Gå til innhold

Trenger tips og innspill om kostholdet mitt. Hva gjør jeg galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å fortsette å gå ned noen kg. 10-15 kg er det langsiktige målet. Det er 11mnd siden fødsel og tenker at det er slikt sett Ok å tenke mer på rett mengde mat osv. Ikke direkte slanking, men sunt og godt, men ikke for store porsjoner.

En vanlig dag ka se slikt ut.

- Havregrøt på 1dl vann, ett glass melk og en kopp kaffe. Bittelitt sukker og kanel må jeg ha. Enkelte dager med litt frukt eller bær.

- lunchen består gjerne av en liten salat, mulig ett egg som protein eller bønner. Vann til

- om behov for mellommåltid liker jeg best å ta litt skyr/Kesam. Enklest i en hektisk hverdag. Ca 1dl.

- middag: 100-150g fisk, grei mengde grønnsaker til (gulrøtter, blomkål, brokkoli) + 2ss lettrømme.

kveldsmat: ett knekkebrød med skinke, tomat og agurk. En kopp te.

drikker vann gjennom dagen og til måltider.

prøver å få trent hvor jeg forbrenner 300-700kcal 2-4 ganger for uken. 

Lørdager skeier jeg ut med snop og Pepsi Max. Svært sjeldent enda, blir det et glass eller to vin i helgene. 

Forslag til hva jeg bør gjøre annerledes? Vekten står still for tiden.

Anonymkode: e5069...b2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutt meieriprodukter og sukker, erstatt det med noe annet, så løsner deg seg nok etterhvert. 

Anonymkode: 7e41a...a42

• Liker 1
Skrevet

Du spiser ganske likt meg, men mindre. Må si at med dette kostholdet hadde jeg gått ned i vekt. Er du helt sikker på at du ikke spiser mer? 

Kan si litt om hva forskjellen mellom vårt kosthold er: Jeg bruker eple på grøten, da, og aldri sukker. Drikker ikke melk. Spiser ikke skyr eller lettprodukter. Spiser en stoooor salat til lunch alltid med protein. Og generelt spiser jeg mer enn deg. (Er tynn)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker, kutte ut melken til havregrøten. 

Spiser du en pasta salat, med dressing, crutonger osv kan det fort bli ganske kaloririkt. En slik salat kan fort inneholde 600 kcal. Jeg ville også sett på mengde snop du spiser i helgen. 100 gr sjokolade er fort 550 kcal. Spiser du smågodt (vanskelig å vite hvor mye man spiser) kan man lett få i seg 1000 kcal. Har dere litt potetgull også så er det også lett å få i seg 500 kcal, 100 r potetgull er en liten skål. Bare noen tanker. Det er fort å glemme at slike varer har svært mye kalorier selvom det kanskje ikke er så mye man spiser av det.

Anonymkode: 3a507...cf3

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville også kanskje kuttet ut Pepsi Max. Jeg får ekstrem søthunger og matlyst av det.

Anonymkode: 3a507...cf3

• Liker 2
Skrevet

Hvor lenge har du holdt på? Hvis det er snakk om 1-2 uker, så kan det ta tid før du faktisk kan se nedgangen (fordi vekten svinger litt opp og ned).

Hvis du har holdt på i flere uker og vekten går ikke ned, er det kanskje lurt å laste ned en app og loggføre alt du spiser. Til og med godteri spiser og vinglassene. Husk at man lurer ingen enn seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Kostholdet ser fint ut, men hvor mye snop og utskeielser er det snakk om i helgene? Mistenker at det er her problemet ligger.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøver å fortsette å gå ned noen kg. 10-15 kg er det langsiktige målet. Det er 11mnd siden fødsel og tenker at det er slikt sett Ok å tenke mer på rett mengde mat osv. Ikke direkte slanking, men sunt og godt, men ikke for store porsjoner.

- Havregrøt på 1dl vann, ett glass melk og en kopp kaffe. Bittelitt sukker og kanel må jeg ha. Enkelte dager med litt frukt eller bær.

- lunchen består gjerne av en liten salat, mulig ett egg som protein eller bønner. Vann til

- om behov for mellommåltid liker jeg best å ta litt skyr/Kesam. Enklest i en hektisk hverdag. Ca 1dl.

- middag: 100-150g fisk, grei mengde grønnsaker til (gulrøtter, blomkål, brokkoli) + 2ss lettrømme.

Lørdager skeier jeg ut med snop og Pepsi Max. Svært sjeldent enda, blir det et glass eller to vin i helgene. 

Trolig spiser du mer enn du tror. Vei og mål all mat og drikke og før det inn i et kaloriregnskap i et par uker, så ser du fort hvor problemet ligger. Jeg vet ikke hvor gammel du er og hva du jobber med, men om du har en stillesittende jobb bør du antagelig ligge på 1300-1400 kcal daglig for å se resultater på vekten. Lykke til :) 

Anonymkode: c634e...459

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Trolig spiser du mer enn du tror. Vei og mål all mat og drikke og før det inn i et kaloriregnskap i et par uker, så ser du fort hvor problemet ligger. Jeg vet ikke hvor gammel du er og hva du jobber med, men om du har en stillesittende jobb bør du antagelig ligge på 1300-1400 kcal daglig for å se resultater på vekten. Lykke til :) 

Anonymkode: c634e...459

Det har ikke med total antall kalorier å gjøre.....det her har vi snakket om mye. Søren meg noe av det dummeste jeg hører. 
Det er typen og mengden fra karbohydratene som styrer fettsyresyntesen i kroppen. Det er det som må ses nærmere på og til hvilke tider på døgnet. 1300-1400 kcal er altfor lite til å gå ned i kilofettmasse. 

Når vi er inne på kilofettmasse, er det ikke det man snakker om å gå ned? Når vekten står stille kan det likevel være en positiv bevegelse i denne massen. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Xcase33 skrev:

Det har ikke med total antall kalorier å gjøre.....det her har vi snakket om mye. Søren meg noe av det dummeste jeg hører. 
Det er typen og mengden fra karbohydratene som styrer fettsyresyntesen i kroppen. Det er det som må ses nærmere på og til hvilke tider på døgnet. 1300-1400 kcal er altfor lite til å gå ned i kilofettmasse. 

Når vi er inne på kilofettmasse, er det ikke det man snakker om å gå ned? Når vekten står stille kan det likevel være en positiv bevegelse i denne massen. 

Du høres ut som en ekspert. Kan du utdype dette litt? 

• Liker 3
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Du spiser altfor lite...særlig når du trener i tillegg. Du bør også spise mye mer karbohydratrike måltider om morgenen. 
Har du en stressende urytmisk søvn og morgenrutiner med skrikende baby så ligger du nok på høye nivåer av stresshormoner. 
Disse forårsaker et høyt blodsukker pga energien de frigjør fra andre steder enn fettcellene. Ved høyt blodsukker så utskiller du insulin som igangsetter fettlagringen i kroppen din. 

Ikke tren mtp å forbrenne kalorier....tren for å øke insulinfølsomheten din. Da behøver kroppen din å skille ut mindre mengder insulin for å nedregulere blodsukkeret ditt de påfølgende timene.

• Liker 2
Skrevet

Trene 2-4 ganger i uken er ikke nødvendigvis mye, med mindre det er snakk om hard trening. Gåing er eksempel på dårlig for for trening som ikke forbrenner noe særlig. 

Ellers kommer det an på hvor høy du er. Jeg er ca 160 og spiser litt mindre enn deg (er slank). Skal sies at det varierer veldig hvor mye jeg trener, de siste månedene har jeg ikke trent og spiser da ca slik i mengde (holder stabil vekt):

Havregrøt på 1dl vann, ett glass melk og en kopp kaffe. Bittelitt sukker og kanel bær må jeg ha. Enkelte dager med litt frukt eller bær.

middag: 100-150g fisk, grei mengde grønnsaker til (gulrøtter, blomkål, brokkoli) 

-

Ville byttet ut sukker på havregrøt med bær hver dag. Bær er rike på antioksidanter og bra for deg. Sukker gir deg ingen næring.

Om du trener styrke vil du få større muskler som forbrenner mer kalorier selv om du sitter i ro 

Anonymkode: 050f5...dfa

Skrevet
3 minutter siden, Mariss@68 said:

Du høres ut som en ekspert. Kan du utdype dette litt? 

Hvis et måltid består av si 2000 kcal. Så er det andelen som kommer fra karbohydrater man må se nærmere på. 
Denne andelen kan variere mellom veldig mellom f.eks 2 måltider som begge inneholder 2000 kcal. 

Etter å ha identifisert hvor mange kalorier som kommer fra karbohydratene totalt sett, så må man fastslå hvilken type karbohydrater det er snakk om. 

Ta f.eks rå banan. http://www.matvaretabellen.no/banan-raa-06.525
Her ser man karbohydratene er inndelt i mono, dia og polysakkarider. Mono og dia brytes opp lett og får dermed blodsukkeret til å stige raskt. Mens polysakkarider tar lengre tid å bryte ned og gir derfor en mindre aggressiv blodsukkerprofil. 

Dette er viktig da kroppen skiller ut insulin for å nedregulere blodsukkeret fra disse karbohydratene. Desto mer insulin iomløp desto høyere fettsyresyntese. Det er insulinet som er signalføreren for alle cellene. Uten tilstedeværelsen av dette hormonet så tar man ikke opp næringen enkelt og greit.

Derfor trening anbefales til f.eks type 2 diabetikere er jo fordi deres tilstand er at de er for lite sensitive ovenfor insulin. Derfor må kroppen produsere enorme mengder som gjør at de får en usunn overvekt. Samtidig som de går rundt med et konstant høyt blodsukker. Insulin følsomheten kan bedres med f.eks daglig mosjon, da svarer kroppen bedre på hormonet.

Med forståelse for dette så ser man at det å telle total antall kalorier hvor man regner med det fra fett og proteiner ikke gir noen mening. Samtidig som man itillegg til dette ikke utviser noen forståelse for hvor mye typen karbohydrater også vil ha å si. 
Dette er grunnleggende ernæringslære, hadde ikke dette stemt så hadde man ikke hatt mulighet til å behandle diabetes f.eks. 

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kutt ut all væske (drikke) som inneholder kalorier. Et par glass vin en lørdag er innafor syntes nå jeg, bare det ikke er hver eneste helg. Vin inneholder mye sukker og karbo, så du kan jo rådføre deg på vinmonopolet også, om viner med lite eller uten tilsatt sukker. Men alt annet må bort.
Man får i seg såå mange unødvendige kalorier ved å drikke juice, melk etc.. 

Jeg er ikke fan av å kutte meieri produkter, men folk er forskjellig. Hvis du har en kropp som lagrer alt fettet fra meieri, så burde du jo kutte det ut. Jeg derimot spiser haugevis av meieri, har alltid gjort det og er nesten undervektig. 

Har du klart å gå ned hittil? Eller står du stille, eller trenger du råd iforhold til hva som står her bare? Høres jo ut som at du spiser lite løpet av en dag, utifra hva som står her. Så du burde ha rast ned i vekt.

Anonymkode: f0568...e79

Skrevet

Hvor mange kcal er dette for dagen? For meg høres det ut som det kan være under 1000 kcal hvis dette er typisk for en dag. Hvis du spiser for lite så begynner kroppen å gå på sparebluss og vekten står stille. Dette vil istedet tære på muskelmassen har jeg hørt. Ville forsøkt å spise litt mer. Spis mer proteiner for dagen. Kanskje 1500 kcal pr dag er fornuftig for deg. Trener du mye så ville jeg spist mer på de dagene du trener. Har du en aktiv hverdag på jobb så er kanskje 1500 litt for lavt også. 

Anonymkode: 9516e...047

Skrevet

Jeg bare skjønner ikke at noen kan spise så lite og ikke gå ned i vekt? Det måå være noen andre kalorier som du ikke nevner? Nesten uansett hvor mye du skeier ut i helga, Pepsi max legger man ikke på seg av. Jeg spiser mye mer enn deg og unner meg mer fett og karbohydrater, går ikke opp i vekt. Trener kanskje litt mer, men likevel🤔 

Skrevet
47 minutter siden, Pearl2.0 skrev:

Jeg bare skjønner ikke at noen kan spise så lite og ikke gå ned i vekt? Det måå være noen andre kalorier som du ikke nevner? Nesten uansett hvor mye du skeier ut i helga, Pepsi max legger man ikke på seg av. Jeg spiser mye mer enn deg og unner meg mer fett og karbohydrater, går ikke opp i vekt. Trener kanskje litt mer, men likevel🤔 

Det kan ha som jeg nevnte over med at kroppen går på sparebluss. På et Grete Roede kurs så ble nevnt. Vil jo tro at en går ned i vekt likevel, men at det går tregere. Har selv opplevd at vekten stod stille ved lavt kcal inntak. Noe er det som skjer ihvertfall. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ha som jeg nevnte over med at kroppen går på sparebluss. På et Grete Roede kurs så ble nevnt. Vil jo tro at en går ned i vekt likevel, men at det går tregere. Har selv opplevd at vekten stod stille ved lavt kcal inntak. Noe er det som skjer ihvertfall. 

Helt riktig. Hos mange, ikke alle, kan kroppen gå i sparebluss. En av årsakene kan være at hormonet t4, som til vanlig omdannes til t3, omdannes til reversert t3 i stede. Reversert t3 gjør alt kroppen holder på fettet og forbrenningen går ned. Derfor kan enkelte som spiser færre kalorier enn man forbrenner fortsatt holde seg på samme vekt og ikke gå ned i vekt. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Helt riktig. Hos mange, ikke alle, kan kroppen gå i sparebluss. En av årsakene kan være at hormonet t4, som til vanlig omdannes til t3, omdannes til reversert t3 i stede. Reversert t3 gjør alt kroppen holder på fettet og forbrenningen går ned. Derfor kan enkelte som spiser færre kalorier enn man forbrenner fortsatt holde seg på samme vekt og ikke gå ned i vekt. 

Så lenge du har et normalt stoffskifte så er ikke dette et tema. Tyroksin igangsetter en høyere forbrenning innad i cellene relativt til mengde. Hvis man har for lavt stoffskifte så får man tilskudd av legen slik at man får normalisert dette. 

Som jeg har sagt gang på gang så blir det helt feil å snakke om total antall kalorier. Kjenner jeg blir kvalmen når du igjen nevner dette. Det er kaloriene fra karbohydratene som styrer insulin utskillelsen. Det er insulin som igangsetter fettsyresyntesen i kroppen. Hva slags type karbohydrater spiller også inn, hvorvidt disse er mono, dia eller polysakkarider. Hvis du sidestiller 2 måltider med 2000 kalorier hver...så har de for det første ulike mengde kalorier som kommer fra karbohydrater. Om de så skulle hatt ca lik mengde som faktisk kom fra karbohydrater...så er det usannsynlig at de innehar like mye av mono, dia og polysakkarider. Noe som igjen betyr at de vil påvirke blodsukkeret de neste timene veldig ulikt. Da vil man få mindre\større mengde insulin frigjort innenfor la oss si 0 - 45min intervaller. Ergo vil blodsukkerprofilen variere bare pga typen karbohydrat måltidet består av. 

Det er direkte feil og misforstått slik du tenker med total antall kalorier og spise mindre. Det er ikke sånn det fungerer....jeg skulle gjerne ønske det var sånn det fungerte, for da hadde vi ikke hatt krevende sykdommer som diabetes f.eks. 

Grunnen til enkelte kan spise mer chips\cola\o.l snop enn deg f.eks og likevel være tynne er sannsynligvis pga de har bedre insulin følsomhet enn deg. Kroppen deres behøver å skille ut mindre mengde insulin mot samme mengde karbs. 

Skrevet

Kutt ut sukkeret, bruk sukrin.

Kutt ut meieriprodukter.

Kalorier inn, og ut. 

Husk å få i deg det du trenger, vitamintilskudd, omega 3 og eventuelt proteinpulver så du ikke mister muskelmasse når du slanker deg. 

Anonymkode: 482ce...0bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...