Gå til innhold

Ferie for å feire med storfamilien - skuffet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvert år drar vi på ferie sammen med barnebarn, vårt barn og hennes mann. Dette er alltid en hyggelig opplevelse, og vi har aldri opplevd noe negativt knyttet til dette. I år ønsket vi å gjøre noe spesielt og ta med hele storfamilien, men slik ble det ikke.

Vi fyller i vinter rundt år og vi ville ha med oss alle våre barn, deres partnere og barnebarna på stortur for å feire dette. Problemet er at da vi tok dette opp var samtlige av våre barn veldig lunkne og noen direkte avvisende til tanken. Vi tenker å spandere det hele, og tar selvfølgelig hensyn til alles ferier og evt andre ønsker.

Nå føler vi oss ganske såret, for som skrevet tidligere så var alle våre barn enten lunken til tanken eller direkte avvisende. Selv vår datter vi har dratt med i alle år var negativ da vi foreslo denne turen med alle sammen...

Enden på visa ble nå at det ikke ble noe tur med noen i årets sommerferie, og at vi i stedet drar alene senere i år. Men etter skuffelsene i sommer vet jeg egentlig ikke om jeg kommer til å klare å glede meg over vår egen ferie...

Jeg ville bare dele vår opplevelse om hvordan drømmeferien for et stort rundt år som aldri kommer tilbake føles! Og samtdig si at alle dere som skriver her om at de ikke vil på ferie med svigers eller foreldre osv. Dere bør virkelig tenke dere om to ganger. Det er noen som tilbyr seg å ta dere med, som strekker seg for at dere skal få det som dere vil (ofte gratis) og alt de opplever er utakknemlighet, negativitet og de sitter triste og lei seg tilbake...

Anonymkode: b5506...14f

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva hadde dere lagt opp til da?

Jeg tror det skulle vært et ganske avslappet opplegg før jeg fikk lyst til å dra på ferie med svigerfamilien for eksempel. (Noe jeg vet at det ikke hadde blitt, tenk timeplan og ansvarslister). Vi har bare 5 ferieuker i året, og de ukene er hellige.   

• Liker 17
Skrevet

Spør hva som er bakgrunnen for at de ikke har lyst. Kan være veldig relevante ting. Som f.eks at ferien er utenfor skoleferie; som betyr at barna må tas ut av skole + begge foreldre må ta ut feriedager utenfor skoleferie, som igjen betyr at de kommer til å slite i kommende skoleferier. Jeg hadde heller ikke vært gira om prisen for turen var at jeg fikk 2 uker ferie neste sommer. Går ikke opp logistikken med barns fridager/stengt SFO da. Dessuten liker jeg å ha minst 3 uker sommerferie, helst mer.

Hvis det er noe slikt, synes jeg ikke du skal være så snurt. Da er du vel selvsentrert.

• Liker 10
Skrevet

Jeg hadde ikke orket en tur med hele storfamilien. Da hadde jeg heller ha betalt for meg og mine, og dratt med de nærmeste - slik det har vært de tidligere årene (barn, svigersønn/datter og barnebarn)

Anonymkode: 24fb6...64d

• Liker 12
Skrevet

Når du skriver «alle» våre barn, får jeg inntrykk av at det dreier seg om tre eller flere familier? Da kan det like gjerne være hverandre  og ikke dere de har «problemer» med. Det skal veldig løse rammer og godt samarbeid til for at en ferie med så mange mennesker skal føles som avslapning. 

• Liker 31
Skrevet

Hadde nok klikket i vinkel hvis jeg måtte reise med storfamilien i en uke. Vi er såpass forskjellige at det for meg hadde vært et mareritt. Greit et par dager ( spurt om dere kanskje skal ta en helg på Kielfergen/Københavnfergen) men alt over det er rett og slett mindre hyggelig. 

Selv om man er søsken, så betyr det ikke at man er like og kan omgåes hver dag i en uke som voksne. Så synes de forventet for mye TS. Forstår det som mor hadde vært godt å få ha alle sine barn hos seg en hel uke. Men de 18 årene man bor med søsken, er mer enn nok for veldig mange.

Anonymkode: 204a2...ff4

• Liker 9
Skrevet

Spør hva som er grunnen til lunken stemning. Spør en og en familie og ikke alle samlet, kanskje dere får et lite innblikk i hva som er greia :)

Her kunne jeg reist på ferie med den ene siden av mannens familie, men ikke den andre. Dette er ikke pga forelderen til mannen, men pga de andre rundt. Det hadde ikke blitt en koselig ferie rett og slett. Hadde vi ikke vert så mange hadde det vert annerledes! :)

Det kan være mange grunner til amper stemning for dere. Ikke ta det personlig før du faktisk VET at det er personlig. 

Anonymkode: 01101...5a1

• Liker 5
Skrevet

Jeg anser familien vår som rimelig tett og er ganske gode venner med alle våre søsken på begge sider og har godt forhold til både foreldre og svigers.

Og vi reiser gjerne på ferie med foreldre eller svigerforeldre, men foretrekker at det er på maks 7-10 dager, sa vi også gjerne vil feriere bare oss, lande litt med mor, far og barn. 

Om noen hadde fristet oss med ferie med alle søsken på en side, deres barn og partnere, så hadde jeg blitt litt svett. En langhelg på hytta? Yess, helt med. Tur til Mallorca med to søstre med barn, bror med dama og mine foreldre? Jeg ser for meg daglige diskusjoner om mat, utflukter og en masse ønsker og forventning om å gjøre ting sammen. Søsterens tenåringer vil på stranda, de små til bassenget, foreldre vil ha frikvelder og forhandler med andre foreldre om barnevakt og hver eneste dag blir ikke bare kompromisser, men også en masse logistikk, prat og diskusjon rundt "nesten alt". Og vi er som sagt en samkjørt og fin gjeng... 

Også vet jeg at barna mine ikke får samme kvalitetstid med besteforeldre, tante eller oss på en sånn tur fordi det er mange som skal sees, prates med og lekes med. 

Jeg vet mange får dette til, men da tror jeg det er noe som skjer litt hyppigere enn til en ferie til en rund dag. 

Kos dere på ferie, og forsøk å tenke at de kanskje er lunkne fordi de ikke vil måtte dele dere hele tiden. :)

• Liker 18
Skrevet

Så dere pleier å reise på ferie med bare et av deres voksne barn og blir fornærmet når de andre ikke vil være med når det nå plutselig passer for dere å ta med alle sammen?

Som man reder ligger man.

Anonymkode: a4d40...028

• Liker 20
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvert år drar vi på ferie sammen med barnebarn, vårt barn og hennes mann. Dette er alltid en hyggelig opplevelse, og vi har aldri opplevd noe negativt knyttet til dette. I år ønsket vi å gjøre noe spesielt og ta med hele storfamilien, men slik ble det ikke.

Vi fyller i vinter rundt år og vi ville ha med oss alle våre barn, deres partnere og barnebarna på stortur for å feire dette. Problemet er at da vi tok dette opp var samtlige av våre barn veldig lunkne og noen direkte avvisende til tanken. Vi tenker å spandere det hele, og tar selvfølgelig hensyn til alles ferier og evt andre ønsker.

Nå føler vi oss ganske såret, for som skrevet tidligere så var alle våre barn enten lunken til tanken eller direkte avvisende. Selv vår datter vi har dratt med i alle år var negativ da vi foreslo denne turen med alle sammen...

Enden på visa ble nå at det ikke ble noe tur med noen i årets sommerferie, og at vi i stedet drar alene senere i år. Men etter skuffelsene i sommer vet jeg egentlig ikke om jeg kommer til å klare å glede meg over vår egen ferie...

Jeg ville bare dele vår opplevelse om hvordan drømmeferien for et stort rundt år som aldri kommer tilbake føles! Og samtdig si at alle dere som skriver her om at de ikke vil på ferie med svigers eller foreldre osv. Dere bør virkelig tenke dere om to ganger. Det er noen som tilbyr seg å ta dere med, som strekker seg for at dere skal få det som dere vil (ofte gratis) og alt de opplever er utakknemlighet, negativitet og de sitter triste og lei seg tilbake...

Anonymkode: b5506...14f

Det går nok ikke på dere, men ikke alle ønsker å dra på ferie med mange. Sånn er jeg. Drar gjerne med mine barn og min mamma, en av mine brødre med datter på ferie. Men jeg har en annen bror med kone og barn jeg aldri kunne tenkt meg å dra på tur med, sånn aldri i livet . Vi har det veldig fint sammen på besøk og aldri noe uvennskap eller uenigheter, men altfor forskjellige til å dra sammen på tur, så det hadde jeg ikke orket. Og det gjelder resten av familien. Ikke alle passer sammen på ferie, sånn er det bare. Og det å dra mange på tur er et mareritt

Anonymkode: e1390...404

• Liker 3
Skrevet

Hvor gamle er ungene? Det høres ut som de er i ferd med å løsrive seg fra dere voksne. Hvis du marinerer dem i skyldfølelse og lar dem merke din skuffelse så er det ikke rart at de blir triste og lei seg. Det er ikke deres ansvar å sørge for at dere voksne får en fin ferie og for lykken i heimen.

Anonymkode: 10ca1...6aa

• Liker 1
Skrevet

Jeg skriver dette som datter og svigerdatter. Da jeg vet at både egne foreldre og svigerforeldre ønsker ferien du her skisserer. 

Det fungerer rett og slett ikke. For det første ønsker vi å prioritere hverandre (kjernefamilien) i en travel hverdag med alt for lite fritid. For det andre er det helt umulig å kombinere alle ønsker, og alle personligheter. Det er fullstendig uaktuelt å dra på tur med storfamilien en hel uke. Og mannen mener akkurat det samme. 

Bare at du skriver at dere ville tatt hensyn til alles ferie viser at du ikke har forstått det. Det er UMULIG. Jeg har selv blitt "kuppet" en helg jeg burde gjort noe helt annet. For det passet jo så fint for alle andre enn meg, så hvorfor skulle jeg ødelegge... (og under ferieturen viste det seg at to andre også hadde følt seg presset til å si nei til noe de heller ville.) 

Og at du skal ta hensyn til alles ønsker. INGEN liker akkurat det samme. Noen hater varme, andre hater kulde. Noen takler ikke finere restauranter, andre takler ikke McDonalds. 

Så nei. Jeg kommer ikke til å tenke meg om, som du oppfordrer til. Jeg ønsker ikke å bruke egen fritid og energi på fellesferier. Jeg vil bruke min fritid med min mann og mine barn. Også kan vi møte mine foreldre nå og da ellers. 

Så mitt tips er at du ikke begraver deg i bitterhet over dette, men innser at en uke med hele familien er helt umulig når "barna" er eldre og har fått sitt eget liv. Du har dem til låns noen år, nå har de sitt eget liv. Sats heller på helger, familiemiddager, samlinger. Maks 1-2 netter. Det beste du kan håpe på er disse korte og hyggelige stundene sammen. 

Anonymkode: 3bccb...48b

• Liker 27
Skrevet

Jeg skulle gjerne ha invitert barn og barnebarn med på ferie. Mine tanker er da at hver familie bor i hver sin leilighet. At vi gjør noe sammen, men også hver for oss. Skjønner jo nå at det bør jeg overhode ikke foreslå.

Anonymkode: 4b781...a84

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle gjerne ha invitert barn og barnebarn med på ferie. Mine tanker er da at hver familie bor i hver sin leilighet. At vi gjør noe sammen, men også hver for oss. Skjønner jo nå at det bør jeg overhode ikke foreslå.

Si ikke det, jeg hadde elsket en sånn tur! Folk er forskjellige, nøkkelen er vel å lufte det blant hver familie istedet for å invitere til et satt opplegg 🙂

Anonymkode: f65be...a66

• Liker 18
Skrevet

Nå har du TS gravet deg fullstendig ned i selvmedlidenhet. Du tror ikke du kommer til å klare og glede deg over deres egen ferie, fordi resten av familien ikke slapp alt de hadde i hendene for å bli med på ferien dere egentlig hadde planlagt? 

De fleste av oss har 5 ukers ferie som skal fordeles over et år. Når man har barn er den kabalen ikke alltid enkel å løse da det er adskillig flere skolefrie uker enn 5. De verdifulle dagene man har sammen med barna på ferie ønsker man å nyte til fulle, hva det enn innebærer for den enkelte familie. Det kan være alt fra hvor man reiser, når man reiser, hvilke aktiviteter man ønsker å bedrive og hvem og hvor mange man reiser sammen med.

Du beskriver deres drømmeferie. Den er nettopp DERES drømmeferie, ikke deres barn og barnebarns drømmeferie. Likevel blir du altså snurt fordi andre har andre ønsker for bruk av sin ferietid enn det dere har. Du mener at dere skal kunne legge rammene for hvordan andre i familien skal bruke sin ferie. Det kan dere ikke. Bevares, det er svært hyggelig å ville spandere ferie, og ikke minst ta initiativ til at alle skal tilbringe tid sammen. Men jeg sier som flere - et slikt opplegg høres mer slitsomt ut enn som ferie, og er ikke noe jeg hadde stilt meg i kø for å være med på heller. Så legg bort de sårede følelsene, kos dere på tur, og inviter heller til en dag- eller helgefeiring av runddagen deres.

• Liker 16
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo ann på mye. Hvor mange barn og barnebarn har du, er noen mer sosial og krevende enn de andre?  For meg er det utelukket å dra på ferie med da 10 voksne, 8 barm i forskjellig alder. Har søsken som er supersosiale og ikke helt forstår at noen av oss ikke er supersosiale, derfor max et par dager.

Hadde alle søsknene mine vært lite like sosiale som meg, så kunne vi ha reist sammen. Nå deler jeg heller opp og tilbringer litt tid med hver og en

Anonymkode: 204a2...ff4

• Liker 1
Skrevet

Det kan være så mange grunner til det. 

Her er det bare mine svigerforeldre som er i live, de har 3 barn, som alle har fått barn. Vi bor 2 timer unna med bil, ene familien bor i nabohuset, de andre bodde de 10 første årene, til det første barnebarnet i kjelleren deres. Så her, så har de andre barnebarna ett helt annet forhold, til sine besteforeldre, enn hva mine har. Og når det er familiesammenkomster, så krever de andre barnebarna, besteforeldrene sine. Mine gjør ikke det, og føler seg utenfor. Og de trives best med å være sammen med besteforeldrene sine alene. Og dette er jo ingen sin feil, besteforeldrene gjør det beste de kan, og det er helt naturlig, at det ikke blir like nært, da vi bor lenger unna. Vi har reist på ferie med besteforeldrene 2 ganger, flotte ferier, da barna våres har fått ha besteforeldrene sine helt for seg selv, og bygge bedre bånd til de. Hadde de andre familiene vært med, så hadde våres barn følt seg utenfor hele ferien, og det hadde ikke vært godt for de. Vi voksne og, føler oss litt utenfor, og min mann har ikke så godt forhold til sine søsken. 

Så må jeg bare få si, jeg er veldig glad i mine svigerforeldre, reiser gjerne på ferie med de igjen. Og vi møter jo opp på alt vi kan av feiringer osv. Men plutselig en lang ferie med hele storfamilien ønsker jeg ikke.

Anonymkode: eae44...e16

• Liker 3
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo ingenting å tape på å foreslå det dersom du er rasjonell nok til ikke å ta det personlig dersom ikke alle synes det er en god ide.

I tråden her er det presentert mange grunner, som ikke har med den som inviterer å gjøre, for hvorfor en slik ferie ikke frister for alle.

Men hvis du tenker å la en eventuell lunken respons gjøre deg så skuffet at du ødelegger din egen ferie, ville jeg latt det være. 

• Liker 4
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde gjerne blitt med på en sånn tur HVIS: det var i skoleferie, alle ikke bodde oppå hverandre men hver familie i sin leilighet, hvis turen varte en uke så var det ikke program hver dag 09-21, men heller et par-tre felles ting planlagt på forhånd, resten fritid. Hvor hver familie kunne planlegge for seg, bade i basseng, dra på stranda. Felles middag på restaurant 2-3 kvelder, ellers selvorganiserende. Gjerne middag på hotellet hvor man hadde løst tidspunkt som 19, så kom og gikk folk som de ville.

Det måtte vært rom for samtaler og morro i mindre grupper, likevel inkluderende, og ikke fast obligatorisk program. For all del unngått masse diskusjoner om hva finne på og hvor spise, det funker ikke i en gruppe på 12-20 mennesker.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...