Gå til innhold

Hvordan sikre meg ved boligkjøp med mannen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går inn i boligen med egne midler. La oss si at boligen koster 3.5 millioner og jeg har 2 millioner på konto jeg går inn med. Sammen tar vi opp lån på 1.5 mill. Hvordan sikrer jeg meg ved evt skilsmisse? 

Anonymkode: 151d7...0e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tinglyser en større eierandel, hvis dere skal eie 50/50 må han betale hele lånet.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går inn i boligen med egne midler. La oss si at boligen koster 3.5 millioner og jeg har 2 millioner på konto jeg går inn med. Sammen tar vi opp lån på 1.5 mill. Hvordan sikrer jeg meg ved evt skilsmisse? 

Samboerkontrakt, samboerkontrakt og samboerkontrakt. Er du juridisk usikker på hvordan den settes opp så er advokat løsningen. 

I tillegg til skilsmissesikring så er det vel lurt å sikre seg i tilfelle den andre dør? Da er gjensidig testament løsningen. 

Ryddig økonomi der dere begge betaler med begges midler for alt dere trenger av både faste ting og forbruk i form av mat, husholdning og fritid er også smart. I tillegg til at din eierandel er større enn hans. Alt dette ordner en advokat lett uten at det koster en formue.

Anonymkode: c5bb9...92b

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dere gift eller samboere? Om dere er gift:    Hadde du pengene før deregiftet dere?

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboerkontrakt, samboerkontrakt og samboerkontrakt. Er du juridisk usikker på hvordan den settes opp så er advokat løsningen. 

I tillegg til skilsmissesikring så er det vel lurt å sikre seg i tilfelle den andre dør? Da er gjensidig testament løsningen. 

Ryddig økonomi der dere begge betaler med begges midler for alt dere trenger av både faste ting og forbruk i form av mat, husholdning og fritid er også smart. I tillegg til at din eierandel er større enn hans. Alt dette ordner en advokat lett uten at det koster en formue.

Anonymkode: c5bb9...92b

Takk for svar :) Skal få advokat til å sikre oss begge! 

Skrevet

Vanlig at det er andel egenkapital som bestemmer eierbrøk. Hvis Du har all egenkapitalen, er det i praksis du som eier boligen. Dere kan da se på muligheter for at han kan kjøpe seg inn over tid, ved å nedbetale deler av lånet på egenhånd.

Skrevet

Enten ved at du får tinglyst større eierandel. Eller ved at dere går inn med lik sum og eier 50/50. F.eks at han tar opp lån på 1.75 mill, du går inn med 1.75 mill EK, og så investerer du dine resterende 250 000 i f.eks aksjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...