Gå til innhold

Dere med innekatt

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Katten vår ble 9 år gammel, så han klarte seg ganske lenge. Men huset vårt ligger helt inntil en vei, så jeg tar ikke sjansen igjen. Hele familien var seriøst deprimert i flere måneder. Dessuten var det alle gangene han ikke kom hjem når jeg syntes det var på tide. Han kom stort sett hjem hver natt, men de gangene han bestemte seg for å være nattdyr så hadde jeg en vond klump i magen til det passet han å komme hjem. En gang ble han stjålet også. Utekatt er derfor ikke aktuelt.

Når det gjelder avgrensing på verandaen er jeg redd netting går på bekostning av design. Den er også kjempestor og går rundt flere sider av huset. Men mesteparten befinner seg en etasje opp, og katter hopper vel ikke ned fra 2. etasje. Delen vi bruker mest ligger ikke så høyt over bakken, på det laveste er det ca 1 meter, denne går det muligens an å sikre. Hvor høyt må en slik netting rekke?

Anonymkode: 352fa...939

Nettingen må gå fra bunn til topp. Er det ikke overbygd på området må det lages tak også. 
Legger med to bilder av kattegårder med netting, funnet på google, som viser at disse er ganske så "usynlig" i forhold til design. 
Og katter kan fint finne på å hoppe ned fra andre etasje, eller falle ned i lek. claire-cat-enclosure.jpg.0b29e9a8ec1e52e20130d1a518eb0473.jpgterrasnet-7.thumb.jpg.a3d4ded0d6076f3f24ab9844e930f354.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 timer siden, _popcorn_ skrev:

Nettingen må gå fra bunn til topp. Er det ikke overbygd på området må det lages tak også. 
Legger med to bilder av kattegårder med netting, funnet på google, som viser at disse er ganske så "usynlig" i forhold til design. 
Og katter kan fint finne på å hoppe ned fra andre etasje, eller falle ned i lek. 

Skjønner... Det blir nok ikke aktuelt for oss da huset har veldig ren design. Trist å innrømme at jeg er så forfengelig at jeg velger design framfor katt.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner... Det blir nok ikke aktuelt for oss da huset har veldig ren design. Trist å innrømme at jeg er så forfengelig at jeg velger design framfor katt.

Er jo en ærlig sak det. 

Anonymkode: 48124...0c1

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Da tenker jeg at dersom dere ønsker katt veldig mye, så sett på ekstra dør på veranda, sånn nettingdør som dem har i USA. Da kan vanlig dør stå åpen hele tiden. 
Så går det jo an lage en egen kattegård ett eller annet sted rundt huset hvor det ikke tar like mye design. 
Mange lager kattegårder i tilknyttning vinduer, under veranda, eller lignende, hvor det ikke blir så veldig synlig. 
Men så lenge dere har hus så er vel det stor plass inne, og ikke absolutt nødvendig med kattegård heller. Så en nettingdør vil være fint kompromiss der katten er trygg inne, og dere får luftet så mye dere måtte ønske :) 

Og de fleste som har katter gjør kompromisser mellom design og katt. Jeg velger kattemøbler og interiør etter stilen inne, jeg ønsker stoooore kattemøbler inne, men det vil ikke passe inn i stuen, derav har jeg ikke det. Jeg skulle ønske jeg hadde kattedør, men er frossenpinne og redd for at det blir mer trekk inne, derav har jeg ikke kattedør. Jeg velger heller slippe inn/ut utekatten min 10 ganger om dagen, istedet for kattedøren som ville gitt mer frihet. Til dels må man sette bort noen egne behov dersom man skal ha dyr, men om man må fjerne noen av de viktigste tingene/prioriteringene så vil det ikke være like trivelig med dyr. 

Men dere har vel sikkert ikke døren oppe like mye på vinteren? Hva med å være fosterhjem på vinteren? da får dere jo ha katt deler av året, og verandaen deler av året? :) 

• Liker 3
Skrevet
On 8/28/2018 at 5:44 PM, AnonymBruker said:

Katten vår ble 9 år gammel, så han klarte seg ganske lenge. Men huset vårt ligger helt inntil en vei, så jeg tar ikke sjansen igjen. Hele familien var seriøst deprimert i flere måneder. Dessuten var det alle gangene han ikke kom hjem når jeg syntes det var på tide. Han kom stort sett hjem hver natt, men de gangene han bestemte seg for å være nattdyr så hadde jeg en vond klump i magen til det passet han å komme hjem. En gang ble han stjålet også. Utekatt er derfor ikke aktuelt.

Når det gjelder avgrensing på verandaen er jeg redd netting går på bekostning av design. Den er også kjempestor og går rundt flere sider av huset. Men mesteparten befinner seg en etasje opp, og katter hopper vel ikke ned fra 2. etasje. Delen vi bruker mest ligger ikke så høyt over bakken, på det laveste er det ca 1 meter, denne går det muligens an å sikre. Hvor høyt må en slik netting rekke?

Stjålet?😱

Skrevet

Om du ender opp med en ny utekatt:

Et tips er å få tak i GPS til katten. Den jeg har, Tractive (selges i nettbutikken til jesperpus), den kan du sette en «sikkerhetsgrense» og du vil få alarm om katten beveger seg utenfor dette område.

Katter bør ikke bevege seg ut før de er 8-9mnd eller noe slikt, pga. retningssansen ikke er fult utviklet. Og kan være smart å gå med katten i bånd for å vise området ute. Og ikke minst kastrere,(mangen grunner til det) kastrerte katter går ikke like langt hjemmefra som ukastrertr. Med halsbånd så er det også anbefalt å skrive telefonnummer direkte på om katten skulle komme bort, og selvsagt chip om halsbåndet faller av (som du kan finne igjen om du har GPS på). 

Katter blir påkjørt. Enten kan du ta valget om å ikke ha katt, eller ha en innekatt, og ofre litt for det (lukkede dører på sommeren), eller prøve å ikke tenke at det samme skal skje igjen. Har ei venninne som heller ønsker å ha en lykkelig katt i en periode enn en innekatt. Katter blir påkjørt. Ikke alle, er jo dem som blir godt gamle. Med forhåndsregler så kan man prøve å holde katten litt «trygg». 

Og ikke alle katter som er interessert i å gå langt. Det er litt avhengig av persoblighet :) kan hende du får en ny katt med «lat» genet, som liker å ligge på verandaen å slikke sol, men ikke like interessert i å speinge rundt som en gal :) 

Om du ønsker en innekatt, så finnes det håp:

Men en hage og terrase kan sikres. Det vil ta litt krefter og tid, vil kanskje ikke være for pent (alt avhengig av hva dere har å jobbe med), men det kan gjøres. Nå har jeg ingen peiling på hvordan det ser ut hos dere, men her er et eksempel (en vlog jeg følger på youtube):

Og jeg er helt enig i at livet ikke er helt det samme uten katter. Jeg er livredd hver gang de går ut! Men de blir jo glade for å få lov :) 

Anonymkode: b61ba...24f

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Skilpadden skrev:

Stjålet?😱

Rasekatt av slank type. Noen syntes han så sulten ut og i tillegg mjauet han høyt (rasetrekk), så de forbarmet seg over han og tok han inn. Jeg er sikker på at de ikke rappet han fordi de ønsket seg en dyr katt, de gjorde det i beste mening. De ble fryktelig lei seg etter at vi tok han tilbake og holdt kontakt med oss til han døde. De hadde aldri hatt så fin katt før ❤️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...