Gå til innhold

Får man dekket tannimplantater??

iiis

Anbefalte innlegg

Jeg mangler ett par jeksler som er veldig synlig når jeg prater og smiler, og det hemmer meg mye. Jeg holder meg mye for munnen når jeg er med folk.   Nå har jeg også mistet en del av en fortann!

Jeg har flere diagnoser med angst så hverdagen min er tunge nok som de er.. men å begynne å slite så mye med tennene merker jeg at jeg isolerer meg mer. 

Vet noen om man kan få dekket noe? Tannlege jeg var hos for ca 3 år siden sa at det beste for meg er å få tannimplantat, for ikke å skade andre tenner ved å sette bro. Inplantat koster 50.000 kr pr tann. Så jeg må ha 2 slike. I tillegg til ny fortann.  Jeg er minstetrygdet og har ikke råd til å fikse noe på tennene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Det som dekkes av tannlegekostnader i norsk helsevesesen, er minimumsløsninger. Implantater er ikke i den kategorien, for å si det forsiktig.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på tror jeg. Noe tannbehandling er dekket av HELFO, men jeg tror nesten du må spørre tannlegen hva som dekkes. Jeg fikk dekket mesteparten av et par kroner ved å skaffe journalen fra skoletannlegen og tannlegen søkte til meg, det var fordi disse tennene fikk en skade av et fall når jeg var barn. Tannlegen din burde vite om du kvalifiserer til støtte fra HELFO. 

Dersom du kan skaffe noe av pengene, så kan du få implantat til under 15000 kr pr tann i Polen. Fra mange flyplasser er det rimelig å fly til gdansk og det er også mulig å bo rimelig der. Du må da altså regne med et par turer til polen først for å få stiften og så for tannen noen måneder senere. 

Anonymkode: 54cf8...884

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ingen penger å spare. Jeg har 2 barn og husleie på 11500. Jeg har ca 13.000 i mnd og må titt og ofte få matkuponger fra Nav. Så jeg har ikke sjangs å spare til tannbehandling, selvom det er billigere i Polen. 

Men takk for at dere har tatt dere tiden med å svare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du kan få dekket deler av det ved visse tilfeller, men ikke alt. https://apollonia.no/blogg/sporsmal-og-svar/refusjon-pa-tannimplantat-sjekk-fa-stotte-helfo/ Og det ser også ut som denne klinikken i Polen kan hjelpe til med å få HELFO-refusjon på behandling hos dem https://www.euromed.no/no/tannlege-tannbehandling/helfo-refusjon.html Men uansett er du nok nødt til å betale iallefall deler av implantatene dessverre. 

Anonymkode: 54cf8...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, iiis skrev:

Jeg har dessverre ingen penger å spare. Jeg har 2 barn og husleie på 11500. Jeg har ca 13.000 i mnd og må titt og ofte få matkuponger fra Nav. Så jeg har ikke sjangs å spare til tannbehandling, selvom det er billigere i Polen. 

Du får legge fram problemet ditt for NAV, kanskje du kan komme innunder noen form for støtteordninger.

Anonymkode: 5af29...69d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns synd i deg. Ingen skulle sittet i en slik situasjon. Jeg hadde undersøkt litt om det hadde gått an å få hjelp igjennom lege faktisk. Alle har rett til hjelp. Håper det ordner seg for deg.

Anonymkode: 64f15...8b0

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at du mangler de? Jeg har et implantat pga skade i barndommen. Jeg fikk dekket 70%.

Anonymkode: 60506...728

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at du mangler de? Jeg har et implantat pga skade i barndommen. Jeg fikk dekket 70%.

Anonymkode: 60506...728

Jeg har hatt ekstremt tannlegeskrekk og hadde ikke vært hos tannlege siden ungdomsskolen. Altså på 18 år. Og jeg har slitt med perioder med sårt og vondt tannkjøtt. Og jeg har dessverre lagt til den uvanen å unngå å pusse så nært tannkjøttet. Dette vat jeg ikke klar over før jeg var hos tannlegen i fjor.  Tannlegen kunne ikke si om jeg hadde noen tannkjøttsykdom da det var så mye å gjøre med tennene mine at hun konsentrerte seg om å ta noe av det værste.  Nå har tannlegen sluttet og jeg har det vanskelig med å finne en ny jeg er komfortabel med. MEN nå drar jeg nesten hvor som helst da det er fortennene mine som  er på tur å råtne og ramle ut. Nå er det pengene som stopper meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, T-Rex skrev:

Nei. Det som dekkes av tannlegekostnader i norsk helsevesesen, er minimumsløsninger. Implantater er ikke i den kategorien, for å si det forsiktig.

Nå snakker du mot bedre vitende.

Ts, snakk med en tannlege. Det er en del sykdommer som kommer inn under regelen for implantat, bl.a. periodontitt.

Anonymkode: b3b29...b94

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått dekket noe av mine utgifter pga periodontitt (tannkjøttbetennelse).

TS, kom deg til en tannlege med refusjonsavtale med HELFO og få et prisoverslag. De fleste oppegående tannleger har slik avtale.

Anonymkode: 4a61e...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13000 kr mnd? Har du ikke ekstra bsrnetrygd og bidrag? Hvor gamle er barna? 

Anonymkode: 33613...5a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå snakker du mot bedre vitende.

Ts, snakk med en tannlege. Det er en del sykdommer som kommer inn under regelen for implantat, bl.a. periodontitt.

Anonymkode: b3b29...b94

Jeg tolker ikke startinnlegget dithen at TS faller innunder noen av kategoriene der tannimplantater kan bli delvis dekket av det offentlige. Det er nok bro eller en gebissløsning som er aktuelt, om TS kvalifiserer til gratis tannbehandling, eller refusjon av tannlegeutgifter. Men selvsagt er det lurt å ta opp dette med tannlegen, som kan si noe rimelig sikkert i TS sitt tilfelle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ekstremt tannlegeskrekk og gikk ikke til tannlege på ca 25 år. Det gikk som det måtte, og tenner begynte å dette ut. Kom da under en gruppe der man fikk dekket deler av behandlingen pga nedsatt evne til å ivareta egen helse. Med det menes at tannlegeskrekken var så ekstrem at jeg unnlot å gå til tannlege.

Jeg fikk dekket deler av regningen av Helfo. Behandlingen kom på litt over 300.000,- og jeg betalte ca 80.000,- 

Jeg jobbet både da og nå, og syntes det var helt greit at jeg på en måte fikk litt igjen av staten da jeg har betalt skatt i endel år.

Jeg tror det er vanskeligere nå å få dekket tannbehandling av det offentlige.  Det blei visst for dyrt for Bent Høie da flere enn han likte fikk dekket tannbehandling. 

Anonymkode: 746dc...92f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 25.8.2018 den 18.52, iiis skrev:

13000 i måneden?? Nå tror jeg du tuller litt her. Minstetrygden for uføre er på mye høyere enn det der (https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/beregning-av-uføretrygd. Isåfall så har du veldig høyt skattetrekk og får mye igjen på skatten.

I tilegg så får du vel barnetrygd for 2 = 2000kr, og er du alenemor får du dobbelt barnetrygd dvs 4000kr..

For det andre så fins det billigere steder å bo om man velger å flytte litt utafor de store byene.

Anonymkode: f6175...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

13000 i måneden?? Nå tror jeg du tuller litt her. Minstetrygden for uføre er på mye høyere enn det der (https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/beregning-av-uføretrygd. Isåfall så har du veldig høyt skattetrekk og får mye igjen på skatten.

I tilegg så får du vel barnetrygd for 2 = 2000kr, og er du alenemor får du dobbelt barnetrygd dvs 4000kr..

For det andre så fins det billigere steder å bo om man velger å flytte litt utafor de store byene.

Anonymkode: f6175...f4a

Har forståelse for at dette er ett diskusjonsforum. Men jeg hadde ikke i mine villeste tanker trodd at jeg skulle diskutere min troverdighet.  Hvorfor skal jeg tulle med hva jeg har av penger i mnd?? 

Legger ved noen screenshots av det jeg har. Så kommer barnetrygd på 1940. 

Og du antar jeg får 4000 i barnebidrag. Vel, der tar du feil. Vi har en privat avtale som gjør at JEG ikke får noen penger. Han betaler bhg og sfo. 

Vi bor ikke i noen storby. Vi bodde i en noe billigere leilighet før men måtte haste flyttes pga mugg og råte og helseplager på mitt barn.

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg gidder å prøve å forsvare meg selv da jeg ikke skylder deg eller noen en forklaring. Jeg ble nok bare litt ekstra frustrert når jeg indirekte blir beskyldt for å lyve. Ville bare ha svar på om noen visste om man kunne få dekket implantater og tannbehandling. 

20180827_134457.jpg

Endret av iiis
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎08‎.‎2018 den 11.57, iiis skrev:

Jeg har hatt ekstremt tannlegeskrekk og hadde ikke vært hos tannlege siden ungdomsskolen. Altså på 18 år. Og jeg har slitt med perioder med sårt og vondt tannkjøtt. Og jeg har dessverre lagt til den uvanen å unngå å pusse så nært tannkjøttet. Dette vat jeg ikke klar over før jeg var hos tannlegen i fjor.  Tannlegen kunne ikke si om jeg hadde noen tannkjøttsykdom da det var så mye å gjøre med tennene mine at hun konsentrerte seg om å ta noe av det værste.  Nå har tannlegen sluttet og jeg har det vanskelig med å finne en ny jeg er komfortabel med. MEN nå drar jeg nesten hvor som helst da det er fortennene mine som  er på tur å råtne og ramle ut. Nå er det pengene som stopper meg. 

Jeg var ikke til tannlegen på 30 år. Måtte i narkose for å borre 10 tenner, trekke 5 (ei visdomstann under tannkjøttet, trekke nabotann, pluss tre til langt bak i munnen) rotfylte 2. Må mulig rotfylle 2 til. Polerte alle tennene. Og mye tannstein. Tannlegen sa jeg faktisk hadde den normale tannfargen etter narkosen. Så alt i alt.. jeg må ha sterke tenner tross alt.. Nå er jeg under oppfølging år etter år. Skal ikke tilbake til der jeg var. Fortsatt livredd tannlegen. Men de er forståelsesfull og tar vare på meg der. Håper du får hjelp. Det er både deprimerende og vanskelig og være i en situasjon. Lykke til!!

Anonymkode: 64f15...8b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.8.2018 den 17.34, iiis skrev:

Jeg mangler ett par jeksler som er veldig synlig når jeg prater og smiler, og det hemmer meg mye. Jeg holder meg mye for munnen når jeg er med folk.   Nå har jeg også mistet en del av en fortann!

Jeg har flere diagnoser med angst så hverdagen min er tunge nok som de er.. men å begynne å slite så mye med tennene merker jeg at jeg isolerer meg mer. 

Vet noen om man kan få dekket noe? Tannlege jeg var hos for ca 3 år siden sa at det beste for meg er å få tannimplantat, for ikke å skade andre tenner ved å sette bro. Inplantat koster 50.000 kr pr tann. Så jeg må ha 2 slike. I tillegg til ny fortann.  Jeg er minstetrygdet og har ikke råd til å fikse noe på tennene...

Det må du snakke med en tannlege og fastlegen din om. 

Årsaken til at du mister eller har dårlige tenner er avgjørende for om Helfo dekker noe eller mye. Da må de vurdere hele helsetilstanden din samt hvilke medisiner du har brukt og bruker. 

Anonymkode: 7f8a4...ae0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...