Gå til innhold

Er alle kulturer er like gode?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener du at alle kulturer er like gode, ingen er bedre enn andre?

Anonymkode: a9617...7f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke.

• Liker 1
Skrevet

Etter å ha tilbrakt 7mnd i Afghanistan er jeg av den bestemte oppfatning av at noen kulturer er mer fucked up enn andre. Og de fleste nordmenn ikke aner hva slags holdninger, verdisyn og kultur som vi har fått i hus.

Har reist rundt med, spist, hatt møter og kjenner personlig flere afghanere i Afghanistan. Dvs de kjenner ikke norsk kultur og tilpasser ikke sine uttalelser. Det er hyggelig og trivelige folk!!. Men kulturen de er en del av er hårreisende.....

Anonymkode: a2815...846

• Liker 3
Skrevet

Når det er OK å steine en kvinne for at hun har blitt voldtatt. Der man selger døtrene sine og skjærer av kjønnslepper og klitoris mens de er barn. 

Da mener jeg bestemt at noen kulturer er helt på trynet. Hvilken idiot har funnet ut at det er OK å importere folk fra slike kulturer og legge tilrette for at det skal få fotfeste her? 

Anonymkode: 172ec...60f

• Liker 3
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at alle kulturer er like gode, ingen er bedre enn andre?

Nei, de som dreper hverandre i hopetall og bygger på hat er selvfølgelig ikke like bra som de som ikke gjør det.

• Liker 1
Skrevet

At ingen kulturer er bedre eller verre enn andre kan ikke forstås bokstavelig. Uttrykket innebærer bare at kulturer ikke kan rangeres på en liste. Det er som med kunst, man kan ikke rangere kunst på en liste fra dårligst til best. Det er umulig. 

Det betyr ikke at umoralske og uetiske sider ved kulturer, uansett hvilken kultur det er snakk om, er greit.

Anonymkode: 08c7d...0a2

Skrevet

Duh, ja. 

Godhet, ondskap - all moral og etiske standarder er menneskelige konstruksjoner som kun eksisterer i det menneskelige sinnet. Så alle kulturer er - objektivt sett - likeverdige. Enhver påstand om universalitet og objektive kriterier er simpelthen feilaktive. (Dette er pensum i ex. phil.) 

Men selvfølgelig: At det ikke finnes en universalitet og en moral, betyr ikke at individer ikke kan gjøre seg subjektive oppfatninger og preferanser. Som en norsk mann født og oppvekst i vestlig liberale verdier, synes jeg vestlig kultur er bedre enn andre. (Alle mennesker blir grunnleggende formet av sin oppvekst, kultur og historie.) Og av vestlig kultur har jeg selvfølelig en preferanse for norsk kultur. 

Anonymkode: 94874...f20

Skrevet

Alle har sine gode og dårlige sider. Jeg er selv innvandrer og har forelsket meg i den norske kulturen bortsett fra drikkekulturen. 

Liker heller ikke at nordmenn ikke klarer å ta opp ting direkte til den det gjelder, men finner seg i det og surmuler. 

Anonymkode: 99eff...b92

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Duh, ja. 

Godhet, ondskap - all moral og etiske standarder er menneskelige konstruksjoner som kun eksisterer i det menneskelige sinnet. Så alle kulturer er - objektivt sett - likeverdige.

Kan en ikke måle hvor velfungerende ulike samfunn/kulturer er basert på kriterier som en  fungerende stat, lite korrupsjon, lite fattigdom, god velferd, lite kriminalitet, fornøyde innbyggere, osv?

Skrevet

Opplever nok kulturen i muslimske land som de verste. Da spesielt mtp kvinnesynet. Håper Norden stenger grensene før det er for seint.

Hilsen sosialantropolog.

Anonymkode: ac79b...3ee

• Liker 4
Skrevet

Nei alle er ikke like gode.

Selv synes jeg vestlig kultur er ganske bra. En svakhet er at en del i vestlig kultur er ganske så selvgode og arrogante. Spesielt er det et problem med de som fordømmer en hel gruppe (muslimer, flyktninger o.s.v.) ut fra hva et lite mindretall gjør. Ellers mener jeg vel helst at det er noen utenfra som skal dømme vestlig kultur og ikke oss selv.

Anonymkode: e2ae6...a03

• Liker 1
Skrevet
På 27.8.2018 den 8.25, AnonymBruker skrev:

Etter å ha tilbrakt 7mnd i Afghanistan er jeg av den bestemte oppfatning av at noen kulturer er mer fucked up enn andre. Og de fleste nordmenn ikke aner hva slags holdninger, verdisyn og kultur som vi har fått i hus.

Har reist rundt med, spist, hatt møter og kjenner personlig flere afghanere i Afghanistan. Dvs de kjenner ikke norsk kultur og tilpasser ikke sine uttalelser. Det er hyggelig og trivelige folk!!. Men kulturen de er en del av er hårreisende.....

Er dette med voldtekt i ekteskapet utbredt tror du?   I og med at det er fullt lovlig.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv synes jeg vestlig kultur er ganske bra. En svakhet er at en del i vestlig kultur er ganske så selvgode og arrogante. Spesielt er det et problem med de som fordømmer en hel gruppe (muslimer, flyktninger o.s.v.) ut fra hva et lite mindretall gjør. Ellers mener jeg vel helst at det er noen utenfra som skal dømme vestlig kultur og ikke oss selv.

Du vet at det er hele land som for eksempel tillater voldtekt innenfor ekteskap, ikke bare grupper?    

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Peonjenta skrev:

Du vet at det er hele land som for eksempel tillater voldtekt innenfor ekteskap, ikke bare grupper?    

hvilke land tillater  voldtekt? Afghanistan?

Anonymkode: f0251...8ed

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvilke land tillater  voldtekt? Afghanistan?

Anonymkode: f0251...8ed

Ja

Skrevet
18 hours ago, Peonjenta said:

Hvilken relevans har dette for hva jeg skrev? Mener du at f.eks. at fordi et muslimsk land gjør noe så skal alle kunne dømmes for hva en mindre grupper gjør? 

Selv om jeg tilhøre vestelig kultur vil jeg på ingen måte stå medansvarlig for dødsstraffen i Usa.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken relevans har dette for hva jeg skrev? Mener du at f.eks. at fordi et muslimsk land gjør noe så skal alle kunne dømmes for hva en mindre grupper gjør? 

Selv om jeg tilhøre vestelig kultur vil jeg på ingen måte stå medansvarlig for dødsstraffen i Usa.

Kaller du Afganistan en "mindre gruppe"??  De er 35 millioner innbyggere.     

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mindre gruppe?!. 35 millioner afghanere, 81 millioner Iranere. Totalt 1.4 milliarder muslimer. De godtar ikke FN menneskerettighets konvensjonen men har sin egen Kairo erklæring i tråd med koranen. 

Hva er en liten gruppe egentlig? 

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke et spesifikt vestlig fenomen. Faktisk er det i vesten mesteparten av landene med best holdninger ligger.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2325502/Map-shows-worlds-racist-countries-answers-surprise-you.html

Anonymkode: 39c6b...6d5

Skrevet

Kultur er et så altomfattende og lite håndfast begrep at det kan være veldig vanskelig å skille den ene fra den andre. Et diffust begrep i grunn. Uansett består alle kulturer av en mengde ideer om hvordan man best innretter et samfunn. Spørsmålet om alle kulturer er like gode kan dermed omformuleres til et spørsmål om alle ideer er like gode..... Er alle ideer like gode?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...