Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2005 #1 Skrevet 13. mars 2005 Vasket og shinet opp kjøkken på lørdagen. La på ren ny duk osv. Rydde og shine opp gjør jeg hver dag. Liker og ha det ryddig og pent rundt meg. Min bedre halvdel kan umulig se det slik som jeg ser det. Er det nødvendig at to benker flyter av smuler, kniver osv etter å ha fikset deg noen skiver. Ikke tørket opp. Halvparten av smulene ligger i gulvet som blir tråkket rundt. Etter å ha spist ferdig blir oppvasken satt på benken. Vi har oppvaskmaskin,men de må innom benken først. Hvorfor? Jeg setter det inn da jeg ser det. Om jeg ber mykt,hardt eller blir forbannet så sier han bare ja. Er så lei av og rydde og vaske.Er det ny duk på så blir det ikke tatt hensyn til det. tar den ikke av,men dytter den bortover. Ligger der krøllete og stygg. kan da ikke tro at det er bare min mann som er slik?
Grooo Skrevet 13. mars 2005 #2 Skrevet 13. mars 2005 Garantert at det ikke bare er din mann som er slik, men min er heldigvis ikke sånn!
Gjest Madam Felle Skrevet 13. mars 2005 #3 Skrevet 13. mars 2005 Hvorfor er det din måte som skal være den han må følge? hva om han ikke vil ta det med en gang, men vente litt, er det virkelig så gale? Min kjære er ikke slik, men det er virkelig ikke noe jeg hadde hengt meg opp i. For her i huset bor vi alle sammen ( mann, barn og meg), og det skal passe alle sammen, for det er ikke bare en måte som er den riktige. Heter å ta litt hensyn til hverandre, det vil si: du må ta hensyn til han, og han til deg. Det skal ikke bare være den ene, som skal ta hensyn hele tiden. Så se igjennom fingrene av og til, for da letter du hverdagen til din kjære. Kanskje han en dag gjør som du vil, når du har sluttet å mase om det.
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2005 #4 Skrevet 13. mars 2005 Hvorfor er det din måte som skal være den han må følge? hva om han ikke vil ta det med en gang, men vente litt, er det virkelig så gale? Å på hvilken måte tar han hensyn til henne ved å la det stå? Det må jo uansett gjøres, og mens han venter på det rette tidspunktet så går hun og ergrer seg. Mener ikke at hun skal være "nazi", men kanskje forklare at hun blir en hyggeligere person å være sammen med hvis alle kan ha litt bedre rutiner på husarbeidet. Her er en tanke som alle i et parforhold burde tenke litt oftere: "Hva kan jeg gjøre for å glede min kjære nå?"
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2005 #5 Skrevet 14. mars 2005 Heldigvis ser jeg og min samboer omtrent likt på dette med rot og behovet for rydding. Kanskje fordi jeg ikke er så hyper-opptatt av at alt blir tatt med en gang, men aksepterer at det blir tatt etterhvert. HAN viser kanskje ikke hensyn til henne ved å la det stå, men HUN viser heller ikke noe hensyn for ham når hun krever det tatt med en gang, så her er det potensiale for begge til å forbedre seg. Nøkkelen er som så ofte ellers i et parforhold: KOMMUNIKASJON!
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2005 #6 Skrevet 14. mars 2005 Klart det er begges ansvar å tilpasse seg hverandre, men hva når bare den ene tilpasser seg? Skal hun da bare slutte med masingen sin og la tomme pizzaesker flyte med smuler på, klær ligge overalt og oppvasken gro mose på?
Gjest porselen Skrevet 14. mars 2005 #7 Skrevet 14. mars 2005 Er litt enig med Pepita, hvorfor skal den ene tilpasse seg den andre? Ting kan gå stå litt og bli tatt etter hvert som noen sier, men blir det tatt etter hvert? Eller er problemet at oppvasken blir stående på benken, og at smulene blir liggende? Jeg har det samme problemet som trådstarter, og jeg hadde ikke hatt noe problem med at de skitne tallerkene hadde blitt plassert på benken først, hvis de hadde blitt satt inn i oppvaskmaskinen etter en stund, helst før neste måltid. Jeg hadde ikke hatt problemer med å la smulene ligge hvis jeg hadde vært sikker på smuler'n hadde ryddet opp etterpå. Men problemet er at det blir liggende på benken, etterpå kommer visst aldri. Så når jeg etter neste måltid skal rydde på plass det skitne serviset så blir det til at jeg rydder på plass etter forrige måltid. Og når jeg skal lage noen brødskiver så rydder jeg bort smulene etter forrige person, for det er ikke hyggelig å lage mat på en rotete benk. Og så føler han at jeg maser når jeg ber han om å rydde opp..... og så blir jeg sur og så har vi det gående. Skal jeg da tilpasse meg han? Eller skal vi tilpasse oss hverandre, jeg godtar at han lar ting stå så lenge det er borte før neste måltid? Ellers er ikke jeg slik at han må gjøre husarbeidet på min måte, jeg er fornøyd bare det blir gjort. Jeg gidder ikke å gå og mase så når gulvet er møkkete så støvsuger jeg og vasker det....... og da kommer han og sier... akkurat som i reklamen med det vinduet " jamen, jeg hadde jo tenkt å gjøre det"
Gjest Embla s Skrevet 14. mars 2005 #8 Skrevet 14. mars 2005 Hvis det er hun som alltid ender opp med rydde/vaske/legge ny duk på bordet, er det vel ikke for mye forlangt at han ordner opp etter seg når han har laget seg brødskiver? Jeg hadde blitt skikkelig sur om noen hadde sabotert arbeidet mitt sånn. Hadde følt at jobben jeg gjorde ikke ble sett/satt pris på. Uansett hvordan mannen er, syns han sikkert det er ok at det ser bra ut hjemme? Syns ikke det er for mye forlangt av de man bor sammen med at de rydder etter seg ganske umiddelbart.
Gjest Madam Felle Skrevet 14. mars 2005 #9 Skrevet 14. mars 2005 "Hva kan jeg gjøre for å glede min kjære nå?" Hva gjør hun for å glede han da? Maser på han?
Gjest Embla s Skrevet 14. mars 2005 #10 Skrevet 14. mars 2005 Hva gjør hun for å glede han da? Maser på han? Tydeligvis så legger hun ned en god del arbeid for at hjemmet hans skal se hyggelig, ryddig og rent ut.
Gjest Madam Felle Skrevet 14. mars 2005 #11 Skrevet 14. mars 2005 Tydeligvis så legger hun ned en god del arbeid for at hjemmet hans skal se hyggelig, ryddig og rent ut. Er det for hans skyld, eller for hennes skyld? Veldig stor forskjell der gitt
Gjest gjesta Skrevet 14. mars 2005 #12 Skrevet 14. mars 2005 Vasket og shinet opp kjøkken på lørdagen. La på ren ny duk osv. Rydde og shine opp gjør jeg hver dag. Liker og ha det ryddig og pent rundt meg. Min bedre halvdel kan umulig se det slik som jeg ser det. Er det nødvendig at to benker flyter av smuler, kniver osv etter å ha fikset deg noen skiver. Ikke tørket opp. Halvparten av smulene ligger i gulvet som blir tråkket rundt. Jeg kjenner på noe av det samme som deg. Føler på at det faktisk ikke er noen som har respekt for det jeg gjør. Det er ikke ok å rydde og vaske bare for å møte et kaos når man selv skal ordne noe på kjøkkenbenken. Hver gang. Daglig.
Gjest Embla s Skrevet 14. mars 2005 #13 Skrevet 14. mars 2005 Er det for hans skyld, eller for hennes skyld? Veldig stor forskjell der gitt hun gjør det vel for deres skyld? Hadde ikke hun gjort det måtte jo han gjort det! Og uansett hvor lite ryddig en mann er, så tror jeg de fleste menn syns det er trivelig med rydde , rene hjem.. Poenget er vel at det er sårende når man har lagt mye arbeid i noe, for så å oppleve at andre ødelegger?
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2005 #14 Skrevet 14. mars 2005 Vasket og shinet opp kjøkken på lørdagen. La på ren ny duk osv. Rydde og shine opp gjør jeg hver dag. Liker og ha det ryddig og pent rundt meg. Min bedre halvdel kan umulig se det slik som jeg ser det. Er det nødvendig at to benker flyter av smuler, kniver osv etter å ha fikset deg noen skiver. Ikke tørket opp. Halvparten av smulene ligger i gulvet som blir tråkket rundt. Etter å ha spist ferdig blir oppvasken satt på benken. Vi har oppvaskmaskin,men de må innom benken først. Hvorfor? Jeg setter det inn da jeg ser det. Om jeg ber mykt,hardt eller blir forbannet så sier han bare ja. Er så lei av og rydde og vaske.Er det ny duk på så blir det ikke tatt hensyn til det. tar den ikke av,men dytter den bortover. Ligger der krøllete og stygg. kan da ikke tro at det er bare min mann som er slik? Slik var min kone og, nå er hun min ekskone. Er han så :evil: ille, hva skal du med han da??
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2005 #15 Skrevet 14. mars 2005 Vasket og shinet opp kjøkken på lørdagen. La på ren ny duk osv. Rydde og shine opp gjør jeg hver dag. Liker og ha det ryddig og pent rundt meg. Min bedre halvdel kan umulig se det slik som jeg ser det. Er det nødvendig at to benker flyter av smuler, kniver osv etter å ha fikset deg noen skiver. Ikke tørket opp. Halvparten av smulene ligger i gulvet som blir tråkket rundt. Etter å ha spist ferdig blir oppvasken satt på benken. Vi har oppvaskmaskin,men de må innom benken først. Hvorfor? Jeg setter det inn da jeg ser det. Om jeg ber mykt,hardt eller blir forbannet så sier han bare ja. Er så lei av og rydde og vaske.Er det ny duk på så blir det ikke tatt hensyn til det. tar den ikke av,men dytter den bortover. Ligger der krøllete og stygg. kan da ikke tro at det er bare min mann som er slik? ??? Hva er egentlig problemet her, dette blir like seriøst som når jeg vasker bilen, og min kone bruker den slik at den blir møkkete igjen. Ser poenget med å sette ting rett i oppvaskmaskinen, og tørke opp smuler, men ser ikke at dette skulle vært noe stort problem.
Pepsan Skrevet 15. mars 2005 #16 Skrevet 15. mars 2005 Ehmm...Till Gjest: Det ær væl inte helt det samme som att frun skitar till bilen efter att du tvættat den :-? Svårt att anvænda bil i iallafall hær i norden. med så skiftande væderlek, utan att den blir skitig..... Att sætta inn i diskmaskinen borde inte vara något problem nej, men det ær det tydligvis før några. Tycker det blir lite løjligt nær man børjar prata om respekt i detta tillfællet. Ær man mogen nog till att vara sambo så borde man faktiskt klara av att sætta saker i diskmaskinen.Det ska gjøras hur som helst och ju fortare det blir gjort, desto lættare flyter saker i vardagen. Det handlar om att gjøra det som ska gjøras och komma vidare. Att ha vissa basis "regler" i vardagen underlættar och ger tid øver till att ev diskutera det som er verkliga problem. Vi får då læra oss i ung ålder (iallafall i Sverige, hi hi) att ta reda på rot efter oss. Alla kan svikta på detta punktet pga dagsform osv, men nær det kommer till att tjejen satt på ny duk och shinat kjøket och killen bara føser ihop en nystruken duk bara før att få plats och gjør detta av ren vana, ja då menar jag att han behøver en riktig væckare!!
Jellyfish Skrevet 15. mars 2005 #17 Skrevet 15. mars 2005 ...kan da ikke tro at det er bare min mann som er slik? Nei, jeg er også slik :oops: . Men så bor jeg alene og må rydde opp etter meg selv da.
Gjest Madam Felle Skrevet 15. mars 2005 #18 Skrevet 15. mars 2005 ??? Hva er egentlig problemet her, dette blir like seriøst som når jeg vasker bilen, og min kone bruker den slik at den blir møkkete igjen. Ser poenget med å sette ting rett i oppvaskmaskinen, og tørke opp smuler, men ser ikke at dette skulle vært noe stort problem. Er så enig med deg, som jeg kan bli
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2005 #19 Skrevet 15. mars 2005 Fra Trådstarter Nei, det er ikke slik at det skal gjøres på min måte. Min måte er heller ikke det riktige i alle ting. Den oppvasken jeg nevnte sto fakisk et døgn denne gangen. Når jeg sier smuler, så klarer han å bruke 3 m benk til å lage seg mat. Jeg tror ikke(vet) at det er ikke bare hos oss det er slik. Jeg er den som bruker kjøkken til oppholdsplass også,men ikke mye trielig å sitte der å irritere seg over dette som blir stående. Skulle han bruke brødfjølen, så blir de dyttet inn uten å tørke av først. Hvem er det som SER i et hjem hva som må gjøres? Og hvem tar skuffene? Nå er det jo slik at menn klarer ikke to ting på en gang. Så det kan ta tid ..først skal maten spises, så må han gjøre det han hadde satt av tiden etter mat til osv... Vi kvinner er litt kjappere, vi klarer rett tre ting på en gang. Det er vel det som har ødelagt mye+ Vi tar det gjerne selv? vi orker ikke diskusjoner, venting osv. vi har en stor skittentøyskurv på vaskerom. Med lokk. Han "klarer" ikke å løfte lokket opp for å få klær nedi. Det blir liggende oppe på lokket eller foran vaskemaskin. Da jeg kommer med mitt så blir det til at hans klær kommer i kurven sammen med mine. Dette er slike ting kvinner irriterer seg over. Hører det er ganske likt over alt. Ser det er en del menn som konsekvent ikke ser at de må ta dobørsten i do etter besøk der. Der går grensen min,men hos andre er det greit. Du går ikke på do og skiter og forlater doen full i møkkstriper. Hos enkelte menn har de nok med å få det ut, tørke seg og dra i snoren. Så kommer konemor og gjør rent etter han. Ting blir så mye enklere om alle tok sitt. Om de engang forstod at det er utnyttelse og tro at konemor kommer og plukker opp etter han som om det var en 2åring. Vi deler faktisk på og gjøre ren bil. jeg gjør faktisk veldig mye manneting. Om han skulle ha gjort det meste av alle manneting så vil ikke det si at han er fritatt for å ta sin del inne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå