønn? Eller må man ha 100% stiling da?

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar du dine 5 uker i august/september, får du vanlig lønn minus kveld og natttilegg i august og september.

om man har 100% stilling. Får man ikke kvelds og helgetillegg for vaktene man får ferie fra?

Annonse
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, men om man har en 20% stilling og resten er ekstravakter. Stilling annenhver helg. Får man ferie fra sin faste helg med lønn? Eller må man ha 100% stiling da?

Ja det gjør du, men du får ikke 5 helger ferie. Ferie regnes jo da ut fra stillingsprosent og utgjør så og så mange dager. Hvor mange vet din leder.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

om man har 100% stilling. Får man ikke kvelds og helgetillegg for vaktene man får ferie fra?

Nei. Men det er jo veldig naturlig, siden det er et tillegg man får for ubekvem arbeidstid, og ferie er jo ikke akkurat det. 

23 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Ansatte med fastlønn får ,som andre nevner ,lønn+feriepenger-trekk for 5 uker ferie utbetalt i juni. Alle de øvrige månedene utbetales det lønn, uavhengig av når ferie tas.

Timesbetalte får lønn +feriepenger den måneden som feriepenger utbetales. Der gjøres det ikke noe trekk for ferie, men lønnen vil bli lavere i de månedene som ferien tas ut.

oki, men hva vil det si at man får minus 5 uker trekk i juni? Om man får utbetalt 25 000 i mnd, får feriepenger på 42 000. Da får man altså bare feriepengene på 42 000 i juni, hva skjer med de 25 000? Der er jo ikke nok til 5 uker, det blir vel heller 4,3 uker. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

oki, men hva vil det si at man får minus 5 uker trekk i juni? Om man får utbetalt 25 000 i mnd, får feriepenger på 42 000. Da får man altså bare feriepengene på 42 000 i juni, hva skjer med de 25 000? Der er jo ikke nok til 5 uker, det blir vel heller 4,3 uker. 

De trekker også fra feriepengene. De trekker 5 uker av de pengene man får i juni.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...