Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidlig i år, startet jeg et enkeltmannsforetak, der jeg tjente ca. 80 000kr på 2 mnd.

Det ble da solgt tjenester som jeg kun må betale skatt på.

Før jeg startet enkeltmannsforetaket, så kjøpte jeg inn en bærbar PC til drøye 20000kr.

Har forstått det slik, at jeg skal kunne få MVA tilbake fra de 20 000kr som jeg la ut for PCen, siden jeg har tjent over 50 000kr.

Er derimot litt usikker på hvordan jeg skal gå frem / hvilke skjemaer jeg evt. skal fylle ut.

Noen som har peiling / som kan guide meg litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal føres inn i skattemeldingen, næringsoppgaven for 2018, noe du gjør til neste år. 

Anonymkode: 47e7b...1b5

Skrevet

Du får ikke mva fradrag om du har mva fri virksomhet. 

Anonymkode: cd806...91e

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å lese og sette seg inn i reglene her: 

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/utenlandsk/utenlandsk-aksjeselskap/merverdiavgift/registrer-deg/

Du får ikke tilbake MVA for pckjøpet da dette ble innkjøpt før du har registrert deg. 

Anonymkode: 5d217...4e3

Linken din gjelder utenlandske aksjeselskaper som driver i Norge. Informasjon om regelverk for norske firmaer finner du her: 

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/slik-fungerer-mva/ 

Anonymkode: dd54f...2e1

• Liker 2
Skrevet

Retten til MVA-fradrag henger sammen med at tjenestene du selger må være MVA-pliktige. Normalt kan du kreve fradrag for kostnader anskaffet før du har kommet i gang med driften, men anskaffelser før selskapet er stiftet er litt på grensen.

Om du velger å kreve fradrag for kostnaden + inngående MVA ville jeg vurdert å opplyse om det på skattemeldingen, da vil du kunne slippe straffeskatt hvis skatteetaten er uenige i din vurdering.

Skrevet
7 minutter siden, Nalla skrev:

Retten til MVA-fradrag henger sammen med at tjenestene du selger må være MVA-pliktige. Normalt kan du kreve fradrag for kostnader anskaffet før du har kommet i gang med driften, men anskaffelser før selskapet er stiftet er litt på grensen.

Om du velger å kreve fradrag for kostnaden + inngående MVA ville jeg vurdert å opplyse om det på skattemeldingen, da vil du kunne slippe straffeskatt hvis skatteetaten er uenige i din vurdering.

Skatteetaten er jo ganske klare her: 

«Du har ikke rett til å fakturere med merverdiavgift eller føre fradrag for merverdiavgift på noe du kjøper før bedriften din er registrert i Merverdiavgiftsregisteret».

• Liker 2
Skrevet

Forstår jeg deg riktig at du kun selger tjenester som er helt fritatt for merverdiavgift?

Du må ha solgt mva pliktige varer eller tjenester for 50.000 siste 12 måneder før du kan søke om momsregistrering av firmaet ditt. Uten momsregistrering kan du ikke sende inn momsoppgave og dermed heller ikke kreve tilbake utgående moms. Hvis du har solgt momspliktige tjenester for 80.000 må du snarest søke om registrering via samordnet registermelding. Du må isåfall etterfakturere mva på den omsetningen som oversteg 50.000 til kunden tid eller ta tapet med å dekke momsen det selv. 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det samme :) 

Selv om regleverket er det samme mener jeg det er lurest å ikke forvirre TS (som tydeligvis ikke har så god greie på MVA) med linker som blander inn utenlandske selskaper. 

Anonymkode: dd54f...2e1

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skatteetaten er jo ganske klare her: 

«Du har ikke rett til å fakturere med merverdiavgift eller føre fradrag for merverdiavgift på noe du kjøper før bedriften din er registrert i Merverdiavgiftsregisteret».

Det er riktig at du ikke kan kreve fradrag for inngående MVA på varer du selger uten å beregne utgående MVA, altså som er utenfor den virksomheten som er registrert i merverdiavgiftsregisteret.

Her er det imidlertid snakk om en anskaffelse som eventuelt vil være til bruk i avgiftspliktig virksomhet, og det kan du kreve helt eller delvis fradrag for. Fradragsretten til dette kommer av merverdiavgiftslovens § 8-6 og du kan kreve fradrag for anskaffelser inntil tre år tilbake i tid.

Forutsetningen er selvfølgelig at TS sine tjenester er avgiftspliktige, uten avgiftspliktig omsetning kan det ikke kreves fradrag for inngående MVA, imidlertid så kan kostnaden trekkes fra i regnskapet.

Skrevet

Takker for svar / pekepinner. 

Jeg har ikke hatt avgiftspliktig inntekt, dermed har jeg ikke rett til fradrag for inngående mva på innkjøp som er gjort til virksomheten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...