Gå til innhold

Vurderer å kjøpe El bil med fullfinans!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 24. Her. Både jobber fast og studerer. Jeg vurderer å kjøpe en El bil til 270000 med fullfinans fra banken. Jeg tenker å ha den og selge den i løpet av 12 måneder. Sånn at det ikke blir mye verditap på bilen. Blir en 2017 modell. Jeg vil ikke stå med gjeld etter salget. 

Dette her er første gang jeg kjøper bil. Er det smart av meg å gjøre på denne måten? Tar i mot alt tips😁

Anonymkode: f4256...9b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel aldri det smarteste å kjøpe splitter ny bil. Skal du være smart, kjøper du den 1-2 år gamle bruktbilen. 

Anonymkode: 13900...067

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel aldri det smarteste å kjøpe splitter ny bil. Skal du være smart, kjøper du den 1-2 år gamle bruktbilen. 

Anonymkode: 13900...067

Why?  Jeg tror at det er bedre å kjøpe en splitter ny bil med tanke på verdi tapet osv.

Men jeg tenker litt bruktda= 30 000 til 40 000 km

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 24. Her. Både jobber fast og studerer. Jeg vurderer å kjøpe en El bil til 270000 med fullfinans fra banken. Jeg tenker å ha den og selge den i løpet av 12 måneder. Sånn at det ikke blir mye verditap på bilen. Blir en 2017 modell. Jeg vil ikke stå med gjeld etter salget. 

Dette her er første gang jeg kjøper bil. Er det smart av meg å gjøre på denne måten? Tar i mot alt tips😁

Og hvor fikk du det fra at en 2 år gammel bruktbil kan selges av eier nr. 2 til samme pris som eier 2 kjøpte den for?

Anonymkode: 020e3...83b

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Why?  Jeg tror at det er bedre å kjøpe en splitter ny bil med tanke på verdi tapet osv.

Kjøper du en helt ny bil, taper den seg 20-30.000 i verdi etter at du har kjørt én kilometer. Du skal være hard på prutingen for å få dette til å lønne seg...

Anonymkode: 8bb10...99a

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette viser at du ikke kan noe om pris på bil/bruktbil. Å kjøpe nybil er aldri smart, den taper titusener bare på å kjøre den ut fra butikken. Det er litt bedre økonomisk å kjøpe en som er 1-2 år, men det er de første årene bilen taper seg mest uansett. Skjønner ikke argumentet ditt om å selge før 12 mnd, det er ikke noen eksakt vitenskap som går på +- 1 år og da kommer verditap. 

Anonymkode: 41e32...db4

• Liker 11
Skrevet

Jeg vet jo ikke. Derfor jeg spør her. Men jeg lærer fortsatt ingenting av de første kommentarene her. Gi utfyllende svar. Hva lønner seg og hvorfor?

Skrevet

Veldig dårlig ide.  Du får det største verditapet det første året, Lånet vil følge deg lenge etter du har solgt bilen.

• Liker 5
Skrevet

Ny bil lønner seg ikke hvis du skal fullfinansiere og selge etter få år. Bilen raser drastisk ned i pris, så fort du kkører ut av butikken. Kjøper du den for 270000 så er fen mest sannsynlig ikke verdt mer enn 230000 etter ett år. Du finner ut hvor mye din type bil faller i pris ved å sjekke på finn. Hvor mye koster bilen ny, hvor mye koster den på finn når den er 1 pr gammel og ca samme km som du vil kjøre.

Anonymkode: 71276...022

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Stina234 skrev:

Veldig dårlig ide.  Du får det største verditapet det første året, Lånet vil følge deg lenge etter du har solgt bilen.

Selv om jeg kjøper en brukt bil altså?

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ny bil lønner seg ikke hvis du skal fullfinansiere og selge etter få år. Bilen raser drastisk ned i pris, så fort du kkører ut av butikken. Kjøper du den for 270000 så er fen mest sannsynlig ikke verdt mer enn 230000 etter ett år. Du finner ut hvor mye din type bil faller i pris ved å sjekke på finn. Hvor mye koster bilen ny, hvor mye koster den på finn når den er 1 pr gammel og ca samme km som du vil kjøre.

Anonymkode: 71276...022

Kan du gi meg et eksempel på regnestykket?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du gi meg et eksempel på regnestykket?

Eksempelet står jo i teksten du siterte. Kan du ikke søke opp tilsvarende bil på Finn.no og se hva en slik bil i 2016-modell blir solgt for?

Hvis du kun er interessert i å kjøpe en bil som skal vare i 1 år, så bør du kjøpe en gammel bil som akkurat har hatt service/EU-kontroll og som sannsynligvis holder et år til. Da slipper du noe særlig verditap, men du må samtidig prøve å eliminere risiko for dyre reparasjoner ved at den akkurat er EU-godkjent eller har hart service. Alle nyere biler har mye verditap, og det ryker masse penger av å ha en bil så kort tid. 

Som student hadde jeg aldri kjøpt så ny bil fullfinansiert, slik ville jeg ikke disponert mine begrensede midler. 

Anonymkode: 41e32...db4

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om jeg kjøper en brukt bil altså?

Å fullfinansiere et bilkjøp er en svært dyr løsning.  Hva er rentenivået du får?  Hva er nedbetalingstiden?

Husk at en bil får verditap hvert år mens lånerentene består.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken bank fullfinansierer en ny bil? Skal du stille sikkerhet i nedbetalt bolig for billånet? 

Prosjektet ditt virker en smule høytflyvende, teori og praksis går ikke helt hånd i hånd her.

Anonymkode: 1a198...b28

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper du en helt ny bil, taper den seg 20-30.000 i verdi etter at du har kjørt én kilometer. Du skal være hard på prutingen for å få dette til å lønne seg...

Anonymkode: 8bb10...99a

Ser du på Ioniq ligger prisene på snart to år gamle biler omtrent som første eier kjøpte de eller litt høyere.

Hvor lenge det blir slik vet en jo aldri, men så lenge det er vansker med å levere de mest populære bilene så blir bilkostnader ikke store.

Skrevet

ikke regn med at gamle elbiler holder seg like godt i pris når nye og større batteripakker kommer. Dog må det sies at verditapet kan være mindre enn på fossilbiler.

akkurat nå er det bare en måte å tjene penger på elbiler, bestill en ny modell som kommer, vent 1-2 år og selg den med en gang. På finn har f.eks. Kona gått for 60000 over nypris. Dette er skattefri fortjeneste.

Anonymkode: 10a00...5d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...