Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det 7 uker siden fødsel og jeg har fått tilbake mensen. Jeg ammer ikke 😊 så da kommer spørsmålet om prevensjon... vi vil gjerne ha en til, kanskje ikke allerede nå men vi vil heller ikke vente så alt for lenge.. problemet er at vi brukte 3 år på førstemann, så er livredd for at det tar like lang tid nå:/ bør jeg begynne på p piller? Eller hva burde jeg gjøre?😥

Videoannonse
Annonse
Skrevet
25 minutter siden, Forever22 skrev:

Nå er det 7 uker siden fødsel og jeg har fått tilbake mensen. Jeg ammer ikke 😊 så da kommer spørsmålet om prevensjon... vi vil gjerne ha en til, kanskje ikke allerede nå men vi vil heller ikke vente så alt for lenge.. problemet er at vi brukte 3 år på førstemann, så er livredd for at det tar like lang tid nå:/ bør jeg begynne på p piller? Eller hva burde jeg gjøre?😥

Kondom

Anonymkode: 23004...50a

• Liker 4
Skrevet

Hvis dere brukte 3 år på første hadde jeg ikke startet hormonprevensjon. Hadde gått for kondom. Men selvsagt avhengig av alderen din også. Er du over 30 år og slet med førstemann ville jeg i allefall aldri begynt på p piller. Da ville jeg også vært litt raskere dvs ikke ventet mer enn kanskje et år. Selv har vi kjørt sikre perioder og hoppe av mellom våre 3. Aldri hatt uhell, men jeg har meget god kontroll og jevn syklus ( har kalender). 

Anonymkode: ad7c8...1fb

Skrevet
19 timer siden, Forever22 skrev:

Tror jeg hadde gått for kondom, ihvertfall ikke hormonprevensjon. 

Kanskje også snakke med gynekolog eller jordmor og høre hva de anbefaler :)

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere brukte 3 år på første hadde jeg ikke startet hormonprevensjon. Hadde gått for kondom. Men selvsagt avhengig av alderen din også. Er du over 30 år og slet med førstemann ville jeg i allefall aldri begynt på p piller. Da ville jeg også vært litt raskere dvs ikke ventet mer enn kanskje et år. Selv har vi kjørt sikre perioder og hoppe av mellom våre 3. Aldri hatt uhell, men jeg har meget god kontroll og jevn syklus ( har kalender). 

4 timer siden, prettylittlemisfit skrev:

Tror jeg hadde gått for kondom, ihvertfall ikke hormonprevensjon. 

Kanskje også snakke med gynekolog eller jordmor og høre hva de anbefaler :)

Hadde selvsagt valgt kondom, men vi har jo da et problem med det. Hold dere fast jenter; min mann tåler ikke latex og derfor ikke kondomer🙈 uff... vi er begge unge 23 og 26, men vi brukte altså 3 år uten prevensjon før førstemann satt... ingenting galt med oss da vi har vært på utredning! 😅 men jeg aner ikke hva vi skal gjøre nå fremover... aner jo ikke hvor lang tid det eventuelt vil ta før andremann sitter 🙄😳

Skrevet
2 timer siden, Forever22 skrev:

Hadde selvsagt valgt kondom, men vi har jo da et problem med det. Hold dere fast jenter; min mann tåler ikke latex og derfor ikke kondomer🙈 uff... vi er begge unge 23 og 26, men vi brukte altså 3 år uten prevensjon før førstemann satt... ingenting galt med oss da vi har vært på utredning! 😅 men jeg aner ikke hva vi skal gjøre nå fremover... aner jo ikke hvor lang tid det eventuelt vil ta før andremann sitter 🙄😳

Å ja. Da hadde jeg valgt sikre perioder / hoppe av hvis syklusen var jevn. Ganske greit om man har kalender med oversikt mens/ eggløsning. Men det er jo litt slik da at hvis uhellet skulle være ute så bør det kanskje ikke være så krise. 

Skrevet

Jeg hadde brukt hoppavisvingenmetoden☺️ Jeg har blitt raskt gravid, men brukte den metoden i mange år👍🏻

Skrevet

Ikke noe problem å få tak i latexfrie kondomer

Anonymkode: 576a6...139

Skrevet

Hvis du fullammer og ikke har fått menstruasjon tilbake, er du "ganske sikret" mot graviditet de første 6 månedene. Problemet er at første eggløsning kommer før første menstruasjon, så vanntett er denne metoden langtfra. 

I ammeperioden er det av samme grunn vanskelig å stole på "sikre perioder", og diverse målinger av dette.

Hormonfrie alternativer er (lateksfrie) kondomer, pessar, kobberspiral

Av hormonell prevensjon er nyere former for hormonspiral den som avgir minst hormon til kroppen. 

Hvis en ny graviditet ikke er "krise", kan du satse på "hoppe av i svingen", eventuelt kombinert med en sæddrepende krem. Du vil da sannsynligvis være relativt godt sikret mot graviditet i ammeperiode. Kanskje lenger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...