AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #1 Skrevet 25. august 2018 Planlegger en alenetur i løpet av høsten, ca 4-5 dager. Har tenkt på Dublin eller Edinburgh, noen som har tips? Til bosted, hva man kan gjøre, hvor spise etc. Er kvinne, 52 år og vant med å reise alene. Anonymkode: 0d0a5...878
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #2 Skrevet 26. august 2018 Edinburgh anbefales virkelig. Rimlige priser,vaker by og fantastisk folkeslag.Var det i fjor sommer og leide da privat leilighet(legger ved link) sånn at vi kunne spise noe ute,men også lage mate selv.Angrer ikke på det vagle.Og han som leide ut var super og leiligheten lå i gåavstand til alt https://www.booking.com/hotel/gb/edinburgh-city-apartment.en-gb.html?label=gen173nr-1FCAEoggJCAlhYSDNYBGiqAYgBAZgBLrgBB8gBDdgBAegBAfgBC5ICAXmoAgM;sid=d414d360c4a1aba452224cafd7742b82 Anonymkode: 2611a...11a 1
Gjest Linaria Skrevet 26. august 2018 #3 Skrevet 26. august 2018 Edinburgh. Har vært i Dublin rundt 15 ganger og bor i Edinburgh, og Edinburgh er mye, mye bedre. Spesielt når det kommer til priser og til puber og generelt hvor koselig byen er. Kjæresten er irsk og foretrekker også Edinburgh. Anbefaler Kim's Mini Meals (alltid kø, men går fort. Eller møt opp når de åpner, haøv seks). Full Scottish breakfast med haggis er best. De har det mange steder, sist spiste vi det på Snax cafe. Captains bar er best om du vil oppleve folkemusikk. Jeg anbefaler å bo i Old Town, ikke New Town, eller på et av hotellene på grensa mellom. Aner ikke hva slags pris du tenker, så vanskelig å anbefale noe. Vi bor også sjelden på hotell her.
Gjest Linaria Skrevet 26. august 2018 #4 Skrevet 26. august 2018 Det er forresten mye fint å gjøre i Irland, men ikke Dublin. Det beste er å komme seg på en buss ut av byen, til Galway, for elsempel. Dublin er dyr og skitten.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #5 Skrevet 26. august 2018 3 timer siden, Linaria skrev: Edinburgh. Har vært i Dublin rundt 15 ganger og bor i Edinburgh, og Edinburgh er mye, mye bedre. Spesielt når det kommer til priser og til puber og generelt hvor koselig byen er. Kjæresten er irsk og foretrekker også Edinburgh. Anbefaler Kim's Mini Meals (alltid kø, men går fort. Eller møt opp når de åpner, haøv seks). Full Scottish breakfast med haggis er best. De har det mange steder, sist spiste vi det på Snax cafe. Captains bar er best om du vil oppleve folkemusikk. Jeg anbefaler å bo i Old Town, ikke New Town, eller på et av hotellene på grensa mellom. Aner ikke hva slags pris du tenker, så vanskelig å anbefale noe. Vi bor også sjelden på hotell her. Takk for innspill 😊 Har lest tipsene dine i en annen tråd også, veldig bra. Har vært i både Irland og Skottland, men kun på flyplassen i disse byene. Vært på gruppeturer og reist litt rundt med buss. Liker virkelig folkene, naturen, atmosfæren. Håper jeg får til en langhelg. Ts Anonymkode: 0d0a5...878
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #6 Skrevet 26. august 2018 Jeg har vært i Dublin rundt to uker til sammen, og har blitt veldig glad i byen. Det er egentlig mest på grunn av menneskene der. Byen er virkelig ikke noe blikkfang i seg selv, sentrum er STAPPFULLT og bråkete, det er dyrt, trafikken er ofte marerittaktig osv. Om man er interessert i irsk historie derimot, er det ikke dumt å ta seg noen dager i Dublin. Jeg er over gjennomsnittet interessert i borgerkrigen og uavhengighetskrigen, og anbefaler alle som skal til byen å ta seg en tur til Kilmainham Gaol, hvor man får en guidet tur igjennom fengselet hvor britene plasserte(og henrettet) alt fra irske politiske fanger til barn som stjelte brød for å overleve. Fra Dublin går det også busser til rundt om i landet. Jeg var på en dagstur fra Dublin til Cliffs of Moher og Galway med en herlig guide(som virkelig kunne historien!), noe jeg absolutt vil anbefale. Veldig turist-aktig, men veldig gøy. I tillegg kjører man jo igjennom nydelig natur og koselige små landsbyer. Når det kommer til hotell, er erfaringen min ganske begrenset. Første gangen bodde jeg på et hotell midt på O'Connell street som blir sett på som hovedgata i byen. Kunne anbefalt det fordi det var uhyre billig til å ligge så sentralt, men det er dessverre nedlagt nå. Andre gangen bodde jeg en uke i leilighet rett utenfor Rathmines, som er et stykke for sentrum sør for elva. Man kan si hva man vil om at byen er stygg, men boligområdene på sørsiden av elva er fine, trygge og hyggelige, med god bussforbindelse inn til sentrum. Å være avhengig av buss var kjedelig, men man slipper alt bråket man får i sentrum, noe som er et stort pluss for min del. Fra Dublin så kommer man seg lett med DART(tog) til to nydelige småbyer som heter Malahide og Howth, som jeg virkelig vil anbefale. Velstående og pittoresk, med nydelig landskap. Sikkert finest å være der på sommeren. Kort fortalt, så er Dublin helt ok. Det er praktisk å ha base i Dublin om man vil farte litt rundt omkring. Nordsiden av byen er generelt slitt og ser ganske preget ut, og det samme kan man vel egentlig si om mange steder i sentrum. Som guiden min sa, så reiser man ikke til Dublin om det er en genuin irsk kulturopplevelse man er ute etter. Da må man til mye mindre steder, for i Dublin er mye av den tradisjonelle kulturen så å si visket ut. Anonymkode: d1871...4aa
Gjest Linaria Skrevet 26. august 2018 #7 Skrevet 26. august 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har vært i Dublin rundt to uker til sammen, og har blitt veldig glad i byen. Det er egentlig mest på grunn av menneskene der. Byen er virkelig ikke noe blikkfang i seg selv, sentrum er STAPPFULLT og bråkete, det er dyrt, trafikken er ofte marerittaktig osv. Om man er interessert i irsk historie derimot, er det ikke dumt å ta seg noen dager i Dublin. Jeg er over gjennomsnittet interessert i borgerkrigen og uavhengighetskrigen, og anbefaler alle som skal til byen å ta seg en tur til Kilmainham Gaol, hvor man får en guidet tur igjennom fengselet hvor britene plasserte(og henrettet) alt fra irske politiske fanger til barn som stjelte brød for å overleve. Fra Dublin går det også busser til rundt om i landet. Jeg var på en dagstur fra Dublin til Cliffs of Moher og Galway med en herlig guide(som virkelig kunne historien!), noe jeg absolutt vil anbefale. Veldig turist-aktig, men veldig gøy. I tillegg kjører man jo igjennom nydelig natur og koselige små landsbyer. Når det kommer til hotell, er erfaringen min ganske begrenset. Første gangen bodde jeg på et hotell midt på O'Connell street som blir sett på som hovedgata i byen. Kunne anbefalt det fordi det var uhyre billig til å ligge så sentralt, men det er dessverre nedlagt nå. Andre gangen bodde jeg en uke i leilighet rett utenfor Rathmines, som er et stykke for sentrum sør for elva. Man kan si hva man vil om at byen er stygg, men boligområdene på sørsiden av elva er fine, trygge og hyggelige, med god bussforbindelse inn til sentrum. Å være avhengig av buss var kjedelig, men man slipper alt bråket man får i sentrum, noe som er et stort pluss for min del. Fra Dublin så kommer man seg lett med DART(tog) til to nydelige småbyer som heter Malahide og Howth, som jeg virkelig vil anbefale. Velstående og pittoresk, med nydelig landskap. Sikkert finest å være der på sommeren. Kort fortalt, så er Dublin helt ok. Det er praktisk å ha base i Dublin om man vil farte litt rundt omkring. Nordsiden av byen er generelt slitt og ser ganske preget ut, og det samme kan man vel egentlig si om mange steder i sentrum. Som guiden min sa, så reiser man ikke til Dublin om det er en genuin irsk kulturopplevelse man er ute etter. Da må man til mye mindre steder, for i Dublin er mye av den tradisjonelle kulturen så å si visket ut. Anonymkode: d1871...4aa Enig i at Kilmainham Gaol er et must i Dublin, og at det er bedre som bare til å reise rundt omkring, istedenfor å bare holde seg i byen. Synes det er ganske lite Irland igjen i Dublin. Kjæresten er fra et knøttlite sted i Tipperary (finnes ikke hoteller der) og der er det så irsk som det kan bli, på godt og vondt.
Lady Lovelylocks Skrevet 28. august 2018 #8 Skrevet 28. august 2018 Førstevalget mitt er alltid Edinburgh. 1
Gjest Overrasket Skrevet 28. august 2018 #9 Skrevet 28. august 2018 Jeg liker Skotland, jeg liker Irland, jeg liker Edinburgh, jeg liker ikke Dublin. Men, må du velge? Hva med å fly inn til Edinburgh, fly mellom Edinburgh og Dublin, og dra hjem?
Gjest Linaria Skrevet 29. august 2018 #10 Skrevet 29. august 2018 22 hours ago, Overrasket said: Jeg liker Skotland, jeg liker Irland, jeg liker Edinburgh, jeg liker ikke Dublin. Men, må du velge? Hva med å fly inn til Edinburgh, fly mellom Edinburgh og Dublin, og dra hjem? Veldig enig her.
Gjest Overrasket Skrevet 29. august 2018 #11 Skrevet 29. august 2018 45 minutter siden, Linaria said: Veldig enig her. Jeg er enig med deg også, ikke overraskende egentlig
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #12 Skrevet 29. august 2018 På 26.8.2018 den 10.09, AnonymBruker skrev: Edinburgh anbefales virkelig. Rimlige priser,vaker by og fantastisk folkeslag.Var det i fjor sommer og leide da privat leilighet(legger ved link) sånn at vi kunne spise noe ute,men også lage mate selv.Angrer ikke på det vagle.Og han som leide ut var super og leiligheten lå i gåavstand til alt https://www.booking.com/hotel/gb/edinburgh-city-apartment.en-gb.html?label=gen173nr-1FCAEoggJCAlhYSDNYBGiqAYgBAZgBLrgBB8gBDdgBAegBAfgBC5ICAXmoAgM;sid=d414d360c4a1aba452224cafd7742b82 Anonymkode: 2611a...11a Takk for tips 😊 Anonymkode: 0d0a5...878
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #13 Skrevet 29. august 2018 På 26.8.2018 den 20.44, AnonymBruker skrev: Jeg har vært i Dublin rundt to uker til sammen, og har blitt veldig glad i byen. Det er egentlig mest på grunn av menneskene der. Byen er virkelig ikke noe blikkfang i seg selv, sentrum er STAPPFULLT og bråkete, det er dyrt, trafikken er ofte marerittaktig osv. Om man er interessert i irsk historie derimot, er det ikke dumt å ta seg noen dager i Dublin. Jeg er over gjennomsnittet interessert i borgerkrigen og uavhengighetskrigen, og anbefaler alle som skal til byen å ta seg en tur til Kilmainham Gaol, hvor man får en guidet tur igjennom fengselet hvor britene plasserte(og henrettet) alt fra irske politiske fanger til barn som stjelte brød for å overleve. Fra Dublin går det også busser til rundt om i landet. Jeg var på en dagstur fra Dublin til Cliffs of Moher og Galway med en herlig guide(som virkelig kunne historien!), noe jeg absolutt vil anbefale. Veldig turist-aktig, men veldig gøy. I tillegg kjører man jo igjennom nydelig natur og koselige små landsbyer. Når det kommer til hotell, er erfaringen min ganske begrenset. Første gangen bodde jeg på et hotell midt på O'Connell street som blir sett på som hovedgata i byen. Kunne anbefalt det fordi det var uhyre billig til å ligge så sentralt, men det er dessverre nedlagt nå. Andre gangen bodde jeg en uke i leilighet rett utenfor Rathmines, som er et stykke for sentrum sør for elva. Man kan si hva man vil om at byen er stygg, men boligområdene på sørsiden av elva er fine, trygge og hyggelige, med god bussforbindelse inn til sentrum. Å være avhengig av buss var kjedelig, men man slipper alt bråket man får i sentrum, noe som er et stort pluss for min del. Fra Dublin så kommer man seg lett med DART(tog) til to nydelige småbyer som heter Malahide og Howth, som jeg virkelig vil anbefale. Velstående og pittoresk, med nydelig landskap. Sikkert finest å være der på sommeren. Kort fortalt, så er Dublin helt ok. Det er praktisk å ha base i Dublin om man vil farte litt rundt omkring. Nordsiden av byen er generelt slitt og ser ganske preget ut, og det samme kan man vel egentlig si om mange steder i sentrum. Som guiden min sa, så reiser man ikke til Dublin om det er en genuin irsk kulturopplevelse man er ute etter. Da må man til mye mindre steder, for i Dublin er mye av den tradisjonelle kulturen så å si visket ut. Anonymkode: d1871...4aa Takk for tips, men tror det blir Edinburgh hvis det blir tur 😊 ts Anonymkode: 0d0a5...878
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #14 Skrevet 29. august 2018 På 28.8.2018 den 20.09, Overrasket skrev: Jeg liker Skotland, jeg liker Irland, jeg liker Edinburgh, jeg liker ikke Dublin. Men, må du velge? Hva med å fly inn til Edinburgh, fly mellom Edinburgh og Dublin, og dra hjem? Tror det blir hektisk på noen få dager. Tenker det blir Edinburgh 😊 Anonymkode: 0d0a5...878
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #15 Skrevet 30. august 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips, men tror det blir Edinburgh hvis det blir tur 😊 ts Anonymkode: 0d0a5...878 Er nok ikke et dumt valg det, nei Anonymkode: d1871...4aa
Gjest Kritt Skrevet 30. august 2018 #16 Skrevet 30. august 2018 Jeg synes Dublin er fantastisk, og om du har tid ta gjerne en tur til områdene rundt, f.eks. en fottur i Wicklow http://www.wicklowway.com/. Nydelig - og artige puber underveis
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #17 Skrevet 31. august 2018 Har vert begge Steder. Dublin helt klart! Anonymkode: 7c7f5...c97 1
Gjest Linaria Skrevet 31. august 2018 #18 Skrevet 31. august 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Har vert begge Steder. Dublin helt klart! Anonymkode: 7c7f5...c97 Kan jeg få lov å spørre hvorfor?
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #19 Skrevet 31. august 2018 Syntes Dublin var mye koseligere Flyplassen lå bare noen minutter fra byen blant annet, God shoppingate, god mat! Anonymkode: 7c7f5...c97
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #20 Skrevet 31. august 2018 Har vært to ganger i Dublin, en gang i Edinburgh. Dublin er uhøytidelig, nedpå, føles som en liten by. Tok forstadstoget og vandret rundt langs kysten, handlet bøker, fikk en morsom omvisning på universitetet, var på en gammel pub... Edinburgh var vakker, men vanskeligere å komme inn på. Fikk liksom ikke helt taket på byen. Anonymkode: 9b98f...754
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå