Gå til innhold

Familiemedlem i ny jobb, det skurrer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et familiemedlem på 19 som ganske nylig har fått seg jobb. Hn er ganske ung og "grønn" på alt som har med arbeidsforhold å gjøre, og er egentlig bare fornøyd med å endelig ha fått seg jobb - men jeg synes det er så mye som skurrer.

For eksempel får de ikke noen fast timelønn. Hn og en kollega har bare fått beskjed om at de vil få ca 3000 i måneden, og etterhvert gå opp i lønn jo mer de jobber. Hn fikk også beskjed om at de ikke fikk lønn, men mer en "takk for hjelpen".

Hn får heller ingen kopi av arbeidskontrakt, som de forøvrig brukte lang tid på å produsere. Jeg er ikke så sikker på at hn har lest nøye hva hn har skrevet under på, og har sagt at jeg gjerne vil se igjennom den, men hn og kollegaen har spurt flere ganger og sagt at de har rett på kopi, uten at de får en. 

Det andre som skurrer er at kollegaen aldri er på jobb fordi hn ikke gidder (dette har jeg selv hørt fra vedkommende), og mitt familiemedlem må da dekke skiftet. Hn skal egentlig bare jobbe fem timer tre dager i uka (dette står visst i kontrakten), men kan fort ende opp med å jobbe åtte-ni timer flere dager fordi kollegaen ikke dukker opp, selv om de er 4-5 stykker på jobb (dette er et veldig stille og rolig arbeidssted, med få kunder). Som sagt får de ikke timelønn, og hn får derfor ikke ekstra betalt for dette, ettersom jeg forstår.

Er det noen som har tips eller råd?

Anonymkode: a750c...400

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring LO!!!! Det der er faen ikke greit

Anonymkode: 4d3f7...69f

• Liker 16
Skrevet

Lo, arbeidstilsynet, vel det meste burde ringe en bjelle! Ifølge loven skal man ha kontrakt, ingen unntak uansett!

Anonymkode: 2a052...4df

• Liker 8
Skrevet

Ingen fast timelønn? 3000 i måneden? Er du seriøs? Hva slags jobb er dette? Uansett dette er ulåvlig. Må politianmeldes snarest mulig...

Anonymkode: 27a8e...5fc

• Liker 5
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lo, arbeidstilsynet, vel det meste burde ringe en bjelle! Ifølge loven skal man ha kontrakt, ingen unntak uansett!

Anonymkode: 2a052...4df

Mener du kopi av kontrakt?

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen fast timelønn? 3000 i måneden? Er du seriøs? Hva slags jobb er dette? Uansett dette er ulåvlig. Må politianmeldes snarest mulig...

Anonymkode: 27a8e...5fc

Jeg er helt seriøs ja, dessverre. Det er servitørjobb.

Skrevet

Arbeidsgiver er ikke pliktig til å betale timelønn, men man skal selvfølgelig ha lønn på annen måte - fast lønn, evt. en kombinasjon av provisjon og lønn. Andre forhold som at man ikke får kopi av arbeidskontrakt er ikke greit. 

Anonymkode: fc2dd...97a

Skrevet

Kan jo også nevne at hn har fått beskjed at hn ikke får "lønn" før november. De 3000ish de tjener nå er som "takk for hjelpa". Spurte hn om det sto noe i kontrakten om hvor lenge arbeidsforholdet varer, men hn sa det ikke gjorde det - at det kun sto noe om opplæringstid. 

En annen stor utfordring er at det er flere sjefer (deleiere) der, og dette skaper kommunikasjonsproblemer da hn ikke vet hvem hn skal forholde seg til, og ingen av de prater særlig godt norsk.

Blir helt matt av hele greia, jeg. Jeg har sagt at hn ikke kan godta alt mulig, og at det virker som det er flere ting som skurrer (hn er enig), men hn er som sagt bare glad over å endelig ha skaffet seg jobb og mulighet til å tjene litt(!!!) penger.

Skrevet

Lønna i serveringsyrker er allmenngjort, så de har ikke lov til å betale mindre enn 125,94 kr/timen, eller 157,18 kr/timen når han har jobbet er i 4 måneder. Han kan kreve det manglende beløpet utbetalt.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-11-03-1788

Anonymkode: efbd8...e7c

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lønna i serveringsyrker er allmenngjort, så de har ikke lov til å betale mindre enn 125,94 kr/timen, eller 157,18 kr/timen når han har jobbet er i 4 måneder. Han kan kreve det manglende beløpet utbetalt.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-11-03-1788

Anonymkode: efbd8...e7c

Tusen takk for link! Dette skal jeg dele med familiemedlemmet mitt. 

• Liker 1
Skrevet

Ditt familiemedlem bør organisere seg straks. 

Skrevet
24 minutter siden, mmd skrev:

Ditt familiemedlem bør organisere seg straks. 

Jeg hadde gjort det hvis jeg var i samme situasjon, men som sagt er vedkommende ganske ny i arbeidslivet.

Hn har sagt at hn har hørt mye rykter rundtomkring at de utnytter unge ansatte. Det er meningen hn skal begynne å få lønn fra 1. november, men det går rykter om at ansatte sparkes rett etter opplæringstiden. Snakket nettopp på telefonen med vedkommende, og hn sa hn er fristet til å slutte fordi jeg har poengtert at minstelønn i følge loven ihvertfall burde være 125 kroner (de har regnet ut at de får rundt 30 kr timen nå!!!), at de ikke får kopi av arbeidskontrakt, og at kontrakten mest sannsynlig er ugyldig (vedkommende sa det var flere bokser på arbeidskontrakten som ikke var blitt fylt ut ved signeringen).

Hn fikk dessuten grisekjeft i dag om at hun gjør en dårlig jobb fordi forelderen til kollegaen hennes hadde ringt sjefen og poengtert akkurat de samme tingene jeg nevner over.

Heldigvis har hn sagt at hn ønsker å ta kontakt med Arbeidstilsynet :)

Skrevet

Altså, dette høres jo ut som en arbeidsplass som bare blir mer og mer useriøs. Det eneste arbeidsgiver har rett i som jeg påpekte, er at lønna ikke nødvendigvis må betales som timelønn. Men man skal selvfølgelig ha lønn på en annen måte. Og de andre tingene som tas opp vitner jo bare om useriøsitet og ansvarsunnvikelse fra arbeidsgivers side. 

Denne arbeidsplassen er det jo ingen vits i å jobbe på, jeg ville ha kontaktet arbeidstilsynet før jeg etter det hadde sluttet. Blir sikkert ingen god referanse fra sjefen, men slik denne arbeidsgiveren fremstår som, så får man neppe noen god referanse, eller attest og referanse i det hele tatt. Kombinert med at man heller ikke får lønn er det jo ingen hensikt i å jobbe der. At ungdommen har arbeidsmoral er bare bra, men man skal jo faktisk tjene penger for å jobbe også!

Anonymkode: fc2dd...97a

Skrevet

Vedkommende bør rett og slett finne seg en annen jobb, for her var det altfor mye useriøst fra arbeidsgiver, og det blir sikkert ikke bedre med tiden. 

Anonymkode: 0069b...0cf

• Liker 1
Skrevet

Her ber du familiemedlemmet ditt om å ta kontakt med Arbeidstilsynet.

Anonymkode: 0f97c...53e

Skrevet

Sosial dumping ?

Anonymkode: 40424...612

Skrevet

Ta kontakt med arbeidstilsynet, LO og fagforbundet. Vet at spesielt fagforbundet for de unge, gjør mye oppsøkende virksomhet. 

Og personen burde uansett bare slutte, for jeg regner med at noe lønn vil ikke personen få. De bruker og utnytter unge mennesker, som er desperate etter jobb.

Anonymkode: 13a74...14f

Skrevet

Enten meldt fra til de høyere makter, eller sagt til familiemedlemmet at dette ikke er normalt eller greit i arbeidslivet. Du risikerer å bryte ned eller brenne ut unge mennesker om du bruker dem på den måten. Regner med 19-åringen ikke er helt trygg på seg selv siden han ikket tørr sette grenser selv? Han må vel forstå på et visst plan at dette ikke er greit? 

Anonymkode: 82277...354

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...