Gå til innhold

Familien min uttaler barnets navn feil.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Hva sier man til familie som bruker feil tonefall på barnets navn? Hun er over et år, vi har "demonstrert" uttalen mange ganger, men tror ikke de tar hintet.. 

Det er et internasjonalt navn, så man kan i prinsippet uttale det på forskjellige måter, men vi har valgt den bestemte måten å uttale det på.(og den er ikke mer eller mindre vanskelig enn andre måter). 

Burde jeg bare si det rett ut? Eller litt mer forsiktig? 

Anonymkode: 32dbe...8a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drit i det. Barnet vil lære den ‘riktige måten’ uansett. Her uttaler barnehagen navnet helt feil, men jeg satser på at vi som foreldre trumfer det 😊

Anonymkode: 2b17e...6fe

• Liker 21
Skrevet

Til nærmeste familie kan du selvsagt si det rett ut. Til andre ville jeg ikke brydd meg. Men dersom dere har valgt et navn som åpenbart kan uttales på flere måter burde dere kanskje forutsett problemet (selv om man bør kunne forvente at nærmeste familie følger opp)?

• Liker 36
Skrevet

Vel. Jeg heter Maren, slekta på østlandet insisterer på å si Marn. De har ca tusen ganger blitt fortalt at jeg heter Maren, men det er som om de ikke anerkjenner navnet.

Jeg har irritert meg blå, men har nå akseptert at de er evneveike. Jeg foreslår at du lar dette ligge, å gå rundt og irritere deg straffer deg mer enn dem.

Anonymkode: abf6d...0ec

• Liker 30
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel. Jeg heter Maren, slekta på østlandet insisterer på å si Marn. De har ca tusen ganger blitt fortalt at jeg heter Maren, men det er som om de ikke anerkjenner navnet.

Jeg har irritert meg blå, men har nå akseptert at de er evneveike. Jeg foreslår at du lar dette ligge, å gå rundt og irritere deg straffer deg mer enn dem.

Jeg uttaler det navnet Ma-arn. Altså med lang a. Ma-re-n blir veldig unaturlig for meg. 

Jeg tenkte på uttaler av navnene før jeg ga de til ungene, nettopp fordi jeg ville unngå sånn som dette. 

Anonymkode: 2b69e...331

• Liker 47
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen gidder å si Ma-ren, folk sier ma-arn. Det å uttale r’en føles bare unaturlig 

Anonymkode: 63c53...180

• Liker 22
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 26.8.2018 den 21.03):

Ingen gidder å si Ma-ren, folk sier ma-arn. Det å uttale r’en føles bare unaturlig 

Anonymkode: 63c53...180

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok også evneveik (i dine øyne) for jeg ville også uttalt navnet ditt Ma'arn, for det slik navnet blir uttalt her på Østlandet. Kan egentlig ikke forstå at det er noe å irritere seg over.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Hva sier man til familie som bruker feil tonefall på barnets navn? Hun er over et år, vi har "demonstrert" uttalen mange ganger, men tror ikke de tar hintet.. 

Det er et internasjonalt navn, så man kan i prinsippet uttale det på forskjellige måter, men vi har valgt den bestemte måten å uttale det på.(og den er ikke mer eller mindre vanskelig enn andre måter). 

Høres ut som at det er dere som er vanslige her, som bevisst har valgt en uvanlig eller tungvint uttale, kun for å være special little snowflakes. 

Stakkars familien.

• Liker 14
Skrevet

Trodde helt ærlig ikke at de skulle finne en alternativ måte å uttale det på. Når vi sa navnet, sA vi det slik det skal uttales (jeg forklarte til og med, ingen lange vokaler eller annen pynt, rett frem og to stavelser, ikke tre. Måten de uttaler det på er en veldig fornorsket versjon (Og barnet er halvt norsk), så det er jo logisk, men de burde klare å si det slik vi sier det...

Likevel.. 

Skrevet

Trodde helt ærlig ikke at de skulle finne en alternativ måte å uttale det på. Når vi sa navnet, sA vi det slik det skal uttales (jeg forklarte til og med, ingen lange vokaler eller annen pynt, rett frem og to stavelser, ikke tre. Måten de uttaler det på er en veldig fornorsket versjon (Og barnet er halvt norsk), så det er jo logisk, men de burde klare å si det slik vi sier det...

Likevel.. 

Vi er jo i Norge, og her uttales det meste på norsk.

Hva er navnet?

Anonymkode: 2b69e...331

• Liker 41
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har aldri skjønt dette. Du heter jo Marn på østlandet. Skal folk på østlandet anlegge vestlandsdialekt for å si navnet ditt slik din mor gav deg det? Kan jeg insistere på at du uttaler min manns navn som Annesh fordi han er fra Drammen? Skal du da legge om din dialekt for å tekkes hans fødeby? Noen navn uttales forskjellig på forskjellige steder i landet, det ene er ikke mer riktig enn det andre.

Jeg skjønner at Maren helst skulle sett at de uttalte navnet slik hun vil, men hva om man snur på det. Jeg er også vestlending og ville ikke klart å uttale navn som Maren eller Anders på «østlandsk». Da synes jeg det er bedre å holde seg til egen dialekt. 

Men et navn som Karin som både kan uttales med trykk på slutten som Ka-riiin eller trykk på starten hvor det høres mer ut som Karen, da bør man uttale slik eier sv navnet ønsker siden det ikke har noen dialektbegrensning. 

Anonymkode: 6434d...f92

• Liker 7
Skrevet

Mitt navn er et slik som typisk uttales feil, noen sier Kaaaren, noen Ka-rn, andre Kareeen.. Alle er like riktig eller like feil.. Min oldemor brukte konsekven "kari" når jeg var liten, mor var rasende *ler* men jeg lærte likevel at mitt navn var Karen uten trykk p hverken a eller e eller manglende bokstav her eller der.. 

Anonymkode: c4de4...395

• Liker 6
Skrevet

Uttaler bevisst utenlandske navn, på nordmenn, med norsk uttale og trykk. Det har jo vært vanlig i alle år, f.eks Råger og ikke Råddjer for navnet Roger.

Anonymkode: 54740...d67

• Liker 21
Skrevet

Jeg skjønner at Maren helst skulle sett at de uttalte navnet slik hun vil, men hva om man snur på det. Jeg er også vestlending og ville ikke klart å uttale navn som Maren eller Anders på «østlandsk». Da synes jeg det er bedre å holde seg til egen dialekt. 

Men et navn som Karin som både kan uttales med trykk på slutten som Ka-riiin eller trykk på starten hvor det høres mer ut som Karen, da bør man uttale slik eier sv navnet ønsker siden det ikke har noen dialektbegrensning. 

Anonymkode: 6434d...f92

Det har dialektsbetoning uansett. Det erikke bare tilbakebøyde lyder son "rn" i Maren som endres i forskjellige dialekter. Trykket enders også i forskjellige dialekter. Når du i tillegg klager på at de uttaler det som en  "fornorsket versjon" skjønner jeg ingenting. Man må forvente det i Norge. Hvis du ikke ille det måtte du valgt et norskt navn. 

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

har aldri skjønt dette. Du heter jo Marn på østlandet. Skal folk på østlandet anlegge vestlandsdialekt for å si navnet ditt slik din mor gav deg det? Kan jeg insistere på at du uttaler min manns navn som Annesh fordi han er fra Drammen? Skal du da legge om din dialekt for å tekkes hans fødeby? Noen navn uttales forskjellig på forskjellige steder i landet, det ene er ikke mer riktig enn det andre.

Jeg satte det på spissen for å illustrere for TS at navn har ulike uttaler, og at det ikke er lett å få aksept for at noen skal uttale et navn forskjellig fra hva man er vant med. Min mor var også veldig opptatt av at jeg skulle rette på dem som uttalte navnet mitt feil. Hun hadde valgt det fineste navnet hun visste om, og så vle jeg kalt noe annet som hun ikke likte. Det hadde nok vært bedre å fortelle meg at jeg kom til å endre navn etter hvem som brukte det. Jeg for meg at innlegget mitt ville skape motbør. 

Men faktisk så tenker jeg at nær familie kan lære seg hva barnet heter. Særlig siden de reagerer på at jeg sier Lisa slik jeg er vant med hjemmefra, noe de mener er engelsk uttale. Deres uttale faller meg ikke naturlig, men jeg gjorde mitt beste lenge. Jeg fant meg til og med i å kalle lille Emil for Émile. Nå driter jeg i det. 

Hva perifere bekjente og ukjente kaller meg går ut på ett. Jeg svarer på alt som ligner noenlunde på navnet mitt. Og jeg har lagt av meg all irritasjon hva gjelder eget navn.

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si det rett ut! Vi har et par i familien til mannen som sier Lukkas, enda han heter Luukas (altså Lukas). Han retter selv på andre elever som sier navnet hans feil. 

Anonymkode: e7751...113

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...