Gå til innhold

Leger, har dere ofte vanskelige pasienter som vil ha resept dere ikke vil gi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan takle det? Om en pasient vil ha antibiotika mens du mener det går over av seg selv etter en stund? 

Anonymkode: 9a3ce...fa0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er du lege selv, siden du spør om dette?

Håper ikke det. De fleste lekfolk kan på en enkel måte forklare ulempene ved bruk av antibiotika. Og det er ikke i pasientens interesse å få resepter de ikke trenger.

Endret av Ild
Skrevet

Hver gang fasthurpen min ikke gir noe overbeviser jeg henne. Hvis hun sier nei melder jeg henne inn med mistanke om at hun er ruset. 

• Liker 4
Skrevet

Hvis man er så usikker at man ikke kan stå for meningene sine om pillebruk så bør man kanskje vurdere et annet yrke.

Anonymkode: 79adc...6c4

• Liker 3
Skrevet

Ganske ofte, ifølge mannen min... men han har ikke en spesialitet hvor de ber om antibiotika, men andre ting. Man må bare stå på sitt, selv om man kan ende opp med å bli meldt til fylkeslegen (har skjedd). Har man sitt på det tørre rent faglig, kommer jo pasienten ingen vei hos fylkeslegen.

Anonymkode: ffaf3...e77

• Liker 8
Skrevet

Det hender ja. Hvis det skjer så må man jo bare snakke om hvorfor det blir et nei. Et annet problem er de som vil ha medisiner på blå resept, selv om de ikke fyller kravene (ofte etter velmenende råd fra familie/sykepleiere/helsesekretær/annet helsepersonell som ikke skjønner systemet). 

Anonymkode: 8b2d6...489

Skrevet

Kan svare for fastlegen min:
Spyr vanligvis ut resepter, men når jeg virkelig trengte sa hun nei.

Hjalp seg når hun fikk brev fra sykehuset om at de kom til å melde det inn hvis jeg ikke fikk smertelindring pga det var legeetisk uforsvarlig å ikke gjøre det. Det er en kjempediskusjon hver gang, da.

Anonymkode: 9bc0b...364

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:Ganske ofte, ifølge mannen min... men han har ikke en spesialitet hvor de ber om antibiotika, men andre ting. Man må bare stå på sitt, selv om man kan ende opp med å bli meldt til fylkeslegen (har skjedd). Har man sitt på det tørre rent faglig, kommer jo pasienten ingen vei hos fylkeslegen.

Bra!! Blant rusmisbrukere er det visst en lege alle vil ha, for dei får så mye.. Sobril? Tror han holder til i Ålesund. 

Anonymkode: faab6...100

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra!! Blant rusmisbrukere er det visst en lege alle vil ha, for dei får så mye.. Sobril? Tror han holder til i Ålesund. 

Anonymkode: faab6...100

Det finnes flere sånne rundt omkring. Det ryktes fort hvem som skriver ut det folk vil ha...

Skrevet
2 timer siden, Ild skrev:

Er du lege selv, siden du spør om dette?

Håper ikke det. De fleste lekfolk kan på en enkel måte forklare ulempene ved bruk av antibiotika. Og det er ikke i pasientens interesse å få resepter de ikke trenger.

Jo det er nok ofte i deres interesser.

Anonymkode: e205b...549

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er nok ofte i deres interesser.

Anonymkode: e205b...549

Det er det de tror, men de tar feil.

Skrevet

Antibiotika er egentlig ikke et stort problem. Generelt er pasienter opplyst om antibiotikabruk, og de som ikke er det forstår det som regel dersom man forklarer det. Problemet er de som vil ha sterke vanedannende legemidler og kan gå så langt med å komme med trusler og fysiske tilnærmelser for at legen skal skrive det ut til dem. På den mer latterlige delen av skalaen kan man få en dårlig anmeldelse på legelisten.no. 

De som har litt lavere terskel for å skrive ut slike legemidler enn andre har typisk en pasientliste som kryr av slike pasienter. Ryktet sprer seg fort med andre ord. Man må bare være hard og stå på sitt.

Anonymkode: c0096...064

Skrevet

Nå er jeg ikke lege, men har aldri hatt problemer med min lege, han har da tilbudt meg medisiner jeg har takket nei til og. Da jeg selv er svært skeptisk til medisiner, spesielt vanedannende. 

Anonymkode: 5bd9c...c99

Skrevet

Jeg er ikke lege men har likevel lyst å svare i denne tråden her. 

Jeg vet at noen leger kan være litt vanskelige, men jeg bare lurer på er; på hvilket grunnlag mener du at du trenger antibiotika? 

Regner med at legen har nok kunnskaper til å vurdere om du behøver slik behandling eller ikke. Heldigvis i Norge så er de forsiktige med å gi resept på dette livsviktige legemidlet. 

Anonymkode: c5290...409

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke lege men har likevel lyst å svare i denne tråden her. 

Jeg vet at noen leger kan være litt vanskelige, men jeg bare lurer på er; på hvilket grunnlag mener du at du trenger antibiotika? 

Regner med at legen har nok kunnskaper til å vurdere om du behøver slik behandling eller ikke. Heldigvis i Norge så er de forsiktige med å gi resept på dette livsviktige legemidlet. 

Anonymkode: c5290...409

Nå er ikke jeg lege, men jeg ser på f. eks. min far og hans venner at de forventer å få antibiotika per telefon hvis de snufser litt. Før var det nok vanligere å gi det ut for å "forbygge" eller "passe på" at noe ikke kom ut av kontroll, da man også hadde død som følge av bihule/lungebetennelser etc friskere i minnet. Min far syns det er helt ubegripelig at han ikke skal få antibiotika hvis han hoster og har alltid en pakke stående hjemme som han får av en kamerat som er lege. Han mener også at han "kjenner selv" om han trenger det eller ikke. Så noen er nok vanskelig, men vil jo tro at de fleste yngre og de som leser aviser noe særlig har fått med seg greien.

Anonymkode: 9bc0b...364

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...