Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

NB«Norsk er ikke mitt morsmål»

Noen gang er det lurt å høre hva andre folk mener er riktig å gjøre. Og derfor tenker jeg å skrive et innlegg her. 

Jeg er en medisin student som kommer fra Syria som har bodd i Norge i ca to år. Målet mitt er å studere medisin, og derfor måtte jeg ta videregående skole på nytt. 

I fjor fullførte jeg videregående skole og jeg fikk studiespeialisering . Jeg tok 6 fag. Norsk, matematikk 1+2 P, historie, samfunnsfag, engelsk, naturfag. Jeg fikk også godkjent for matematikk r1 og fysikk 1 fra Syria, og nå mangler jeg bare kjemi 1, og kjemi 2 for å søke inn på drømmestudiet mitt.

Det er to muligheter for å dekke krav til kjemi 1+2

Enten Å ta opp kjemi 1, og kjemi 2 på vgs:

1. Jeg synes at dette er den korteste og enkelste veien æ, men det kan hende at jeg får mindre enn 6 i kjemi 2, og da blir det litt vanskelig å komme inn på medisin.

Eller : Å fullføre et år på universitet:

2.Jeg fikk plass ved NTNU på bioingeniør, og kjemi var ikke krav for å komme inn. 1.første året på bioingeniørstudiet inneholder følgende kjemi-emne:

-TKJE1002 Generell kjemi – 10sp

-HBIO1001 Analytisk kjemi - 7,5sp

-HBIO1005 Organisk kjemi og biokjemi grunnkurs – 7,5sp

Jeg har dobbelsjekket med opptakskontoret om disse emnene dekker krav til kjemi 1+2, og svaret er ja hvis jeg består eksamen, hvor karakteren spiller ingen rolle. I tillegg får jeg 2 poeng for høyre utdanning.

Jeg sitter  mellom to stoler for å si det sånn, og jeg er usikker på hva er best å gjøre. Derfor tenker jeg å høre med dere, så kanskje vil jeg klare å bestemme meg så fort så mulig.

Takk! 

Anonymkode: 8673e...c97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt fagene på universitetet. Fag du tar det første året av et studie som ikke krever kjemi 1+2 er ikke noe vanskeligere enn kjemi 1+2, og du får sikkert mye bedre oppfølging av lærer. Du skriver forresten mye bedre norsk enn mange jeg kjenner som er født og oppvokst i Norge

Anonymkode: 8884f...1dd

Skrevet

Å studere ett år på bioingeniør med de kjemifagene der høres ut som et veldig arbeidssomt år, sammenlignet med å bare avlegge eksamen i vgs-fagene. Særskilt organisk kjemi /biokjemi er et tøft fag (ren pugging) og mye lab.arbeid. Mulig det er litt enklere på bioingeniør enn kjemilinja da. 

På den andre siden gir bioingeniørstudiet ekstrapoeng, og hvis du likevel ikke kommer inn på medisin så kan du fortsette med bioingeniørstudiet..

Anonymkode: 7f38f...b0a

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tatt fagene på universitetet. Fag du tar det første året av et studie som ikke krever kjemi 1+2 er ikke noe vanskeligere enn kjemi 1+2, og du får sikkert mye bedre oppfølging av lærer. Du skriver forresten mye bedre norsk enn mange jeg kjenner som er født og oppvokst i Norge

Anonymkode: 8884f...1dd

I forhold til vgs er oppfølgingen fra lærer eller professor nærmest ikkeeksisterende på universitetet. 

Skrevet

Vurder hvor mye realfagspoengene fra vgs (kjemi 1 og 2) gir deg, 1 realfagspoeng, opp imot hva du får igjen for et helt år studier (2 tilleggspoeng). Har du god arbeidskapasitet slik at du kan ta høyere utdanning og i tillegg kjemi 1+2 som privatist? Da ville du fått igjen mange poeng. Ville i så fall fokusert på vgs-karakterene. Karakterene fra høyere utdanning betyr ingenting når det gjelder å komme inn på medisin - kun antall studiepoeng.

Anonymkode: 7755b...f2c

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vurder hvor mye realfagspoengene fra vgs (kjemi 1 og 2) gir deg, 1 realfagspoeng, opp imot hva du får igjen for et helt år studier (2 tilleggspoeng). Har du god arbeidskapasitet slik at du kan ta høyere utdanning og i tillegg kjemi 1+2 som privatist? Da ville du fått igjen mange poeng. Ville i så fall fokusert på vgs-karakterene. Karakterene fra høyere utdanning betyr ingenting når det gjelder å komme inn på medisin - kun antall studiepoeng.

Anonymkode: 7755b...f2c

Hei,

Jeg trenger ikke å ta kjemi 1 og 2 som privatist hvis jeg fullfører et år på bioingeniør. I så fall vil snittet mitt ligger på 58.1 + 1(språkpoeng) + 8 (alderspoeng) + 2 (høyreutdanningpong) = 69.18, og i tilleg blir kravet til kjemi 1 og 2 dekket.

Hvis jeg velger å ta kjemi 1 og 2 som privatis. Og la oss si at jeg får 6 i kjemi 1 og 4-5 i kjemi 2.

Da blir snittet 56.92 + 8(alderspoeng) + 1 (språkpeong) + 1 (realfagspoeng) = 6.92 og da er det vanskelig å komme inn ved NTNU.

Anonymkode: 8673e...c97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...