AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #1 Skrevet 25. august 2018 Hvordan vil dere definere hva som er sniking i en kø? Jeg observerer stadig at det er ulike syn på dette. Spesielt når det gjelder fenomenet "holde av plass i køen". Nylig var jeg på konsert med unummererte plasser. Jeg møtte derfor tidlig opp, og var blant de 10 første i køen. Mer enn godt nok til å få plass på første rad. Problemet var bare at de to damene foran i køen hadde ca 20 venner, som kom sigende jevnt og trutt gjennom hele den timen vi ventet. Hele timen ble fylt av "Olga! Vi er her fremme! Berit, juhuuu! Hvor er Kari, vi må ringe henne så hun ikke stiller seg bakerst!" Osv, osv. Køen ble lengre og lengre, og ingen av de sent ankommende så ut til å ha noen som helst skrupler med å spasere forbi hele køen, kun fordi to av deres venninner hadde giddet å stille seg opp tidlig. Jeg endte opp med å se konserten gjennom bakhodene til Olga, Berit, Kari og alle vennene deres. Er det bare meg som ikke synes dette er greit? Ingen i køen protesterte, men de kan jo ha vært som meg og holdt irritasjonen på innsiden? Jeg ser det samme på flyplasser. Du er nummer to i innsjekkingskøen tror du, helt til mannen foran plutselig ikke bare er en mann, men en mann med kone, søster og fire barn som ikke orket stå i kø. Alle med fire kolli hver. Og i butikken. Du stiller deg bak en som har lite i vogna. Det viser seg å være fordi hele slekten er ute i butikken og samler inn varer. For min del er dette enkelt. Du står i kø kun for deg selv. Det er innafor å "holde av plass" kun til noen som allerede har stått i køen, og må en kjapp tur på toalettet eller lignende. Ikke til en som kommer en halvtime etterpå og ikke gidder stå i kø. I kassa i butikken stiller du deg opp når du har alle varene du skal handle. Kommer du på noe mer må du forlate køen. Prøver du å la vogna stå igjen vil jeg ha lov å passere den uten sure blikk når du kommer tilbake. Anonymkode: af8d8...62c 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #2 Skrevet 25. august 2018 Uenig med deg. Anonymkode: fc8b0...051
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #3 Skrevet 26. august 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Uenig med deg. Anonymkode: fc8b0...051 Kan du utdype? Mener du at hvis du står som nummer en i køen, og jeg nummer to, kan du hente dine 50 beste venner frem når de ankommer fem minutter før dørene åpner? Anonymkode: af8d8...62c 4
Gjest Linaria Skrevet 26. august 2018 #4 Skrevet 26. august 2018 Enig med deg. Ser det mye på flyplasser også. Folk "vet ikke hvor de skal" og plutselig står de først i køen.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #5 Skrevet 26. august 2018 18 minutter siden, Linaria said: Enig med deg. Ser det mye på flyplasser også. Folk "vet ikke hvor de skal" og plutselig står de først i køen. En annen variant jeg har sett var *gå forbi køen for å lese på en plakat på døren" og så bli stående. Anonymkode: af8d8...62c 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #6 Skrevet 26. august 2018 Enig hvis det er en stor venninnegjeng i konsertkø, med mindre 10 stykker venter på 2-3 personer, da er det greit. Uenig med tanke på familien i flyplasskøen. Joda, mannen fikser innsjekk og bagasje, mens jeg skifter på minsten, og lar eldste løpe litt fra seg før han må sitte stille i timesvis. Anonymkode: 28a4a...a76 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #7 Skrevet 26. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig hvis det er en stor venninnegjeng i konsertkø, med mindre 10 stykker venter på 2-3 personer, da er det greit. Uenig med tanke på familien i flyplasskøen. Joda, mannen fikser innsjekk og bagasje, mens jeg skifter på minsten, og lar eldste løpe litt fra seg før han må sitte stille i timesvis. Anonymkode: 28a4a...a76 Støtter denne. Føler flyplass er er unntak ettersom folk som reiser sammen ofte må sjekke inn samtidig pga seter osv, og det sier jeg selv om jeg 90% av tida reiser alene. Aksepterer at folk som står foran meg i køen kan slippe inn en etterlenger i gruppa, men det kan ikke være en person som holder av 10 plasser. Anonymkode: 944db...46c
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #8 Skrevet 26. august 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: I kassa i butikken stiller du deg opp når du har alle varene du skal handle. Kommer du på noe mer må du forlate køen. Prøver du å la vogna stå igjen vil jeg ha lov å passere den uten sure blikk når du kommer tilbake. Anonymkode: af8d8...62c Litt uenig med deg her. Om noen foran meg oppdager at de har glemt kjøttdeig og rekker å springe å hente denne og komme tilbake før det blir deres tur så er det helt greit. Det er ikke køsniking. Men hvis dette medfører at hele køen forsinkes så synes jeg ikke det er greit. I går handla jeg på Rema og kom til kassen rett før noen med en enorm handlekurv (jeg hadde lite). Da satte jeg kurven min ned på gulvet og gikk to meter bort for å hente iskrem mens kurven holdt plassen min. Det ser jeg ikke på som sniking. Men jeg er veldig streng når nye kasser åpnes for eksempel, da skal ikke de som står bakerst i køen få lov å snike seg først, det blir feil. Anonymkode: 944db...46c
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #9 Skrevet 26. august 2018 Er greit å holde av plasser til de man er sammen med. Men 10 er litt i overkant, da blr de faktisk flytte seg bakover i køen. Men jeg står ofte i en kø og holder av plass til mine barn og søster sine, som bare måtte putte penger på parkeringsmaskinen. Eller da vi hadde mindre barn, at en sto i køen og en aktiviserte barna frem til åpning av en park. At de som reiser sammen sjekker inn sammen er også helt greit. Og er det en ting livet har lært meg er det at uansett hvor liten kø det er foran meg, så vil det alltid ta tid grunnet problemer med kassen, noen betaler med mynt, noen skal diskutere prisen på en vare mm. Anonymkode: 02c7f...829
Gjest Linaria Skrevet 26. august 2018 #10 Skrevet 26. august 2018 Forresten, kan spørre hva folk her synes regelen bør være om køen må flyttes. Vi sto en gang i innsjekkø i en god stund, så ble det fullt, og de ba oss flytte oss til et markert sted lenger unna. De som tidligere hadde vært bakerst gikk og stilte seg først i denne "nye" køen. Jeg blir frustrert av sånt, men kanskje jeg bare jar bodd for lenge i Storbritannia.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #11 Skrevet 26. august 2018 2 minutter siden, Linaria skrev: Forresten, kan spørre hva folk her synes regelen bør være om køen må flyttes. Vi sto en gang i innsjekkø i en god stund, så ble det fullt, og de ba oss flytte oss til et markert sted lenger unna. De som tidligere hadde vært bakerst gikk og stilte seg først i denne "nye" køen. Jeg blir frustrert av sånt, men kanskje jeg bare jar bodd for lenge i Storbritannia. Det der er ikke greit. Samme opplegg som når man åpner en ny kassene matbutikken. De om står først i køen skal få velge om de vil flytte seg over i ny kø før alle bakover finner sin plass Anonymkode: 944db...46c 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #12 Skrevet 26. august 2018 Vi var i Legoland, og jeg stod i kø på en attraksjon med datteren min. Foran meg stod en far med sønnen sin. Denne attraksjonen hadde plass til to per tur. Plutselig kom moren og den andre sønnen og stelte seg sammen med far og sønn. Det synes jeg heller ikke er greit. Anonymkode: 1a84c...d56
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #13 Skrevet 26. august 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Litt uenig med deg her. Om noen foran meg oppdager at de har glemt kjøttdeig og rekker å springe å hente denne og komme tilbake før det blir deres tur så er det helt greit. Det er ikke køsniking. Men hvis dette medfører at hele køen forsinkes så synes jeg ikke det er greit. Anonymkode: 944db...46c Men det vet man jo gjerne ikke når man løper avgårde. Og det skjer jo ofte etter at vedkommende har begynt å legge på varer og personen i kassen har begynt å slå dem inn. Så da må varene evt slås ut igjen hvis de som venter i køen skal slippe frem. Anonymkode: af8d8...62c
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #14 Skrevet 26. august 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det vet man jo gjerne ikke når man løper avgårde. Og det skjer jo ofte etter at vedkommende har begynt å legge på varer og personen i kassen har begynt å slå dem inn. Så da må varene evt slås ut igjen hvis de som venter i køen skal slippe frem. Anonymkode: af8d8...62c De kan sette handelen på «hold», trenger ikke slå ut alle varene igjen før de starter ny kunde. Det kunne i allefall vi da jeg jobba i butikk. Men jeg sier jo at det ikke er greit om det forsinker køen, så her er vi egentlig enige om at dette du skisserer her ikke er greit. Anonymkode: 944db...46c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå