Gå til innhold

min samboers familie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har en søster og en mann som vi deler hytte med. 

Vi ses ofte på hytta og i tillegg så kommer de tilreisende "hjem" på besøk også..

Jeg personlig, syns dette er nok. Jeg trives ikke like godt i deres selskap som min samboer gjør, og i tillegg så blir de som en liten "gjeng" og så blir jeg ansvarlig for barna, spesielt den minste vår. Jeg har helt andre verdier og syn på barneoppdragelse enn hva de har også..  I tillegg så har jeg ønsker om å tilbringe tid med min familie av og til. 

Nå i det siste så har de begynt å mase på oss om vi skal bli med hit og dit på ferie. Hele tiden! Vi takker nei, gang på gang, men de gir seg ikke. Jeg er ærlig med min samboer om hva jeg synes om å være med de heeele tiden.

Ikke bare syns jeg det blir nok "samvær" med de, men så har vi heeeelt forskjellige ferieønsker også. De ønsker i tillegg å bestemme alt. Både når vi treffes hjemme hos oss, og på hytta. Alt er i deres regi. 

I sommer da vi var på ferie i Bergen og skulle videre til Oslo for å besøke min familie, dukket de plutselig opp og "kræsjet" vår ferie. Da de kom med båt, og vi hadde bil, så endte det opp med at vi måtte bli i Bergen i to dager ekstra, sammen med de. Så da fikk vi kun to dager sammen med min familie. Dette skjønte jeg at de hadde planlagt lenge, da de har spurt meg flere ganger om hva vi skulle i ferien. 

Nå er jeg faktisk lei. Jeg blir sur når de er i nærheten og vurderer å si at vi må ha hytteplan på når vi kan ha hytta, da vi aldri får feriere i fred!

Overreagerer jeg??

Anonymkode: 4d797...8f0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner godt at du er irritert... Men hvorfor dro du ikke bare videre til Oslo selv om de kom? Altså, hvis dere endrer planer hver gang de sier "hopp" vil de jo aldri slutte... Den eneste måten er å stå på egne krav.... 

• Liker 7
Skrevet

Enig med Ulrikke. Hvis de forstyrrer planene deres må dere gi beskjed og be de reise hjem igjen så dere kan fortsette det dere har planlagt. Tilslutt tar de nok til vett og spør dere før de dukker opp. 

Jeg hadde aldri utsatt en ferieplan eller besøksplan i 2 dager for vi plutselig fikk besøk som ikke var planlagt.

Anonymkode: ee9cd...191

• Liker 3
Skrevet
36 minutter siden, Ulrikke skrev:

Jeg skjønner godt at du er irritert... Men hvorfor dro du ikke bare videre til Oslo selv om de kom? Altså, hvis dere endrer planer hver gang de sier "hopp" vil de jo aldri slutte... Den eneste måten er å stå på egne krav.... 

De kom helt til Bergen med båt for å treffe oss.. Ja, vi burde egentlig bare si fra om våre planer og dra, men det ville jo ikke min samboer da de plutselig kom... Men det blir nok siste gang vi gjør noe sånt, for jeg ble ikke kjempeblid.

Skrevet

Dette handler ikke om dem, men at du og samboer ikke er enig.

Her må dere få bedre kommunikasjon dere imellom. Slik at han holder seg til de avtalene dere har og støtter de valgene/planene dere har.

Jeg hadde også overlatt mer av ansvaret for ungene når dere er sammen til ham. Evt. latt være å bli med, hvis du kun er barnevakt.

Kjenner noen som alltid hadde det slik hos svigermor.Hun var "barnevakt" mens resten koste seg. Hun og mannen gikk på familievernkontoret. Det endte med at hun ikke dro dit på ca 8 mnd. og mannen fikk beskjed om å støtte kona i å bli inkludert. Skifte samtaleemne når de begynte å snakke om ting som var ekskluderende.

De har det mye hyggeligere sammen nå. Og alle passer sine unger😊

• Liker 3
Skrevet

Men her er det deg og samboeren som er tafatt og tør ikke å si ifra. Da tramper de over dere hele tiden.  Kan ikke du bare si at "nå skal vi være på hytte denne helgen ALENE med egen familie så kjempehyggelig om du respektere dette!"  Ellers hva med å invitere din familie for en hyttetur en helg sammen med dere? Jeg ville ha bare latt samboeren ble i Bergen mens jeg kjørte videre til min familien egentlig. Og latt han ta toget hjem. 

Anonymkode: 1addc...0ee

• Liker 1
Skrevet

På tide å være voksen kanskje å faktisk si fra?

Anonymkode: 3ee9d...185

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kom helt til Bergen med båt for å treffe oss.. Ja, vi burde egentlig bare si fra om våre planer og dra, men det ville jo ikke min samboer da de plutselig kom... Men det blir nok siste gang vi gjør noe sånt, for jeg ble ikke kjempeblid.

Jeg ser den altså, men hadde dere feks bestilt chartertur så hadde jo ikke flyet ventet, da måtte dere jo bare dratt selv om de kom for å treffe dere. Familien din er jo ikke mindre viktig selv om dere ikke akkurat hadde et fly dere måtte rekke... 

Jeg har svigerforeldre som ofte antar at det passer at de kommer uansett. Vi sa ingenting i starten, men til slutt bestemte jeg meg for å si fra før jeg eksploderte. Og det funket faktisk, og ingen ble sure... Så det kan anbefales 😉

• Liker 4
Skrevet

Problemet er ikke søstra hans og mannen... skjønner at de er irriterende og har full forståelse for det. men problemet er desverre i deg og samboeren din... Dere er ikke enige, og spesielt han lar andre styre livet deres.

Dere må prate sammen, og være HELT klar på hva dere øsnker. dere må si ifra SAMMEN! Og siden det er hans søster, burde nesten han ta føringen, stå opp som en mann som stiller seg bak sin familie og sier ifra.

Jeg mener ikke du er urimelig... Skjønner at han vil være sammen med familien, men for mye blir for mye...

Tru meg, vi har hatt det slik hos oss også, da hadde jeg rollen som mannen din. Etter en stund skjønte jeg mer av irritasjonen til kona. Det tok meg en stund, men ja, jeg så at jeg tok feil og prioriterte feil. Da endret det hele seg, jeg var klar på hva vi ønsket og hvordan vi ønsket ting, og sa ifra til min familie.

Anonymkode: 6fd47...63f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...