AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #1 Skrevet 27. august 2018 Phu, sitter her litt rådvill, og lurer på hva "alle andre" gjør i denne situasjonen: Har to skolebarn, 1. og 3. klasse. I dag var det helt ok vær når de skulle til skolen, men YR.NO melder at det skal begynne å regne utpå formidagen. Jeg putter regntøy i sekkene, og ber de ta på støvler. Det vil de absolutt ikke, for det regner jo ikke. Men det er jo ikke plass i sekkene til støvlene, og de kan komme til å trenges senere i dag. Barna går selv til/fra skolen, og kan jo ikke gjøre det med fullt regntøy hver dag i tilfelle det kommer en skur?? Vi har ikke råd til 2 sett, og regnøyet må jo være hjemme, i tilfelle det regner når de skal gå til skolen. Hva gjør dere andre egentlig? lar ungene bli våte? lar de gå med støvler selv om det ikke regner? Bærer alt regntøyet opp og ned hver dag?? Anonymkode: 0901a...ae4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #2 Skrevet 27. august 2018 Jeg har 3 sett til mitt barn, et hjemme, et på skolen og et på SFO. Synes det er rart dere ikke har mulighet til å ha to sett, du kan jo få et greit regntøysett til 250 kr hvis du følger med på tilbud og slikt. Har et ekstra par med støvler liggende på Sfo. Hvis dere virkelig har så dårlig råd så må du jo nesten bare tvinge det med de. Anonymkode: 86078...132 3
Alvario Skrevet 27. august 2018 #3 Skrevet 27. august 2018 Ser du skriver at du ikke har råd til to sett, men det er alltid mye regnklær hos f.eks Fretex. Greit å ha som reserve, slik at man slipper å dra det frem og tilbake. Du spør hvordan vi gjør det; min 3 klassing har ett sett regnklær og støvler liggende på skolen. Om det regner mye når han går (som her i dag) har han på seg gore-tex klær og sko. Når de skal på uteskole bytter han nok til støvler. Vil ikke legge de klærne igjen på skolen, så de må han alltid ta hjem. På dager det regner når han er på skolen bruker han vanlig jakke begge veier, og tar på regnklær på skolen om det er nødvendig. De store ungene har ikke ekstraklær på skolen, men tar ansvar selv for å være godt nok kledd for anledningen.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #4 Skrevet 27. august 2018 Vi har to sett regnklær - ett henger alltid på SFO/skolen, ett henger hjemme. Når vi kun har ett støvlepar, er disse alltid på skolen, i garderoben. Vi tar støvlene med hjem i helgene dersom vi har tenkt oss ut i skogen eller lignende. Dersom det regner når barna skal gå til skolen, går de i jobbesko og vanlig allværsjakke likevel (evt med paraply om det virkelig høljer ned), og tar på seg regnklær og støvler når de kommer til skolen og har utetid. Nå har vi arvet et par støvler, så vi har ett par både her og der. Er generelt alltid på utkikk etter ytterklær til barna på salg, loppis etc. - spesielt bukser går det hull på med en gang, så vi har alltid flere par. Man klarer seg sikkert med færre uteklær enn det vi har, men da må man (og barna) være flinke til å holde orden på ting, og huske å ta med ting fram og tilbake. Og det er ikke vi i vår familie.... Anonymkode: 9f0bd...1c2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #5 Skrevet 27. august 2018 Vi har ett brukt regnsett og støvler som henger på skolen/SFO, og har ett finere sett hjemme. Kunne klart oss med kun det som henger på skolen, da de er mest ute der. Vi er ikke hjemme før halv 5, middag, kjøring hit og dit pga fritidsaktiviteter, kveldsmat, stell og natta. Hver dag. Så begrenser seg hva vi får brukt av uteklær hjemme. Kun på helg det trengs egentlig. Anonymkode: 82369...05f
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #6 Skrevet 27. august 2018 Vi har to sett, men akkurat nå har de ingen plass å gjøre av det på skolen (oppussing). Da har han en tynn regnbukse liggende i sekken og får på seg vanntett skalljakke de dagene det kan komme regn. Og halvhøye gore tex sko om det er meldt litt smådrypping og støvler om det er meldt ordentlig regn. Men gleder meg til vi kan ha ting liggende på skolen igjen og slipper å styre med sånt hver dag. 😛 Anonymkode: 5cee7...eb2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #7 Skrevet 27. august 2018 Jeg har 2. og 4 klassing. De har regntøy og støvler liggende på skolen. 2 klassingen har på sfo også. Hjemme har de skalljakke og bukse og går gjerne i dette til skolen. 4 klassingen bruker mest dette, tror ikke regntøyet blir så mye brukt på skolen. Blir mye penger i yttertøy ja, men sånn er det bare. 2 klassingen arver fra storebroren, så slipper litt unna med det. Ellers handler jeg mye på salg. Tråler nettbutikker og kjøper gjerne flere størrelser når noe er billig. Er også mye bra å få kjøpt brukt I går bestilte jeg f eks Vikingstøvler til til 149 på xxl.no Støvler med god kvalitet til rimelig pris. Bare et tips Anonymkode: c0c66...fc8
Sirah Skrevet 27. august 2018 #8 Skrevet 27. august 2018 Kikk på finn.no om du finner noe kjempebillig som noen skal selge Eventuelt så får barna bare bli dassblaute når de skal gå hjem. Kanskje de skjønner at det er lurt å høre på mamma neste gang. Det var eneste måten jeg lærte på iallefall... 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #9 Skrevet 27. august 2018 Anbefaler å kjøpe goretex-sko som kan løse problemet med støvler til en viss grad, vi bruker mest det til barna fra 3. klasse og oppover nettopp pga dette. Så lenge de går på SFO så har de hatt regntøy, støvler skift m.m. hengende på skolen. Vi er da innom med det på mandag morgen, og henter det på fredag ettermiddag. Har allværstøy som benyttes til og fra skolen. Lurt å ha en billig regnjakke i backup, for innimellom glemmer de å ta med seg tøy hjem. Du finner billige sett til et par hundre kroner. I 1. og 2. klasse er man nødt til å ha skift m.m. på skolen, de kommer til å bli våte innimellom slik som de leker ute i den alderen. Alternativt må du hjelpe dem med å få ting fram og tilbake da, hvis du har mulighet til det. Anonymkode: 0422f...ef7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #10 Skrevet 27. august 2018 Paraply. Når du ikke har økonomi til to sett regntøy med støvler, så er det det mest rystende i forhold til barna dine. Regntøy er noe folk gir bort både på finn og facebook. Ellers er sko med gortex det som kan løse problemet, men du har gjerne ikke økonomi til det heller? Barn kan og gå hjem fra skolen i sko og tåle å bli litt våt på beina. Husk og på at yr.no ikke alltid er like pålitelig med når og hvor ting kommer ned ovenfra. Anonymkode: e8af5...3ce 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå