AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #1 Skrevet 26. august 2018 Vi har to jenter i hus annenhver uke, disse er 9 og 12 år. De er, som de fleste andre på deres alder, mest opptatt av hva som skjer på telefon eller nettbrett, med spill, YouTube Musically osv osv. Vi prøver å få de litt bort fra det innimellom, og gjøre noe annet - hoppe på trampoline, leike med noe, ut og være barn, men aaalt eer såå kjeedeeliiiig...... Har de besøk blir de også sittende med skjerm - sammen. Vi kan absolutt inndra disse, og innføre skjermtid, til stor motstand. Problemet er da at de blir sittende i sofaen og surmule. Må vi faktisk være entertainere, og lage et program som et alternativ til skjerm, eller kan vi forvente at de faktisk klarer å finne på noe selv? Da vi var små var jo ikke det noe problem i det hele tatt. Nå føler jeg skjermen har tatt over alt, og de tilbringer gjerne hvert eneste våkne øyeblikk med øynene låst på disse. Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 105ee...2b7 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #2 Skrevet 26. august 2018 Ja, en må være våken under hele oppveksten og ikke la det skli ut. Det har det åpenbart allerede gjort her. Blir nok en kamp fremover... Anonymkode: e4947...ca2 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #3 Skrevet 26. august 2018 Jeg kom inn i bildet for 2,5 år siden, og mye var nok sklidd ut før min tid, dessverre. Ts Anonymkode: 105ee...2b7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #4 Skrevet 26. august 2018 Gå ut sammen med de, finn på ting sammen som tar oppmerksomheten bort fra skjermene. Ikke forvent at de automatisk finner på noe gøy for at dere sparker de ut. Dra på turer, aktiviteter som svømmehallen, lekeland eller andre ting. Anonymkode: 4e7fe...d69
Ulrikke Skrevet 26. august 2018 #5 Skrevet 26. august 2018 Har selv ei på 12. Å gå ut og "leke" funker ikke lenger. Det hender de avtaler å møtes for å spille ball av noe slag, dra på badetur (i sommer da) eller andre konkrete ting, men å bli sendt ut for å "leke" går ikke.... Det ER mye skjerm nå, og jeg liker det ikke selv. Men fra for ca et år siden har hun hatt SÅ mye aktiviteter med idretten hun driver med, trening fire ganger i uka samt kamper hver helg, at i tillegg til skole, lekser, tur i skogen/fjellet med oss og bikkjene, så har vi ikke noe behov for å begrense. Det begrenser seg selv såpass mye, sånn at de dagene det faktisk blir mye føler jeg ikke at det er noe problem... Så forslaget mitt er vel egentlig at dere sørger for å holde dem så opptatte og aktive på andre måter at de ikke rekker å sitte "hele dagen". Ikke at dere skal måtte underholde dem, men ta dem med på ting, inviter besøk, stolpejakt, orientering, hva vet jeg - men hvis de ikke har organiserte aktiviteter som gjør dem aktive, så må dere enten være med eller godta at de sitter med nesa i skjermen.... Er det en dag i helga det ikke er kamp her feks, så foreslår jeg for 12-åringen at hun spør ei venninne eller tre om de vil være med i svømmehallen - også er jeg sjåfør til og fra. Da kan de fort være der i 4 timer, altså 4 timer UTEN skjerm.... Men jeg sier ikke "Nå må du slutte med skjermen, dra i svømmehallen", det blir så negativt og mas hver gang. Jeg nevner ikke skjerm med et ord, spør bare om hun kunne tenke seg å høre om den og den vil være med henne i svømmehallen... Og hun sier jo alltid ja For et par-tre år siden syntes jeg også det ble litt mye her... Men etter at hun ble litt eldre og idretten hennes tar mye mer tid, så er det null problem lenger... Rett og slett fordi døgnet bare har 24 timer. Så det er egentlig mitt beste tips 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #6 Skrevet 26. august 2018 Men det var nettopp det som var poenget - må vi kjøre et fullt opplegg for dem hver ledige stund for å unngå at de blir sittende med dette? Det kan da ikke være nødvenig. Kan ikke se for meg at alle andre familier bruker all ledig tid i svømmehall og lekeland og alt mulig. Vi gjør jo selvfølgelig dette innimellom, men verken budsjett, tid eller energi tilsier at vi kan fylle opp alle ledige ettermiddager og helger med sånne ting. Anonymkode: 105ee...2b7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #7 Skrevet 26. august 2018 Akkurat nå, Ulrikke skrev: Har selv ei på 12. Å gå ut og "leke" funker ikke lenger. Det hender de avtaler å møtes for å spille ball av noe slag, dra på badetur (i sommer da) eller andre konkrete ting, men å bli sendt ut for å "leke" går ikke.... Det ER mye skjerm nå, og jeg liker det ikke selv. Men fra for ca et år siden har hun hatt SÅ mye aktiviteter med idretten hun driver med, trening fire ganger i uka samt kamper hver helg, at i tillegg til skole, lekser, tur i skogen/fjellet med oss og bikkjene, så har vi ikke noe behov for å begrense. Det begrenser seg selv såpass mye, sånn at de dagene det faktisk blir mye føler jeg ikke at det er noe problem... Så forslaget mitt er vel egentlig at dere sørger for å holde dem så opptatte og aktive på andre måter at de ikke rekker å sitte "hele dagen". Ikke at dere skal måtte underholde dem, men ta dem med på ting, inviter besøk, stolpejakt, orientering, hva vet jeg - men hvis de ikke har organiserte aktiviteter som gjør dem aktive, så må dere enten være med eller godta at de sitter med nesa i skjermen.... Er det en dag i helga det ikke er kamp her feks, så foreslår jeg for 12-åringen at hun spør ei venninne eller tre om de vil være med i svømmehallen - også er jeg sjåfør til og fra. Da kan de fort være der i 4 timer, altså 4 timer UTEN skjerm.... Men jeg sier ikke "Nå må du slutte med skjermen, dra i svømmehallen", det blir så negativt og mas hver gang. Jeg nevner ikke skjerm med et ord, spør bare om hun kunne tenke seg å høre om den og den vil være med henne i svømmehallen... Og hun sier jo alltid ja For et par-tre år siden syntes jeg også det ble litt mye her... Men etter at hun ble litt eldre og idretten hennes tar mye mer tid, så er det null problem lenger... Rett og slett fordi døgnet bare har 24 timer. Så det er egentlig mitt beste tips Det har vært endel organiserte aktiviteter her også, men nå har de plutselig sluttet på en ting hver, og har en trening i uka, så det gjenstår mange dager å sitte og henge på. Hva gjelder aktiviteter de er med på skulle jeg gjerne sett at de hadde mer, for det sosiale og treningens skyld, men her har mor tatt disse avgjørende, og far har ikke sagt så mye på det, så da føler jeg ikke at jeg kan bryte gjennom med dette. Anonymkode: 105ee...2b7
Ulrikke Skrevet 26. august 2018 #8 Skrevet 26. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det var nettopp det som var poenget - må vi kjøre et fullt opplegg for dem hver ledige stund for å unngå at de blir sittende med dette? Det kan da ikke være nødvenig. Kan ikke se for meg at alle andre familier bruker all ledig tid i svømmehall og lekeland og alt mulig. Vi gjør jo selvfølgelig dette innimellom, men verken budsjett, tid eller energi tilsier at vi kan fylle opp alle ledige ettermiddager og helger med sånne ting. Anonymkode: 105ee...2b7 Det blir ikke så ofte her, NETTOPP fordi hun er opptatt i organisert idrett hver dag.... Nesten hver dag da, de har fri en dag i uka pluss at det kanskje bare er kamp en dag i helga.... Og tur med bikkjene går vi jo uansett, men hun får beskjed om å bli med da.... Har vi hund, så må hun bidra, og det vet hun.... Så jeg føler ikke at jeg organiserer i det hele tatt, egentlig.... Nettopp fordi dagene er såpass travle... MEN: snakk med dem, da.... Ikke anklagende, ikke masende.... Spør dem hva de kunne tenke seg å drive med når de IKKE driver med skjerm. Det kan jo være alt fra å lage middag, lære å strikke, vaske kjøkkenskapet for å tjene litt penger, luke plenen for løvetann, hjelpe til med å snekre trapp.... Jeg vet ikke, men poenget er å spørre dem og å på forhånd si at "vet ikke" ikke er godtatt som svar. De må svare noe de faktisk kan tenke seg å drive med, og at de bare gjør det dumt for seg selv ved å si noe de egentlig ikke liker... Og sånn for å ha sagt det: verden er faktisk ikke som på 70-80-tallet da jeg var barn.... Mye mer foregår via skjerm... Det betyr ikke at man skal godta at de sitter med nesa i skjermen hvert våkne minutt utenom skolen... Men det betyr at man ikke kan si "det var ikke sånn da jeg var barn".... For ting har faktisk forandret seg.... Og til slutt: jeg er stemor selv, til tre - så jeg vet hvordan det er å ha barn rundt seg som kanskje ikke har den oppdragelsen man har en ide om at hadde vært den beste.... Men akkurat her MÅ man faktisk godta noe mer skjerm synes jeg, rett og slett fordi det er sånn ting er nå... Men å få til en balansegang med andre ting OGSÅ må man selvfølgelig bestrebe.... 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #9 Skrevet 26. august 2018 Unger har godt av å aktivisere seg selv innimellom! Det er absolutt viktig å gjøre ting med dem også, men det bør ikke være sånn at med en gang man ikke gir dem et program, så har de nesa i en skjerm. Jeg hadde tatt skjermene vekk, og sagt at de fikk dem tilbake etter å ha funnet på egne aktiviteter så og så lenge. Surmuling i sofaen hadde ikke vært regnet som aktivitet, og hadde dermed bare resultert i at det ble lenger tid til skjermen kom tilbake. Jeg kunne gjerne hjulpet dem med ideer til hva de kunne finne på, men hadde på sikt regnet med at de klarte det også selv. Anonymkode: 7043c...d74 5
Kjempeliten Skrevet 26. august 2018 #10 Skrevet 26. august 2018 (endret) 8 hours ago, Ulrikke said: Det blir ikke så ofte her, NETTOPP fordi hun er opptatt i organisert idrett hver dag.... Nesten hver dag da, de har fri en dag i uka pluss at det kanskje bare er kamp en dag i helga.... Og tur med bikkjene går vi jo uansett, men hun får beskjed om å bli med da.... Har vi hund, så må hun bidra, og det vet hun.... Så jeg føler ikke at jeg organiserer i det hele tatt, egentlig.... Nettopp fordi dagene er såpass travle... MEN: snakk med dem, da.... Ikke anklagende, ikke masende.... Spør dem hva de kunne tenke seg å drive med når de IKKE driver med skjerm. Det kan jo være alt fra å lage middag, lære å strikke, vaske kjøkkenskapet for å tjene litt penger, luke plenen for løvetann, hjelpe til med å snekre trapp.... Jeg vet ikke, men poenget er å spørre dem og å på forhånd si at "vet ikke" ikke er godtatt som svar. De må svare noe de faktisk kan tenke seg å drive med, og at de bare gjør det dumt for seg selv ved å si noe de egentlig ikke liker... Og sånn for å ha sagt det: verden er faktisk ikke som på 70-80-tallet da jeg var barn.... Mye mer foregår via skjerm... Det betyr ikke at man skal godta at de sitter med nesa i skjermen hvert våkne minutt utenom skolen... Men det betyr at man ikke kan si "det var ikke sånn da jeg var barn".... For ting har faktisk forandret seg.... Og til slutt: jeg er stemor selv, til tre - så jeg vet hvordan det er å ha barn rundt seg som kanskje ikke har den oppdragelsen man har en ide om at hadde vært den beste.... Men akkurat her MÅ man faktisk godta noe mer skjerm synes jeg, rett og slett fordi det er sånn ting er nå... Men å få til en balansegang med andre ting OGSÅ må man selvfølgelig bestrebe.... Det er mange unger som klarer å «dra ut og leke». Det er fullt mulig i dag uten nettbrett og organisert aktivitet Endret 26. august 2018 av Kjempeliten 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #11 Skrevet 26. august 2018 Dere må ta opp kampen og være konsekvente. Men dere trenger heller ikke komme med underholdning hele tiden. De tar ikke skade av å kjede seg litt. Anonymkode: 3db52...d95
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #12 Skrevet 27. august 2018 Det er ikke farlig om de surmuler. Etter at de har surmult i sofaen noen timer, finner de på noe annet. Skjermtid må begrenses. Kun en time om gangen før ei skikkelig pause her i gården. Anonymkode: 4955f...87e 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #13 Skrevet 27. august 2018 Det er også slik her. Har sklidd ut i sommer med nettbrettbruk, men jeg ser at hverdagens gjøremål allerede begrenser ipadspillingen litt. Eldstejenta i fjerde klasse har kun halv SFO, og går hjem kl tre. Hun ser på TV eller ipad frem til vi kommer hjem ca halv fem. Så er det lekser og øving på musikkinstrument og middagsmat, og annen lek (trampolina om det ikke regner, ellers playmo, tegning etc) og ipad kan hun få igjen etter middagen (velge mellom barne-tv og ipad). Hun har ingen venninner i nærheten, dessverre. Det er ikke slik at hun bare kan stikke ut og leke en halvtimes tid etter middag. Alt må planlegges, og ringes, hvem av venninnene har mamma- eller pappauke, hvem er opptatte med fritidsaktiviteter hvilken ukedag, det er litt å holde oversikt over. Anonymkode: e116b...628
Oslogs Skrevet 27. august 2018 #14 Skrevet 27. august 2018 Vi fikk vår 11-åring "hekta" på en bokserie, samt kortspill og kabal. Men hun var nok ikke den mest slitsomme skjermsliteren i utgangspunktet... Hva med å dyrke mer av deres hobbyer? Tegning, maling (kjøpe/lage et staffeli), trolldeig, baking. Eller tjene seg en femtilapp på å gå lange turer med naboens hund?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå