Gå til innhold

Familien min uttaler barnets navn feil.

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Navnet Karen har 2 vokaler. En av dem må nødvendigvis ha trykk, om du ikke uttaler det like monotont som en robot i en gammel sci-fi-film. 

Anonymkode: 468c1...2f8

Jeg heter også Karen, men mange kaller meg Karn. Bryr meg ikke stort, men introduserer meg som Karen 🙂

Anonymkode: d3b97...1f3

Skrevet

Vet om en som blir irritert over at folk kaller han Anners, er det ikke slik man uttaler det da? Eller sier man hver enkelt bokstav med en tydelig D?

Anonymkode: 4e263...3b6

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Navnet Karen har 2 vokaler. En av dem må nødvendigvis ha trykk, om du ikke uttaler det like monotont som en robot i en gammel sci-fi-film. 

Anonymkode: 468c1...2f8

Nope. Jeg kan uttale det på fire ulike måter - med trykk på ene eller andre vokal, uten trykk, samt sammentrukket Ka-arn.

Anonymkode: 389ee...36a

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet om en som blir irritert over at folk kaller han Anners, er det ikke slik man uttaler det da? Eller sier man hver enkelt bokstav med en tydelig D?

Jeg uttaler det med tydelig d. Anders.

• Liker 12
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg uttaler det med tydelig d. Anders.

Men er du født og oppvokst i Buskerud da? Skjønner det f.eks Bergen og den slags.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kommer fra en del av Gudbrandsdalen, her sier vi typisk "Annesh", litt lenger sør er det "anners", litt lenger nord igjen er det " AnDers" altså trykk på D. Så det er et av mange navn som kan uttales på mange måter. 

Anonymkode: df100...e26

• Liker 5
Skrevet

Og hva med Lars? Er det galt om en østlending uttaler det Lasj også, nå? Jeg kan ikke for mitt bare liv klare å uttale det med r, i alle fall! 

• Liker 3
Skrevet

Sønnen min heter Mathias, oppkalt etter sin bestefar som vi kaller Matiias. Min manns familie uttaler det konsekvent som Mattiass, som er mest naturlig på deres dialekt. Jeg ble advart på forhånd, men synes ikke det gjør all verden. Min svigerinne kommer fra et engelsktalende navn sier Mattaies. Like greit at han lærer seg det, for han kan ikke forlange noe annet når han drar til engelsktalende land. Hadde det vært et problem for meg hadde jeg valgt et annet navn, enkelt og greit. Og gutten er ikke dummere enn at han skjønner hvem de sikter til, uansett uttale.

Anonymkode: 20a78...7ed

• Liker 9
Skrevet

Har selv et navn som kan uttales på mange ulike måter. 

Og min mor har "kjempet" gjennom hele oppveksten for å lære opp familie og venner. Fordi hun valgte hvordan det skulle uttales i det hun valgte navnet. 

Men vet du hva. Det har virkelig ingenting å si. For etter de første årene kommer barnehagen, så skoleårene, nye skoler, nye lærere, nye byer, nye landsdeler, fritidsaktiviteter, venner fra hele landet, og ulike jobber. 

Og alle du møter uttaler navnet ditt på "sin" måte. Og det å drive å korrigere på det fører bare til at en fremstår som veldig sær. 

Jeg forstår da hvem de mener. Og av alle ting å bry meg om er dette veldig langt ned på lista. Så bare la det være, først som sist. Du kan ikke som mor diktere dette for alle barnet ditt vil møte resten av livet.

Anonymkode: 251a6...c83

• Liker 6
Skrevet

Jeg har stum D i slutten av navnet mitt, bergensere  uttaler den med skikkelig lyd. , Anders sier vi "Andars" osv osv. Du får bare tåle at i dialaktriket Norge, så vil uttalen variere. Jeg lever som sagt greit med det. Og jeg tenker uansett at tilværelsen vil bli verre for alle de ungene som har fått doble tullenavn fra rosabloggende mødre. DER kan det bli leven å få uttalen på plass!

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min heter Mathias, oppkalt etter sin bestefar som vi kaller Matiias. Min manns familie uttaler det konsekvent som Mattiass, som er mest naturlig på deres dialekt. Jeg ble advart på forhånd, men synes ikke det gjør all verden. Min svigerinne kommer fra et engelsktalende navn sier Mattaies. Like greit at han lærer seg det, for han kan ikke forlange noe annet når han drar til engelsktalende land. Hadde det vært et problem for meg hadde jeg valgt et annet navn, enkelt og greit. Og gutten er ikke dummere enn at han skjønner hvem de sikter til, uansett uttale.

Vet en som kalte meg for Merrette og 😂 skulle tro jeg var den mærra.

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er du født og oppvokst i Buskerud da? Skjønner det f.eks Bergen og den slags.

Nei? Og hvis du med 'Bergen og den slags' mener Mørekysten, så nærmer du deg 😉

• Liker 1
Skrevet

Tilbragte mye tid i Brumunddal som barn. Tanta mi heter Helene, som der ble uttalt som Hellene. Selv har jeg Johanne som mellomnavn og det ble uttalt som Jo-hanne med trykk på jo. Hatet nevnet mitt når jeg var på ferie der. Faren min het Helge, fra østlandet, på Vestlandet er de døpt Hølje.Synes. Helge er mye penere enn Hølje.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet en som kalte meg for Merrette og 😂 skulle tro jeg var den mærra.

Har et familiemedlem som heter Karin. Det uttales Karrrinn. Ikke bare et voldsomt trykk på r-en, men den er fryktelig lang også. Hun er litt fortvilet, faktisk, for hun synes ikke det er pent. I likhet med Merrette. Høres ut som om de har samme dialekt😂

Men er det så farlig, da?

• Liker 1
Skrevet

Enig i at dette bør man tenke på før man gir barnet et navn. Mange navn uttales veldig ulikt i ulike landsdeler. Johan, f.eks. En kompis korrigerer meg hver gang jeg sier navnet på sønnen hans på min dialekt. Det har ført til at jeg unngår å bruke navnet på sønnen hans. Og at jeg synes det er svært ubehagelig hver gang jeg må bruke det. Det funker bare ikke i min munn! Hvis det er slik du vil ha det, er det bare å fortsette å korrigere når noen sier navnet feil ...

Anonymkode: 0d5f3...fa5

• Liker 12
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det liksom naturlig at Alia uttales med J?

Jeg ville sagt det med lang i. Hadde du sagt det skulle uttales rett frem hadde det blitt med kort i, men aldri noen J.

Anonymkode: 2b69e...331

Ja du har rett, var mest for å poengtere kort i:) Det er det som er tilfellet med vår datters navn, at alt er kort og rett frem, uten noen lange vokaler eller trykk 😛 alia og aaalia eller aliiiia er tre vidt forskjellige, men vi har valgt den første 😛

Anonymkode: 32dbe...8a8

Skrevet

Her i huset har til og med vi foreldre ulik uttale på barnas navn. Vi var klar over at det ble slik da vi valgte navnene, men vi synes det er en del av sjarmen. :) 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja du har rett, var mest for å poengtere kort i:) Det er det som er tilfellet med vår datters navn, at alt er kort og rett frem, uten noen lange vokaler eller trykk 😛 alia og aaalia eller aliiiia er tre vidt forskjellige, men vi har valgt den første 😛

Så da blir det som alias uten s?

Anonymkode: 2b69e...331

Skrevet

Det er ikke ille før ungen heter Per og blir kalt Gunnar. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du minner mer og mer om min mor. Og forsåvidt om en jeg kjenner som har to navn som ikke passer ssmnen og som skaper tungekrøll når de uttales sannen, men som insisterer på å bruke begge og som later som at han ikke forstår at det er han som er ment når han blir ropt opp på kurs o.l. med bare ene navnet. Fryktelig slitsomt.

Anonymkode: abf6d...0ec

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...