Gå til innhold

frukt/grønnsaker først i butikken- why?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen anelse om dette spørsmålet hører til her, men prøver likevel:

Er det noen som har en anelse om hvorfor frukt og grønnsaker som oftest er den første avdelinga ma klmmer kommer til i en butikk? Det de jo fullstendig idiotisk, av minst 2 grunner: 1. når man sende kommer til melk, kjøttdeig, brus og andre tunge varer, må man grave opp og ommøblere voldsomt for å ikke skvise frukt/grønnsaker i kurven/vogna. 2. frukt/grønnsaker er ofte tilbehør til annen mat. Det er veldig greit å handle hovedingrediensene først. 

Anonymkode: 934b3...837

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke tilfeldig at frukt/grønt-avdelingen er først. Om en har en innbydende frukt/grønt-avdeling kjøper kunder gjerne mer ellers i butikken. 

Anonymkode: 22f0a...4a8

• Liker 6
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke tilfeldig at frukt/grønt-avdelingen er først. Om en har en innbydende frukt/grønt-avdeling kjøper kunder gjerne mer ellers i butikken. 

Anonymkode: 22f0a...4a8

Jeg skjønner jo selvsagt at det ikke er tilfeldig, jeg synes bare det er utrolig upraktisk og fatter ikke poenget? Det er jo ingen som tenker "å for en fin grønnsaksaveling", passerer den og kommer tilbake senere. Ale driver jo å knoter og omrokkerer varer, knuser avacadoer og styrer.

• Liker 3
Skrevet

Butikkene jeg handler i har store nok vogner til at jeg kan legge eventuelle lettknuselige ting jeg tar tidlig i et hjørne av vogna. Og dessuten så har slett ikke alle butikkene jeg handler i frukten først heller.

Anonymkode: 86d52...f53

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har en anelse om hvorfor frukt og grønnsaker som oftest er den første avdelinga ma klmmer kommer til i en butikk? Det de jo fullstendig idiotisk, av minst 2 grunner: 1. når man sende kommer til melk, kjøttdeig, brus og andre tunge varer, må man grave opp og ommøblere voldsomt for å ikke skvise frukt/grønnsaker i kurven/vogna. 2. frukt/grønnsaker er ofte tilbehør til annen mat. Det er veldig greit å handle hovedingrediensene først. 

Jeg skjønner hva du mener, for de fleste butikkene er som du forklarer.  Men ikke alle er slik.

I min faste butikk har de brød som første avdeling, etterfulgt av drikkevarer.  I denne butikken ligger frukt/grøntavdelingen på tilbakeveien til kassen.

Uansett må jeg ommøblere i vogna før betaling, for jeg vil ha de tyngste varene først på båndet, slik at de kommer nederst i posene.

Uansett i hvilken rekkefølge varene blir lagt i vogna blir det "feil" ved pakking.

Anonymkode: dd9a4...0b5

• Liker 1
Skrevet

De fleste butikker over et visst areal følger et standard/anbefalt oppsett fra butikkjeden hvor da grønnsaksavdelingen ofte kommer først. Men jeg har merket at coopbutikkene ofte har grønnsaksavdelingen lengre inne i butikken, så kanskje de har annerledes oppsett enn rema og norgesgruppen. Her jeg bor er mange kiwibutikker veldig like, eventuelt bare snudd speilvendt av hverandre. Mange kiwibutikker med stort rektangulært lokale følger det oppsettet, mens bare de litt mindre som kanskje har L-formet lokale, må plassere ting mer der det praktisk passer.

Ellers er ingenting tilfeldig. Det er plassert strategisk slik at man må innom alle kategoriene og ikke kan unngå å gå glipp av å se varene på vei ut. Det er heller ikke tilfeldig at godteri og andre unødvendigheter ofte er plassert ved kasseområdet, da dette er noe de færreste planlegger å kjøpe, men blir fristet til på vei ut.

Anonymkode: c5699...b5f

Skrevet

Jeg elsker min coop xtra, som har grønnsaker etter kjøtt og middagsvarer! Nettopp av den grunnen. Herregud så mange runder jeg har hatt i andre butikker hvor jeg sliter med å tenke ut middag, går for taco, og så må tilbake igjen til grønnsakene. Veldig irriterende. (Jeg er funksjonshemmet, så merker ekstremt godt den ekstra runden i butikkene om de er møblert upraktisk).

Anonymkode: 52771...121

• Liker 3
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Butikkene jeg handler i har store nok vogner til at jeg kan legge eventuelle lettknuselige ting jeg tar tidlig i et hjørne av vogna. Og dessuten så har slett ikke alle butikkene jeg handler i frukten først heller.

Anonymkode: 86d52...f53

Om man gidder å bruke vogn, ja, men til daglig handling er det vel vanligst å bare bruke sånne store trillekurver.

Skrevet

Fungerer utmerket, synes jeg. Jeg har jo planlagt menyen før jeg går inn i butikken. Så vet jo hvilke grønnsaker jeg trenger uten at kyllingen er på plass i vogna. 

Og når det gjelder vekt ser jeg virkelig ikke problemet. Poteter, rotgrønnsaker, løk, epler +++ legges nederst i vogna/kurven, så legges urter, druer +++ oppå dette. Man vet jo at melk med mer må ha sin plass etterhvert. 

Anonymkode: e3b91...086

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Om man gidder å bruke vogn, ja, men til daglig handling er det vel vanligst å bare bruke sånne store trillekurver.

Kanskje vanligst, men det føles bedre å bruke vogn selv om du ikke ender opp med å kjøpe så mye. Bruker alltid vogn, med mindre jeg vet jeg trenger bare 2-3 ingridienser til noe jeg skal lage. Når du først har brukt vogn noen ganger ved kjøp av 15-30 varer, så går du aldri tilbake til trillekurv

Anonymkode: 72dd2...30c

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri så mye på en gang at jeg får trøbbel med at grønnsakene moses, har aldri tenkt på den problemstillingen  :fnise:   Synes heller ikke det gjør noe om jeg må gå litt frem og tilbake i butikken da, som regel kommer jeg på noe jeg har glemt uansett.  Det eneste jeg misliker er veldig store butikker hvor jeg ikke er kjent, og hvor jeg må gå rundt og lete etter ting hele tiden.

Anonymkode: 97c05...a5e

Skrevet

Har virkelig aldri sett på dette som et problem, har heller ikke observert folk som står å ommøblerer handlevognen. Jeg handler en gang i uken, planlegger middager og skriver handleliste før jeg går i butikken. Null problemer med å handle frukt og grønt først, i likhet med en over legger jeg poteter, gulrøtter og tunge ting nederst, og så sopp, tomater og knusbare ting oppå det. Alt ligger i et hjørne av vogna, og det er god plass til å legge store og tunge ting andre steder uten at det ødelegger noe. På de store handlevogene er det også en separat rom forran der drikke  kan settes så det ikke faller over andre ting. De gangene jeg bruker kurv skal jeg ha så lite at det ikke er noe problem. Lær deg til å skrive handleliste og stable i vogn, så er problemet løst. 

Anonymkode: 6ce05...6de

• Liker 2
Skrevet

Det er for å inspirere. Innbydende frukt og grønt gir et godt første inntrykk. For 15-20 år siden hadde Rema 1000 toalettpapir først. Det er liksom ikke så hyggelig førsteinntrykk. 

Alt du ser i butikken er blitt nøye plassert og det gjøres stadig endringer for at forbruker skal legge igjen mest mulig penger. Jeg jobber i daglivare som frukt og grønt ansvarlig og jeg plasserer varer utifra hvor de selger best. Setter jeg druer på rett plass, kan det selge trippelt så mye enn det ellers ville gjort. Sesong varer, varer som har god brutto, plassere på steder som skaper impulskjøp. Kunden skulle ikke ha det, men pågrunn av plassering og fremstilling skaper det salg. Sånn er alle butikker langt opp. Jeg ser daglig kunder som uten å tenke over det legger varer ned i vogna, som de helt tydelig ikke hadde planlagt å kjøpe i utgangspunktet.

Anonymkode: d44ed...477

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke med dere, men her har vi handlevogner som er delt foran på vognen. Satt opp en vegg innsiden, foran på handlevognen. Der legger jeg frukt, egg og andre ting som lett kan knuses. Andre varer i hoved"rommet" i handlevognen. Har dere ikke sånt, så handler du de største og tyngste varene først, og frukt/grønt til sist. Verre er det ikke..

Skrevet

OK, presisering da: Gjelder mindre butikker til daglighandling, ikke store butikker der man tar ukeshandelen med vogn. Det er jeg snakker om.

F.eks. lokale Spar/Eurospar-butikker. Utmekret butikk ellers, unntatt plasseringen av frukt/grønt. Blir mye fram og tilbake, irriterende når man har dårlig tid (og det har man jo ofte).

HI

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

OK, presisering da: Gjelder mindre butikker til daglighandling, ikke store butikker der man tar ukeshandelen med vogn. Det er jeg snakker om.

F.eks. lokale Spar/Eurospar-butikker. Utmekret butikk ellers, unntatt plasseringen av frukt/grønt. Blir mye fram og tilbake, irriterende når man har dårlig tid (og det har man jo ofte).

HI

Som sagt, bruk handlevogn til daglighandlingen. Når det er en så enkel løsning på problemet, så skjønner jeg ikke at du fortsatt har lyst å irritere deg

Skrevet

Psykologi. Frukt og grønt har sterke farger og lukter godt, du får lyst til å plukke med deg noe med en gang du kommer inn i butikken. Og da er du i "shoppemodus" med en gang. 

Har du tenkt på hvorfor melk og brød ofte står helt innerst i butikken? Det er fordi det sannsynligvis er noe du skal ha, og da må du gjennom hele butikken for å komme til det. Så får du med deg alle de andre hyllene med tilbud på veien.. 

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, bruk handlevogn til daglighandlingen. Når det er en så enkel løsning på problemet, så skjønner jeg ikke at du fortsatt har lyst å irritere deg

Det tar forbaska mye lengre tid med vogn når man bare skal ha varer nok til å fylle en kurv. Vognene står mye lengre unna, dessuten har man jo "aldri" mynter på seg for å kunne bruke dem. 

God nok forklaring?

HI

Skrevet

Da henter du de tyngste varene først og går tilbake til frukt og grønt-avdelingen for å hente det du ska ha.

Problem løst.

Anonymkode: 8587b...50e

Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er for å inspirere. Innbydende frukt og grønt gir et godt første inntrykk. For 15-20 år siden hadde Rema 1000 toalettpapir først. Det er liksom ikke så hyggelig førsteinntrykk. 

Anonymkode: d44ed...477

Ikke bare for 15-20 år siden:-) I den lokale Rema butikken så jeg nylig at de hadde tilbud på storpakker eller sekker med dopapir. Dette hadde de plassert utenfor sperrebommen inn til butikken, sånn at alle passerte dem på vei inn. Sånn klar beskjed liksom; "Kjøper du mat her, vil du trenge en storsekk av disse!" :fnise:

Endret av Million
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...