AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #1 Skrevet 27. august 2018 Nysgjerrig på hva andre gjør. Jeg pleier alltid å ha enten saus eller smeltet smør. Føler noen ganger jeg ødelegger det sunne måltidet med mettet fett 🙈 Noen som kun har fisk med kun grønnsaker og eventuelt poteter her? Anonymkode: 2c46d...c69
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #2 Skrevet 27. august 2018 Kokt hvit fisk er noe av det dølleste man kan spise, med mindre man salter vannet ganske godt. Ja, vi har hvitsaus eller bacon (eller begge dele) som tilbehør. Ertestuing kan gjøre det litt mer smaksrikt også. Anonymkode: a0f78...e7b
debattanten Skrevet 27. august 2018 #3 Skrevet 27. august 2018 (endret) Litt fett skader ingen og er helt livsnødvendig for kroppen. Man trenger dog ikke 100g med meierismør til torksen eller seien. Litt løk stekt i smør gjør susen til seien, kanskje 1ss ekstra til å ta over fisken til slutt.. Eventuelt kan man lage noe tomatbasert med olivenolje i. Ovnsbakt torsk med pesto og pinjekjerner på er også veldig godt. Lager vi potetstappe er det gjerne litt melk og smør der. Endret 27. august 2018 av debattanten
Muskath Skrevet 27. august 2018 #4 Skrevet 27. august 2018 I går spiste jeg ovnsbakt torsk med litt rapsolje og ovnsbakte rotgrønnsaker ! Kjempegodt. Dessuten kan det diskuteres hvor usunt eller sunt mettet fett er. Bare for å ha sagt det også.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #5 Skrevet 27. august 2018 Selvfølgelig spises det med fettkilde! Man skal alltid, alltid, alltid ha fett til! Alltid! Kroppen trenger fett og man tar ikke opp fettløselig vitaminer uten fett til maten. Mettet fett er ikke usunt. Dette var bare en teori som ble presset gjennom uten bevis fra politisk hold. Nå har vi motbevis og vet at teorien var usann. Dessvere er det mange som ikke har fått med seg dette enda og fortsatt er redd for mettet fett. Naturlig mettet fett er sunt. Anonymkode: ef717...8bc 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #6 Skrevet 27. august 2018 Må ha en eller annen form for noe som ikke gjør maten tørr til, enten pesto, ilje, smør, saus, en rømmeklatt, purre av noe slag e.l. Det være sgat så liker jeg best fisk stekt på panne eller i ovn. Anonymkode: d211f...003
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #8 Skrevet 27. august 2018 Ja, men jeg spiser generelt mye mer fett enn de fleste. I tillegg spiser jeg mye karbohydrater, så ifølge de fleste kostholdsteorier burde jeg vært på vei mot døden. Besynderlig nok er jeg veldig sunn, frisk og normalvektig. Anonymkode: 045a4...53e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #9 Skrevet 27. august 2018 Ja, selvsagt. Både for smakens skyld, for metthetsfølelse, opptak av næringsstoffer og flere av kroppens funksjoner er fett viktig. Dette med mettet fett er dessuten ganske omdiskutert, og er neppe så usunt som man en gang har antatt. Les deg opp på nyere forskning og informasjon om kosthold. Jeg har alltid en kilde til protein, fett og som regel karbohydrater til hvert måltid. Anonymkode: 7e372...74e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #10 Skrevet 27. august 2018 Sjelden jeg lager mat uten litt fett, men ingenting jeg vil kalle en "fettkilde", det hørtes ekstremt ut. Kan lage dampet torsk med ertepurè og grillet fennikkel. (smørklatt og litt creme fraiche i ertepureen) Panert sei med dampet brokkoli og hjemmelaget potetmos. (en smørklatt i potetmosen) Ovnsbakt torsk med løk, paprika, sukkererter og tomater. (olivenolje) Stekt torsk med sprøstekt chorizo og tomatsalsa. (chorizo og olivenolje) Kveite med kaperssmør, lime og amadinepoteter (litt smør) Torsketacos med avocadokrem (avocado) Fiskegrateng på torsk (fløte) Lager man god mat trenger man jo ikke dynke den i meierismør eller rømme. Anonymkode: 9a4fe...b5b 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #11 Skrevet 27. august 2018 Kokt hvit fisk spiser jeg aldri her hjemme, men bestefar hadde det ofte, å hadde det ikke vært for at han alltid hadde smeltet smør ved siden av så hadde smaksløkene mine krepert av kjedsomhet. Alltid saus eller smør til smakløs mat altså. Anonymkode: 947cf...9fd 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #12 Skrevet 28. august 2018 Du kan ha yoghurt naturell med litt salt, pepper og sitron. Min mor bruner løk i smør og har i vann mot slutten for å minske mengden fett. Anonymkode: d9c76...d71
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #13 Skrevet 28. august 2018 Husker med gru overkokt fisk med overkokte poteter og gulrøtter badet i smeltet melange. Det var en mye brukt middag i mitt barndomshjem. Jeg kan til denne dag ikke utstå kokt fisk. Anonymkode: 5e8d1...012
Inwe Skrevet 28. august 2018 #14 Skrevet 28. august 2018 (endret) 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men jeg spiser generelt mye mer fett enn de fleste. I tillegg spiser jeg mye karbohydrater, så ifølge de fleste kostholdsteorier burde jeg vært på vei mot døden. Besynderlig nok er jeg veldig sunn, frisk og normalvektig. Anonymkode: 045a4...53e 50% karbohydrater er det som gjør at du lever lengst, så kos deg med karbohydratene dine du https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(18)30135-X/fulltext Ellers pleier vi alltid å ha en fettkilde til maten om maten er fettfattig. Endret 28. august 2018 av Inwe
MammaMums Skrevet 28. august 2018 #15 Skrevet 28. august 2018 På 27.8.2018 den 16.35, AnonymBruker skrev: Sjelden jeg lager mat uten litt fett, men ingenting jeg vil kalle en "fettkilde", det hørtes ekstremt ut. Kan lage dampet torsk med ertepurè og grillet fennikkel. (smørklatt og litt creme fraiche i ertepureen) Panert sei med dampet brokkoli og hjemmelaget potetmos. (en smørklatt i potetmosen) Ovnsbakt torsk med løk, paprika, sukkererter og tomater. (olivenolje) Stekt torsk med sprøstekt chorizo og tomatsalsa. (chorizo og olivenolje) Kveite med kaperssmør, lime og amadinepoteter (litt smør) Torsketacos med avocadokrem (avocado) Fiskegrateng på torsk (fløte) Lager man god mat trenger man jo ikke dynke den i meierismør eller rømme. Anonymkode: 9a4fe...b5b Nammm!!! Masse gode tips😃 Screenshotta de og skal gyve løs på disse 🤩🤩
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #16 Skrevet 28. august 2018 4 minutter siden, MammaMums skrev: Nammm!!! Masse gode tips😃 Screenshotta de og skal gyve løs på disse 🤩🤩 Samme her! Anonymkode: a0f78...e7b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #17 Skrevet 28. august 2018 Det bør alltid være litt fett til maten. Fett bidrar til varig metthetsfølelse, noe som gjør at man kan spise mindre totalt (og unngår småspising mellom måltider). I tillegg trenger man litt fett for å ta opp fettløselige vitaminer. Til slutt er fett en viktig smaksfremmer, som gjør at måltidet smaker mer. Jeg serverer derfor alltid enten saus, rømme, smør eller en annen fettkilde til mager mat. Anonymkode: 42436...e0b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå