Gå til innhold

Hvor mange kalorier forbrenner man på 10 minutter jogging?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I litt raskt tempo? Flat mark

Anonymkode: 2b4fa...620

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke mye. Mye mindre enn det føles som dessverre 😂(hvis du er som meg da altså som higer etter pusten etter 15 meter... hahah)

Uansett er det lettere å svare dersom du sier avstanden - man forbrenner (helt røfft regnet) det samme på en viss avstand uavhengig av hvor raskt man løper. 

Anonymkode: 5b966...df9

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke mye. Mye mindre enn det føles som dessverre 😂(hvis du er som meg da altså som higer etter pusten etter 15 meter... hahah)

Uansett er det lettere å svare dersom du sier avstanden - man forbrenner (helt røfft regnet) det samme på en viss avstand uavhengig av hvor raskt man løper. 

Hmm, 1,5 km tror jeg😅

Skrevet

Det spørs høyde, vekt og din kondisjon, men det blir vel maks 100 kalorier, tenker jeg.

Skrevet

Omtrentlig 100 kalorier isåfall... Kanskje 110 dersom du er kraftig overvektig

Skrevet

Det kommer helt ann på tempo. Når jeg løper 10 min på tredemølle i 11-15 km/t så forbrenner jeg vel rundt 150 kcal.

Anonymkode: 198e7...648

Skrevet

Når jeg sjekker Fitbit'en min, så bruker jeg ca 100 kalorier på ti min.

Anonymkode: 4e2c2...48c

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Det er først og fremst av betydning hvor mye du veier. 
Deretter er farten av noe betydning. 
Anslaget om ca 100 kalorier høres mer eller mindre rett ut for normalvektige kvinner. Jeg forbrenner 120 kalorier på 1,5 km, og 150-160 kalorier på 10 minutter. 

Endret av Overrasket
Skrevet

Så lite at det ikke er verdt å regne på. Hvorfor jogger/går du ikke lenger? Om du ikke er i form til å jogge i mer enn 10 minutter så kan du gå resten av turen i raskt tempo. Forbrenner godt med kalorier av feks 10 km i hurtig gange. 

Anonymkode: 46d1a...1e8

Skrevet

Det er ikke så mye nei. Nå når jeg er høygravid og veier 65+ kg sier min garmin at jeg bruker mellom 8 og 12 kalorier pr minutt når jeg løper, avhengig av puls, som igjen er avhengig av fart/motbakke. Men bruker noe av det samme når jeg er på normalvekt også, fordi jeg løper fortere og tilbakelegger lengre distanse👍 

Skrevet
On 8/27/2018 at 11:34 AM, AnonymBruker said:

I litt raskt tempo? Flat mark

Hva har det å si ? det er jo ikke fordelen av å forbrenne kalorier som man oppnår med en slik joggetur. Du oppnår helt andre indirekte fordeler vedr fettforbrenning senere på dagen da. Hvorfor du er så opphengt i forbrenningen i "nuet" aner jeg faktisk ikke? 

Skrevet
On 8/28/2018 at 12:28 PM, Pearl2.0 said:

Det er ikke så mye nei. Nå når jeg er høygravid og veier 65+ kg sier min garmin at jeg bruker mellom 8 og 12 kalorier pr minutt når jeg løper, avhengig av puls, som igjen er avhengig av fart/motbakke. Men bruker noe av det samme når jeg er på normalvekt også, fordi jeg løper fortere og tilbakelegger lengre distanse👍 

Du forstår hvilke konkrete fordeler vedr f.eks fettforbrenning du oppnår ved en kort joggetur ja? 

Skrevet
On 8/27/2018 at 9:15 PM, AnonymBruker said:

Så lite at det ikke er verdt å regne på. Hvorfor jogger/går du ikke lenger? Om du ikke er i form til å jogge i mer enn 10 minutter så kan du gå resten av turen i raskt tempo. Forbrenner godt med kalorier av feks 10 km i hurtig gange. 

Anonymkode: 46d1a...1e8

Du oppnår gode indirekte fordeler ved en slik kort joggetur...særlig iforhold til fettforbrenningen senere på dagen, du fatter det? 
Jeg spør fordi du ser ut til å tro at effekten begrenser seg kun til den aktive forbrenningen av kalorier "mens det står på" ...hadde det vært tilfelle så hadde jo ikke en 10km tur heller vært noe å regne på. 

Skrevet
13 minutter siden, Xcase33 skrev:

Du forstår hvilke konkrete fordeler vedr f.eks fettforbrenning du oppnår ved en kort joggetur ja? 

Jojo, jeg sa aldri at 10 min jogging var forgjeves😉👍

Skrevet
5 minutter siden, Pearl2.0 said:

Jojo, jeg sa aldri at 10 min jogging var forgjeves😉👍

Hvilke fordeler tenker du på da ?

Skrevet

10min joggetur setter faktisk igang systemet ganske effektivt. En uke med 10min jogging hver dag og du vil merke forskjell i hvordan du føler deg. Det vil føles som at alt går bedre rundt i kroppen din og du vil føle deg friskere. Absolutt å anbefale! Føles kanskje som ingenting, men effekten er enorm om du går all out i 10min.

Du kan også gradvis bygge noe muskler i beina, og de musklene vil da spise mer av maten du spiser slik at du får høyere hvileforbrenning. Samme med 10min styrketrening på armer og bein hver dag. Veldig lite trening, men større muskler forbrenner mer kalorier selv om du sitter stille ellers

En som har trent styrke 15min hver dag i 2 mnd = forbrenner 1900 kcal hver dag

En utrent person = forbrenner 1500 kcal hver dag

Fiktive tall, men du forbrenner altså mer som stillesittende om du har mer muskler. 

Anonymkode: 31b57...2e8

Skrevet

Det kommer an på vekten din. Jeg  forbrenner ca 1000 kcal på en time jogging i og veier 80 kg. Ulike pulsklokker og apps er enige i det tallet.

Jeg bruker altså kun 6 min på å forbrenne 100 kcal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...