Gå til innhold

Bo i bygd eller by? Fordeler og bakdeler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor bor dere og hvilke fordeler/bakdeler mener dere det er ved å bo i bygd kontra by?

Selv bor jeg på bygda og kunne aldri bodd i en by:-)

Anonymkode: de1bf...97c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

By fordeler: Meir folk, større sjanse for å finne noen du liker. Mer fritidstilbud. Du er meir usynlig. Mer utvalg i butikker. Barn flytter senere ut. Jeg fra bygda(bor i by) måtte flytte ut som 15 åring. Mine barn flyttet ut da de var 19-20.

Ulemper: Ofte forurenset. Mer kriminalitet. Flere tiggere/narkomane på gaten. Dyrt å finne bolig. Mer urolige for barn som er ute på kveldene. 

Bygda fordeler: Barn blir mer sett på skolen, min erfaring. Billigere å bo. Kan alltids slå an en prat med folk på butikken og gaten. Kort til alt. Mindre kriminalitet. 

Bygda ulemper: ALLE ser deg, og alle vet alt om deg. Alt som skjer skal analyseres og baksnakkes. Husker så godt når en dame i bygden hadde lagt på seg. Mamma og nabokjerringene pratet jo i det vide og hele hvor stygg og feit hun har blitt, om hun er deprimert eller gravid eller hva som skjedde. Dette er grunnen til hvorfor jeg flyttet. 

Anonymkode: 54ba7...3f5

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

By fordeler: Meir folk, større sjanse for å finne noen du liker. Mer fritidstilbud. Du er meir usynlig. Mer utvalg i butikker. Barn flytter senere ut. Jeg fra bygda(bor i by) måtte flytte ut som 15 åring. Mine barn flyttet ut da de var 19-20.

Ulemper: Ofte forurenset. Mer kriminalitet. Flere tiggere/narkomane på gaten. Dyrt å finne bolig. Mer urolige for barn som er ute på kveldene. 

Bygda fordeler: Barn blir mer sett på skolen, min erfaring. Billigere å bo. Kan alltids slå an en prat med folk på butikken og gaten. Kort til alt. Mindre kriminalitet. 

Bygda ulemper: ALLE ser deg, og alle vet alt om deg. Alt som skjer skal analyseres og baksnakkes. Husker så godt når en dame i bygden hadde lagt på seg. Mamma og nabokjerringene pratet jo i det vide og hele hvor stygg og feit hun har blitt, om hun er deprimert eller gravid eller hva som skjedde. Dette er grunnen til hvorfor jeg flyttet. 

Anonymkode: 54ba7...3f5

Ulempene du nevner ang bygd kan jo ikke være likt overalt? Her jeg bor er det iallefall ikke slik. Tror dette er et fenomen som er sterkt i noen bygder og ikke representativt for andre.

Er nok mye opp til trenden og moralen i den enkelte bygd.

Det andre er jeg enig i.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ulempene du nevner ang bygd kan jo ikke være likt overalt? Her jeg bor er det iallefall ikke slik. Tror dette er et fenomen som er sterkt i noen bygder og ikke representativt for andre.

Er nok mye opp til trenden og moralen i den enkelte bygd.

Naiv innstilling.

Er tettstedet lite snakkes det uansett.

Anonymkode: d4187...1d6

• Liker 5
Skrevet

Har bodd på bygda hele oppveksten (frem til fylte 20), og etter det har jeg bodd i Oslo. Må si jeg liker meg mye bedre i byen, men er fortsatt glad jeg vokste opp på bygda. Har lyst til å fortette å bo i by resten av livet, men har også lyst til å oppdra mine fremtidige barn der jeg vokste opp... så er litt ambivalent der :ler:

Er så mye for og imot på begge, men det jeg liker best med byen er:

Korte avstander til venner, skole og jobb
Kollektivtrafikk overalt! Trenger aldri planlegge når man skal reise eller evt. finne sjåfør - for det går jo kollektiv uansett
Det skjer noe hele tiden - standup, quiz, teater, foredrag, bingo....
Godt utvalg i butikker og mange flere typer butikker (mindre netthandel!!)
Mange flere jobber å velge i, som man faktisk har lyst på (selv om det blir mye kamp om beinet)
Mange å bli kjent med, det finnes en gjeng for alle typer mennesker 
"Ingen kjenner ingen" - lite rykter og alle vet ikke ALT om deg. 

Det jeg savner med å bo hjemme er masse turmuligheter (inkludert fjellturer) og flott natur bare et steinkast ifra, stor hage, drikkevannet (fjellvann), lufta generelt..

Sikkert masse mer, men dette er det første jeg kommer på.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Naiv innstilling.

Er tettstedet lite snakkes det uansett.

Ikke naiv innstilling, da jeg bor midt oppi det og føler bygda og bygdefolket på kroppen hver eneste dag.

Mulig du føler det annerledes.

• Liker 2
Skrevet

By: Nærhet til alt. Mange venner. Ut og spise. Alt du trenger er tilgjengelig. Kort vei til jobb. Anonymitet om du ønsker. 

Land: Frisk luft. Mye plass. Turmuligheter. Mer plass for pengene. Pendlevei (må jobbe i by pga utdannelsen). 

Løsningen for oss ble hus ved markagrensa. Det vil jeg virkelig kalle både pose og sekk for vår del. 10 minutter til jobb, 5 minutter til turstier, et godt og trygt nabolag der ungene kan løpe rundt, og et hav av restauranter og butikker å velge i. 

Anonymkode: 56807...5f2

• Liker 1
Skrevet

Eg budde fem år i ei lita vestlandsbygd og dei var einspora og fælne, alle mann! Så me fekk det betre i byen, heile familien!

Anonymkode: 2e40c...bed

• Liker 2
Skrevet

Ser bare fordeler med by: god, interessant jobb, kort vei til jobb, godt betalt jobb, gode, oppegående kolleger. Barn: alt av fritidsaktiviteter, hundrevis av lekekamerater, et tyvetalls bare i samme gate. Valgfrihet mht skole og miljø. Kulturliv. Skog og mark har vi også! Slipper bilkjøring i det daglige, slipper pendling, skolebuss osv. Alt er innen gåavstand. Vi har et lokalt nærmiljø her vi bor, og kan absolutt slå av en prat med kjentfolk på nærbutikken og trikkeholdeplassen. 

Ulemper jeg kommer på: litt hektisk hverdagsliv, pga det er vanskelig å velge BORT ting. Sinnsyke boligpriser. 

Har aldri bodd i ordentlig, liten bygd, men misunner ingen ting når jeg er på besøk hos venner. Mislikte fra oppveksten i mindre by at jeg alltid var "datter av mamma og pappa", nabo til naboen, søster til søsken, man var aldri ny, ukjent, bare seg selv.

Anonymkode: 9f460...de8

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg er fra bygda, har vært innom sentrum i en by, og bor nå helt i utkanten av en by.

Det fine med bygda er at alle kjenner alle. Det er mer stille og rolig. Koselig med dyr som går på beite rundt om kring. Billigere å bo der. Har du først fått deg en god jobb sitter du sannsynligvis trygt der til pensjonsalder. Har gjerne store tomter og store hager. Mindre kriminalitet, føler seg sånn sett mye tryggere. Har inntrykk av at barna fortere blir voksne og lærer seg å ta ansvar i form av at de hjelper til med å holde i stand huset, hogge ved, fikse i hagen osv. Mye natur over alt.

Ulempene med bygda er også at alle kjenner alle. Jeg foretrekker anonymiteten byen gir deg. Man får mulighet til å bare være seg selv der og da, du er ikke på forhånd dømt inn i en rolle av de rundt deg ut ifra hvordan du var på barneskolen eller hva slags familie du kommer fra. Gjør du noe dumt får ikke hele omverden høre om det etterpå, og det blir ikke snakket om i månedsvis, fordi det skjer så mye forskjellig og mye nytt hele tiden. Opplever generelt at de er mindre opptatt av sladder i byen. Jeg synes også det er enklere å finne venner man virkelig går godt over ens med i byen, fordi det er så mange mennesker å velge i. Er også enklere å bygge seg karriere i byen, da det stadig foregår utskiftinger og ruleringer. Og bygda har gjerne dårlig kollektivtilbud. 

Men mellomtingen jeg bor med nå er definitivt min favoritt. Tar meg 10minutter å gå til nærmeste matbutikk/frisør/universitetet/utested osv. den ene veien. Samtidig som vi har skogen rett utenfor vinduet på den andre siden av blokken. Og vi nyter godt av et bra kollektivtilbud, og barnehagen til 3åringen tar det også bare 10minutter å gå til. Samtidig er det hyggelig at elgen og rådyret kommer på besøk i hagen. Vi leier bare leilighet nå, men har et ønske om å kjøpe hus på et liknende sted.

Endret av heipådegsann
  • Liker 1
Skrevet

Andre ting som er positivt med bygd, er at man kan bedrive ulovligheter i mye større skala. Jeg mener da ulovligheter som ikke går ut over noen. Om man har ønske om dette da, selvfølgelig:-)

• Liker 2
Skrevet

Jeg er født og oppvokst i Oslo, og prøvde å flytte til en bygd, holdt ut i 3 år, og på de 3 årene, pratet ikke en eneste nabo med oss, hilste jeg, fikk jeg ikke svar, på lokalbutikken fikk jeg bare stygge blikk. Pratet med noen om det, og de sa at i den bygden ønsket de ingen velkomne, med mindre de hadde røtter fra bygden. Og jeg som kom fra Oslo, ble sett på som narkoman og kriminell. 

Nå bor jeg i en middels stor by, og trives veldig godt. Her er det mange aktiviteter for barna mine, ene barnet holder på med hip hop mange timer i uken, andre barnet holder på med kunst og animasjon. Dette er ting, de ikke ville få gjort på bygda. Nå er vel ingen av mine barn helt A4 heller, men fordi vi bor i en by, og det er 60 elever på trinnet, så har de flere venner, for det er da lettere å finne noen som er som de. Spesielt det ene barnet, sliter med det sosiale, og er ikke helt som alle andre, men har nå i 4 år, vært i en flott gruppe på 6 barn, som er litt som han. Jeg tror barnet hadde slitt mer på bygda med 10 i klassen, og kanskje ingen som er lik barnet.

Anonymkode: c0199...c10

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er født og oppvokst i Oslo, og prøvde å flytte til en bygd, holdt ut i 3 år, og på de 3 årene, pratet ikke en eneste nabo med oss, hilste jeg, fikk jeg ikke svar, på lokalbutikken fikk jeg bare stygge blikk. Pratet med noen om det, og de sa at i den bygden ønsket de ingen velkomne, med mindre de hadde røtter fra bygden. Og jeg som kom fra Oslo, ble sett på som narkoman og kriminell. 

Nå bor jeg i en middels stor by, og trives veldig godt. Her er det mange aktiviteter for barna mine, ene barnet holder på med hip hop mange timer i uken, andre barnet holder på med kunst og animasjon. Dette er ting, de ikke ville få gjort på bygda. Nå er vel ingen av mine barn helt A4 heller, men fordi vi bor i en by, og det er 60 elever på trinnet, så har de flere venner, for det er da lettere å finne noen som er som de. Spesielt det ene barnet, sliter med det sosiale, og er ikke helt som alle andre, men har nå i 4 år, vært i en flott gruppe på 6 barn, som er litt som han. Jeg tror barnet hadde slitt mer på bygda med 10 i klassen, og kanskje ingen som er lik barnet.

Anonymkode: c0199...c10

Var det i Kvinnherad?

Anonymkode: 2e40c...bed

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke naiv innstilling, da jeg bor midt oppi det og føler bygda og bygdefolket på kroppen hver eneste dag.

Mulig du føler det annerledes.

Nei, du er veldig naiv.

Lite tettsted = bygdesnakk. Uansett.

• Liker 4
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Andre ting som er positivt med bygd, er at man kan bedrive ulovligheter i mye større skala. Jeg mener da ulovligheter som ikke går ut over noen. Om man har ønske om dette da, selvfølgelig:-)

Man kan da dyrke cannabis og brenne sprit i Oslo også.

Skrevet

Bygd fordeler: Kan være trygt at "alle kjenner alle". Mer samhold som utgangspunkt i et mindre miljø. Mer luft og natur. Lavere boligpriser. Ofte arbeidsforhold som er lange og trygge når man først finner seg jobb. 

Bygd bakdeler: At alle kjenner alle er også en ulempe hvis man f. eks. vil utvide sin fysiske bekjentskapskrets og starte på nytt. Færre kulturtilbud, vanskeligere å knytte nytt nettverk. Dårligere arbeidsmarked, mange må flytte for å finne jobb, slik at avfolkning av bygdene oppstår. Man har ofte en eller få hjørnesteinsbedrifter man er totalt avhengige av. Lengre pendleravstand, avhengighet av bil. 

By fordeler: Større valgmuligheter, litt bedre arbeidsmarked hvis man har riktig kompetanse. Fordel å kunne starte på nytt dersom man ønsker å utvide bekjentskapskretsen. Ofte kortere vei til jobben. Fordel at mange ikke trenger bil, noe som fører til besparelser som man heller kan bruke på bolig. 

By bakdeler: Mer forurensning. Økt risiko for ulykker siden det er flere folk og mer trafikk. Kan være vanskelig arbeidsmarked dersom man ikke har noen form for kompetanse og/eller utdanning. At "ingen kjenner ingen" kan også være en utfordring dersom man overhodet ikke er sosialt anlagt. Høye boligpriser, krever lengre tid før man får kjøpt seg inn. 

Det jeg kommer på i farta :)

Anonymkode: 4e1d4...464

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du er veldig naiv.

Lite tettsted = bygdesnakk. Uansett.

Synd du ikke kan diskutere på et normalt nivå.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan da dyrke cannabis og brenne sprit i Oslo også.

Jada. Man kan fyllekjøre, skyte hjort ulovlig, fiske ulovlig, kjøre uten lappen, dyrke og brenne det ovennevnte i større skala på bygda da.

Om det er ønskelig, som sagt:-)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Synd du ikke kan diskutere på et normalt nivå.

Jeg skjønner at du ikke vil innse det, men i en bygd eller et tettsted av mindre størrelse er det alltid sladder og snakk. Det er uunngåelig.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jada. Man kan fyllekjøre, skyte hjort ulovlig, fiske ulovlig, kjøre uten lappen, dyrke og brenne det ovennevnte i større skala på bygda da.

Om det er ønskelig, som sagt:-)

Forutenom hjorten gjør man resten helt greit i Oslo også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...