AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #1 Skrevet 27. august 2018 Katten vår ble påkjørt for et år siden og det var så vondt at vi bestemte oss for å ikke ha katt igjen. Men livet er ikke det samme uten katt, og vi vurderer og kjøpe innekatt. Men vi er usikre på om vi får det til. Vi er redd for at katten vil rømme. På sommeren har vi verandadøra mye oppe og jeg tviler på om vi klarer og gjøre verandaen rømningssikker. Vi er jo alltid der, men jeg er redd katten løper fra oss selv om vi er til stede. Eller er det mulig å "oppdra" katten til å holde seg sammen med oss? Vi tenker å kjøpe katt nå, slik at den er inne og blir kjent med oss en hel vinter. Anonymkode: 352fa...939
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #2 Skrevet 27. august 2018 Jeg har innekatt, men stoler ikke på henne. Lukker døra etter meg når jeg går, eller lufter mens hun er i et annet rom. Anonymkode: dbfae...125 3
Diamant20 Skrevet 27. august 2018 #3 Skrevet 27. august 2018 Dere kan jo vurdere å enten ha et uteblir til katten på verandaen, eller at katten står i bånd som ei bikkje?
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #4 Skrevet 27. august 2018 Skaff deg to, de blir lett ensomme, men har enormt mye selskap i hverandre. Undersøk hos nærmeste dyrebeskyttelse, de har ofte katter som vil ha det best inne. Jeg har innekatter. Alt av dører og vinduer må være lukket, det blir en vane. Lufter vi må de være på vaskerommet, eller i kattegård (brukes kun på varme dager da innekatter ikke tåler lave temperaturer på samme måte). Begge er også vant med seletøy, men sjelden jeg bruker det da de roter seg bort i alt mulig. Om du velger å ha innekatt vil du nok få et stort problem om du først begynner å ta den ut på verandaen. Katter som har fått smaken på å være ute og fri vil aldri bli fornøyd som innekatt, så denne planen er det bare å droppe. Anonymkode: 917ad...c2e 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #5 Skrevet 27. august 2018 Ville hatt to i så fall. Å det går ikke an å ha dører og vinduer oppe uten å sikre det, feks bygge ramme med netting i (ikke tynn stoffnetting så klart). Har dere mulighet til å bygge luftegård? Det blir bare mer og mer vanlig for dem som ikke kan la katten gå løst ute. Anonymkode: 48124...0c1
Gjest PaN Skrevet 27. august 2018 #6 Skrevet 27. august 2018 Skal du ha innekatt gjør som mange her sier og skaff deg 2 om du kan, de trives godt i selskap med hverandre. Selv vurderer jeg anskaffelse av en til, men er fortsatt i tankeboksen da min er en ute katt. Du kan kjøpe netting og ha rundt altanen, eller kjøpe bånd til katten som er litt langt. Men husk å kjøpe halsbånd som er rømning sikkert slik at om de fester seg på noe fortsatt har en mulighet til å rømme. Dere kan jo også som er det beste kjøpe kansiele, da slipper dere mulige nakkeproblemer som følger med de andre.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #7 Skrevet 27. august 2018 Takk for svar. Jeg ser at innekatt ikke passer hos oss, dessverre, for vi har døren mye oppe da verandaen er en forlengelse av kjøkkenet. Vi bruker den hele sommeren. Den lar seg ikke avgrense på tilfredsstillende måte heller. Og inne har vi åpen løsning, så det er ingen rom vi kan lukke han inne på. Vår katt var utekatt, men holdt seg stort sett til oss. Han gikk ikke noe sted hvis vi var ute og han fulgte oss på tur med hunden. Han kom når vi ropte og på tur kunne vi kalle han inn hvis vi møtte andre hunder og katter. Det gikk bra i veldig mange år. Jeg skjønner nå at han var noe for seg selv. Synd, men jeg får la fornuften seire, for jeg orker ikke å finne flat pus en gang til. Anonymkode: 352fa...939 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #8 Skrevet 27. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg ser at innekatt ikke passer hos oss, dessverre, for vi har døren mye oppe da verandaen er en forlengelse av kjøkkenet. Vi bruker den hele sommeren. Den lar seg ikke avgrense på tilfredsstillende måte heller. Og inne har vi åpen løsning, så det er ingen rom vi kan lukke han inne på. Vår katt var utekatt, men holdt seg stort sett til oss. Han gikk ikke noe sted hvis vi var ute og han fulgte oss på tur med hunden. Han kom når vi ropte og på tur kunne vi kalle han inn hvis vi møtte andre hunder og katter. Det gikk bra i veldig mange år. Jeg skjønner nå at han var noe for seg selv. Synd, men jeg får la fornuften seire, for jeg orker ikke å finne flat pus en gang til. Anonymkode: 352fa...939 Skjønner ikke helt hvordan du så for deg at den skulle være innekatt når døra skal stå oppe hele sommeren? Anonymkode: 48124...0c1 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #9 Skrevet 27. august 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke helt hvordan du så for deg at den skulle være innekatt når døra skal stå oppe hele sommeren? Anonymkode: 48124...0c1 Jeg trodde at vi kunne lære den til å være på verandaen sammen med oss. Den er avgrenset, men ikke helt rømningssikker. Jeg var vel bare bortskjemt med vår forrige katt, som var så lydig. Det hadde sikkert gått an å lære han det hvis vi hadde begynt fra han var liten, men vi bygde ikke huset før han var 8 år, så han var allerede vant til å gå ut selv. Anonymkode: 352fa...939
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #10 Skrevet 27. august 2018 Tja, vi har innekatt som ikke vil på balkongen, så her går det veldig greit. Hun liker å ligge i selve åpningen, men ikke noe mer enn det. Siden dyrebeskyttelsen her hvor vi bor ikke selger katter til oss som må ha dem inne har vi satset på rasekatt i stedet. Da har du muligheten til å velge en rase som passer familiens behov. Anonymkode: 8fd29...5e9 1
Krølle-frøkna Skrevet 27. august 2018 #11 Skrevet 27. august 2018 I mitt nabolag er det flere katter som liker å dominere over hverandre og slåss. I et slikt miljø vil altså ikke min naive katt, Oscar, trives i, uansett hvor mye han liker å dominere over meg, klore tærne mine og gi meg "scars". Hahaha. Nei. Du vet hvordan mange katteeiere går tur med kattungene i reim for å få de til å bli vandt med å gå ute? Vel, jeg går enda med katten i reim og han har blitt min turkompis. Jeg har til og med skaffet en dyr, romslig og behagelig sekk han frivillig går inni som jeg kan ta han med i hvis jeg har tenkt meg en tur i skogen. Der går jeg i ført turklær og bærende på en sekk med et kattehode stikkende ut. Jeg skal innrømme at jeg blir flau. Men folk går tur med hunder, så hvorfor skal ikke jeg få gå tur med katta? I tillegg er han så glad i å gå tur også. Han ble oppvokst sammen med den hunden som gikk bort i sommer, 13 år gammel. Alltid når han har lyst å gå ut og lukte stiller han seg ved døra og venter på å få gå på tur. 9
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #12 Skrevet 27. august 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, vi har innekatt som ikke vil på balkongen, så her går det veldig greit. Hun liker å ligge i selve åpningen, men ikke noe mer enn det. Siden dyrebeskyttelsen her hvor vi bor ikke selger katter til oss som må ha dem inne har vi satset på rasekatt i stedet. Da har du muligheten til å velge en rase som passer familiens behov. Anonymkode: 8fd29...5e9 Tanken var å kjøpe en rasekatt, ja. Da har man en viss peiling på hvordan personligheten vil bli og kan velge en type som er (mer) egnet som innekatt. Som sagt tror jeg at vår katt kunne vært innekatt dersom vi hadde vært konsekvente fra han var liten. Han hadde neppe gått fra oss på verandaen. Men jeg har ikke hatt så mange katter, så jeg vet ikke om dette er et trekk ved rasen. Det er fint å lese at flere har den erfaringen, så er det ikke bare vår katt som var veldig spesiell. Kanskje det er håp like vel. Kan jeg spørre hva slags katt dere hadde? 14 minutter siden, Krølle-frøkna skrev: I mitt nabolag er det flere katter som liker å dominere over hverandre og slåss. I et slikt miljø vil altså ikke min naive katt, Oscar, trives i, uansett hvor mye han liker å dominere over meg, klore tærne mine og gi meg "scars". Hahaha. Nei. Du vet hvordan mange katteeiere går tur med kattungene i reim for å få de til å bli vandt med å gå ute? Vel, jeg går enda med katten i reim og han har blitt min turkompis. Jeg har til og med skaffet en dyr, romslig og behagelig sekk han frivillig går inni som jeg kan ta han med i hvis jeg har tenkt meg en tur i skogen. Der går jeg i ført turklær og bærende på en sekk med et kattehode stikkende ut. Jeg skal innrømme at jeg blir flau. Men folk går tur med hunder, så hvorfor skal ikke jeg få gå tur med katta? I tillegg er han så glad i å gå tur også. Han ble oppvokst sammen med den hunden som gikk bort i sommer, 13 år gammel. Alltid når han har lyst å gå ut og lukte stiller han seg ved døra og venter på å få gå på tur. Dette ble jeg glad av å lese, det høres kjempekoselig ut! Anonymkode: 352fa...939 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #13 Skrevet 27. august 2018 Synes det er dyreplageri å sperre katter inne i en leilighet døgnet rundt. Anonymkode: 9638c...6a0 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #14 Skrevet 27. august 2018 31 minutter siden, Krølle-frøkna skrev: I mitt nabolag er det flere katter som liker å dominere over hverandre og slåss. I et slikt miljø vil altså ikke min naive katt, Oscar, trives i, uansett hvor mye han liker å dominere over meg, klore tærne mine og gi meg "scars". Hahaha. Nei. Du vet hvordan mange katteeiere går tur med kattungene i reim for å få de til å bli vandt med å gå ute? Vel, jeg går enda med katten i reim og han har blitt min turkompis. Jeg har til og med skaffet en dyr, romslig og behagelig sekk han frivillig går inni som jeg kan ta han med i hvis jeg har tenkt meg en tur i skogen. Der går jeg i ført turklær og bærende på en sekk med et kattehode stikkende ut. Jeg skal innrømme at jeg blir flau. Men folk går tur med hunder, så hvorfor skal ikke jeg få gå tur med katta? I tillegg er han så glad i å gå tur også. Han ble oppvokst sammen med den hunden som gikk bort i sommer, 13 år gammel. Alltid når han har lyst å gå ut og lukte stiller han seg ved døra og venter på å få gå på tur. Herregud, så nydelig❤️ Anonymkode: e738f...365 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #15 Skrevet 28. august 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes det er dyreplageri å sperre katter inne i en leilighet døgnet rundt. Anonymkode: 9638c...6a0 Deg om det Anonymkode: 48124...0c1 1
_popcorn_ Skrevet 28. august 2018 #16 Skrevet 28. august 2018 Jeg har 3 katter, to er innekatter. Det vil si, dem er valgfrie innekatter. Begge to elsker være på veranda, og går aldri ned trappen. Bor i førsteetasje med egen nedgang til hage, men disse to nekter altså gå ned. Det finnes mange måter å kattesikre verandaer på også. Som noen har nevnt, netting. Jeg hadde plan om å sette opp kattegård da jeg var fosterhjem, da med netting på to sider, og elementer med dør på en side. Da ville i såfall verandadør kunne stå åpen hele tiden, og kattene få 6-7 kvm verandagård, og jeg ville ha videre dør i gitter ut til resterende del av veranda. Eventuelt sette opp sånn dobbeldør i netting som vi ser på amerikanske filmer? Der kan vanlig dør stå åpen for å få luftet, så er det en ekstra dør med netting som sikrer katten? Det er jo selvfølgelig veldig synd når puser blir påkjørt, og selv om det kan virke som det skjer ofte, så er det faktisk ganske sjeldent katter blir påkjørt, om man ser på hvilke antall katter vi har i landet sammenlignet med antall påkjørsel. Om dere ikke bor alt for nært trafikkert vei, så ville jeg tatt sjansen på en ny utekatt. De aller fleste katter klarer seg fint!
Diamant20 Skrevet 28. august 2018 #17 Skrevet 28. august 2018 17 timer siden, Krølle-frøkna skrev: I mitt nabolag er det flere katter som liker å dominere over hverandre og slåss. I et slikt miljø vil altså ikke min naive katt, Oscar, trives i, uansett hvor mye han liker å dominere over meg, klore tærne mine og gi meg "scars". Hahaha. Nei. Du vet hvordan mange katteeiere går tur med kattungene i reim for å få de til å bli vandt med å gå ute? Vel, jeg går enda med katten i reim og han har blitt min turkompis. Jeg har til og med skaffet en dyr, romslig og behagelig sekk han frivillig går inni som jeg kan ta han med i hvis jeg har tenkt meg en tur i skogen. Der går jeg i ført turklær og bærende på en sekk med et kattehode stikkende ut. Jeg skal innrømme at jeg blir flau. Men folk går tur med hunder, så hvorfor skal ikke jeg få gå tur med katta? I tillegg er han så glad i å gå tur også. Han ble oppvokst sammen med den hunden som gikk bort i sommer, 13 år gammel. Alltid når han har lyst å gå ut og lukte stiller han seg ved døra og venter på å få gå på tur. Så koslig! Gjorde selv litt i vinter før det for varmt å bære sekk på ryggen
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #18 Skrevet 28. august 2018 4 timer siden, _popcorn_ skrev: Jeg har 3 katter, to er innekatter. Det vil si, dem er valgfrie innekatter. Begge to elsker være på veranda, og går aldri ned trappen. Bor i førsteetasje med egen nedgang til hage, men disse to nekter altså gå ned. Det finnes mange måter å kattesikre verandaer på også. Som noen har nevnt, netting. Jeg hadde plan om å sette opp kattegård da jeg var fosterhjem, da med netting på to sider, og elementer med dør på en side. Da ville i såfall verandadør kunne stå åpen hele tiden, og kattene få 6-7 kvm verandagård, og jeg ville ha videre dør i gitter ut til resterende del av veranda. Eventuelt sette opp sånn dobbeldør i netting som vi ser på amerikanske filmer? Der kan vanlig dør stå åpen for å få luftet, så er det en ekstra dør med netting som sikrer katten? Det er jo selvfølgelig veldig synd når puser blir påkjørt, og selv om det kan virke som det skjer ofte, så er det faktisk ganske sjeldent katter blir påkjørt, om man ser på hvilke antall katter vi har i landet sammenlignet med antall påkjørsel. Om dere ikke bor alt for nært trafikkert vei, så ville jeg tatt sjansen på en ny utekatt. De aller fleste katter klarer seg fint! Katten vår ble 9 år gammel, så han klarte seg ganske lenge. Men huset vårt ligger helt inntil en vei, så jeg tar ikke sjansen igjen. Hele familien var seriøst deprimert i flere måneder. Dessuten var det alle gangene han ikke kom hjem når jeg syntes det var på tide. Han kom stort sett hjem hver natt, men de gangene han bestemte seg for å være nattdyr så hadde jeg en vond klump i magen til det passet han å komme hjem. En gang ble han stjålet også. Utekatt er derfor ikke aktuelt. Når det gjelder avgrensing på verandaen er jeg redd netting går på bekostning av design. Den er også kjempestor og går rundt flere sider av huset. Men mesteparten befinner seg en etasje opp, og katter hopper vel ikke ned fra 2. etasje. Delen vi bruker mest ligger ikke så høyt over bakken, på det laveste er det ca 1 meter, denne går det muligens an å sikre. Hvor høyt må en slik netting rekke? Anonymkode: 352fa...939
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #19 Skrevet 28. august 2018 Jeg vil ikke anbefale å tro at dere kan oppdra katten til ikke å stikke av fra verandaen. Jeg stoler ikke på min et eneste sekund. Anonymkode: 9d2f2...637 1
MissPierce Skrevet 28. august 2018 #20 Skrevet 28. august 2018 Går da fint ann å gjøre en veranda rømning sikker med nett. Du kan fint bygge en ramme med nett, vi har hatt det selv. Med en liten kant innover på toppen, så er det 0 sjanse for at den rømmer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå