AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #1 Skrevet 26. august 2018 Ekteskapets varighet 25år. Ene var i jobb 2 år før barn. Hjemmeværende m/ felles barn 12 år Gjorde alt med barn, hus og hage. Da barna startet skole gikk den som var hjemmeværende også ut i arbeid. Siden arbeidsfordeling hjemme ble ikke endret, ble det for mye og endte det med ulykke med varige skader, 100% ufør etter bare 3 år jobb. Andre gjorde god karriere. Svært mye reise/overtid, steg i gradene og fikk etterhvert svært god lønn. Deltok aldri på hjemmebane. Tok ut skilsmisse pga ektefelles uførhet/skader. Er det grunnlag for å kreve og få innvilget ektefellebidrag ? Anonymkode: 316c6...672
Belima Skrevet 26. august 2018 #2 Skrevet 26. august 2018 https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Relatert+informasjon/ektefellebidrag#chapter-1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #3 Skrevet 26. august 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ekteskapets varighet 25år. Ene var i jobb 2 år før barn. Hjemmeværende m/ felles barn 12 år Gjorde alt med barn, hus og hage. Da barna startet skole gikk den som var hjemmeværende også ut i arbeid. Siden arbeidsfordeling hjemme ble ikke endret, ble det for mye og endte det med ulykke med varige skader, 100% ufør etter bare 3 år jobb. Andre gjorde god karriere. Svært mye reise/overtid, steg i gradene og fikk etterhvert svært god lønn. Deltok aldri på hjemmebane. Tok ut skilsmisse pga ektefelles uførhet/skader. Er det grunnlag for å kreve og få innvilget ektefellebidrag ? Anonymkode: 316c6...672 Hva i alle dager mener du med at arbeidsfordelingen hjemme førte til en ulykke? Massevis av folk som tar alt av husarbeid og jobber i tillegg uten at dette fører til ulykker. Helt uforståelig at noen er villige til å sette seg i den situasjonen at de ikke har egen inntekt og midler. Anonymkode: cdcdf...666 9
Rucula Skrevet 26. august 2018 #4 Skrevet 26. august 2018 Du burde satt ned foten og ikke fortsette å dra lasset da du gikk tilbake i jobb. Det er svært mange kvinner som lar seg bli dårlig behandlet.. Jeg synes det er helt uforståelig! 6
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #5 Skrevet 27. august 2018 Da jeg studerte juss (riktignok for en del år siden, så ta det med en klype salt), brukte professoren følgende eksempel på person som har rett på ektefellebidrag: en skipsrederfrue som aldri har hatt en vanlig jobb, men har "jobbet" gratis for mannen ved å være vertinne og kokk for hans selskaper og har representert med ham, som blir dumpet etter 30 års ekteskap. Ektefellebidrag, hvis det da ikke avtales privat mellom partene, er en snever unntaksregel som nesten ikke benyttes i Norge, og som i all hovedsak har en tidsramme på maksimalt tre år. Du må jo gjerne kreve det hvis du synes du har rett på det, men jeg ville ikke hatt høye håp om å vinne fram med kravet. Hele poenget med en skilsmisse er at samlivet og den gjensidige underholdsplikten opphører. Det kan føles fryktelig urettferdig for den som kommer dårligst ut av det, og noen løser dette ved å skjevdele til fordel for den dårligst stilte parten. Men det er sjelden man har noe krav på det. Anonymkode: 97ec2...79b 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #6 Skrevet 27. august 2018 Hentet fra https://advokatoslo.no/advokattjenester/advokattjenesterskilsmisse/ektefellebidrag/ Eksempler som er nevnt i forarbeidene på det andre alternativet loven stiller opp, kan være der en ektefelle har avbrutt sin utdannelse for å være hjemme å pleie annen familie, eller dersom ektefellen ikke har hatt mulighet for inntektsgivende arbeid grunnet stedet ektefellene var bosatt. Bestemmelsen oppstiller også en tredje mulighet for å pålegge en ektefelle å betale bidrag til den andre ektefellen. Denne regelen finnes i bestemmelsens tredje ledd. Dersom det foreligger «særlige grunner» kan en ektefelle pålegges å betale et ektefellebidrag. Regelen er ment å fange opp spesielle tilfeller hvor det ville vært urimelig å ikke pålegge et bidrag. Av bestemmelsens forarbeider følger det at den er ment som en snever unntaksregel. Etter denne regelen kan det tenkes å bli tilkjent bidrag dersom det foreligger stor forskjell i ektefellenes økonomi, langvarig ekteskap og redusert ervervsevne som følge av uførhet. Dette var tilfellet i Rt.1997 s.806. Hustruen var 100% ufør og hadde dermed ingen mulighet for fremtidig inntektsevne. Ekteskapet hadde en varighet på 29 år, og hustruen ble tilkjent et tidsubestemt bidrag. Utgangspunktet for hvor stort bidraget skal være finnes i ekteskapsloven § 79 annet ledd, «passende underhold». Videre utdyper ekteskapsloven § 80 første ledd, at bidraget skal utmåles på grunnlag av den bidragsberettigedes behov for bidrag og den bidragspliktiges betalingsevne. Ektefellen som skal motta bidraget kan ikke nødvendigvis kunne forvente å opprettholde sin tidligere levestandard dersom dette har vært en høy standard. Behovet for bidrag vil først og fremst bero på ervervsevnen. Ytelser som den ektefellen som ønsker bidrag uten videre har krav på skal regnes med i vurderingen av behovet for bidrag. Dette vil for eksempel være offentlige stønader og trygdeytelser. For ytelser av mer usikker karakter vil det bero på en konkret vurdering. Når det kommer til den bidragsgivende ektefelles bidragsevne vil man som regel ta utgangspunkt i den faktiske inntekt vedkommende har. Dersom vedkommende kunne hatt et bedre betalt arbeid må det som regel godtas at vedkommende har valgt å ikke ha det. Bidraget skal som regel fastsettes som et løpende bidrag, men dersom særlige grunner taler for det kan det fastsettes som et engangsbidrag, jf. ekteskapsloven § 80. Ekteskapsloven § 81 regulerer varigheten av ektefellebidraget. Hovedregelen er da at bidraget settes til en begrenset tid på inntil 3 år. Bidraget er i utgangspunktet kun ment som økonomisk støtte i en overgangsperiode, frem til ektefellen kan få økonomien opp å gå, for eksempel ved å gjennomføre en utdanning eller liknende. Men loven gir også mulighet for å fastsette bidraget til en varighet på utover tre år dersom det foreligger særlige grunner som tilsier dette. Dersom ekteskapet har vært langvarig, skal bidraget som hovedregel fastsettes for lengre tid eller uten tidsbegrensning. Grunnen til dette er at ektefeller som er kommet et godt stykke opp i alder vil ha vanskeligere for å kunne starte på en utdanning eller finne seg en ny jobb. Et eksempel fra rettspraksis hvor ektefellen ble tilkjent et ektefellebidrag over en ubegrenset tid er Rt.1992 s. 1098. Partene hadde her vært gift i 21 år, hustruen var 45 år gammel og 100% ufør, hun hadde vært hjemmeværende gjennom hele ekteskapet. Mannen hadde en betydelig inntektsevne og hustruen ble tilkjent et beløp på kr 5000 i måneden på ubestemt tid. Etter ekteskapsloven § 81 andre ledd kan bidrag kreves med tilbakevirkende kraft på 3 år. Dette er imidlertid en regel som brukes med forsiktighet, og grunnen til at kravet ikke er blitt fremsatt tidligere vil spille inn i vurderingen. Partene kan også selv avtale hvor stort bidraget skal være, jf. ekteskapsloven § 83. Dersom de ikke kommer til enighet, enten om hvorvidt det i det hele tatt skal betales bidrag, eller om bidragets størrelse kan spørsmålet avgjøres av bidragsfogden dersom begge parter ønsker det. Hvis ikke må saken tas inn for domstolene. Retten til å motta bidrag fra den tidligere ektefeller bortfaller enten når varigheten av det fastsatte bidraget løper ut, eller dersom den bidragsberettigede inngår et nytt ekteskap, jf. ekteskapsloven § 82 Anonymkode: 316c6...672 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #7 Skrevet 27. august 2018 14 timer siden, Rucula skrev: Du burde satt ned foten og ikke fortsette å dra lasset da du gikk tilbake i jobb. Det er svært mange kvinner som lar seg bli dårlig behandlet.. Jeg synes det er helt uforståelig! Lett å si, vanskelig i praksis når man har barn Anonymkode: 681e4...fb0 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #8 Skrevet 27. august 2018 Dette er jo i grunnen helt skyldig i selv, klassisk kvinnefelle. Du kunne jobbet da barna var små, men valgt å være hjemme i 12 år. De aller fleste med små barn jobber faktisk ved siden av. At arbeidsfordelingen i hjemmet ikke endret seg er da like mye din skyld som ikke har tatt tak i det, og det er ganske mange som har alt husarbeidet uten å bli ufør av den grunn. Mengde husarbeid som fører til ulykke som gjør deg ufør tror jeg du skal slite godt med å få gjennomslag for. Jeg tviler sterkt på at du får noe, uansett ser det ut til å være tidsbegrenset til tre år med mindre særlige grunner taler for noe annet, eller til eksen din gifter seg igjen. Bare for han å ha en ukes ektreskap med en venn, så er du ute av bidragsdansen. Du kan for all del forsøke, men jeg tror ikke du skaper noe mer enn dårlige samarbeidsforhold. Anonymkode: 1c182...22e 6
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #9 Skrevet 27. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Lett å si, vanskelig i praksis når man har barn Anonymkode: 681e4...fb0 Riktig. Spesielt når Part 1 var gift med en fullblods psykopat som truet med å ta fra barna og felles midler, om Part1 ikke gjorde slik Part2 krevde, ved alle forsøk på å sette ned foten. En kan strekke seg veldig langt for barnas del. Barna hadde hatt en verre oppvekst, om de hadde blidt alene med Part 2. Når Part1 hadde 2 fysisk tunge jobber, svært mye overtid og dra lasset alene hjemmebane, blir det for mye for 1 person. Spesielt med en svært kravstor Part 2, som krevde mer en alle 3 barna til sammen. Ble det for mye. Er en totalt utslitt, skjer det oftere ulykker. Er ikke noe en kan sette seg inn en slik situasjon, uten å hatt slike erfaringer selv. Nå er barna ble store nok til å bestemme selv og bo for seg selv ved behov. Da kunne Part 1 endelig ta ut separasjon og omsider bli fri. Ingen av barna bor hos hos Part 2 Part 2 sa nei til å la NAV vurdere ektefellebidrag. Muntlig vurdering fra en NAV ut fra dokumentasjoner, var at det uten tvil var innenfor med både ektefellebidrag også på ubestemt tid, da det er ingen mulighet for at Part1 noen gang kommer seg ut i arbeid igjen. Vurdering nå er om å la Domstol overta, men det koster svært mye. Derfor spørre om kanskje andres erfaring. Anonymkode: 316c6...672 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #10 Skrevet 27. august 2018 Min mor fikk dette, hun hadde flyttet rundt etter hans jobb hele livet. Det syntes jeg virkelig var på sin plass. Anonymkode: 12aec...acb 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #11 Skrevet 27. august 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Riktig. Spesielt når Part 1 var gift med en fullblods psykopat som truet med å ta fra barna og felles midler, om Part1 ikke gjorde slik Part2 krevde, ved alle forsøk på å sette ned foten. En kan strekke seg veldig langt for barnas del. Barna hadde hatt en verre oppvekst, om de hadde blidt alene med Part 2. Når Part1 hadde 2 fysisk tunge jobber, svært mye overtid og dra lasset alene hjemmebane, blir det for mye for 1 person. Spesielt med en svært kravstor Part 2, som krevde mer en alle 3 barna til sammen. Ble det for mye. Er en totalt utslitt, skjer det oftere ulykker. Er ikke noe en kan sette seg inn en slik situasjon, uten å hatt slike erfaringer selv. Nå er barna ble store nok til å bestemme selv og bo for seg selv ved behov. Da kunne Part 1 endelig ta ut separasjon og omsider bli fri. Ingen av barna bor hos hos Part 2 Part 2 sa nei til å la NAV vurdere ektefellebidrag. Muntlig vurdering fra en NAV ut fra dokumentasjoner, var at det uten tvil var innenfor med både ektefellebidrag også på ubestemt tid, da det er ingen mulighet for at Part1 noen gang kommer seg ut i arbeid igjen. Vurdering nå er om å la Domstol overta, men det koster svært mye. Derfor spørre om kanskje andres erfaring. Anonymkode: 316c6...672 Dette er jo bare tull. Selvfølgelig kunne du gått fra denne mannen. Og barna hadde garantert fått et bedre liv uten faren dersom han var psykopat. Hvorfor velger man forresten å få barn og til og med flere barn med en psykopat? Og hvorfor hjalp ikke barna til hjemme dersom alt var så slitsomt for mor? Selvutnevnte martyrer ser kun sin egen pine og elendighet og de er alltid i en totalt uløselig livssituasjon som ingen kan forstå og alt som blir foreslått av løsninger er idioti som ville gjort alt verre... Anonymkode: cdcdf...666 6
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #12 Skrevet 27. august 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Riktig. Spesielt når Part 1 var gift med en fullblods psykopat som truet med å ta fra barna og felles midler, om Part1 ikke gjorde slik Part2 krevde, ved alle forsøk på å sette ned foten. En kan strekke seg veldig langt for barnas del. Barna hadde hatt en verre oppvekst, om de hadde blidt alene med Part 2. Når Part1 hadde 2 fysisk tunge jobber, svært mye overtid og dra lasset alene hjemmebane, blir det for mye for 1 person. Spesielt med en svært kravstor Part 2, som krevde mer en alle 3 barna til sammen. Ble det for mye. Er en totalt utslitt, skjer det oftere ulykker. Er ikke noe en kan sette seg inn en slik situasjon, uten å hatt slike erfaringer selv. Nå er barna ble store nok til å bestemme selv og bo for seg selv ved behov. Da kunne Part 1 endelig ta ut separasjon og omsider bli fri. Ingen av barna bor hos hos Part 2 Part 2 sa nei til å la NAV vurdere ektefellebidrag. Muntlig vurdering fra en NAV ut fra dokumentasjoner, var at det uten tvil var innenfor med både ektefellebidrag også på ubestemt tid, da det er ingen mulighet for at Part1 noen gang kommer seg ut i arbeid igjen. Vurdering nå er om å la Domstol overta, men det koster svært mye. Derfor spørre om kanskje andres erfaring. Anonymkode: 316c6...672 Dersom du har så lite penger kan du jo sikkert få fri rettshjelp da. Gå til en advokat og hør om du har en sak. Jeg stemmer for ja. Anonymkode: 72f3c...fd3 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #13 Skrevet 27. august 2018 Det er leit å høre at du har havnet i denne situasjonen, TS. Min mor havnet i samme situasjon, og hun var også "martyr" - slik som deg. Jeg syntes det var leit at det ble slik, men det var ingenting jeg som hennes barn kunne gjøre. Det hjelper ikke å svartmale eget liv og egen situasjon. Du kunne ha gjort noe med dette for lenge, lenge siden. Håper selvsagt at du ender opp med ektefellebidrag, men sjansen for det er ikke så høy. Anonymkode: 09346...810 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #14 Skrevet 27. august 2018 Det som er virkelig merkelig, er at kvinner fremdeles går inn i en slik kvinnefelle, med åpne øyne. Om det er fordi de er påvirket av amerikanske serier og filmer, vet jeg ikke. Men der er jo lovene helt annerledes enn i Norge, så å følge det mønsteret er ikke særlig klokt. Anonymkode: 34292...62a 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #15 Skrevet 27. august 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tviler sterkt på at du får noe, uansett ser det ut til å være tidsbegrenset til tre år med mindre særlige grunner taler for noe annet, eller til eksen din gifter seg igjen. Bare for han å ha en ukes ektreskap med en venn, så er du ute av bidragsdansen. Du kan for all del forsøke, men jeg tror ikke du skaper noe mer enn dårlige samarbeidsforhold. Anonymkode: 1c182...22e Les en gang til: 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Retten til å motta bidrag fra den tidligere ektefeller bortfaller enten når varigheten av det fastsatte bidraget løper ut, eller dersom den bidragsberettigede inngår et nytt ekteskap, jf. ekteskapsloven § 82 Retten til biidragetopphører dersom bidragsberettigede, altså den som mottar bidraget, gifter seg på nytt. Anonymkode: 1cee4...4b4 3
Rucula Skrevet 27. august 2018 #16 Skrevet 27. august 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Lett å si, vanskelig i praksis når man har barn Anonymkode: 681e4...fb0 jeg er gift, jeg har barn... min mann tar 50% av alt! minst! 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #17 Skrevet 27. august 2018 5 minutter siden, Rucula skrev: jeg er gift, jeg har barn... min mann tar 50% av alt! minst! Men det er så lett for deg som har det fint slik, å dømme andre som ikke har en slik mann . Anonymkode: 681e4...fb0 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #18 Skrevet 27. august 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Men det er så lett for deg som har det fint slik, å dømme andre som ikke har en slik mann . Anonymkode: 681e4...fb0 Men da må man jo komme seg ut av det, og ikke ende opp en situasjon hvor man krysser fingrene for å få ektefellebidrag. Anonymkode: 09346...810 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #19 Skrevet 28. august 2018 Kvinner velger selv å ikke jobbe og bli hjemme. Da det er tid å jobbe igjen, vil de ikke, så gjør alt de kan for å ikke ha en ekte jobb....sykemelding, ufør. Og deretter vil de at mannen skal fortsatt jobber seg i hjel og betale de slik de må ikke jobbe. Anonymkode: 51e34...78a
Rucula Skrevet 28. august 2018 #20 Skrevet 28. august 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det er så lett for deg som har det fint slik, å dømme andre som ikke har en slik mann . Anonymkode: 681e4...fb0 men det har også noe med om man finner seg i å bli behandlet som kokk, nanny og barnepike da! Mannen min har måtte lære! Jeg har vært dønn klar på fra dag 1 at hvis vi skal ha barn er dette et felles prosjekt. Det er like nye begges barn og oppgavene skal fordeles. Han er verdens beste far! samme med hus og matlaging...jeg husker han prøvde seg på "men jeg kan ikke lage mat i begynnelsen av forholdet"... da var mitt svar " da er det på tide å lære" Det er aaaalt for mange damer som smiler søtt og godtar å gjøre mer husarbeid....vel da blir det som det blir... 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå