Gå til innhold

Noen her som har smakt på den supersunne matretten «kimchi»?

Anbefalte innlegg

Det er Sør-Koreas nasjonalrett, og koreanerne bruker det til så og si alt. Det er hovedsakelig fermentert kål, og er proppfull av masse vitaminer og melkesyrebakterier.

Noen her som har smakt det? Er det godt? Er det vanskelig å lage?

Anonymkode: 68a24...567

• Liker 1

Fortsetter under...

Mannen min er fra Sør -Korea og vi får tilsendt hjemmelaget kimchi fra svigers i posten en gang i året :) Kimchi er nyyyydelig og sunt~~ er helt avhengig av det så godt er det😋😋😍 eneste minuset er at det lukter veldig..og noen takler ikke den lukten..

• Liker 1

Annonse

Fermentert mat, enten det er kimchi, sauerkraut, surdeig eller yogurt har en veldig karakteristisk smak som jeg absolutt ikke liker. Denne smaken forsvinner ved varmebehandling. Derfor bruker jeg bare kimchi i varme retter, der jeg synes det er ganske godt.

Dessverre får jeg ikke lenger lov å kjøpe kimchi fordi mannen min ikke takler lukta. Lukta er ganske intens, og til tross for tett boks påstår han den brer seg til alt i hele kjøleskapet.

Anonymkode: 4a558...471

Ps, hvis du vil smake det bør du kjøpe det først, så du slipper all innsatsen med å lage det før du finner ut at du ikke liker det. Asiatiske innvandrersjapper har det.

Anonymkode: 4a558...471

• Liker 1
On 8/26/2018 at 3:11 PM, saranghae said:

Mannen min er fra Sør -Korea og vi får tilsendt hjemmelaget kimchi fra svigers i posten en gang i året :) Kimchi er nyyyydelig og sunt~~ er helt avhengig av det så godt er det😋😋😍 eneste minuset er at det lukter veldig..og noen takler ikke den lukten..

Så heldige dere er! Jeg er også helt avhengig av kimchi. Må alltid holde igjen for ikke å spise for mye. 😋

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Fermentert mat er ikke sunt. Det har en veldig sur ph som ikke er godt for kroppen.

Anonymkode: 28ee2...758

Fermentert mat, sånn som kimchi, eller yoghurt, inneholder masse probiotiske stoffer, som i flere tilfeller har vist seg å være spesielt gunstige ved kroniske betennelsestilstander, f.eks. i tannkjøtt, mage, tarm, urinveier, underliv. De virker da bedre på sikt i slike områder, enn antibiotika, og er anbefalt meg av flere leger. Dette er en av grunnene til at jeg er avhengig av kimchi.

Husk at lav ph er helt avgjørende for det naturlige forsvaret i flere områder av kroppen.

Anonymkode: 771d4...01e

• Liker 3
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så heldige dere er! Jeg er også helt avhengig av kimchi. Må alltid holde igjen for ikke å spise for mye. 😋

Fermentert mat, sånn som kimchi, eller yoghurt, inneholder masse probiotiske stoffer, som i flere tilfeller har vist seg å være spesielt gunstige ved kroniske betennelsestilstander, f.eks. i tannkjøtt, mage, tarm, urinveier, underliv. De virker da bedre på sikt i slike områder, enn antibiotika, og er anbefalt meg av flere leger. Dette er en av grunnene til at jeg er avhengig av kimchi.

Husk at lav ph er helt avgjørende for det naturlige forsvaret i flere områder av kroppen.

Anonymkode: 771d4...01e

Lav ph i matvarer er ikke gunstig, da dette skaper sopp i kroppen.

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor har du det fra? 

Anonymkode: 554ea...9b2

• Liker 1
Annonse
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du har misforstått? Det er ikke matvarens surhetsgrad eller pH-verdi som avgjør om den er syre- eller basedannende på kroppen. De fleste "sure" matvarer vil faktisk være basedannende etter å ha blitt fordøyd, mens matvarer som i utangspunktet er basiske (alkaliske), er syredannende. Eksempler på syredannende matvarer er f.eks. korn, fisk, kjøtt, fjørfe, skalldyr, ost, melk og salt.

Melkesyrebakterier, som er den "syren" som dannes ved fermentering, er gunstig for tarmfloraen og bidrar til å senke pH-verdien i tarmen. Det som medfører sopp i kroppen - og da regner jeg med at du mener Candida - er faktisk for mye sukker, antibiotika, stress og generelt dårlig kosthold. Rødt kjøtt og kornvarer er blant matvarer som bør kuttes ut eller begrenses ved Candida.

Endret av Roci
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...