Gå til innhold

Har bilverksted lov til å "ta seg til rette"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde bilen min inne på verksted nylig og ba de om å sjekke diverse ting og skifte olje. Ba de bare om å sjekke ting, og sa ikke spesifikt at de skulle reparere det også. De skiftet luftfilteret uten å si ifra og det er jo greit nok, det er jo sånn som må skiftes. Det jeg stusset litt i, er at de tok seg til rette med å demontere alle bremsene og sandblåste hver eneste del, noe de brukte halve dagen på. Fikk aldri beskjed om at de skulle gjøre dette. Fikk ikke vite at de hadde gjort det heller, før jeg oppsøkte dem og spurte hva de hadde gjort og hva jeg skulle betale for. De tok seg kun betalt for tre timer, selv om det var seks timers arbeid, så det var jo helt greit for min del.  

Derfor lurer jeg bare sånn generelt: har bilverksted lov til å ta seg til rette og reparere ting sånn at det blir veldig dyrt for kunden, uten at kunden får beskjed om det? Har forstått det sånn at de har et visst ansvar for at bilen skal være trygg og det er jo greit nok, men bør de ikke uansett prate med kunden før de gjør noe mer? Hva om de bare begynner på en stor reparasjon uten å spørre om det er greit, og så viser det seg når de er ferdige at kunden ikke har råd til å betale. Hva skjer da? 

Anonymkode: b811e...fd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt verksted ringer alltid og sier hva de fant, hva det vil koste å fikse det, og hvor lang tid det tar, uansett om jeg har bedt de se over alt eller ikke, så jeg tror ikke de har lov til å bare ta for seg som de vil.

Anonymkode: 1900f...8ee

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mitt verksted ringer alltid og sier hva de fant, hva det vil koste å fikse det, og hvor lang tid det tar, uansett om jeg har bedt de se over alt eller ikke, så jeg tror ikke de har lov til å bare ta for seg som de vil.

Anonymkode: 1900f...8ee

Nei, synes det er merkelig jeg også, og trodde absolutt at de skulle ringe meg. Nå ble det jo ikke noe problem i mitt tilfelle siden jeg bare betalte for halvparten av det de gjorde(skifte luftfilter og olje, samt ny bakvisker), men kan tenke meg at det kan bli ganske problematisk i andre tilfeller. 

• Liker 1
Skrevet

Alt sånt bør gjøres skriftlig, enten som du sender dem på e-post eller sms, eller overrekker bestillingen din på papir. Da blir det ingen tvist om hva som er bestilt, og verkstedet kan ikke påstå at du bestilte det de har gjort om de gjør noe som ikke står på bestillingen. 

Anonymkode: 0e145...607

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde bilen min inne på verksted nylig og ba de om å sjekke diverse ting og skifte olje. Ba de bare om å sjekke ting, og sa ikke spesifikt at de skulle reparere det også. De skiftet luftfilteret uten å si ifra og det er jo greit nok, det er jo sånn som må skiftes. Det jeg stusset litt i, er at de tok seg til rette med å demontere alle bremsene og sandblåste hver eneste del, noe de brukte halve dagen på. Fikk aldri beskjed om at de skulle gjøre dette. Fikk ikke vite at de hadde gjort det heller, før jeg oppsøkte dem og spurte hva de hadde gjort og hva jeg skulle betale for. De tok seg kun betalt for tre timer, selv om det var seks timers arbeid, så det var jo helt greit for min del.  

Derfor lurer jeg bare sånn generelt: har bilverksted lov til å ta seg til rette og reparere ting sånn at det blir veldig dyrt for kunden, uten at kunden får beskjed om det? Har forstått det sånn at de har et visst ansvar for at bilen skal være trygg og det er jo greit nok, men bør de ikke uansett prate med kunden før de gjør noe mer? Hva om de bare begynner på en stor reparasjon uten å spørre om det er greit, og så viser det seg når de er ferdige at kunden ikke har råd til å betale. Hva skjer da? 

Når jeg leverer inn bilene våre til service nå, så skriver jeg under en utskrift av hva som skal gjøres. Er det noe utover det som er vanlig service, så noteres det og er en del av det jeg skriver under på før nøklene blir mottatt av verkstedet. Jeg vet at er det noe eller de må testkjøre bilene så ringer de i forkant. Noe de ikke har hatt behov for så langt fordi vi bytter til nye biler ofte. 

Anonymkode: 2a0fa...727

Skrevet

Mitt verksted ringer meg hvis det er noe som bør gjøres og så avtaler vi pris. 

Skrevet

Jeg avtaler alltid pris på forhånd og ber dem ringe meg dersom det blir dyrere enn avtalt pris. Har opplevd å få et prisoverslag på 8000 kr og måtte betale 12,000 når jeg hentet bilen fordi de fant noe mer de bestemte seg for å fikse. Da ble jeg rimelig gretten. Helt ok at det var mer galt med bilen, men dette var noe plukk som helt fint kunne ventet til neste lønning.... Spesielt ble jeg gretten fordi jeg hadde fortalt når jeg leverte bilen at 8000 kr var helt på smertegrensen av hva jeg ønsket å koste på denne bilen da den var relativt gammel og sliten og jeg vurderte sterkt om jeg heller skulle kjøpe ny enn å fikse den gamle.

Skrevet

Det har de ikke lov til. Har opplevd to ganger at de ikke ringer. 

Ene gangen slapp jeg å betale 5 000 da jeg protesterte, selv om det er noe som måtte gjøres. 

Andre gangen hadde de skiftet tre pærer. De truet med å skru de ut igjen om jeg ikke betalte. Det takket jeg ja-takk til, fikset det samme for samme pris på annet verksted dagen etter, sendte klage på hva som hadde skjedd og at jeg var blitt holdt igjen på verkstedet fordi de insisterte på å bytte tilbake, og fikk refundert det jeg hadde betalt på det andre verkstedet. 

Er nok litt i overkant sta og prinsippfast... 

Anonymkode: 7266e...399

• Liker 3
Skrevet

Dette skjer ofte på merkeverksted

Anonymkode: 8e699...2cf

Skrevet
40 minutter siden, Sirah skrev:

Jeg avtaler alltid pris på forhånd og ber dem ringe meg dersom det blir dyrere enn avtalt pris. Har opplevd å få et prisoverslag på 8000 kr og måtte betale 12,000 når jeg hentet bilen fordi de fant noe mer de bestemte seg for å fikse. Da ble jeg rimelig gretten. Helt ok at det var mer galt med bilen, men dette var noe plukk som helt fint kunne ventet til neste lønning.... Spesielt ble jeg gretten fordi jeg hadde fortalt når jeg leverte bilen at 8000 kr var helt på smertegrensen av hva jeg ønsket å koste på denne bilen da den var relativt gammel og sliten og jeg vurderte sterkt om jeg heller skulle kjøpe ny enn å fikse den gamle.

Dette høres jo direkte ulovlig ut!! Det der hadde jeg faktisk nektet å betale for. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjer ofte på merkeverksted

Anonymkode: 8e699...2cf

Skjedde på Mekonomen med meg, hehe. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres jo direkte ulovlig ut!! Det der hadde jeg faktisk nektet å betale for. 

Skjedde på Mekonomen med meg, hehe. 

Hmmmm det vet jeg ikke? Kanskje jeg skulle klaget mer på regningen enn jeg gjorde?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...