AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #1 Skrevet 26. august 2018 Hei, skal søke meg inn på årstudiet i psykologi i Tromsø, får å videre gå inn i profesjonsstudiet. Lurte på om noen har hatt erfaring med det og hva dere gjorde på årstudiet og om det man blir vurdert på er for det meste skriftlig med fasitsvar? Lurte også på om noen har tatt en mester i psykologi, og hva dere jobber med nå og hvor raskt dere kom i jobb? I tilegg lurte jeg på om det er noen som jobber som hjerneforsker her, og hvilken utdanning dere tok? Anonymkode: 88ec9...e46
Gjest Klodrian Skrevet 28. august 2018 #2 Skrevet 28. august 2018 Jeg har selv tatt årsstudiumet i Tromsø og skal prøve og svare så godt jeg kan. På nettsidene deres står det: "Søker må ha fullført og bestått årsstudiet i psykologi ved et av universitetene i Norge eller dokumentere tilsvarende utdanning. Oppbyggingen av årsstudiet fastsettes av det enkelte universitet. Minst 30 studiepoeng skal bestå av en innføring i generell psykologi (allmennpsykologi) og en innføring i psykologiens historie og metoder. Søker må dessuten ha fullført og bestått examen philosophicum og examen facultatum/PSY-0700, Tenkning, læring og skriving i høyere utdanning." Det året jeg gikk, som begynner å bli noen år siden (tror de har endret løpet litt etter dette), ble tre av karakterene man fikk i løpet av årsstudiet grunnlaget for å komme seg inn på profesjonsutdanningen. Man måtte i tillegg ha bestått både exphil og exfac, men disse resultatene hadde ingenting å si for opptaket annet enn at de måtte være bestått. Det var stor konkurranse om plassene og mange jobbet svært hardt for å komme inn. Det er slik 60% av studieplassene er forbeholdt søkere med nordnorsk tilhørighet, to av plassene til søkere med samisk bakgrunn, og de resterende 40% til øvrige søkere. Det er lite obligatorisk oppmøte og for å komme inn må man derfor være svært disiplinert og lese mye på egenhånd. Jeg vet ikke helt hva du mener med om det er fasitsvar, men det er meningen at man skal svare på eksamen ved å anvende det pensum som er satt for faget. Alle tellende eksamener var skriftlig eller multiple choice.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #3 Skrevet 28. august 2018 Dersom du ikke er fra Nord-Norge. så må du vel ha en karakterkombinasjon av AAA. Mulig det kan gå med AAB, men tvilsomt. Dersom du er fra Nord-Norge kan det derimot gå med kombinasjon av BBA. Altså er det ganske høye krav for å komme inn, og mange tar opp igjen årsstudiumet før de klarer å komme inn på profesjon. Anonymkode: b0de2...0c8 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #4 Skrevet 2. september 2018 På 28.8.2018 den 14.02, Klodrian skrev: Jeg har selv tatt årsstudiumet i Tromsø og skal prøve og svare så godt jeg kan. På nettsidene deres står det: "Søker må ha fullført og bestått årsstudiet i psykologi ved et av universitetene i Norge eller dokumentere tilsvarende utdanning. Oppbyggingen av årsstudiet fastsettes av det enkelte universitet. Minst 30 studiepoeng skal bestå av en innføring i generell psykologi (allmennpsykologi) og en innføring i psykologiens historie og metoder. Søker må dessuten ha fullført og bestått examen philosophicum og examen facultatum/PSY-0700, Tenkning, læring og skriving i høyere utdanning." Det året jeg gikk, som begynner å bli noen år siden (tror de har endret løpet litt etter dette), ble tre av karakterene man fikk i løpet av årsstudiet grunnlaget for å komme seg inn på profesjonsutdanningen. Man måtte i tillegg ha bestått både exphil og exfac, men disse resultatene hadde ingenting å si for opptaket annet enn at de måtte være bestått. Det var stor konkurranse om plassene og mange jobbet svært hardt for å komme inn. Det er slik 60% av studieplassene er forbeholdt søkere med nordnorsk tilhørighet, to av plassene til søkere med samisk bakgrunn, og de resterende 40% til øvrige søkere. Det er lite obligatorisk oppmøte og for å komme inn må man derfor være svært disiplinert og lese mye på egenhånd. Jeg vet ikke helt hva du mener med om det er fasitsvar, men det er meningen at man skal svare på eksamen ved å anvende det pensum som er satt for faget. Alle tellende eksamener var skriftlig eller multiple choice. Var det kun 3 tellende eksamener? Og hvor mange bøker var det man måtte pugge/kunne? Var det noen som klarte det på første forsøk? Anonymkode: 88ec9...e46
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #5 Skrevet 2. september 2018 På 28.8.2018 den 15.04, AnonymBruker skrev: Dersom du ikke er fra Nord-Norge. så må du vel ha en karakterkombinasjon av AAA. Mulig det kan gå med AAB, men tvilsomt. Dersom du er fra Nord-Norge kan det derimot gå med kombinasjon av BBA. Altså er det ganske høye krav for å komme inn, og mange tar opp igjen årsstudiumet før de klarer å komme inn på profesjon. Anonymkode: b0de2...0c8 Hvor mange forsøk er normalt å ha før man kommer inn på profesjonsstudiet? Anonymkode: 88ec9...e46
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #6 Skrevet 2. september 2018 På 28.8.2018 den 15.04, AnonymBruker skrev: Dersom du ikke er fra Nord-Norge. så må du vel ha en karakterkombinasjon av AAA. Mulig det kan gå med AAB, men tvilsomt. Dersom du er fra Nord-Norge kan det derimot gå med kombinasjon av BBA. Altså er det ganske høye krav for å komme inn, og mange tar opp igjen årsstudiumet før de klarer å komme inn på profesjon. Anonymkode: b0de2...0c8 AAB for nordnorske søkere, det går ikke med BBA. Anonymkode: a41d5...adf 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #7 Skrevet 2. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange forsøk er normalt å ha før man kommer inn på profesjonsstudiet? Anonymkode: 88ec9...e46 Har flere venner som har tatt årsstudiet tre ganger før de kom inn. Andre ga opp etter andre eller tredje forsøk, de kom ikke inn. Og disse hadde nordnorsk kvote. Ville heller satset på å ta opp fag fra vgs. for å komme inn på et av de andre universitetene. Anonymkode: a41d5...adf 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #8 Skrevet 2. september 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: AAB for nordnorske søkere, det går ikke med BBA. Anonymkode: a41d5...adf Mulig det er sånn nå, ja. Jeg kjenner bare noen som prøvde for noen år siden. Anonymkode: b0de2...0c8
Gjest Klodrian Skrevet 2. september 2018 #9 Skrevet 2. september 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var det kun 3 tellende eksamener? Og hvor mange bøker var det man måtte pugge/kunne? Var det noen som klarte det på første forsøk? Anonymkode: 88ec9...e46 Det var tre tellende fag, ja, hvor det ene faget besto av to eksamener: en multiple choice og en skriftlig eksamen. Så det var fire tellende eksamener til sammen. Samlet utgjorde disse fagene 40stp, om jeg ikke husker helt feil. Det var en del forskjellige bøker i det første emnet før jul, to bøker i det andre faget og én bok i det tredje. På sidene til UiT skriver de at pensum utgjør 500-600 sider per 10stp. Anbefaler å lese studieplanen: https://uit.no/Content/539624/cache=20181203103328/Studieplan for Årsstudiet i psykologi oppdatert høst 2017.pdf Som sagt, jeg mener det har skjedd endringer siden jeg studerte der, så for å få svar på det man lurer på, så burde man sende en mail til instituttet.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #10 Skrevet 2. september 2018 Jeg tok også årsstudiet ved UiT i 2014-2015. Exphil/exfac telles ikke for om man kommer inn. Man skal skrive en skriftlig oppgave også som vurderes til bestått/ikke bestått, og som ikke teller annet enn at man må bestå (telles som exfac). Om jeg husker rett, er det en skriftlig eksamen til jul. Etter jul er en skriftlig eksamen, og en multiple-choice eksamen. Det er lagt opp slik at den skriftlige eksamenen til jul utgjør 10 studiepoeng, multiple choice utgjør 10 stp., og skriftlig eksamen etter jul utgjør 20 stp. Dermed viktig å få A særlig på den siste skriftlige! Jeg møtte ikke opp på forelesninger i løpet av året, det var sløsing av tid. Svært lite obligatorisk arbeid. Jeg og en venninne leste sammen fra 08-16 hver dag, av og til ble det lengre. Fikk to B, og en A (i multiple choice). Forbered deg på mye lesing! For å få A er det viktig at du kan pensumet, du må være flink til å skrive kortsvarsoppgaver (oppbygning av oppgaven, hvordan du formulerer deg, osv) og du må henvise til forskning underveis (dette fikk jeg beskjed om fra en av veilederne. Jeg henviste ikke til forskning i mine oppgaver, kan være at det utgjorde forskjellen fra A til B). På de skriftlige eksamenene får du velge mellom et visst antall kortsvarsoppgaver. Du skal skrive 1-2 sider per kortsvarsoppgave, og om jeg ikke husker helt feil var det vel rundt 4 kortsvarsoppgaver vi måtte besvare. Er absolutt ikke et vanskelig studium. Pensum er relativt enkelt å forstå, men det er MYE du skal huske. Jeg lagde en oversikt på store A3-ark pr. kapittel som jeg brukte til eksamenspugging, og det fungerte veldig fint! MAO: Husker du alt pensum, er du flink til å skrive oppgaver, og henviser til forskning er det stor sannsynlighet for å få A! På 20 stp-eksamenen var jeg veldig lei, visste at jeg ikke ville bli psykolog og ville kun bli ferdig med eksamenen, og skrev vel egentlig ganske elendig - hadde ikke noe gode formuleringer osv., men fikk likevel B. Så er ikke så vanskelig. Men husk; flere av studentene som ikke går under NN-kvota får AAA. Ofte er det loddtrekning mellom disse studentene, så AAA betyr ikke at du kommer inn! Anonymkode: 05a4e...88a
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #11 Skrevet 2. september 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Har flere venner som har tatt årsstudiet tre ganger før de kom inn. Andre ga opp etter andre eller tredje forsøk, de kom ikke inn. Og disse hadde nordnorsk kvote. Ville heller satset på å ta opp fag fra vgs. for å komme inn på et av de andre universitetene. Anonymkode: a41d5...adf Jeg ble litt skuffa må jeg si. Føler jeg er veldig skoleflink, og trodde jeg kunne klare det. Men ble litt skuffa da jeg leste at folk ikke kom inn på 1.forsøk. Er det virkelig så umulig? Er det ingen som kommer inn på 1.forsøk slev om man øver MYE? Anonymkode: 88ec9...e46
Gjest Klodrian Skrevet 2. september 2018 #12 Skrevet 2. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble litt skuffa må jeg si. Føler jeg er veldig skoleflink, og trodde jeg kunne klare det. Men ble litt skuffa da jeg leste at folk ikke kom inn på 1.forsøk. Er det virkelig så umulig? Er det ingen som kommer inn på 1.forsøk slev om man øver MYE? Anonymkode: 88ec9...e46 Det er ikke umulig. Studievenner av meg, som forøvrig IKKE er nordlendinger, klarte det på første forsøk. Det er riktignok flere år siden, og nå har de begynt med loddtrekning i og med at det er så mange søkere med AAA. Det ryktes at de skal gå bort fra denne ordningen, men det har det vært snakk om i flere år.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #13 Skrevet 2. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble litt skuffa må jeg si. Føler jeg er veldig skoleflink, og trodde jeg kunne klare det. Men ble litt skuffa da jeg leste at folk ikke kom inn på 1.forsøk. Er det virkelig så umulig? Er det ingen som kommer inn på 1.forsøk slev om man øver MYE? Anonymkode: 88ec9...e46 Hvis du ikke går inn under nordnorsk kvote er det ikke nok å øve MYE, du må i tillegg ha flaks - for det blir etter all sannsynlighet loddtrekning blant alle med AAA. Du kan altså ha jobbet beinhardt, kanskje tar du året for andre, tredje gang. Men nope, loddtrekning avgjorde hvorvidt du kom inn, til tross for rent A-snitt. Sjansen er også der for at det blir loddtrekning i nordnorsk kvote blant de med AAB. Det er klart det er mulig å komme inn på første forsøk, men rent statistisk sett er oddsene svært dårlige. Jeg har venner med rundt 5,4 i snitt fra vgs. De kom akkurat ikke inn på profesjon andre steder, og tok derfor årsstudium ved UiT. Men de klarte det ikke, og er nå i gang med en evig runddans der de tar årsstudiet år etter år. Samme pensum år etter år. De taper mye på dette rent økonomisk mtp. studielån, i tillegg til at de ikke kan jobbe ved siden av studiene når de skal prestere såpass godt. Tid med venner prioriteres også vekk. Det blir en besettelse å komme inn, og man ofrer "alt". Selv har jeg ikke tatt årsstudium, jeg tar nå opp fire fag fra videregående og så kommer jeg inn på profesjon til neste år eller året etter. Kan velge mellom NTNU og UiB, og blir nok å gå for NTNU. Mye mer sikkert og økonomisk gunstig, i tillegg til at jeg kan jobbe litt ved siden av å ta opp fag. Jeg håper UiT går bort fra ordningen de har, da den åpenbart ikke fungerer. Dessverre. Anonymkode: a41d5...adf 2
Gjest Fjeud Skrevet 3. september 2018 #14 Skrevet 3. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke går inn under nordnorsk kvote er det ikke nok å øve MYE, du må i tillegg ha flaks - for det blir etter all sannsynlighet loddtrekning blant alle med AAA. Du kan altså ha jobbet beinhardt, kanskje tar du året for andre, tredje gang. Men nope, loddtrekning avgjorde hvorvidt du kom inn, til tross for rent A-snitt. Sjansen er også der for at det blir loddtrekning i nordnorsk kvote blant de med AAB. Det er klart det er mulig å komme inn på første forsøk, men rent statistisk sett er oddsene svært dårlige. Jeg har venner med rundt 5,4 i snitt fra vgs. De kom akkurat ikke inn på profesjon andre steder, og tok derfor årsstudium ved UiT. Men de klarte det ikke, og er nå i gang med en evig runddans der de tar årsstudiet år etter år. Samme pensum år etter år. De taper mye på dette rent økonomisk mtp. studielån, i tillegg til at de ikke kan jobbe ved siden av studiene når de skal prestere såpass godt. Tid med venner prioriteres også vekk. Det blir en besettelse å komme inn, og man ofrer "alt". Selv har jeg ikke tatt årsstudium, jeg tar nå opp fire fag fra videregående og så kommer jeg inn på profesjon til neste år eller året etter. Kan velge mellom NTNU og UiB, og blir nok å gå for NTNU. Mye mer sikkert og økonomisk gunstig, i tillegg til at jeg kan jobbe litt ved siden av å ta opp fag. Jeg håper UiT går bort fra ordningen de har, da den åpenbart ikke fungerer. Dessverre. Anonymkode: a41d5...adf At du må ha flaks om du bare får Aer er feil. Med unntak av fjorårets opptak har alle med rent A snitt kommet inn, dette gjelder også i år. UIT har også vedtatt å endre opptaksordningen som følge av at ikke alle kom inn i fjor, og fra 2020 vil det gå gjennom samordna opptak. vil også legge til at årsaken for at for mange hadde rent A snitt mest sannsynlig var fordi de hadde en svært enkel eksamen i hovedfaget det året sammenlignet med tidligere og senere år. Fjorårets eksamen i psy 1010 var betydelig vanskeligere og mange færre fikk A.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #15 Skrevet 3. september 2018 Du må kun ha AAA, og ikke det er nok heller. Det er loddtrekning med de med A-snitt, så selv om du nailer alle eksamene er det ikke sikkert du får plass. Er vel litt over 40 plasser på profesjon, og 26 av de er forbeholdt nord-norge kvite, også er det same-kvote. Er ikke vanskelig stoff, men vanskelig å få A i alle fag. Jeg fikk BBB, hadde nesten 6 i snitt fra vgs - ga opp drømmen etter første forsøk, men den er jo mulig om du orker å legge inn noen år på å satse. Anonymkode: 7573a...4b7 1
Gjest Fjeud Skrevet 3. september 2018 #16 Skrevet 3. september 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må kun ha AAA, og ikke det er nok heller. Det er loddtrekning med de med A-snitt, så selv om du nailer alle eksamene er det ikke sikkert du får plass. Er vel litt over 40 plasser på profesjon, og 26 av de er forbeholdt nord-norge kvite, også er det same-kvote. Er ikke vanskelig stoff, men vanskelig å få A i alle fag. Jeg fikk BBB, hadde nesten 6 i snitt fra vgs - ga opp drømmen etter første forsøk, men den er jo mulig om du orker å legge inn noen år på å satse. Anonymkode: 7573a...4b7 Du har åpenbart ikke lest det jeg skrev. I tillegg det ikke litt over 40, men hele 52 plasser. 30 er forbehold Nord Norge og 2 samisk kvote. De har også noe slingringsmonn, da de i år feks. Tok opp 54 studenter så alle med rent a-snitt skulle få plass.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #17 Skrevet 3. september 2018 2 timer siden, Fjeud skrev: Du har åpenbart ikke lest det jeg skrev. I tillegg det ikke litt over 40, men hele 52 plasser. 30 er forbehold Nord Norge og 2 samisk kvote. De har også noe slingringsmonn, da de i år feks. Tok opp 54 studenter så alle med rent a-snitt skulle få plass. Takk, tenker å prøve meg ett år der. Men hvor var det du leste om dette? Anonymkode: 88ec9...e46
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #18 Skrevet 3. september 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må kun ha AAA, og ikke det er nok heller. Det er loddtrekning med de med A-snitt, så selv om du nailer alle eksamene er det ikke sikkert du får plass. Er vel litt over 40 plasser på profesjon, og 26 av de er forbeholdt nord-norge kvite, også er det same-kvote. Er ikke vanskelig stoff, men vanskelig å få A i alle fag. Jeg fikk BBB, hadde nesten 6 i snitt fra vgs - ga opp drømmen etter første forsøk, men den er jo mulig om du orker å legge inn noen år på å satse. Anonymkode: 7573a...4b7 Hvorfor ikke søke et annet sted når du har nesten 6 i snitt? Anonymkode: b0de2...0c8 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #19 Skrevet 3. september 2018 9 timer siden, Fjeud skrev: At du må ha flaks om du bare får Aer er feil. Med unntak av fjorårets opptak har alle med rent A snitt kommet inn, dette gjelder også i år. UIT har også vedtatt å endre opptaksordningen som følge av at ikke alle kom inn i fjor, og fra 2020 vil det gå gjennom samordna opptak. vil også legge til at årsaken for at for mange hadde rent A snitt mest sannsynlig var fordi de hadde en svært enkel eksamen i hovedfaget det året sammenlignet med tidligere og senere år. Fjorårets eksamen i psy 1010 var betydelig vanskeligere og mange færre fikk A. Dette kan jeg ikke se at er bekreftet noen steder? Anonymkode: a41d5...adf
Gjest Fjeud Skrevet 3. september 2018 #20 Skrevet 3. september 2018 Da har du ikke lett godt. Står på psykologisk institutt sine facebook-sider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå