Gå til innhold

Hamster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir man ordentlig glad i en hamster? 

Anonymkode: a4795...8f1

Videoannonse
Annonse
Gjest Kendall
Skrevet

Hmm... Rart spørsmål. Kommer jo ann på om du er glad i dyr :) 

Skrevet

En hamster gir ikke så mye tilbake som en hund. Men kan den bety like mye likevel. Hadde vært fint om noen med erfaring fra å ha hamster vil si noe om det :) 

Anonymkode: a4795...8f1

Skrevet

Uansett om du skal skaffe hamster, så bør du gjøre dette hos en oppdretter. For er det en ting som gjør at folk ikke vil ha hamster igjen, så er det butikk-hamster som biter. Mange hamstere og andre smådyr fra butikk kommer fra Imazo eller andre grosister som produserer dyr for salg i butikk. Disse er ikke vant med håndtering og er derfor ofte stresset og føler seg truet. Noen av de må man bruker måneder på å få tam og noen blir aldri fortrolige i det hele tatt og spesielt dverghamstere.. Hos oppdrettere derimot er hamster ungene håndtert daglig fra 2 ukers alder og fram til de er leveringsklare etter 5 uker.

Gå inn på www.norskhamsterklubb.no og les litt om hold av hamster. At de får rett bur og utstyr er også viktig for at de ikke skal være stresset og holde deg våken om natten :P Hamstere er skumringsdyr som er våken på tiden når solen går opp eller ned. De sover gjerne dagtid og liker overhode ikke å bli vekket. Samtidig løper en hamster flere km hvert døgn, derfor er det viktig at de har nok plass å aktivisere seg på, siden størstedelen av tiden tilbringer de i et bur.

Personlig anbefaler jeg et stort akvarie på mer enn 180 liter. Grunnflaten er viktig, høyden kan godt være 45-50cm for å gjøre innredningen praktisk og variert. Med akvarie eller annet glassbur, slipper du problemer med tannskade som følge av at de gnager på gitter (noe som også bråker mye...). Så bare et personlig råd der altså. Men det krever at de har stor plass, så du kan innrede og variere. Mye tre leker/hus osv, som de isteden kan gnage på.

Er forøvrig oppdretter selv og vært det i flere år. Om det ikke bor en oppdretter i nærheten av deg, er frakt ofte også mulig å ordne på noe vis.

Skrevet

Nei, ikke jeg hvertfall

Skrevet

Jeg fikk meg dverghamster for rundt et halvt år siden, og ble positivt overrasket over hvor glad man faktisk kan bli i de små dyrene. Han var kjøpt i dyrebutikk, og jeg har ikke opplevd noen problemer, (men kjenner noen i dyrebutikken som sosialiserte ham og passet på at han hadde godt lynne før jeg skulle velge hvilken jeg skulle ha), men vil allikevel anbefale oppdretter grunnet det som står i innlegget til senepsa. 

Min er nå blitt både tam og fortrolig, men vet dette ikke gjelder for alle, da noen biter mer enn andre. Merker at spesielt om jeg har tatt på mat eller vasket hendene med en såpe som lukter blomster/frukt kan jeg bli bitt, men som regel ikke så veldig hardt. Mye god informasjon å finne på nettet, så les deg opp på mat og bur, i tillegg finnes en del nyttige tips på YouTube :)

Anonymkode: 7928b...63b

Skrevet
På 26.8.2018 den 1.37, senepsa skrev:

Uansett om du skal skaffe hamster, så bør du gjøre dette hos en oppdretter. For er det en ting som gjør at folk ikke vil ha hamster igjen, så er det butikk-hamster som biter. Mange hamstere og andre smådyr fra butikk kommer fra Imazo eller andre grosister som produserer dyr for salg i butikk. Disse er ikke vant med håndtering og er derfor ofte stresset og føler seg truet. Noen av de må man bruker måneder på å få tam og noen blir aldri fortrolige i det hele tatt og spesielt dverghamstere.. Hos oppdrettere derimot er hamster ungene håndtert daglig fra 2 ukers alder og fram til de er leveringsklare etter 5 uker.

Gå inn på www.norskhamsterklubb.no og les litt om hold av hamster. At de får rett bur og utstyr er også viktig for at de ikke skal være stresset og holde deg våken om natten :P Hamstere er skumringsdyr som er våken på tiden når solen går opp eller ned. De sover gjerne dagtid og liker overhode ikke å bli vekket. Samtidig løper en hamster flere km hvert døgn, derfor er det viktig at de har nok plass å aktivisere seg på, siden størstedelen av tiden tilbringer de i et bur.

Personlig anbefaler jeg et stort akvarie på mer enn 180 liter. Grunnflaten er viktig, høyden kan godt være 45-50cm for å gjøre innredningen praktisk og variert. Med akvarie eller annet glassbur, slipper du problemer med tannskade som følge av at de gnager på gitter (noe som også bråker mye...). Så bare et personlig råd der altså. Men det krever at de har stor plass, så du kan innrede og variere. Mye tre leker/hus osv, som de isteden kan gnage på.

Er forøvrig oppdretter selv og vært det i flere år. Om det ikke bor en oppdretter i nærheten av deg, er frakt ofte også mulig å ordne på noe vis.

Hva skal jeg bruke i steden for vatt til hamsteret mitt?

Anonymkode: b1afb...c15

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal jeg bruke i steden for vatt til hamsteret mitt?

First Price toalettpapir :) riv ark og legg arkene i en bunke, også river du strimler av bunken og har dette i huset eller bare legge det i buret så fikser hamsteren resten. Trygt og billig.

Vil du ha noe dyrere og mer fargerikt, kan du kjøpe CareFresh i dyrebutikken.

Skrevet
På 28.8.2018 den 0.25, senepsa skrev:

First Price toalettpapir :) riv ark og legg arkene i en bunke, også river du strimler av bunken og har dette i huset eller bare legge det i buret så fikser hamsteren resten. Trygt og billig.

Vil du ha noe dyrere og mer fargerikt, kan du kjøpe CareFresh i dyrebutikken.

Takk! 

Skrevet

Ja, man kan bli glad i en hamster. Har selv tre stk, og ni små unger nå. Den eldste av mine, som nå er litt over to år, synger på siste verset - og det er han vi er blitt mest glad i. Han har et lynne som er tvers igjennom godt. Nå er det kjempetrist å tenke på at han dø når som helst. Bruker litt ekstra tid på ham de siste månedene han har igjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...