Gjest MrsL Skrevet 13. mars 2005 #1 Skrevet 13. mars 2005 http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/03/13/426093.html Jeg blir rett og slett kvalm når jeg leser slike ting som dette. Hva i helvete er det som gjør at folk tror de kan gjøre slikt mot andre uskyldige mennesker??? :evil:
tingeling Skrevet 13. mars 2005 #2 Skrevet 13. mars 2005 :evil: Er helt satt ut etter å ha lest om dette... Noen som vet om det er noe man kan gjøre; noenman kan skrive til, sende penger til etc for å støtte henne? Tingeling
Gjest Devil's Spawn Skrevet 13. mars 2005 #3 Skrevet 13. mars 2005 Det er ikke Pakistans straffesystem, men en straffemetode som en stamme-"domstol" har brukt. De ble i utgangspunktet dømt til døden, men ble sluppet fri nå.
Gjest Bettie-ikke på nå Skrevet 13. mars 2005 #4 Skrevet 13. mars 2005 Men en høyere domstol har bestemt at saken skal opp igjen, etter at offeret selv anket frigivningen.
manji Skrevet 14. mars 2005 #5 Skrevet 14. mars 2005 Det er ikke Pakistans straffesystem, men en straffemetode som en stamme-"domstol" har brukt. De ble i utgangspunktet dømt til døden, men ble sluppet fri nå. I ettertid har det vist seg at Mais lillebror aldri hadde beått et slikt «lovbrudd». Dette irriterer meg noe. Bare fordi det ikke likner tradisjonelle vestlige straffesystemer, - metoder, velger mange å undergrave troverdigheten deres ved å benytte gåseøyne hver gang de omtaler praksisen deres. Jo, det var "bra". Sikkert "fint" det. Er ikke dette en form for sarkasme, så aner ikke jeg. :-?
Caramba Skrevet 14. mars 2005 #6 Skrevet 14. mars 2005 Forferdelig sak, og forferdelig praksis... Håper denne saken kan være med på å avvikle hele ordningen. Pakistanske kvinner må få bedre beskyttelese, et land burde ikke få slippe unna med å praktisere slike forhistoriske straffer uten at verdenssamfunnet reagerer. Dette irriterer meg noe. Bare fordi det ikke likner tradisjonelle vestlige straffesystemer, - metoder, velger mange å undergrave troverdigheten deres ved å benytte gåseøyne hver gang de omtaler praksisen deres. Det at Rattelshake omtaler dette stammerådet som "domstol" i gåseøyne er da bare rett og rimelig? De følger jo ikke formelle lovverk, men baserer dommene sine på gamle tradisjoner. Sånn har hvertfal jeg forstått det.......... Så veldig troverdige er de heller ikke, spør du meg.
Gjest Valhalla Skrevet 14. mars 2005 #7 Skrevet 14. mars 2005 Vi kan dømme praksiser i andre kulturer hvis de er gale, kulturrelativisme*spit* er ikke noe særlig
manji Skrevet 14. mars 2005 #8 Skrevet 14. mars 2005 Forferdelig sak, og forferdelig praksis... Håper denne saken kan være med på å avvikle hele ordningen. Pakistanske kvinner må få bedre beskyttelese, et land burde ikke få slippe unna med å praktisere slike forhistoriske straffer uten at verdenssamfunnet reagerer. Det at Rattelshake omtaler dette stammerådet som "domstol" i gåseøyne er da bare rett og rimelig? De følger jo ikke formelle lovverk, men baserer dommene sine på gamle tradisjoner. Sånn har hvertfal jeg forstått det.......... Så veldig troverdige er de heller ikke, spør du meg. Nei, det synes jeg da så aldeles ikke. Er reglene hjemme hos deg "bedre", bare fordi du har tatt deg tid til å sette deg ned med sammen med familien å skrive dem ned? Blir ikke noe mindre "domstol" eller "lovbrudd", bare fordi de følger tradisjoner. Du må ikke henge deg opp i hva domstolen består av, eller hva regelverket deres definerer som lovbrudd. Poenget her er at stammerådet fungerer som domstol, og ut ifra verdiene og skikkene definerer de hva som er upassende oppførsel og passende straff. Det, hvis det ikke er åpenbart, er det samme som vi gjør. Vi, i vår kultur, dømmer ut ifra våre skikker, normer, verdier, tradisjoner og prinsipper, og de ut ifra deres. Hadde jeg vært et sosialantropolog hadde jeg gitt deg deng. :titteskummeltpåcaramba:
Gjest Valhalla Skrevet 14. mars 2005 #10 Skrevet 14. mars 2005 Vi er heldigvis ikke sosialantropologer og slipper å kaldt distansere oss, riste på skuldrene og si "jaja det er en del av deres kultur". Vi kan dømme andres kultur utifra vår egen og vi bør gjøre det. Det gjelder f.eks. ting som dette, omskjæring av jenter osv. Kulturrelativisme er en farlig ting og leder til likegyldighet og aksept av grusomheter vi aldri ville akseptert for våre egne.
Gjest Melk Skrevet 14. mars 2005 #11 Skrevet 14. mars 2005 Manji: Man kan skrive "domstol" fordi de heller ikke er anerkjent av Pakistan, de er ikke rettskraftige og kan overkjøres av det formelle lovverket. de forholder seg ikke til Pakistans offisielle lover. Det blir som om Brummundals eldste satte seg ned og fant på hva som var rett og galt. OK, kanskej en lokal skikk, men likefullt en "domstol" og ikke en domstol.
Caramba Skrevet 14. mars 2005 #12 Skrevet 14. mars 2005 Hadde jeg vært et sosialantropolog hadde jeg gitt deg deng. :titteskummeltpåcaramba: He he he, da kan det være jeg måtte gitt deg "deng" tilbake........
Gjest Devil's Spawn Skrevet 14. mars 2005 #13 Skrevet 14. mars 2005 Dette irriterer meg noe. Bare fordi det ikke likner tradisjonelle vestlige straffesystemer, - metoder, velger mange å undergrave troverdigheten deres ved å benytte gåseøyne hver gang de omtaler praksisen deres. Min troverdighet til denne "domstolen" (ja med gåsetegn), er min rett til å mene hva jeg vil om. Jeg synes ikke en "domstol" som dømmer uskyldige til voldekt er noen domstol.
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2005 #14 Skrevet 14. mars 2005 Vi er heldigvis ikke sosialantropologer og slipper å kaldt distansere oss, riste på skuldrene og si "jaja det er en del av deres kultur". Vi kan dømme andres kultur utifra vår egen og vi bør gjøre det. Det gjelder f.eks. ting som dette, omskjæring av jenter osv. Kulturrelativisme er en farlig ting og leder til likegyldighet og aksept av grusomheter vi aldri ville akseptert for våre egne. Ja da, ja da, vi kan tenke selv. Unni Wikan, Barth, Hylland-Eriksen og de andre irriterende sosialantropologene som forsvarer alt i kulturrelativismens navn er "ute" for lengst. Men jeg tror også at du misforstår litt her. Med "Kulturrelativisme" menes ikke at man skal godta at noe skjer bare fordi det skjer i akkurat den kulturen/samfunnet. Kulturrelativisme betyr, etter min mening, at man må forstå hendelser ut fra det samfunn de oppstår i. Det å forstå er noe helt annet enn det å godta og å akseptere, kjære Valhalla. Når det gjelder gjeng-voldtektene betyr altså dette at en sosialantropolog vil kunne forklare hvorfor dette er typdisk i et samfunn(ut fra samfunnets unike historie og forutsetninger/tankemåter). Sosialantropologen kan samtidig mene at det menneskelig sett er forkastelig og uakseptabelt.
Gjest Bettie-ikke på nå Skrevet 14. mars 2005 #16 Skrevet 14. mars 2005 Det var ikke en domstol, men de eldstes råd som dømte henne . Til nød kan man sammenligne rådet med et forliksråd. I mange områder i Pakistan har disse rådene fått forbud mot å "dømme" i saker som ikke dreier seg om uenighet rundt eiendom eller eiendeler ol. Andre saker skal domstolene ta seg av. Pakistans president forsøker å bevege lovgivningen i en mer menneskerettighetsretning, men led nederlag for sitt siste lovforslag i den lovgivende forsamlingen med begrunnelse om at loven ikke var islamsk nok.
Wayah Skrevet 17. mars 2005 #17 Skrevet 17. mars 2005 ... For en modig dame! Har dere lest om hva hun gjør for lokalsamfunnet sitt? Og nå er det en pakistansk redaktør/journalist som ønsker å gifte seg med henne også(litt pr-kåt kanskje, men det er muligens bra, jeg vet ikke) Link til siden hennes: http://www.mukhtarmai.com/
Gjest Seleena Skrevet 26. mars 2005 #18 Skrevet 26. mars 2005 Synd å sei det, men det er ikkje for ingenting eg blir kalla "manhater" :evil:
Gjest Devil's Spawn Skrevet 26. mars 2005 #19 Skrevet 26. mars 2005 Synd å sei det' date=' men det er ikkje for ingenting eg blir kalla "manhater" :evil:[/quote'] Trangsynt og kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå