AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #1 Skrevet 25. august 2018 Noen som vet hvem som bygget Nidarosdomen? Mener da arkitekteren.. Anonymkode: 8b832...a79
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #2 Skrevet 25. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Noen som vet hvem som bygget Nidarosdomen? Mener da arkitekteren.. Anonymkode: 8b832...a79 Nidarosdomen har sett forskjellig ut til forskjellige tider. Det er ikke «en» arkitekt som F.eks sagrada familia, men mange forskjellige. Den berømte fasaden er f.eks fra nittenhundretallet. Det står mye på Wikipedia Anonymkode: f7718...950 2
Bondenisse Skrevet 25. august 2018 #3 Skrevet 25. august 2018 Det er ikke en arkitekt, men sannsynligvis flere. Nidarosdomen ble bygd over flere hundre år i ulike stilarter.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #4 Skrevet 25. august 2018 Tusen takk for svarene!:) Anonymkode: 8b832...a79
stan Skrevet 25. august 2018 #5 Skrevet 25. august 2018 Arkitekten som startet byggingen var Olav Kyrre. Selv i dag synger de om dette i kirken: "Kyrre e lei seg", som henspeiler på sorgen over hans onkel Olav den hellige som var gravlagt på stedet. Les mer her https://snl.no/Nidarosdomen 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #6 Skrevet 25. august 2018 Jeg vet ikke hvem som var arkitekten bak Nidarosdomen, men jeg vet hvem som skulle ha den. Anonymkode: dce4c...0e2
visp Skrevet 25. august 2018 #7 Skrevet 25. august 2018 3 minutter siden, stan skrev: Arkitekten som startet byggingen var Olav Kyrre. Selv i dag synger de om dette i kirken: "Kyrre e lei seg", som henspeiler på sorgen over hans onkel Olav den hellige som var gravlagt på stedet. Les mer her https://snl.no/Nidarosdomen Slutt å før ungdommen på ville veier 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #8 Skrevet 25. august 2018 2 minutter siden, stan skrev: Arkitekten som startet byggingen var Olav Kyrre. Selv i dag synger de om dette i kirken: "Kyrre e lei seg", som henspeiler på sorgen over hans onkel Olav den hellige som var gravlagt på stedet. Les mer her https://snl.no/Nidarosdomen Så feil som det går an. Olav Kyrre bygget ikke Nidarosdomen. Det heter også kyrie eleison og det var et bønnerop under messene. Anonymkode: dce4c...0e2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #9 Skrevet 25. august 2018 kan dere vær så snill og nevne navn på arkitekteren? Finner det virkelig ingen steder... Anonymkode: 8b832...a79
visp Skrevet 25. august 2018 #10 Skrevet 25. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så feil som det går an. Olav Kyrre bygget ikke Nidarosdomen. Det heter også kyrie eleison og det var et bønnerop under messene. Anonymkode: dce4c...0e2 No shit? 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: kan dere vær så snill og nevne navn på arkitekteren? Finner det virkelig ingen steder... Anonymkode: 8b832...a79 Stan har rett i at Olav Kyrre startet. Det er sikkert han de skal fram til. https://www.nidarosdomen.no/musikik-arkitektur-historie/bygningshistorie
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #11 Skrevet 25. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: kan dere vær så snill og nevne navn på arkitekteren? Finner det virkelig ingen steder... Anonymkode: 8b832...a79 Lær deg å Google Anonymkode: c5b74...e3e 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #12 Skrevet 25. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lær deg å Google Anonymkode: c5b74...e3e Har jo skrevet flere ganger at jeg finner IKKE Anonymkode: 8b832...a79
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #13 Skrevet 25. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har jo skrevet flere ganger at jeg finner IKKE Anonymkode: 8b832...a79 Men andre personer som har svart her inne klarte det helt fint uten problemer??? Anonymkode: c5b74...e3e 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #14 Skrevet 25. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har jo skrevet flere ganger at jeg finner IKKE Anonymkode: 8b832...a79 Har dere startet med prøver så raskt etter skolestart? Før fikk vi ihvertfall noen uker på å komme i gang med skoleåret.. Anonymkode: e5a8a...5bd
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #15 Skrevet 25. august 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere startet med prøver så raskt etter skolestart? Før fikk vi ihvertfall noen uker på å komme i gang med skoleåret.. Anonymkode: e5a8a...5bd Jepp, innlevering allerede neste uke Anonymkode: 8b832...a79
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #16 Skrevet 25. august 2018 21 minutter siden, visp skrev: No shit? Stan har rett i at Olav Kyrre startet. Det er sikkert han de skal fram til. https://www.nidarosdomen.no/musikik-arkitektur-historie/bygningshistorie Det er bygget han begynte på. Finner ikke at det står noe om arktitekten noe sted. Anonymkode: dce4c...0e2
visp Skrevet 25. august 2018 #17 Skrevet 25. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bygget han begynte på. Finner ikke at det står noe om arktitekten noe sted. Anonymkode: dce4c...0e2 Nei, men om du leser det jeg la ved så ser du at dette strekker seg over veldig lang tid. Skal du svare helt korrekt blir det jo veldig utfyllende, men tror de kun er ute etter Kyrre.
stan Skrevet 26. august 2018 #18 Skrevet 26. august 2018 2 timer siden, visp skrev: Slutt å før ungdommen på ville veier Hvem har sagt det er lett å tilegne seg kunnskap? Lærerne trenger jo noe å le av når de retter 😀 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så feil som det går an. Olav Kyrre bygget ikke Nidarosdomen. Det heter også kyrie eleison og det var et bønnerop under messene. Anonymkode: dce4c...0e2 JA! Jeg prøver å gjøre det helt åpenbart. TS trenger først å lære seg å finne info på nettet. Det er viktigere enn hvem som bygget Nidarosdomen. Jeg tror det var Knutsen og Ludvigsen som fant på dette med "Kyrre e' lei seg", det gjør jo gudstjenesten litt mer gøy. Særlig om det er i Nidarosdomen. Til TS, jeg fant alt dette ved å søke etter nidarosdomen. nidarosdomen.no har masse fin info om kirken. I tillegg er jo den lenken jeg postet ganske innholdsrik. Det er ingen arkitekt særlig knyttet til byggingen av domen. Det er et par knyttet til restaureringen, men er det dem oppgaven spør etter? Kanskje det heller er arkitekturen det er spørsmål om? Nidarosdomen er kjent som sin spesielle blanding av romansk og gotisk stil. Fordi den ble bygget over lang tid og dominerende stil endret seg. 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #19 Skrevet 26. august 2018 2 timer siden, stan skrev: Hvem har sagt det er lett å tilegne seg kunnskap? Lærerne trenger jo noe å le av når de retter 😀 JA! Jeg prøver å gjøre det helt åpenbart. TS trenger først å lære seg å finne info på nettet. Det er viktigere enn hvem som bygget Nidarosdomen. Jeg tror det var Knutsen og Ludvigsen som fant på dette med "Kyrre e' lei seg", det gjør jo gudstjenesten litt mer gøy. Særlig om det er i Nidarosdomen. Til TS, jeg fant alt dette ved å søke etter nidarosdomen. nidarosdomen.no har masse fin info om kirken. I tillegg er jo den lenken jeg postet ganske innholdsrik. Det er ingen arkitekt særlig knyttet til byggingen av domen. Det er et par knyttet til restaureringen, men er det dem oppgaven spør etter? Kanskje det heller er arkitekturen det er spørsmål om? Nidarosdomen er kjent som sin spesielle blanding av romansk og gotisk stil. Fordi den ble bygget over lang tid og dominerende stil endret seg. Ikke morsomt Anonymkode: dce4c...0e2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #20 Skrevet 26. august 2018 21 hours ago, AnonymBruker said: kan dere vær så snill og nevne navn på arkitekteren? Finner det virkelig ingen steder... Anonymkode: 8b832...a79 Sebastian Ludvigsen Anonymkode: c969b...8b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå