AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #41 Skrevet 29. august 2018 Hei! Jeg vet ikke så mye om spørsmålet ditt. Men tenkte jeg skulle fortelle deg litt av min historie. Jeg har tannlege skrekk etter å blitt utsatt for en skole tannlege som ikke var helt god i hodet sitt. Etter mange, mange år uten å gå til tannlege så satt det spor. Mange hull, gule og enkelte tenner begynte å miste biter og hele fyllinger. Så var det en lørdag jeg spiste pizza og der kjente jeg smerte og et knekk. Der kom det en plombert sølvklump ut fra 80 tallet. Fikk panikk og tenkte jeg kom til å få smerter. De kom snikende etter noen uker med tannpine og ising. Likevel holdt jeg ut. For uansett smerter så torde jeg ikke til tannlege. Etter 4 mnd. så begynte jeg å bli psykisk lei av å gå sånn. Surfet på nettet. spurte forum på nettet om de kunne anbefale en snill tannlege. Sendte e-post til tannlegen og forklarte min skrekk. Tenkte at jeg behøvde jo ikke å svare om jeg fikk svar tilbake. Joda! Dagen etter fikk jeg svar fra tannlegen. Skrekkslagen begynte jeg sakte og få en dialog igjennom e-posten. Turte å gi han tlf.nr. Å han ringte meg dagen etter. Ble avtalt at jeg fikk en undersøkelses time. Der det ble en samtale og røntgen og kikke i munnen. Time ble satt opp 3 uker frem i tid. Jeg grudde meg hver dag frem til jeg skulle dit. Men møtte opp på gråten og gjennom førte avtalen. Ble så sendt til tannpleier for samtaler før jeg kom tilbake til tannlegen. Klarte ikke å gjennom føre borring. Og ble anbefalt narkose. Ville ikke men etter mye samtaler med tannlegen så gikk jeg med på det. Ble narkose og alt gikk kjempefint. Angrer ikke i dag på dette. Men det var drit hardt å stå opp i det. Den redselen, frykten, angsten for smerte og grue seg til dette var grusom. Glad jeg har kommet så langt. Har ennå ikke blitt kvitt tannlege skrekken. Men jobber med å følge opp hvert år. Ikke sikkert jeg kommer til å bli kvitt skrekken heller?? Håper du får den hjelpen du trenger. Ps! Jeg betalte alt selv av tannbehandling. Sparte alt av ferie og skattepenger for jeg hadde mulighet til det. Ellers hadde jeg nok fått hjelp igjennom helfo. Men da måtte jeg søke om å få bli med på tannlege skrekk oppfølging til de. Med Psykolog og eget paraply team. Det orket jeg ikke. Lang ventetid er det også i dag. Opp til et år har jeg hørt. Dette ble langt... Håper du får trøst med at du ikke er alene med problemer. Lykke til!! Anonymkode: 64f15...8b0 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #42 Skrevet 30. august 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det heter ikke gebiss. Det heter proteser. Og dessuten så er det jo ikke aktuelt for henne som mangler et par jeksler. Geez. Anonymkode: 3c74b...79c Det finnes delproteser som kan brukes også når man mangler noen jeksler. Anonymkode: 3be09...15e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #43 Skrevet 23. august 2021 iiis skrev (På 25.8.2018 den 17.34): Jeg mangler ett par jeksler som er veldig synlig når jeg prater og smiler, og det hemmer meg mye. Jeg holder meg mye for munnen når jeg er med folk. Nå har jeg også mistet en del av en fortann! Jeg har flere diagnoser med angst så hverdagen min er tunge nok som de er.. men å begynne å slite så mye med tennene merker jeg at jeg isolerer meg mer. Vet noen om man kan få dekket noe? Tannlege jeg var hos for ca 3 år siden sa at det beste for meg er å få tannimplantat, for ikke å skade andre tenner ved å sette bro. Inplantat koster 50.000 kr pr tann. Så jeg må ha 2 slike. I tillegg til ny fortann. Jeg er minstetrygdet og har ikke råd til å fikse noe på tennene... Nei det dekkes ikke. Jeg betalte nesten 50 tusen for to tenner, det er helt vilt. Skulle hatt flere, driver å sparer, men med minste trygd går det alt for sakte. Anonymkode: 51fce...538
Fru Uperfekt Skrevet 23. august 2021 #44 Skrevet 23. august 2021 iiis skrev (På 25.8.2018 den 17.34): Jeg mangler ett par jeksler som er veldig synlig når jeg prater og smiler, og det hemmer meg mye. Jeg holder meg mye for munnen når jeg er med folk. Nå har jeg også mistet en del av en fortann! Jeg har flere diagnoser med angst så hverdagen min er tunge nok som de er.. men å begynne å slite så mye med tennene merker jeg at jeg isolerer meg mer. Vet noen om man kan få dekket noe? Tannlege jeg var hos for ca 3 år siden sa at det beste for meg er å få tannimplantat, for ikke å skade andre tenner ved å sette bro. Inplantat koster 50.000 kr pr tann. Så jeg må ha 2 slike. I tillegg til ny fortann. Jeg er minstetrygdet og har ikke råd til å fikse noe på tennene... Det billigste du kan gjøre er å høre med odontologen, om det finnes slikt der du bor.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #45 Skrevet 23. august 2021 iiis skrev (På 25.8.2018 den 17.34): Jeg mangler ett par jeksler som er veldig synlig når jeg prater og smiler, og det hemmer meg mye. Jeg holder meg mye for munnen når jeg er med folk. Nå har jeg også mistet en del av en fortann! Jeg har flere diagnoser med angst så hverdagen min er tunge nok som de er.. men å begynne å slite så mye med tennene merker jeg at jeg isolerer meg mer. Vet noen om man kan få dekket noe? Tannlege jeg var hos for ca 3 år siden sa at det beste for meg er å få tannimplantat, for ikke å skade andre tenner ved å sette bro. Inplantat koster 50.000 kr pr tann. Så jeg må ha 2 slike. I tillegg til ny fortann. Jeg er minstetrygdet og har ikke råd til å fikse noe på tennene... Jo du kan få det dekket. Tannlegen vet hva som kreves av diagnoser. Jeg har fått dekket implantat, broer og kroner Anonymkode: 7c7a2...1a5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #46 Skrevet 23. august 2021 iiis skrev (På 26.8.2018 den 11.57): Jeg har hatt ekstremt tannlegeskrekk og hadde ikke vært hos tannlege siden ungdomsskolen. Altså på 18 år. Og jeg har slitt med perioder med sårt og vondt tannkjøtt. Og jeg har dessverre lagt til den uvanen å unngå å pusse så nært tannkjøttet. Dette vat jeg ikke klar over før jeg var hos tannlegen i fjor. Tannlegen kunne ikke si om jeg hadde noen tannkjøttsykdom da det var så mye å gjøre med tennene mine at hun konsentrerte seg om å ta noe av det værste. Nå har tannlegen sluttet og jeg har det vanskelig med å finne en ny jeg er komfortabel med. MEN nå drar jeg nesten hvor som helst da det er fortennene mine som er på tur å råtne og ramle ut. Nå er det pengene som stopper meg. De sluttet med HELFO pga tannlegeskrekk. Jeg fikk dekket ca 70% av regningen min pga tannlegeskrekk - men tannlegen min snakket noe om at det skulle tilbake på lista til helfo. Nå har jeg ikke lest alle svarene her, men det kunne jo kanskje sjekkes ut? Jeg brukte da feriepenger på det. Var en ganske kjip sum selv med avslag, men jeg hadde aldri klart det aktuelle summen. Det er sinnssyke priser hos tannlegen Anonymkode: b6c62...03a
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #47 Skrevet 23. august 2021 Det er en skam at tennene ikke hører med til kroppen i Norge. En venninne av meg var på minstesats AAP. Det hun fikk utbetalt gikk akkurat til å betale husleie, strøm og mat. Ikke en eneste krone til overs. Hun fikk periodontitt. Fikk beskjed om at hun kunne reise til Øst-Europa og få dekket deler av behandlingen. Hun hadde ingen mulighet til å betale "egenandelen". Tennene falt ut. Venninnen min lever ikke lenger. Anonymkode: 8c793...02c
_popcorn_ Skrevet 23. august 2021 #48 Skrevet 23. august 2021 Ryddet for brukerangrep og svar til det. _popcorn_, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå