Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2005 #1 Skrevet 13. mars 2005 Enten dere er kjærester, samboere eller ektefeller, eller du bare drømmer om et forhold; hvor privat er datamaskinen? Jeg bruker laptopen min til "alt"- fra leksikon til brevskriving, mail og album. Også bruker jeg den til jobb-ting selvsagt, absolutt alt som har med jobben min å gjøre ligger der. Ikke noe av det er hemmelig-hemmelig, men jeg føler på en måte den blir som en dagbok. Man kan sette opp en ganske så nøyaktig profil på meg om man ser gjennom den tror jeg. Derfor har jeg også en egen, passordbelagt konto, og en gjestekonto. Kjæresten min har tidligere fått bruke maskina men da har han alltid tyvlest ting han ikke har noe med, gått gjennom mailen min etc. Jeg synes det er veldig ubehagelig, vi har tross alt ikke vært sammen så veldig lenge og det der begynte han med tidlig. Nå er han henvist til gjest-kontoen men jeg prøver å holde maskina ute av syne når han er på besøk rett og slett fordi ellers blir den tema for diskusjon hver eneste gang. Han kan ikke forstå hvorfor det er noe å holde hemmelig, og mener det bør være sånn at kjærester kan dele alt med hverandre. Jeg mener det bør komme litt etterhvert og at det er to helt forskjellige ting å være kjærester og å være et mer seriøst par/samboere. Hva mener dere, damer (og menn)?
Gjest Daniella_ Skrevet 13. mars 2005 #2 Skrevet 13. mars 2005 Jeg er enig med deg at det kan være mye på dataen så det nesten kan bli som en slags dagbok. Selv har jeg ikke noe spesielt på dataen, så jeg holder ikke den særlig privat. Men, så har jo ikke kjæresten min noen interesse for data overhodet. Mailkonto og lignende ER privat uansett. Er ikke det at jeg skjuler noe, men forstår ikke hvorfor kjæresten skal ha passordet dit i det hele tatt. Da kan han jo få seg sin egen mailkonto. Gift eller ei. Noe må man kunne ha privat.
maki Skrevet 13. mars 2005 #3 Skrevet 13. mars 2005 Har en mappe som heter bryllup hemmelig, for inni den er sangen og talen min til han. Sett bort i fra det så er ikke pc`n min hemmelig i det hele tatt, det er foresten ikke han sin heller.
Samantha Skrevet 13. mars 2005 #4 Skrevet 13. mars 2005 Vi brukar samme PC og ingenting her er hemmelig.
Gjest Pet Skrevet 13. mars 2005 #5 Skrevet 13. mars 2005 Vi er samboere og leser ikke hverandres mail. Det har aldri vært tatt opp til diskusjon engang, vi gjør det bare ikke. Heller ikke tekstmeldinger eller post.
Kristin S Skrevet 13. mars 2005 #6 Skrevet 13. mars 2005 Samme som maki her ja.. Bryllupsmappa må han holde seg unna, men bortsett fra det får han jo gå inn på hva som helst. Skulle da bare mangle? Hvorfor skal man skjule noe for den man deler livet med?
Grooo Skrevet 13. mars 2005 #7 Skrevet 13. mars 2005 Har våre egne pcer + en felles, men han bruker like gjerne min som jeg bruker hans. Vet hverandres passord til det meste også, alt er åpent.
Gjest Madam Felle Skrevet 13. mars 2005 #8 Skrevet 13. mars 2005 Vi brukar samme PC og ingenting her er hemmelig. Samme her
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2005 #9 Skrevet 13. mars 2005 Samme som maki her ja.. Bryllupsmappa må han holde seg unna' date=' men bortsett fra det får han jo gå inn på hva som helst. Skulle da bare mangle? Hvorfor skal man skjule noe for den man deler livet med?[/quote'] Men om det er kjæresten- altså en kjæreste som bare er kjæreste, ikke en man deler "livet" med enda?
Gjest Leola Skrevet 13. mars 2005 #10 Skrevet 13. mars 2005 Hos oss bruker hele familien samme PC - og jeg har ikke noe hemmelig ... Personlige mailer får jeg for det meste til jobb-mailen min - hjemmemailen brukes helst til bokklubber, saker jeg abonnerer på, shopping, osv.. Ungene har sine egne mailbokser og MSN - som jeg ikke titter på i det hele tatt ... Det er deres private liv og ikke noe jeg har noe med ...
Donnie Darko Skrevet 13. mars 2005 #11 Skrevet 13. mars 2005 itt'no er hemlig her i garden.. Ingen av oss har heller ikke noe behov for å sjekke.
maki Skrevet 14. mars 2005 #12 Skrevet 14. mars 2005 Men om det er kjæresten- altså en kjæreste som bare er kjæreste, ikke en man deler "livet" med enda? Gutten min har altid kunne brukt pc`n min som han vil. Har ikke noe hemmelig der, kan ikke skjønne hva det skulle ha vært.
Arkana Skrevet 14. mars 2005 #13 Skrevet 14. mars 2005 Vi har hver vår PC og ingen av oss holder vår PC hemmelig for den andre. Han vet mitt passord, jeg vet hans. Joda, jeg har personlige ting på min maskin, men jeg vet han ikke snoker rundt på den, så jeg har ikke behov for å beskytte det noe mer.
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2005 #14 Skrevet 14. mars 2005 Jeg og min samboer bruker samme pc. Vi haded hver vår en stund, men hans mer eller mindre døde, og vi oppgraderte "min". Den er enda min, og innloggingen er i mitt navn, men vi kan begge passordet. Jeg har min mail, og han har sin mail, hvert sitt program. Jeg kan ikke passordet til hans, min trengs ikke passord på. (Jeg HAR lest e-posten hans, men da har han altså gitt meg passordet og bedt meg sjekke noe, men passordet er en sånn rar kobling av bokstaver at jeg husker det ikke) Han har en bærbar pc også, og der husker jeg heller ikke passordet, men der har jeg en egen konto, om jeg skulle ønske det, eller han gir meg gjerne passordet, eller logger på for meg. Det faller meg ikke inn å tjulese eposten hans, han leser heller ikke min, enda han meget godt kan. Men der står jo ikke noe spennende likevel da.
Gjest gjesta Skrevet 14. mars 2005 #15 Skrevet 14. mars 2005 Vi har hver vår pc. Jeg kan passordet hans (fordi han en gang trengte at jeg sjekket noe for ham). Han kan ikke mitt. Skulle jeg trenge at han logget seg inn på min maskin så har jeg ingen problemer å gi ham passordet. Føler at pc'n min er privat og ville ha følt ubehag dersom samboer snoket, noe jeg oppfatter at kjæresten til trådstarter gjør. Og jeg hadde blitt veldig provosert dersom han gikk igjennom mailen min. Det mest hemmelige jeg har (dagbok mm) ligger i egen passordbeskyttet mappe.
smidja Skrevet 14. mars 2005 #16 Skrevet 14. mars 2005 Dette spørs jo på situasjonen. Vi har en pc hver. Jeg har også en jobb pc. Jobb pc'en min har jeg jo jobbting på, og passordet til den er også til passordet jeg bruker for å logge meg på nettverket på jobb. Han har passordet til pc'en, men ikke til resten av nettverket. Skulle egentlig bare mangle, jeg har taushetsplikt og kan derfor ikke gi fra meg sånne opplysninger uansett. Den vanlige pc'en min er ikke passordbeskyttet, og den må han gjerne holde på med så mye han vil. Jeg har også full tilgang til hans pc. Men jeg forstår trådstarter her. Synes han høres overnysgjerrig ut, spesielt siden det virker som om dere ikke har vært så lenge sammen. Og lese mailen din er jo direkte frekt synes jeg.
nessi Skrevet 14. mars 2005 #17 Skrevet 14. mars 2005 Vi har felles pc hjemme og han har en jobbpc . Vi kan hverandres passord og bruker pc'en som er ledig eller nærmest. Jeg har ikke noe å skjule for han og tror ikke han snoker i mine mail. Jeg leser ikke hans mail hvis ikke han ber meg om å sjekke noe.
Gjest gjest1 Skrevet 14. mars 2005 #18 Skrevet 14. mars 2005 Sier ikke til typen jeg er her inne, skriver for masse tull
Potetskrell Skrevet 14. mars 2005 #19 Skrevet 14. mars 2005 Min PC er disponibel for han om han ønsker det og det samme er hans PC for meg. Likevel vet ikke jeg hvilket passord han bruker på sine mailkontoer og andre ting, og han vet heller ikke mine.
Gjest Cerise Skrevet 14. mars 2005 #20 Skrevet 14. mars 2005 Bruker felles pc, og kan hverandres passord til mail,nettbank og diverse. Leser ikke hans mail, og han leser ikke mine. hadde ikke vært krise om han gjore det,har ingenting og skjule, men er mer en prinsippsak om at man ikke snoker i andres privatliv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå