AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #1 Skrevet 26. august 2018 Er ny i skolehverdagen. Sender dere barn som f.eks legger seg med feber på skolen dagen etter? Hva med oppkast på ettermiddagen/kvelden? Kan barnet gå på skolen dagen etter ? Har fått inntrykk på skolen at de ikke har 48t regel slik som bhg hadde..... Anonymkode: 9ad90...1da
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #2 Skrevet 26. august 2018 Oppkast og diaré har 48timers regel uansett om det er barnehage, skole eller jobb, det er like smittsomt uansett hvem som har det! Regtner med at du helst ikke vil ha dette i huset så lar du være å sende barn ut før 48timer! Har man feber om ettermiddagen/kvelden men våkner feberfri dagen etterpå bør man ha en rolig dag hjemme! Jeg vokste opp med at man alltid skal ha en feberfri dag hjemme og den regelen holder jeg på fremdeles da jeg har erfart at det er en grunn til det! Anonymkode: d6d0e...432 4
tutta23 Skrevet 26. august 2018 #3 Skrevet 26. august 2018 (endret) Om alle hadde praktisert 48 timers regelen, og normal god håndhygiene, uavhengig av alder, hadde det redusert antall omgangssyke-epidemier betraktelig i dette landet... Til alles fordel 😉 Støttr tanken om å la barn få en feberfri dag hjemme etter sykdom, men at man må vurdere hvert enkelt tilfelle også... Endret 26. august 2018 av tutta23 6
Ulrikke Skrevet 26. august 2018 #4 Skrevet 26. august 2018 Absolutt ikke med oppkast og diare kvelden før nei!! Det er å be om at epidemien sprer seg, selv i skolen! Ang. feber så kommer det litt an på om barnet har hatt 39,5 i flere dager og vært skikkelig dårlig eller om barnet er litt forkjølet og ligger på 38,0 sent om kvelden men egentlig er i grei form.... Ved sistnevnte kunne jeg ha sendt på skolen dagen etter om tempen da ligger på 36,7 som den pleier og barnet er i form. Har barnet hatt feber i dagevis med nedsatt almenntilstand kan det være veldig lurt med en feberfri dag hjemme! Jo mer man "pusher", jo mindre får de hentet seg inn og jo fortere blir de syke igjen. Så greit å gi dem litt tid til å komme seg nok til at ikke neste virus henger seg på bare de tenker tanken! 2
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 26. august 2018 #5 Skrevet 26. august 2018 (endret) På 26.8.2018 den 20.03, AnonymBruker skrev: Oppkast og diaré har 48timers regel uansett om det er barnehage, skole eller jobb, det er like smittsomt uansett hvem som har det! Regtner med at du helst ikke vil ha dette i huset så lar du være å sende barn ut før 48timer! Har man feber om ettermiddagen/kvelden men våkner feberfri dagen etterpå bør man ha en rolig dag hjemme! Jeg vokste opp med at man alltid skal ha en feberfri dag hjemme og den regelen holder jeg på fremdeles da jeg har erfart at det er en grunn til det! Anonymkode: d6d0e...432 Jeg har da aldri vært hjemme pga diaré? Endret 3. desember 2018 av Jegskulleønskeat
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #6 Skrevet 26. august 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oppkast og diaré har 48timers regel uansett om det er barnehage, skole eller jobb, det er like smittsomt uansett hvem som har det! Regtner med at du helst ikke vil ha dette i huset så lar du være å sende barn ut før 48timer! Har man feber om ettermiddagen/kvelden men våkner feberfri dagen etterpå bør man ha en rolig dag hjemme! Jeg vokste opp med at man alltid skal ha en feberfri dag hjemme og den regelen holder jeg på fremdeles da jeg har erfart at det er en grunn til det! Anonymkode: d6d0e...432 Skolebarn skal stå opp om morgenen og gjøre seg klar for skolen. Er de da forsyke til å fungere på skolen, kan de være hjemme. Å vurdere om noen er for syke til å gå på skolen kvelden i forveien, eller når de ligger trette i en varm og god seng, det er et dårlig vurderingsgrunnlag. Barn kan ha spist noe, kaste opp og være ferdig med saken, eller de kan ha smittsomt Norovirus. Så det er lov å vise skjønn. Men generelt, barn som får være hjemme fra skolen for småtimg og bagateller utvilker lett utenforskap i skolegruppa. Helelr en gang for mye syk på skolen og gå hjem igjen enn en gang for lite. Anonymkode: d4f82...51d 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #7 Skrevet 26. august 2018 Når du f.eks legger deg med feber på kvelden, går du på jobb dagen etter? Hva med oppkast på ettermiddagen/kvelden? Kan du gå på jobb dagen etter ? Anonymkode: fa09a...bf3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #8 Skrevet 26. august 2018 Jeg spør fordi jeg i 5år nå har blitt nektet inngang i bhg om det var gått mindre enn 48t. På info møte på skolen så sier Rektor at om barner kaster opp på ettermiddagen og føler seg i fin form neste morgen oppfordres vi til å sende de på skolen for å lære de at å være hjemme skal være så gjevt når de er litt hanglete. Skolen ringe oss om de blir syke . Aldri hatt skolebarn før og vi går mot en årstid med mye sykdom.....synes det må være lov å spørre når jeg er usikker..... Anonymkode: 9ad90...1da 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #9 Skrevet 26. august 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du f.eks legger deg med feber på kvelden, går du på jobb dagen etter? Hva med oppkast på ettermiddagen/kvelden? Kan du gå på jobb dagen etter ? Anonymkode: fa09a...bf3 Ja og ja. Anonymkode: e478c...ae5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #10 Skrevet 26. august 2018 1 time siden, Jegskulleønskeat skrev: Jeg har da aldri vært hjemme pga diaré? Det kan jeg ha en del av i perioder når jeg er dårlig psykisk og stresset. Da vet jeg dog at det ikke er er virus eller smittsomt, men et resultat av psykisk belastning. Jeg tror alle forstår at det er smittsomme sykdommer det dreier seg om. Et barn kan bli bilsykt og kaste opp også, uten at oppkastet er smittsomt. Da er det selvsagt ikke noe i veien for å gå på skolen dagen etter. Anonymkode: 7c507...618 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå